Veletrhy hlásí restart. Českým exportérům mohou přihrát milionové zakázky

Pandemií zabitý veletržní byznys ožívá. Pořadatelé do konce roku chystají stovky akcí, exportéři si od účasti slibují kýžené zvýšení ochromeného odbytu. Ode dna se odrážejí i tržby výstavářských firem, které si od závěrečné třetiny roku slibují odbyt v řádu stovek milionů.

Kvůli pandemii pořadatelé veletrhy odkládali nebo rušili. Část akcí se konala alespoň online, plnohodnotnou náhradu ale nepřinesla. Nyní akce postupně oživují.

Adriano Castelli / Shutterstock.com

„Velký restart veletrhů se plánuje po návratu z prázdnin na podzim. Organizátoři posouvají termíny, aby stihli využít ještě letošní rok. Zatím jsou veletrhy na čtyřiceti procentech předpandemického stavu,“ říká generální ředitel agentury CzechTrade Radomil Doležal.

Před vypuknutím pandemie agentura zprostředkovávala účast pro řádově vyšší stovky českých podniků na zhruba 150 akcích ročně. Obnovují se velké strojírenské veletrhy v Rusku, subdodavatelské ve Švédsku, akce zaměřené na letectví v Mexiku i ty na košer produkty ve Spojených státech.

Dosavadní vrchol prožila Asociace výstavářských firem předloni, kdy její podniky utržily řádově miliardy korun. Letos se odráží od loňské nuly. „Rozjíždí se celý výstavářský svět s výjimkou jihovýchodní Asie. Na podzim se obnoví stovky veletrhů, proto letos čekáme tržby do půl miliardy. Paradoxně bychom dosáhli i vyšších, naši profesi ale během pandemie opustilo mnoho pracovníků, kteří se nevracejí,“ říká prezident asociace Jiří Carda. Výstavářské firmy proto musejí odmítat část zakázek a některé pracovníky nahrazují Ukrajinci.

Optimismus z restartu uzemňuje růst cen materiálů. „Stavba stánků se prodražila minimálně o třetinu. Obvykle vyjde na desetitisíce až miliony korun, podle toho se odvíjí zdražení. Velké potíže máme například se dřevem, železem či s polyesterem. Jednak prudce zdražují, jednak se u nich enormně prodloužily čekací lhůty,“ dodává Carda.

Veletrhy slouží hlavně exportérům, kteří chtějí buď prorazit na nové zahraniční trhy, nebo nabízejí produkt, na který si potenciální zákazník musí „sáhnout“. K takovým patří i Moravský letecký klastr, jenž sdružuje desítky tuzemských podniků z leteckého průmyslu se souhrnným obratem v řádu miliard korun, například kunovického výrobce letadel Aircraft Industries nebo technologické firmy Evektor a 5M. Většina odbytu MLK jde zahraničním zákazníkům.

CzechTrade chystá podporu restartu českého exportu – inkubátory, aliance a startovací balíčky

„Restart veletrhů je proto zásadní, jen na podzim jich máme naplánovaných devět. Je-li pro nás veletrh úspěšný, přinese zakázky za dvacet až padesát milionů,“ říká Petr Tomášek z MLK.

Zástupci klastru se chystají mimo jiné na listopadový veletrh moderních technologií Advanced Engineering ve Velké Británii. „Není to jen o nových zakázkách. Zúčastní se i řada univerzit, se kterými můžeme spolupracovat na vědě a výzkumu, tedy na velkých dotačních projektech,“ dodává Tomášek.

Veletržní byznys točící se kolem recyklace a metalurgie neželezných kovů nebo lakování a profilování plechových střešních krytin zase zajímá firmu Metal Trade Comax. Ta v Česku provozuje čtyři výrobní závody, polovinu jejich produkce vyváží na tři desítky zahraničních trhů.

„Covid nám loni i letos několik příležitostí k účasti na veletrzích vzal, ale už letos na podzim se chystáme na UK Construction Week v Birminghamu a v roce 2022 na pět odborných veletrhů v Německu,“ uvádí Lenka Balousová z marketingu MTC.

Veletržní byznys v Německu každoročně generoval obrat 28 miliard eur, akce navštěvovaly miliony zahraničních návštěvníků. Vůbec první letošní veletrh v Německu, kde CzechTrade plánuje účast českých firem, se koná pod názvem Fakuma v polovině října. Zaměří se na plastikářství. Následovat bude veletrh bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v Düsseldorfu.

Adam Jareš (CzechTrade) pro Exportní zrcadlo: Na Německo by se teď měly soustředit hlavně e-commerce firmy (video)

„V Německu se s první vlnou pandemie veletržní život prakticky zastavil. Nyní se konečně rozjíždí. Začíná první velká akce v Düsseldorfu – Caravan Salon Düsseldorf, mezinárodní veletrh mobilních obytných automobilů a karavanů,“ říká Adam Jareš, ředitel regionálního centra CzechTrade v Německu.

Na restart veletržního byznysu upozornili i experti dvou významných finančních domů Citi a Berenberg. Na přelomu června a července doporučili investorům nakoupit akcie britské společnosti Informa, která je součástí prestižního indexu londýnské burzy FTSE 100 a která se zaměřuje na pořádání obchodních eventů, konferencí a veletrhů. Díky postupnému restartu vidí analytici prostor pro výrazný růst akcií Informy jako jedné z největších firem obchodovaných na londýnské burze.

Převzato z webu E15.cz. Autor: Jiří Liebreich




• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Marketing, média a PR
• Teritorium: Česká republika