Umělá inteligence pomáhá e-shopům nejen s texty a grafikou, učí je rozumět zákazníkovi

Umělou inteligenci využívá v segmentu e-commerce a módy stále více firem a značek. ChatGPT a další nástroje založené na velkých jazykových modelech využívají e-shopy například v copywritingu, vizuální modely pak pomáhají práci s fotografiemi a grafikou.

E-shopy umělou inteligenci stále častěji využívají také k analýze sentimentu u zákaznických recenzí, optimalizaci cen a slev, průzkumu trhu či prevenci podvodů. V blízké budoucnosti pak bude mít ještě daleko širší využití.

Ilustrační fotografie

Chatboty a virtuální asistenti

Jedním z nejčastějších využití v internetových obchodech jsou chatboty a virtuální asistenti s podporou umělé inteligence. Ti pomáhají zejména službám spojeným se zlepšením zákaznického servisu.

AI poskytuje zákazníkům rychlé a jednoduché odpovědi na jejich otázky. Chatboty jsou programovány tak, aby poskytovaly informace o produktech, dostupnosti, dopravě, vrácení zboží atd. Tím ulehčují proces zákaznické podpory a zkracují dobu čekání na odpověď.

Často také poskytují návody na řešení jednoduchých problémů nebo technického poradenství. Pokročilejší z nich dokáží diagnostikovat problémy a navrhují možná řešení. Umí také u složitějších otázek přesměrovat zákazníky na fyzického operátora a tím optimalizovat rozdělení mezi lidskou práci a technologii.

Deset výhod umělé inteligence podle AMSP ČR

Využití AI pro copywriting a reklamní kampaně

„ChatGPT a obecně AI software nám aktuálně výrazně pomáhá napříč našimi odděleními. Od grafiky, přes copywritery až po nákupní oddělení.  V našem odvětví, e-commerce zaměřeném na módu a oblečení, existuje již nyní poměrně značná část práce, která se dá ulehčit pomocí AI nástrojů,“ potvrzuje spolumajitel a CEO Trenýrkárna.cz Ruslan Skopal.

ChatGPT pomůže například s popisky produktů a kategorií, ale také při tvorbě dalších kratších i delších textů jako jsou popisky u příspěvků na sociálních sítích nebo příspěvky na firemním blogu.

„Udělali jsme si malý průzkum mezi zaměstnanci a výše uvedené potvrzují. Nejčastěji se opakoval přínos v podobě vytváření přesvědčivých a informativních popisků na našich e-shopech, které více přitahují zákazníky a zvyšují prodejnost shopu. Díky ChatGPT se stále učíme, jak si hrát se slovní zásobou a neustále ji zdokonalovat,“ dodává Skopal.

Umělá inteligence posune výrobní i distribuční firmy. Investice do AI se zdvojnásobí

AI zatím není v takové fázi, aby dokázalo nahradit konkrétního člověka, ale umí výrazně usnadnit práci. „U nás primárně v copywritu a grafice, kde je pro specifická témata těžké najít grafiku konkrétní scény.  S AI je to otázka vteřin, maximálně minut,“ popisuje ředitel marketingové agentury Brand Boost Lukáš Haubelt.

Na cestě k pokročilejším funkcím AI

Umělou inteligenci už ale používají internetové obchody také k analýze chování uživatelů a jejich historie nákupů. To následně umožňuje vytvářet personalizované doporučení produktů. Na základě těchto dat mohou e-shopy zlepšit zákaznický zážitek a zvýšit pravděpodobnost úspěchu.

Umělá inteligence pomáhá i s pokročilými analýzami. Provádí vyhodnocování a analýzu sentimentu zákaznických recenzí, hodnocení a komentářů. To umožňuje e-shopům získávat strukturovanou zpětnou vazbu od zákazníků a lépe porozumět jejich potřebám a preferencím.

AI dokáže také optimalizovat ceny a slevy. Umělá inteligence může analyzovat tržní data týkající se cenové elasticity poptávky, a na základě toho navrhovat optimální ceny a slevy. To pomáhá e-shopům maximalizovat zisky a zároveň udržovat konkurenceschopnost na trhu. Dalším příkladem je přínos při prognóze poptávky a zásob. Umělá inteligence může analyzovat historická data o prodejích a externí faktory, aby předpověděla poptávku po konkrétních produktech. Tímto způsobem mohou e-shopy efektivně řídit své zásoby a minimalizovat ztráty z důvodu nedostatečného nebo nadbytečného zásobování.

V marketingu se to posouvá neskutečným tempem, prakticky každý den vychází nová technologie, která je stále propracovanější

Lukáš Haubelt, Brand Boost

Umělá inteligence může pomoci i v otázkách prevence podvodů a kybernetické bezpečnosti.  Například je schopna identifikovat podezřelé aktivity a varovat před potenciálními podvody. Umí rozpoznávat podezřelé transakce nebo falešné účty a chránit tak e-shopy i zákazníky.

Jaká je hudba budoucnosti?

„Od AI můžeme v budoucnu čekat velké věci. Již nyní dokážou lidé v různých odvětvích udělat s pomocí AI práci za dva lidi a půjde to dál. V marketingu se to posouvá neskutečným tempem, prakticky každý den vychází nová a nová technologie, která je stále propracovanější. Vzpomeňme na první generování fotek před rokem. Lidé na vytvořených fotkách umělou inteligencí měli tři ruce, šest prstů a podobně. Dnes už AI dokáže vygenerovat člověka, kterého od reálné fotky nepoznáte. Co můžeme očekávat za další rok, dva, pět let?“ zamýšlí se Lukáš Haubelt z Brand Boost.

Oblast AI zaznamenala v posledních letech rychlý růst, protože poskytla nové možnosti využití dat k rychlé reakci na měnící se prostředí. V následujících letech ji jistě čeká růst povědomí v celé společnosti a s tím spojené rozšiřování využití.

Odborníci očekávají také nástup obecné umělé inteligence, která bude schopná pochopit nebo se naučit jakýkoli intelektuální úkon, který dokáže člověk, a bude schopná poznávat svět kolem sebe a učit se sama. K tomu by mohlo dojít zhruba za deset až patnáct let.

Redakčně upravená tisková zpráva

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: E-commerce | Software a ICT služby

Doporučujeme