Většina živnostníků a řemeslníků je proti EET, vyplývá z průzkumu

„Nerozumím. Nechci. Zrušte to.“ Průzkum společnosti Dotykačka mezi podnikateli z třetí a čtvrté vlny EET ukázal jejich nevoli k nové povinnosti. Pouhá pětina dotazovaných uvedla, že je na evidování tržeb připravena. 62 procent ze 152 respondentů naopak vůbec netuší, jaké řešení zvolit, a vybírat jej hodlají až na poslední chvíli. Většinou ale mají jasno v tom, že kvůli EET pokud možno nechtějí nic platit. Zároveň nepřestávají doufat, že evidování tržeb někdo zruší.

„V porovnání s předchozími vlnami nyní narážíme na mnohem nižší technologickou zdatnost. Mnozí živnostníci jsou zkrátka odborníci ve svých oborech, zvyklí vypisovat paragony, a dočista je děsí představa, že by se měli učit pracovat s nějakým pokladním zařízením. Plná čtvrtina respondentů nemá ani chytrý telefon. upozorňuje ředitel společnosti Dotykačka Petr Menclík.

Hlavně žádné funkce navíc

Zatímco v předchozích vlnách EET při rozhodování o pokladním systému hrály důležitou roli doplňkové funkce usnadňující podnikání, nyní se zdá, že situace je opačná. Naprostá většina respondentů si přeje malé zařízení s jednoduchým ovládáním, které bude umět tisknout účtenky. Pokročilé funkce jsou často doslova nežádoucí.

„Plných 85 procent se vyslovilo, že nepotřebují skladové hospodářství. V předchozích dvou vlnách přitom tato funkce byla vnímaná jako zásadní benefit. Najdou se ale i výjimky. Zhruba 12 procent dotázaných uvedlo, že počítá s nákupem kompletní pokladny i s příslušenstvím. Pro čtvrtinu by pak byl přijatelným řešením tablet s tiskárnou,“ vypočítává Petr Menclík.

Zdroj: Dotykačka

Platební karty po nás nechtějte!

Trochu paradoxní je situace kolem bezhotovostních plateb. Minimálně část dotázaných se hodlá evidování tržeb vyhnout vystavováním faktur. Už nyní alespoň zčásti fakturuje 54 procent účastníků průzkumu. Část z nich si ale uvědomuje, že přejít ryze na fakturaci v jejich oboru není možné.

Další možností by mohlo být pořízení platebního terminálu, ovšem ten pro drtivou většinu živnostníků a řemeslníků představuje nepřekonatelnou překážku. V současnosti platební karty akceptují pouhá čtyři procenta respondentů. Hotovost přijímá 92 procent dotázaných a plných 78 procent jich je přesvědčeno, že jejich zákazníci by platbu kartou neuvítali. S tím však ostře nesouhlasí Petr Menclík.

„Naše zkušenosti z předchozích vln potvrzují, že bezhotovostní transakce jsou na straně klientů čím dál vítanější a kdo si pořídí platební terminál, získá konkurenční výhodu. Vzhledem k všeobecné poddigitalizovanosti českých podnikatelů však zákazníkům mnohdy nezbývá nic jiného než se přizpůsobit a platit výhradně v hotovosti. Já jsem však optimista a věřím, že časem tento trend otočíme, třeba i našimi terminály,“ komentuje Menclík.

Hlavně žádné změny

Z průzkumu vyplynulo, že většina respondentů hodlá nechat výběr vhodného pokladního zařízení až na poslední týdny před zavedením EET. Už nyní ale vědí, že zvolené řešení si budou chtít dopředu osahat a při zapojování budou potřebovat alespoň telefonickou asistenci.

„Chci EET řešit s někým spolehlivým, kdo mi v případě potřeby bude schopen pomoci s problémy. Rád bych spolupráci nastavil na několik let dopředu, abych se pak nemusel o nic starat,“ uvedl jeden z dotazovaných opravářů.

Průzkumu se zúčastnilo celkem 152 účastníků napříč obory – od zemědělství přes stánkaře, pekaře, palírny, zástupce tvůrčích činností, až po výrobce nábytku, opraváře, kadeřnice a kosmetičky či maséry a fyzioterapeuty.

Redakčně upravená tisková zpráva společnosti Dotykačka




• Teritorium: Česká republika