Vydělávejte na internetu

Nechejte vydělávat svůj blog

067.czPeníze můžete na internetu vydělávat i v případě, že sami žádné zboží neprodáváte – prostřednictvím reklamy. Nejčastějším a nejjednodušším řešením je nasadit na web některý z kontextových systémů, u kterých dostáváte provizi za realizovaný proklik.

Pro nasazení kontextového systému si vystačíte s bezplatnou registrací, v současné době jsou v Česku funkční tři systémy: Google AdSense, Seznam Sklik a eTarget.

Vybrat ten správný ale není snadné, obecně lze říci, že výběr reklamního systému závisí na profilaci konkrétního webu. Z hlediska počtu zobrazení relevantních reklam u úzce zaměřených stránek je nejlepší variantou AdSense, naopak u všeobecněji orientovaných webů vychází lépe Sklik a eTarget. Kontextový reklamní systém je vhodný pro všechny typy stránek, je lhostejné, zda se jedná o diskusní fórum, osobní stránky nebo specializovaný web.

AdSense má ale jednu nevýhodu: jelikož vám budou chodit peníze z pobočky Google v Irsku, musíte se na svém daňovém úřadu přihlásit jakožto Osoba identifikovaná k dani a každý měsíc podávat, osobně či elektronicky, daňové přiznání. Elektronickou cestou jde naštěstí o jednoduchý proces.

Pokročilejší systém nabízí affiliate marketing, který funguje na jednoduchém principu. Provozovatel webu, například e-shopu s počítači, vytvoří affiliate program a nabídne provizi každému partnerovi, který mu přivede návštěvníka či zákazníka.

Provize je vyplácena vždy za určitou aktivitu (tzv. konverzi), například za uskutečněný prodej, zaslání poptávky, registraci, nebo návštěvu zákazníka na stránkách e-shopu. Odměna bývá určena buď pevnou částkou (Pay Per Action, Pay Per Lead), nebo procentem z ceny nakoupeného zboží (Pay Per Sale).

Zajímavou variantou jsou affiliate sítě sdružující několik klientů současně. Při registraci do této sítě získáte přístup k inzerci několika desítek až stovek klientů současně. Případné výdělky tak mohou být výrazně vyšší. V tuzemsku funguje affiliate síť Potenza, ve které najdete například kampaně od společnosti UPC nebo ING. Ze zahraničních sítí stojí za pozornost Zanox, na které má kampaně také několik českých firem.

Na rozdíl od klasické reklamy se u affiliate programů neplatí za umístění reklamy, ale až za přivedení návštěvníka či jeho nákup. Tento způsob propagace je pro provozovatele e-shopů samozřejmě výhodnější a efektivnější. Provozovatelé webů mají také větší motivaci umístit reklamu na viditelné místo a dobře ji zacílit, protože tím zvyšují pravděpodobnost získání odměny.

Všechny redakční systémy umožňují vložit do šablony webové stránky odpovídající modul pro zobrazování reklamy. Pokud máte obsahově kvalitní web s vysokou návštěvností, můžete vsadit na standardní prodej reklamy.

Stačí k tomu maličkost – přesvědčit potenciálního inzerenta, že právě váš web mu bude užitečný, například pravidelným přísunem zákazníků. Způsobů, jak toho dosáhnout, je pochopitelně několik, ideální kombinací je vysoká návštěvnost a produktová spřízněnost.

Programy affiliate
Zajímavé programy affiliate Orientační provize
dovolena.cz 2 % 
gringo.cz  12 %
kralovna.cz až 10 %
mall.cz až 8 % 
megapixel.cz 1,5 %
partner2.invia.cz 1 %
piercing-sperky.cz 10 %
provizni-system.cz  10 %
web4u.cz 10 % 
webhosting-c4.cz 500 Kč
xzone.cz/affiliate 5 %

Pokud vytváříte dostatečně kvalitní obsah, je velmi pravděpodobné, že si vás návštěvníci rychle najdou a v takové chvíli jste přirozeně zajímaví i pro inzerenty. Příkladů takovýchto webů existují stovky a rozhodně neplatí, že se musí jednat o složité a nákladné koncepty, důkazem jsou například oblíbené blogy Módní Peklo, 1000 věcí, co mě serou, Protivná blondýna nebo Opráskisčeskíhistorje.

Kromě výdělků z reklamy se můžete pustit i do prodeje vlastního obsahu. Tento koncept má pochopitelně svá nezanedbatelná úskalí – vyžaduje kvalitní a nejlépe unikátní obsah, nehodí se pro začátečníky a problémem je i faktická neexistence použitelných mikroplateb. Za pionýra v této oblasti můžeme považovat například projekt novináře Petra Koubského – 067.cz, který na předplatném získal jen za první den téměř pětasedmdesát tisíc korun.

Všechny doposud zmíněné způsoby výdělku ve své podstatě nepotřebují konkrétní zboží, peníze generuje vysoká návštěvnost, případně obsah samotný. Komerčně úspěšnou může být ale i cesta opačná, tedy důraz na konkrétní zboží či jeho skupinu – typickým představitelem této cesty jsou například partnerské stránky, které obvykle nabízejí služby či produkty jiných společností za provizi.

Mezi nejoblíbenější patří například letenky, elektronika nebo on-line kasina. Trendem posledních měsíců jsou pak partnerské video mikrorecenze uveřejňované na videoportálech YouTube a Vimeo.

Reklamní systémy

eTarget – etarget.cz
Google AdSense – www.google.cz/adsense
Seznam Sklik – sklik.cz

Prodávejte svoje vědomosti

Každý má nějaký talent, své přednosti a vědomosti. S velkou pravděpodobností proto existují témata, o kterých víte více, než ostatní lidé. Pokud své znalosti dokážete správně formulovat a předat je dál, je internet ideálním místem pro jejich zpeněžení.

První možností, která se nabízí, je vydání elektronické knížky. Při její přípravě si vystačíte s běžným textovým editorem a programem pro převod do formátu vhodného pro čtení. Tím může být formát PDF nebo speciální formáty určené pro čtečky elektronických knih či tablety.

Pokud navíc ovládáte cizí jazyky, můžete vydat elektronickou knihu i v různých jazykových mutacích a zásadně tak zvětšit okruh svých zákazníků. Kromě knih, můžete své vědomosti prodávat také ve formě videonávodů, přednášek, školení či konzultací. Oblíbené jsou tzv. webináře – školení přenášená v reálném čase přes internet.

Pokud je pro vás kniha příliš velkým soustem, můžete zkusit prodávat své vědomosti formou jednotlivých textů. Nabídněte své články internetovým nebo tištěným médiím. Pro psaní na zakázku můžete také využít portálu placla.cz, kde po registraci najdete poptávky inzerentů po článcích na konkrétní témata. Dalším místem, kde lze nabídnout své originální texty klientům, je web copywriting.cz.

Poptávka ale není jen po kvalitním a originálním psaní, své schopnosti můžete na internetu zpeněžit i v případě, že jste schopný programátor, překladatel či grafik. Přehled poptávaných profesionálů najdete na webech webtrh.cz a webdeal.cz a zajímavé informace najdete také na fóru www.czemoney.com. V případě, že vládnete dobrou angličtinou, němčinou či španělštinou, vyzkoušejte zahraniční tržiště on-line práce odesk. com, freelancer.com a mturk.com.

Poptávka je zde především po programování webů, překladech, přepisování a psaní článků. Pokud budete skutečně schopní a dostatečně produktivní, můžete si tímto způsobem přijít na opravdu zajímavé peníze.

Fotografie a grafika

ShutterstockZajímavé možnosti přivýdělku ale i hlavního příjmu se nabízí také fotografům a grafikům. Pokud vás focení baví, nabídněte své fotografie fotobankám, je to jednodušší, než byste možná čekali.

Fotobank, kam můžete nabízet své fotografie, existuje velké množství, mezi ty nejzajímavější patří Shutterstock, Fotolia, Dreamstime a Bigstock.

Po úvodní bezplatné registraci na stránkách konkrétní fotobanky odešlete několik ukázkových prací (obvykle 3 až 10) k posouzení, zda jsou vhodné k prodeji. V případě, že budou vaše výtvory schváleny, je třeba doplnit jejich popisy a klíčová slova a rozřadit je do odpovídajících kategorií. Vzhledem k tomu, že se nejedná o české fotobanky, budou popisy vyžadovat alespoň základní znalost angličtiny, případně práci se slovníkem.

Fotobanky průběžně kontrolují veškerá nahrávaná díla a je běžné, že některá z nich zamítnou (obvykle uvedou i konkrétní důvody zamítnutí). Schválené obrázky jsou poté ihned nabízeny k prodeji, neschválené můžete opravit a nahrát k novému posouzení. Rozhodně se nevzdávejte, pokud vám fotobanka při prvním pokusu fotografie neschválí, k dispozici máte i další pokusy.

Stejným způsobem jako prodej fotografií probíhá i prodej grafiky, ilustrace jsou dokonce mnohem prodejnější než fotografie. Důvod je prostý – dobrý foťák má dnes každý, ale jen málokdo ovládá grafický editor a dokáže produkovat ilustrace.

V některých fotobankách budete muset prokázat, že vaše tvorba za to stojí (Shutterstock, iStockphoto), na jiných není kontrola vyžadována vůbec, nebo není tak přísná (Dreamstime, Fotolia). Pokud to tedy umíte s Corelem či Illustratorem, můžete začít nahrávat a vydělávat již během několika dnů.

Pro prodej fotografií i grafiky se vyplatí sledovat prodejní statistiky, které fotobanky nabízejí a upravit podle nich svou tvorbu. Platí také, že jednodušší a univerzálnější tvorba má větší komerční potenciál, než technicky dokonalá, ale jednoúčelová díla.

Většina kupujících si vaše výtvory nepořizuje proto, aby je použila jako dekoraci doma, ale pro potřeby ilustračních obrázků v časopisech a na webu. Jednoduché tlačítko či set tlačítek vytvořených v Illustratoru za pár minut tak pravděpodobně prodáte lépe, než složitou grafiku, na které strávíte mnoho hodin.

Úspěšnost prodejů můžete průběžně sledovat ve svém účtu. Samotná výplata pak probíhá až po dosažení určité částky (obvykle 30 až 100 $) převodem na váš Moneybookers nebo PayPal účet, případně formou šeku, který si poté můžete nechat proplatit ve své bance.

Velmi ceněné a vyhledávané jsou i nejrůznější šablony www stránek. Nabídnout můžete skiny pro konkrétní platformy (například pro Blogger, Webnode, WordPress atd.) ale i šablony celých stránek. Uplatnění najdete i s nabídkou šablon pro vizitky, letáky, brožury či pozvánky – čím originálnější a univerzálně použitelné budou, tím lépe.

Převzato z časopisu Computer




• Oblasti podnikání: Software a ICT služby