Vášeň v Klášteře: V netradičním prostoru začíná Designblok 2020

Od 7. do 11. října je v areálu bývalého kláštera svatého Gabriela na pražském Smíchově veřejnosti přístupný festival užitného i uměleckého designu, nábytku či šperků. Stylovou atmosféru dává akci zajímavá architektura novorománského konventu, do jehož centra umístili organizátoři uměleckou instalaci z 222 štaflí.

Videoreportáž z Designbloku 2020 níže v článku

Trochu jako při příjemném bloudění v krajině za zrcadlem se budou cítit návštěvníci 22. ročníku festivalu Designblok. Ten se po několika ročnících na pražském Výstavišti letos přemístil do lehce tajemných chodeb bývalého klášterního areálu, který dnes nese název Gabriel Loci. 10 tisíc metrů čtverečních výstavy rozdělených do dvou hlavních bloků a menších doprovodných expozici je rozptýleno do několika pater konventu i přilehlých prostor. Návštěvník objeví v každé místnosti trochu jiný vjem, od tradičně pojatých vitrín až po futuristickou instalaci, která pohlcuje zvuk. Jako ústřední motiv festivalu organizátoři letos zvolili heslo Vášeň – pro řemeslo, pro design, pro umění.

Korona designéry nezastavila, přišli i nováčci

I přes přísná opatření kvůli koronaviru se na akci podílí přes 220 vystavovatelů. Někteří dokonce poprvé. To platí třeba pro opavskou nábytkářskou společnost Todus. „Dříve jsme jezdili na výstavy do Kolína nad Rýnem a Milána, na Designbloku jsme poprvé. Chceme se víc dostat do povědomí domácích zákazníků,“ říká umělecká ředitelka společnosti Zuzana Kollárovitsová. Společnost vyrábí zahradní nábytek s originálním designem a zatím vyváží 80 procent produkce do zahraničí. „Poslední dva roky se ale zvyšuje i zájem českých zákazníků,“ říká Zuzana Kollárovitsová s tím, že může jít i o důkaz zvyšující se kupní síly tuzemských spotřebitelů. „Poslední období je pro nás co do prodeje v Česku rekordní. Možná se lidé po karanténě těšili, jak si posedí na svých zahrádkách,“ říká.

Český materiál, český výrobce, český zákazník

Na český a potažmo slovenský trh se zaměřila také další vystavující společnost Kaplan nábytek. Rodinný podnik z obce Orličky v Orlických horách má tradici už od roku 1934, kdy zde založil dědeček současného majitele firmy dílnu na výrobu židlí. Tradici dnes rozvíjí další členové rodiny, firma má 25 zaměstnanců a jde cestou kvalitního designu. „Dříve jsme působili řekněme v pozici dodavatele větší nizozemské společnosti. Někdy kolem roku 2009 ale vyvrcholila naše snaha jít vlastní cestou. Dnes máme 30 vlastních distribučních míst, případně prodáváme napřímo koncovým zákazníkům. Díky finanční podpoře z evropských fondů jsme nedávno mohli koupit velmi nákladný CNC stroj, díky němuž dokážeme dát nábytku dokonalejší design,“ říká jednatel společnosti Lukáš Kaplan a ukazuje precizně zaoblené linie na nohách dřevěného stolu zajištěné právě díky nové strojní výbavě firmy. „Také pečlivě vybíráme dřevo přímo v našem regionu. Dá se říct, že už když v lese vidíme strom, tak víme, co z něj vyrobíme,“ podotýká Lukáš Kaplan. Nápaditou prezentaci výrobků rodinné firmy připravil přední český designér Václav Mlynář.

Zvuk pohltí sklo i nanovlákna

Jednu z potemnělých místností v útrobách bývalého kláštera prosvětlovala geometrická instalace firmy Avetonakustika. Vedle projektování a realizací založili startup Glasio experimentující s výrobou skla, které slouží k pohlcování zvuku. To je pak možno využít v kancelářích, v recepcích hotelů a dalších prostorách, kde je žádoucí snižovat hluk. Návštěvníci výstavy si mohou hru se zvuky vyzkoušet přímo v útrobách instalace. „Na výrobu používáme stoprocentně recyklované sklo, které odebíráme od skláren. Startup je aktivní asi tři roky, do jeho rozjezdu jsme investovali jednotky milionů korun. Jsme v něm tři zakladatelé, ale celkem se na projektu podílí 12 spolupracovníků,“ říká jednatel společnosti Vít Domkář. „V současnosti také spolupracujeme s libereckou univerzitou, zkoušíme k pohlcování zvuků využít nanovlákna. Na co potřebujete dnes několik centimetrů hmoty, na to stačí jen nanometry takové látky,“ naznačuje další vývoj Vít Domkář.

V centru všeho stojí štafle

V centrální hale konventu je jako srdce celého festivalu umístěna Designerie, architektonická hříčka sestavená z 222 štaflí. Navrhl ji oceňovaný český designer Jan Plecháč. Štafle různých velikostí jsou na prodej, výtěžek dostane jako charitativní dar Centrum Paraple, které pomáhá osobám s poškozením míchy.

Jakýmsi holdem předním českým designérům je pak expozice agentury CzechTrade. Prostor byl připraven ve spolupráce s designérem Václavem Mlynářem. Propaguje službu Adresář designérů a ukazuje portréty některých nejúspěšnějších českých tvůrců. Přímo na místě se mohou další designéři do adresáře bezplatně zapsat.

Více lze nalézt v programu toho, co na Designbloku letos nabídne agentura CzechTrade.

Podrobnější informace o celém festivalu a také virtuální prezentaci lze nalézt na webových stránkách Designbloku.

Tomáš Stingl

Videoreportáž z Designbloku 2020




• Oblasti podnikání: Design
• Teritorium: Česká republika