„Před měsícem jsem slíbil, že nikoho nenecháme na holičkách. Teď můžu s čistým svědomím říct, že jsme tento úkol splnili. Máme za sebou s kolegy měsíční non-stop práci. Návraty našich občanů jsme zařizovali v zásadě třemi způsoby – nouzovými lety, evakuačními autobusy, a ta nejpočetnější skupina, to bylo vyjednávání různých výjimek např. pro tranzit přes cizí země, zajišťovali jsme také pozemní konvoje třeba z Rakouska, vyjednávali jsme ale i povolení odletu komerčních linek. 24 hodin denně fungovala i naše telefonická hotlinka a linky našich ambasád v zahraničí,“ shrnul projekt pomoci MZV občanům ministr zahraničních věcí Tomáš Petříček.
První repatriační autobusy vyjely už 14. března do Frankfurtu a Vídně. Následně se tyto evakuační autobusy Hasičského záchranného sboru a autobusy najímané MZV vydaly po celé Evropě, a to od Chorvatska po Švédsko, od Madridu po Kyjev. Pomoci s návratem Čechů domů vyrazilo nakonec 69 autobusů, celkem je využilo 2 487 lidí.
První repatriační lety MZV zorganizovalo 18. března z Kanárských ostrovů, odkud dopravila dvě letadla celkem 351 lidí. Následovaly evakuační lety do více než dvou desítek destinací po celém světě. Domů se tak vrátili Češi z Filipín, Vietnamu, Egypta, Spojených států, Islandu či Peru. Poslední plánovaný repatriační let přistál v Praze 14. dubna, a to z nejvzdálenější destinace – z Austrálie a Nového Zélandu. Vzhledem k výši nákladů se jednalo o jediný let, na který si cestující přispívali částkou 700 eur (tedy cca 18 tisíc korun).
„Od počátku jsme věděli, že repatriace budou náročným projektem, jak logisticky, tak finančně. Vláda pro tyto účely schválila 111 milionů korun. V tuto chvíli jsme částku vyčerpali, ale kromě Kanárských ostrovů a letů, kde jsme spolupracovali s Armádou ČR, máme u všech ostatních zažádáno o příspěvek z EU. Ten by měl být až 75 procent z ceny každého letu,“ vysvětlil šéf české diplomacie.
Česká diplomacie patřila při přepravě pasažérů k jedné z nejsolidárnějších zemí EU, většinu letů využili k návratu do Evropy také občané ostatních členských států. „Naše letadla a autobusy pomohly více než 900 občanům EU s cestou domů. Na oplátku ostatní členské země EU, plus Švýcarsko a Velká Británie zase přepravily domů 531 našich občanů,“ vypočetl náměstek Martin Smolek, který měl repatriace na starosti. „Zbývajícím asi 180 českým občanům, kteří se ještě chtějí dostat domů, chceme zajistit místa v letech ostatních států,“ dodal.
Vedle repatriační dopravy MZV pomohlo dalším tisícům lidí prostřednictvím zastupitelských úřadů a hotlinky MZV sehnat místa např. v posledních komerčních letech. „Naše linka fungovala tři týdny v non-stop provozu díky 12 našim operátorům. Odbavili jsme desetitisíce hovorů, k tomu zhruba stejné množství e-mailů,“ shrnul ředitel konzulárního odboru Pavel Pitel.