Vláda projednala návrh, který má vymýtit nekalé obchodní praktiky v online prostředí

Na návrh Ministerstva průmyslu a obchodu projednala vláda úpravu zákona o ochraně spotřebitele a změny v občanském zákoníku. Cílem změn je zohlednění evropských předpisů. Obchodníci budou například nově muset u zboží ve slevě uvádět cenu, za kterou je prodávali před poskytnutím slevy.

Zakázány budou falešné spotřebitelské recenze na internetu. U nevyžádaných podomních prodejů budou moci kupující od smlouvy odstoupit do 30 dní, nikoliv 14 dní jako doposud.

Ilustrační fotografie

„Cílem návrhu je zajistit, aby spotřebitelé byli při nákupech v online prostředí lépe chráněni před nekalými obchodními praktikami některých prodejců. Náš návrh jim zajistí dostatek informací, aby se mohli lépe orientovat a byli méně zranitelní vůči snahám o manipulace,“ představuje nový návrh ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

Jaká byla cena před slevou?

Novela zákona o ochraně spotřebitele zavádí například nové informační povinnosti pro online tržiště. Spotřebitelé budou vždy informováni o tom, s kým uzavírají smlouvu nebo na základě jakých parametrů jsou řazeny nabídky v případě vyhledávání. Za nekalou obchodní praktiku bude považováno jednání, kdy poskytovatel online tržiště umístí na přední pozice seznamu výsledků vyhledávání produkt, který tam umístil za úplatu, a zákazníka na placenou reklamu neupozorní.

V případě recenzí bude zakázáno zveřejňovat falešné nebo zkreslené recenze a prodejci budou povinni ověřovat, že hodnocení udělili skutečně lidé, kteří si výrobek zakoupili nebo ho užili.

U slevy budou obchodníci muset nově uvádět, za jakou nejnižší cenu před prvním uplatněním akce produkt nabízeli v období ne kratším než 30 dnů před slevou. Tato povinnost pomůže k odstranění umělého navyšování cen před slevou, což je dnes na trhu poměrně častá nepoctivá obchodní praktika.

Na smlouvu nebude stačit jen telefonát

Návrh MPO nad rámec požadavků EU počítá také se změnami pro uzavírání smluv po telefonu. Nově nebude stačit pouhý telefonát. Podnikatel bude muset spotřebiteli svou telefonickou nabídku potvrdit v textové podobě, například e-mailem, a spotřebitel bude muset svou vůli smlouvu uzavřít potvrdit také v textové podobě.

Ilustrační fotografie

Při uzavírání smlouvy v domácnosti spotřebitele bez předem sjednané návštěvy a také během organizované prodejní akce se nově posune lhůta pro odstoupení od smlouvy na 30 z dosud platných 14 dnů. Změna legislativy vymezuje také některé další přestupky a stanovuje sankce za porušení povinností. Vládní návrh zákona bude nyní postoupen poslanecké sněmovně, kde by měl být projednán, co nejrychleji.

• Teritorium: Česká republika
• Témata: Legislativa

Doporučujeme