První ročník hackathonu pro středoškoláky se uskutečnil začátkem června v otevřené dílně strojLAB na Ústavu konstruování Fakulty strojního inženýrství VUT. Vítězem klání, jehož cílem bylo dopravit pingpongový míček do středu terče, se stal tým Mechaaaanici.
„Inspirací pro historicky první strojLAB Challenge nám byl příběh týmu NASA, který v omezeném čase a s omezenými zdroji musel navrhnout postačující řešení pro spojení filtračních prvků v Apollu 13. Podobně i naši soutěžící měli k dispozici pouze krabici součástek a šest hodin času na návrh zařízení,“ popsal soutěž hlavní organizátor David Škaroupka.
Sestavit vozítko s mechanismem, který po signálu míček na určeném místě pustí, nebo stroj, který míček vystřelí takovou rychlostí, že doletí přesně na střed? Strategií, které se studenti rozhodli zvolit, bylo více a organizátoři ocenili všech osm studentských týmů za to, jak dokázaly pracovat, vyhledávat informace a improvizovat.
Přestože mentoři z řad pedagogů Ústavu konstruování motivovali studenty k průběžnému testování vyvíjeného prototypu zařízení, některé týmy zkoušku před finální jízdou nestihly. „U některých slibných koncepcí to bohužel mělo negativní dopad na výsledky. Jednou z dovedností, kterou prostřednictvím strojLABu chceme u studentů posílit, je právě vývoj pomocí opakovaného prototypování, které průběžně ověřuje limity návrhu v reálném světě,“ vysvětlil Škaroupka.
Vznik školícího centra Protohub na VŠB-TUO – Významná spolupráce s Prusa Research
Soutěž strojLAB Challenge se uskutečnila v rámci pilotního běhu mezinárodního projektu DiSTT, kde zástupci Ústavu konstruování pracují na nových výukových postupech. „Cílem je zintenzivnění spolupráce s dalšími vzdělávacími organizacemi, v našem případě se jednalo o Fab Lab Brno, ale i spolupráce s průmyslovým partnerem. Potěšilo nás, že naši pozvánku promluvit ke studentům přijal Jiří Průša ze společnosti PRUSA RESEARCH,“ uzavřel Škaroupka. Vítězný tým Mechaaaanici získal vstupenky na mezinárodní setkání makerů FAB25, které se poprvé v historii koná v České republice.
Doprovodný program byl připravený i pro pedagogy. Nejprve se setkali s proděkankou FSI pro bakalářské studium Janou Hoderovou, která jim představila program Partnerská škola, a poté měli možnost podívat se do vybraných laboratoří Ústavu konstruování. Odpoledne se pedagogové připojili ke svým studentům a mohli sledovat jejich snahu uspět v soutěži.