Thajské investiční megaprojekty zahrnují i oživení železnice

Po desetiletích ospalého přešlapování se zdá, že se thajská kolejová doprava konečně začíná probouzet do lepších časů. Aktuální realizace investičních megaprojektů thajské vlády tomu nasvědčuje.

Po celé zemi probíhá výstavba několika hlavních železničních koridorů, včetně 308 kilometrů dlouhého úseku dvoukolejné rychlostní trati mezi městy Nakhon Ratčasima a Ubon Ratčathani v oblasti regionu Isan (cca 250 km východně od Bangkoku, směrem na Laos a Vietnam).

V samotném hlavním městě Bangkoku se v rámci posílení městské hromadné dopravy aktuálně pracuje na realizaci 10 linek metra a nadzemní rychlodráhy. Obdobně i v dalších velkých městech a turistických oblastech země – od Čiang Mai na severu po Phuket na jihu – je zájem o rozvoj tramvajové či příměstské železniční dopravy.

Žádný z projektů však nesymbolizuje renesanci thajské kolejové dopravy jako výstavba a brzké dokončení (leden 2021) nového centrálního nádraží Bang Sue v Bangkoku. To by se po svém otevření mělo stát největším a nejmodernějším železničním uzlem v zemích sdružení ASEAN a vystřídá více než stoleté nádraží Hua Lamphong, které naopak čeká budoucnost železničního muzea.

Nové nádraží propojí s okolním světem kromě běžné dopravní sítě také nová „červená“ linka příměstské železnice, stejně jako plánovaná rychlodráha spojující bangkokská mezinárodní letiště Don Mueang a Suvarnabhumi a vzdálenější U-Tapao v Rayongu. Výstavba nového železničního uzlu vyjde thajskou vládu na 15 miliard thajských bahtů (zhruba 500 milionů USD) a měla by ulevit dopravním zácpám ve městě.

Příměstská „červená“ linka

Nová příměstská „červená“ železniční linka dlouhá přibližně 40 km v hodnotě 9 miliard bahtů (zhruba 300 milionů USD) je též stavebně dokončena a bude uvedena do provozu v roce 2021 ihned po instalaci zabezpečovacího systému a dodání vlakových souprav. Thajské státní dráhy (State Railway of Thailand, SRT) plánují do konce letošního roku vybrat dodavatele na prodloužení linky o dalších asi 30 kilometrů. Hodnota zakázky se bude pohybovat kolem 20 miliard bahtů (zhruba 650 milionů USD).

Podle odhadů by každý den mělo novou linku využít kolem 220 tisíc osob, obdobně jako je plánovaný počet cestujících v případě vlastního nádraží Bang Sue. SRT současně pracují na vypracování studie proveditelnosti 174kilometrového úseku zmíněné dvoukolejné rychlostní tratě.

V návaznosti na nedávno podepsanou smlouvu s konsorciem soukromých firem a zahájenou přípravou výstavby východní rychlodráhy (Eastern HSR), která propojí Bangkok, tři zmíněná letiště a průmyslovou oblast takzvaného Východního ekonomického koridoru (Eastern Economic Corridor, EEC), je to další důkaz o investičním rozmachu thajské vlády v oblasti rozvoje a modernizace dopravní infrastruktury v zemi. Mimo jiné počítá s technologickou účastí japonských a čínských firem.

Rozvoj dopravní infrastruktury přitom zůstane prioritou thajské vlády, což je jedním z důvodů, proč by české firmy měly této oblasti věnovat pozornost.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Bangkoku (Thajsko). Autor: Aleš Ždimera, ekonomický diplomat.




• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Doprava, logistika
• Teritorium: Thajsko