Vstup na peruánský trh: stručný průvodce pro české exportéry

Obchod v Peru je založený na osobních vztazích a sympatiích, výrobek a obchodní podmínky se řeší až ve druhé fázi. Proto vstup na peruánský trh nejde uspěchat. Navázat osobní vztah s místním partnerem trvá. Je třeba, aby zástupce české společnosti přijel do Peru osobně a jezdil sem pravidelně.

Důležitá je kontinuita v obchodním snažení, která vám pomůže budovat osobní vztahy založené na důvěře. Nepodceňujte proto osobní (opakovanou) účast na veletrzích a oborových konferencích. Staňte se členem místních obchodních a oborových sdružení, kde získáte zajímavé kontakty. K uzavření obchodu pak mnohdy stačí, aby vás doporučila správná osoba.

Ilustrační fotografie

Španělština posune vaše obchodní vztahy na vyšší úroveň a otevře více dveří než dokonalá angličtina. Nezapomeňte také propagační materiály připravit ve španělštině. Peruánci studovat anglické materiály nebudou. Příchozí emaily se v Peru nekontrolují na denní bázi. Spojte se s místním partnerem nejprve raději přes WhatsApp nebo telefonicky a až poté pošlete email. Nejefektivnějším komunikačním kanálem je chatování přes WhatsApp.

Udržujte aktivní komunikaci s potenciálními partnery. Iniciativa musí neustále vycházet od české firmy. Není nezdvořilé potenciální partnery a klienty kontaktovat i po delším čase. Na druhou stranu nemá smysl na místního partnera tlačit. Není neobvyklé, že se peruánský kontakt neozývá i několik měsíců, aby vás z ničeho nic překvapil intenzivní komunikací vyžadující vaši okamžitou reakci. Peruánci zkrátka, stejně jako ostatní Latinoameričané, neradi sdělují špatné zprávy a raději se v komunikaci odmlčí, dokud problémy nepominou, a informují vás až o dobrém výsledku.

Peru: Země plná protikladů

Dobrou zprávou je, že Peruánci stále častěji dbají na kvalitu výrobků a služby aftersales. Doby, kdy byla důležitá pouze cena, jsou ty tam. Je to dáno tím, že na peruánském trhu je velké množství čínských výrobků a většina místních se již dříve „nachytala“. Peruánci nemají velké povědomí o České republice, ale dobře znají německé výrobky, které jsou pro ně synonymem kvality. Je třeba jim neustále vysvětlovat, že s českými produkty získají vynikající kvalitu a zpravidla výhodnější cenu, než mohou nabídnout výrobci ze západní Evropy a USA.

Dobývání peruánského trhu je dlouhodobý proces plný specifik, které české exportéry bez zkušeností z Latinské Ameriky mohou zaskočit. Rozhodně má o peruánský trh ale smysl usilovat! Není na něm tolik zahraniční konkurence a pokud český exportér na trhu uspěje, získá i významný market share. Doporučuji využít zkušeností a expertízy pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade Peru, kteří se stanou vaší prodlouženou rukou v tomto vzdáleném teritoriu a ušetří vám spoustu času a zbytečných nervů.

Převzato z Magazínu ze světa exportu (39/2025). Autor: Petra Balladares, ředitelka zahraniční kanceláře CzechTrade Peru
• Oblasti podnikání: Obchod

Doporučujeme