Užitkové automobily: E-revoluce se u nás nekoná. Zatím

Prodej elektrických užitkových automobilů na českém trhu je mizivý.



Renault, Nissan a nově Volkswagen u nás nabízejí dodávky na elektřinu. Zájem podnikatelů o ně je ale minimální, přestože jejich provoz je nejen ekologičtější, ale také mnohem levnější. Oproti lehkým užitkovým vozům (LUV) s dieselovým pohonem je jejich provoz až pětkrát levnější a náklady na servis jsou zhruba čtvrtinové (odpadá například pravidelná výměna oleje).

Navíc díky zaručeně nulovým emisím je nezastaví omezení vjezdu do městských center, v Praze mohou ve středu města parkovat zdarma.

Jenže… Elektrododávky jsou v průměru o třetinu dražší a mnozí podnikatelé se bojí jejich zatím omezeného dojezdu. Ten se pohybuje kolem 200 až 250 kilometrů na jedno nabití baterií.

Výrobci aut odhadují, že po celé Evropě má možnost jezdit na elektřinu až 200 tisíc dodávek. Jejich řidiči totiž nenajedou za jeden pracovní den víc než 100 kilometrů. Kolik takových řidičů je ve větších městech v Česku, kolik by jich mohlo mít o elektrododávky zájem, zatím nikdo nespočítal, potenciálně by jich mohly být tisíce.

Ovšem prodejní statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA) to nepotvrzují. Za první čtyři měsíce letošního roku si je totiž zakoupilo pouhých 14 zákazníků, loni za celý rok 22. Podíl dodávek na elektřinu na trhu v Česku tak byl v roce 2018 pouhých 0,11 %.

Tři mušketýři

Na prodejích elektrických užitkový vozů se v současnosti v tuzemsku podílejí jen tři značky. Jsou to Nissan, světová jednička mezi elektromobily od roku 2010 (celkově), Renault a Volkswagen. A jejich modely už nabízejí vcelku slušný dojezd: Nissan e-NV200 udává hodnotu od 200 km do 301 kilometrů, Renault Kangoo Z.E. od 200 do 270 kilometrů a větší Volkswagen Crafter 173 kilometrů.

Také problémy s nabíjením již minimalizovaly. Prvně jmenovaný „užitkáč“ lze nabít na 80 procent kapacity za 40 až 60 minut (při použití domácí zásuvky elektrické sítě úplné nabití za 21,5 hodiny), druhý za šest hodin (s nástěnnou domácí nabíjecí stanicí a novou 7kW nabíječkou) a třetí v rychlonabíjecí stanici na 85 procent kapacity za 45 minut (jinak 5,2 hodin).

Ceny jsou však stále vysoké – Japonec stojí od 1 012 770 korun, Francouz od 846 879 korun a Němec od 1 962 048 korun. A tyto sumy zájemce očividně odrazují. Je tak zřejmé, že dokud výrazně neklesnou hlavně ceny baterií, které se pak promítají ve vysokých celkových cenách aut, či nebudou tyto vozy u nás daňově zvýhodněny, tak se nic nezmění.

Nissan e-NV200. Stejně jako nový Nissan LEAF je i tento model vybaven novou baterií s kapacitou 40 kWh. Výrobce na ni poskytuje záruku osm let/160 000 km.

Renault Kangoo Z.E. Nejprodávanější elektrododávka v Evropě v letech 2010 až 2017 je v současnosti nabízena ve dvou délkách a dvou verzích (pro dvě či pět osob).

Volkswagen e-Crafter. S elektromotorem o výkonu 100 kW dosahuje maximální rychlosti 90 km/h, uveze jednu tunu nákladu (max. celková hmotnost 3,5 tuny).


Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Jaroslav Matějka.

• Oblasti podnikání: Doprava, logistika | Služby

Doporučujeme