Vánoční náplast na koronavirus

Obchodníci se připravují na rozhodující bitvu letošního roku.

Maloobchod patřil v Česku v jarní i podzimní vlně koronaviru k nejpostiženějším sektorům hospodářství spolu s cestovním ruchem a pohostinstvím. Také proto teď prodejci vyhlížejí nadcházející Vánoce ještě s větší nadějí než v minulých letech. Tak trochu totiž doufají v malý ekonomický zázrak, který by jim pomohl zahojit ztráty z předchozích měsíců. 

Na rozdíl od minulých let přitom často nebudou počítat výši zisku, ale budou věřit, že jim zvýšené vánoční nákupy pomohou smazat ztráty z předchozích měsíců a dostat celoroční hospodaření na nulu. 

Malé obchody, které mají k dispozici pouze kamenné prodejny, přitom budou v nevýhodě. Dvě vlny pandemie koronaviru totiž výrazně urychlily trend posledních let, tedy přechod zákazníků k nákupům na internetu. 

Pětinový růst

České e-shopy tak podle odborníků bez ohledu na celkový propad ekonomiky i letos porostou. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) to může být o více než 20 procent v porovnání s Vánocemi 2019. E-commerce tak výrazně zvýší svůj podíl na celém českém maloobchodu.

Koronavirus změnil chování spotřebitelů již v první polovině roku. V průběhu prvního nouzového stavu nakupovalo na internetu více než obvykle 37 procent zákazníků. I po jeho skončení pak e-shopy začalo využívat o 23 procent nakupujících více, než tomu bylo před vládními omezeními. S ohledem na dobrou zkušenost z března a dubna tak lze očekávat, že Češi pro nákup vánočních dárků zvolí opět internetové obchody.

„Vzhledem k tomu, jak dynamicky se situace vyvíjí, je letos opravdu těžké odhadovat vývoj na trhu. Přesto je zřejmé, že zákazníci e-shopům věří a před Vánocemi v nich nakoupí opět více než loni. Můžeme očekávat, že spotřebitelé budou obecně více šetřit. Zároveň ale nebudou mít takový zájem vydávat se do nákupních center a dárky vyřeší pohodlně z domova – prostřednictvím internetových obchodů,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Odhad meziročního růstu online retailu v porovnání s rokem 2019 zatím zůstává na 25 procentech, což by v celkových obratech znamenalo více než 190 miliard korun. Poslední tři měsíce jsou ovšem pro celý maloobchod tradičně klíčové. Bude tak záležet na ochotě Čechů utrácet za dárky i za současné nejisté situace. 

„Očekáváme, že letos bude opět největší zájem o elektroniku, mobilní telefony, hračky či sportovní vybavení. Nynější krize klade větší požadavky na vybavenost domácností technikou, díky které mohou děti absolvovat online výuku. Stejně tak dospělí daleko více pracují z domova. To se podle našeho odhadu na prodejích letos výrazně podepíše,“ doplňuje Jan Vetyška.

„Prozatím letos počítáme s poklesem maloobchodu o 0,5 procenta, a to jsme ještě poměrně optimističtí.“ Markéta Šichtařová, ředitelka společnosti Next Finance

Hlavně dovézt včas

E-shopy se téměř po celý rok připravují i na ty nejkrizovější scénáře. Neměla by tak nastat žádná nejistota ani v zásobování, ani v logistice. „Provozovatelé internetových obchodů i dopravci mají za sebou velkou zkoušku z letošního jara. Díky tomu jsou nachystaní ještě lépe než v minulosti a očekávám, že průběh Vánoc bude na internetu hladký,“ věří Jan Vetyška. 

Dostatek objednávek přitom není pro e-shopy jediným kritériem, podle kterého se rozhodne, zda pro ně bude vánoční sezona úspěšná. Stejně důležitá je také schopnost internetových obchodů doručit zboží včas k zákazníkům. Zatímco dominantní e-shopy mají tyto procesy pečlivě vyladěné, pro malé a střední internetové obchody to může znamenat problém.  

„Kombinace koronavirových opatření a Vánoc, které jsou pro logistiku každý rok velmi náročné, zapříčiní, že řada obchodníků nebude schopna své objednávky včas dostat k zákazníkům, což jim může způsobit nezměrné ztráty. O pozdě doručené vánoční dárky mnoho zákazníků již nemá zájem a pomalé či chybné doručení zboží navíc zákazníci vždy vnímají jako selhání e-shopu, a to bohužel i v případě, kdy jde o pochybení na straně dopravce,“ upozorňuje Michal Menšík, zakladatel přepravní společnosti DoDo.

Protože klasické doručovací společnosti mohou být před Vánocemi přehlcené, otevírá se podle Michala Menšíka prostor právě pro alternativní dopravce, jako je DoDo. Ti ve větších městech garantují doručení zboží zákazníkům ještě v den objednávky. 

Výdejní místa zachraňují obchody

Nakupování přes internet pomáhá trochu paradoxně zachovat provoz také mnoha kamenných obchodů, které by jinak kvůli vládním opatřením k zastavení koronaviru musely zůstat uzavřené. Obchody se totiž mění na výdejní místa pro doručování objednávek z e-shopů. Doručování zásilek na výdejní místa soukromých dopravců dnes využívá 59 procent zákazníků balíkových služeb. Například společnost PPL proto pracuje na rozšiřování svých partnerských míst – PPL Parcelshopů, kterých má nyní 2178. Přes dva tisíce z nich je při aktuálních vládních restrikcích stále otevřeno a jejich provoz může alespoň částečně kompenzovat ztráty jejich provozovatelům. 

„První vlna byla dramatická. Naše prodejny a s tím i Parcelshopy jsme museli ze dne na den zavřít. Nebyli jsme na novou situaci vůbec připraveni, navíc se lidé covidu-19 opravdu báli. Aktuál­ní situace je nesrovnatelná. Po jarní zkušenosti jsme nezaspali, ale upravovali, zlepšovali všechny procesy, zvyšovali bezpečnost a snižovali všechna provozní rizika,“ říká Jiří Franěk, ředitel obchodu a marketingu společnosti TV Products a provozovatel 11 PPL Parcelshopů. 

Také výdejní místa se chystají na předvánoční nápor. „Předpokládáme, že letos před Vánocemi odbavíme na výdejních místech 1,5 milionu zásilek. Trend nakupování online i nadále poroste, ale logistické společnosti i trh práce mají své limity, co se doručení na adresu týče. Nejen pro nás tak bude východiskem další rozvoj výdejních míst,“ říká Petr Horák, generální ředitel PPL CZ. 

Oblíbenost výdejních míst v Česku trvale stoupá. Téměř čtvrtinu všech balíků PPL předává právě tam. Při vyzvedávání zásilek totiž nejsou lidé vázáni na konkrétní den či čas doručení. Na některých provozovnách si navíc lze zásilky vyzvedávat i o víkendech. Pro zákazníky je pak důležitá zejména dobrá dostupnost v okolí pracoviště nebo domácnosti a rychlé vyřízení bez front. Společnost PPL chce proto do konce letošního roku dosáhnout počtu 2222 výdejních míst. Zároveň odhaduje, že během vánoční sezony doručí do svých výdejních míst o 60 procent více zásilek než v průběhu celého roku.

Poražení letošních Vánoc  

Poukázka na týdenní pobyt na horách nebo first minute zájezd na příští letní sezonu patřily v mnoha rodinách k tradičním dárkům. Kvůli nejistotě, jaké budou možnosti cestování a provoz turistických center, si ale většina lidí letos podobné dárky odpustí. Navíc se mnohým zakoupení zájezdu dlouho dopředu vymstilo, letos jim namísto zážitků zůstal v ruce jen voucher a nejasné vyhlídky na jeho uplatnění.

Kolik padne na dárky?

Také některé průzkumy potvrzují rekordní internetové nákupy, ale zároveň pokles celkového objemu výdajů za dárky. Podle nich totiž budou Češi letos kvůli ekonomické nejistotě vyvolané koronavirem na vánočních dárcích šetřit. V průzkumu realizovaném agenturou Ipsos to uvedla více než třetina dotazovaných, konkrétně 38 procent. Maximálně do pěti tisíc korun chce letos nakoupit dárky 60 procent zákazníků, v rozmezí od pěti do deseti tisíc pak dalších 30 procent. Vyplývá to z průzkumu Equa bank. Kvůli koronaviru zároveň hodlá výhradně přes internet pořizovat dárky 37 procent oslovených.  

„Očekáváme, že se letošní sezonní maxima vyšplhají na dvojnásobek uplynulých Vánoc. Klíčové bude, zda všichni stávající přepravci udrží během pandemie svoje přepravní sítě v plném provozu a zda nedojde jako na jaře k uzavření výdejních míst, nebo dokonce nákupních center či kamenných prodejen. I pokud bude situace stabilní, doporučujeme letos objednávat dárky v e-shopech nejpozději na stříbrnou neděli 13. prosince,“ upozorňuje Pavel Včela, ředitel přepravní společnosti GLS Česká republika. 

„Každý rok navyšujeme kapacitu naší sítě, abychom zvládli doručit všechny dárky včas. Letos již máme k dispozici celkem 25 dep, z nichž jsou některá zcela nová nebo v nových větších prostorách, nově také otevíráme třídicí centrum pro Prahu a střední Čechy. Rovněž jsme zdvojnásobili počet našich výdejních míst, GLS ParcelShopů, kterých je již 600, a každým dnem otvíráme další tak, abychom pokryli minimálně všechny obce nad pět tisíc obyvatel,“ doplňuje Pavel Včela. 

Na Vánoce se v Česku připravuje také celosvětová jednička online nakupování, globální společnost Amazon. Ta před několika týdny ve svém distribučním centru v Dobro­vízi u Prahy a kancelářských prostorách v pražském Karlíně vytvořila čtyři tisíce stálých pracovních míst, na předvánoční špičku pak přijímá další tři tisíce brigádníků. 

Pokles a zdražení

I přes internetová očekávání růstu však ekonomové celkově předpovídají pokles maloobchodu. „Velkou neznámou pro maloobchod je to, zda se obchody otevřou ještě před koncem roku, a tak budou moci proběhnout předvánoční nákupy i v kamenných prodejnách. Tak či tak ale budou pro obchodníky letošní Vánoce slabší než před rokem. Prozatím letos počítáme s poklesem maloobchodu o 0,5 procenta, a to jsme ještě poměrně optimističtí,“ vysvětluje Markéta Šichtařová, ředitelka společnosti Next Finance. 

I přes celkový pokles výdajů na dárky mohou být paradoxně letošní Vánoce pro Čechy jedny z nejdražších za posledních několik let. Pokles kurzu koruny totiž zdraží všechno zboží dovážené z ciziny od elektroniky po exotické ovoce. „Koruna vůči euru povážlivě slábne. Pokud za předvánoční období budeme považovat už dobu od začátku listopadu, slabší byla česká měna v předvánočním čase naposledy v roce 2014. Češi tedy budou muset před letošními Vánocemi čelit nejméně výhodnému kurzu své měny za posledních šest let. A možná bude ještě hůře,“ upozorňuje Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

Slábnutí koruny se už nyní projevuje i tak, že Čechům kvůli nevýhodnému kurzu zdražuje zboží ze zahraničních e-shopů. Následně se slabší koruna propíše také do vyšších cen v e-shopech tuzemských, které pochopitelně také z podstatné míry prodávají dovážené zboží, například elektroniku.  

Přestože letošní Vánoce budou v mnohém odlišné od těch minulých, jedno přání bude určitě upřímnější a méně formální: „Snad se za rok zase všichni ve zdraví sejdeme.“  

Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Dalibor Dostál.

• Teritorium: Česká republika
• Oblasti podnikání: Obchod

Doporučujeme