Startup Braasi se prosadil s městskými batohy, letos přidal kola

Dva mladí architekti Eliška Slámová a Šimon Brabec se seznámili při studiu na liberecké univerzitě, o několik let později spolu založili architektonický ateliér. Kromě architektury se po čase začali věnovat také další oblasti. Ve volném čase pro sebe a pár známých navrhli v létě roku 2013 první batohy. Protože se okruh zájemců rychle rozšiřoval, musela se zvětšit i výroba. Tak se zrodil startup Braasi Industry.

Zakladatelé rodinné firmy původně vytvořili první batohy pro sebe a svoje známé. V současnosti přes polovinu produkce dodávají do zahraničí, od Německa, přes USA a Mexiko až po Japonsko.

Braasi využívá při tvorbě výhradně české materiály , s výjimkou japonských doplňků. Foto: Braasi

„První batohy vznikly jako spontánní reakce na vlastní potřeby. Usoudili jsme, že bychom se této zálibě mohli věnovat více, a dostavily se pozitivní reakce. Dál už to šlo organicky,“ vzpomíná Eliška Slámová. Dílna se přesunula do větších prostor a s tím se rozrostl i výrobní tým. Zkušenosti obou zakladatelů z architektonické praxe se odrazily v nadčasovém designu, jednoduchosti a funkčnosti batohů.

Hledání kvalitních materiálů

„Zřejmě nejtěžší bylo shromáždit veškerý materiál a komponenty v odpovídající kvalitě. Většina toho se neprodává v běžných obchodech a těžko se tyto materiály vyhledávaly v té době i na internetu,“ pokračuje Šimon Brabec.

Šimon Brabec a Eliška Slámová a se seznámili při studiu na liberecké univerzitě. Foto: Braasi

Prvním typem batohu vytvořený v rámci startupu byl dnes již klasický Rolltop, batoh osvobozený od všech zbytečností. „Vše, co nebylo bezpodmínečně nutné, muselo pryč,“ popisuje Eliška Slámová. Následovalo dlouhé testovací období, ve kterém se vylepšovala funkčnost, hledal se správný tvar i velikost. Z vyladěného Rolltopu se pak odvíjejí všechny ostatní typy. 

Braasi využívá při tvorbě výhradně české materiály a to s jedinou výjimkou v podobě plastových komponentů japonské značky YKK. Převažující materiál batohů je stoprocentní bavlna nebo takzvaná Cordura 1100D. Cordura je velmi odolný, nepromokavý materiál, který se používá například při výrobě armádního vybavení. Bavlnu kombinují s hovězí kůží, kdy oba materiály přirozeně stárnou a získávají patinu. Všechny batohy Braasi jsou nepromokavé díky podšívce s voděodolným zátěrem.

Od Německa po Japonsko

Jednoduchý design batohů si brzy našel široký okruh zákazníků. „Od studentů středních a vysokých škol po dámy 50+. Sjednocujícím prvkem našich zákazníků není věk, ale spíše společné hodnoty a přístup k životu,“ popisuje Šimon Brabec. Konkurence v tomto oboru je přitom široká. „Značek malých výrobců batohů je v poslední době celá řada v Česku i zahraničí. Moc se na konkurenci neohlížíme a děláme hlavně to, co nás baví,“ dodává Šimon Brabec. 

Firma exportuje přes polovinu svojí produkce. Foto: Braasi

Na výrobě v rámci Braasi spolupracuje okolo 15 lidí, někteří externě, někteří na hlavní nebo vedlejší pracovní poměr. Obrat firmy je okolo 10 milionů korun. Tisíce  kusů batohů a doplňků dodává do obchodů a e-shopů v Česku i v řadě evropských zemí, USA, Kanadě, či v Mexiku. Firma exportuje přes polovinu svojí produkce, v Evropě nejvíce do Německa, ve světě do Japonska.

Místo řetězu řemen

Letos startup na výstavě Designblok 2019 představil jízdní kolo Braasi Bike.  To nabízí ve dvou verzích: šedé s černými nápisy a jemnější krémově bílé s kontrastně červeným značením. Návrh, vývoj i sestrojení kola probíhaly ve vlastní dílně vytvořené rekonstrukcí staré továrny v Holešovicích. K jeho výrobě zakladatelé Braasi přizvali ještě Robina Fišera, který k ní přispěl svými zkušenostmi strojaře.

Na místo běžné přehazovačky využívá kolo Braasi převodovku. Foto: Braasi

„Batohy od začátku prezentujeme jako vhodné pro městskou cyklistiku. Tedy na pomezí fashion a function. Zúčastňujeme se veletrhů a výstav s tímto tématem. Naše vize je nabídnout veškeré vybavení pro pohyb po městě po vlastní ose. Kolo je další krok k uzavření tohoto kruhu,“ vysvětluje Eliška Slámová.

Mezi méně používané technické prvky použité na novince patří zejména převodovka využitá na místo běžné přehazovačky. Konkrétně jde o model německého výrobce Pinion. Princip jejího fungovaní je stejný jako u té automobilové a mezi výhody mimo jiné patří pohodlné a nehlučné přeřazení o několik rychlostních stupňů naráz. Kolo nepohání řetěz, který je náročný na pravidelnou péči a mazání, ale bezúdržbový ozubený řemen s velmi tichým chodem.

Organizovaný chaos

I když při svém podnikání používají inovativní technologie, označení startup se mladá firma brání. „Nikdy jsme si tento termín nevzali za vlastní. Neměli jsme žádný plán růstu. Poslední dobou se snažíme sumarizovat určitý plán, směr, kam by měla značka jít po následujících pět let. Zavedená firma určitě nejsme. Je tu organizovaný chaos,“ usmívá se Eliška Slámová. 

Do budoucna bude pro podnik nejtěžší obstát v zahraniční konkurenci, která těží z levnější výroby v jiných částech světa. „Jelikož jsme nikdy neuvažovali o přesunu výroby do levnějších oblastí, zvyšující se náklady na práci mohou být pro nás jedna z hlavních výzev. Čelit tomuto problému lze jedině nabízením produktů s vyšší přidanou hodnotou, což je u jednoduchého městského batohu složitá alchymie,“ uzavírá Šimon Brabec. 

Dalibor Dostál

Společnost Braasi v kostce

Startup Braasi Industry je rodinná firma s vlastní výrobní dílnou. Tu vytvořili rekonstrukcí staré továrny v pražských Holešovicích Eliška Slámová a Šimon Brabec – životní partneři a architektonické duo Tvůrčí jednotka. Značka se zaměřuje primárně na výrobu batohů, které šije z kvalitních, převážně lokálních materiálů. První  rolltop modely vytvořili v roce 2013. Po šesti letech působení letos rozšířili svůj sortiment o novou kolekci oblečení a bot. Na Designbloku 2019 představili poprvé vlastní kolo Braasi Bike uzpůsobené pro cestování městem i přírodou.




• Teritorium: Česká republika