Ve spojení s rodinnou firmou si veřejnost nejčastěji vybaví pojmy dobrá pověst a důvěryhodnost. Zároveň podle nich tyto charakteristiky nejvíce pomáhají firmě k úspěchu. Co víc, rodinné firmy mají lidé obecně rádi. Pokud by takové firmě měli spontánně přiřadit nějakou emoci, 81 % z nich ji označuje za pozitivní. „To znamená, že pokud se firma jasně a důrazně hlásí ke svému rodinnému odkazu, má mezi zákazníky výraznou šanci na úspěch,“ vysvětluje Jiří Hnilica, ředitel Centra pro rodinné firmy při Fakultě podnikohospodářské VŠE.
Třetina lidí by neváhala pracovat pro rodinnou firmu
To, že lidé mají rodinné firmy rádi a spojují si s nimi dobrou pověst, důvěryhodnost, tradici a kvalitu, má navíc další výhodu. Pryč jsou doby, kdy lidé při hledání práce hleděli pouze na výši platu a možnost rychlého kariérního růstu. Dnešní moderní zaměstnanec očekává další nadstandardní benefity, mezi které patří třeba příjemný kolektiv a vědomí, že se o něj zaměstnavatel „stará“. A přesně to jsou věci, které si lidé při pohledu na rodinnou firmu jako na zaměstnavatele vybaví. „Pro rodinné firmy je tak dobrou zprávou, že ani v době ekonomické krize se nemusí bát o nedostatek kvalitních uchazečů o práci,“ dodává Jiří Hnilica.
Rodinná nebo nerodinná firma? Většina lidí tápe
Když se řekne rodinná firma, spousta lidí si automaticky představí malý podnik o pár zaměstnancích, kteří jsou navíc rodinnými příslušníky. Předpokládají také, že takové nastavení vede k častým rodinným sporům. Ještě větší problém nastává, pokud jde o správné určení rodinné nebo nerodinné firmy. Z českých nejznámějších firem správně jako rodinné dokáží lidé určit např. firmy Baťa, Bernard, Emco nebo Kofola. Dále jsou jejich znalosti omezené. Dost často si navíc o nerodinných firmách myslí opak. Firmu Rudolf Jelínek označí chybně jako rodinnou celkem 61 % dotázaných.
„Našim záměrem při realizaci výzkumu bylo podpořit snahy o zviditelnění rodinných firem, jež jsou v České republice nedílnou a významnou součástí ekonomiky. A jsme rádi, že studie ukazuje, že pokud je firma rodinná, má smysl tento aspekt zdůrazňovat,“ uzavírá Jiří Hnilica.
Výzkum se uskutečnil v srpnu 2020. Šetření probíhalo formou CAWI (Computer Assisted Web Interviewing) na reprezentativním vzorku české populace ‒ celkem 600 osob. Jeho cílem bylo zjistit, jak česká veřejnost vnímá rodinné firmy a současně i upozornit na jejich velký společenský a ekonomický význam.
Ke stažení:
Výsledky studie Centra pro rodinné firmy VŠE: Vnímání rodinných firem veřejností (2020)
Redakčně upravená tisková zpráva Vysoké školy ekonomické v Praze