Vyplatí se českým e-shopům prodej přes Amazon?

Nakolik je pro začínající i zkušené internetové prodejce výhodné spojit se se světovým gigantem a prodávat své zboží jeho prostřednictvím? Na on-line semináři Jak na prodej přes Amazon, který proběhl 15. června pod záštitou agentury CzechTrade, poradil podnikatelům expert ze společnosti Expando David Cikánek.

Frank Gaertner / Shutterstock.com

Pro ty, kdo chtějí být skutečně vidět a chtějí se rychle a účinně se svým zbožím prosadit na evropských a světových trzích, je užitečné spojit se s některým z nejvýznamnějších světových prodejců.

Právě společnost Amazon je dnes největším internetovým obchodem, které se označují jako customer-centric (tedy výrazně orientované na zákazníka) na světě. Čeští prodejci mohou získat mimo jiné přístup k nejlukrativnějším zákazníkům Amazonu v zahraničí či (v některých kategoriích) privilegovaný statut prodejce.

Od gumové kachničky po B2B řešení za desítky tisíc

Jak ale vůbec prodej na největším internetovém tržišti světa funguje? Pro koho je vhodným prodejním kanálem? Jak si spočítat investici do spojení s kolosem ze Seattlu, případně jak se vyhnout zbytečným začátečnickým chybám? Na tyto i další otázky odpověděl podnikatelům na webináři David Cikánek, Official Amazon SPN Partner & Expert ve společnosti Expando, která má zkušenosti s více než 250 výrobci, e-shopy, velkoobchody a distributory, se obchodníkům stará právě o jejich prodej a datové propojení s internetovým gigantem.

„Od gumové kachničky za pár centů až po složitá B2B řešení za tisíce eur, i to už jsme prodali přes Amazon. Bohužel však sedm z deseti prodejců, kteří celosvětově vytvoří prodejní registraci, nedostanou ani jednu objednávku. Amazon má totiž svá specifika,“ varuje Cikánek a připomíná: „Právě ta musejí prodejci vnímat a řídit se jimi, chtějí-li být úspěšní.“

Ještě v roce 2014 byly na Amazon.com registrovány jen asi dva miliony aktivních prodejců. Na počátku roku 2020 je toto číslo čtyřnásobné. Jen za rok 2019 zde bylo zaregistrováno 1,2 milionů subjektů a jak upozorňuje zástupce Expando – každou minutu přibývají dva noví.

Za hranice české e-commerce

David Cikánek říká, že chce tuzemským online prodejcům pomoci proniknout za hranice české e-commerce. Jeho firma nabízí expertizy a poradenství, díky kterým byste měli zjistit, zda a jaký mají vaše produkty pro Amazon potenciál, jak se starat o branding, jak synchronizovat skladové zásoby a tak dále.

Co se vám může vyplatit?

  • Založení účtu na Amazonu
  • Software EXPANDO app – aplikace pro automatizaci prodeje. Z vašeho XLM feedu dokáže synchronizovat ceny, sklady i objednávky. Funguje také jako doplněk pro Shoptet, Alza.cz, Mall.cz a eMag.
  • PPC reklamy – díky placené reklamě na Amazonu by vás zákazníci na největším tržišti světa neměli minout
  • Branding – budování i ochrana vaší značky i při expanzi do zahraničí.

A proč právě Amazon? „Amazon má dnes stovky milionů zákazníků po celém světě, z toho desítky milionů v Evropě. Při prodeji využíváte důvěry nejsilnější značky světa, nemusíte zdlouhavě a draze investovat do svého brandu. Můžete své produkty prodávat v Německu, Francii, Španělsku, Anglii a Itálii a ostatních zemích EU bez toho, aniž byste zde fyzicky působili. A úspěšný prodej může být začátkem expanze vašeho e-shopu,“ vypočítává výhody spolupráce Cikánek.

Jonathan Weiss / Shutterstock.com

FBA nebo FBM?

Prodejce, který se rozhodne pro spojení s gigantem, si může vybrat – buď mu veškerou logistiku zajistí Amazon (FBA systém), nebo může zboží k zákazníkům dopravovat výhradně sám (FBM). Jaký je mezi oběma systémy rozdíl a jaké jsou jejich výhody a nevýhody?

Zkratka FBM označuje sousloví „Fulfillment by Merchant“ – prodejce si na Amazonu zajišťuje veškerou logistiku sám. Jakmile zákazník objedná přes Amazon zboží, prodejce ho z vlastního skladu a na své náklady zabalí a odešle. Sám se také stará o klientský servis a vyřizuje případné vratky, reklamace nebo zpožděné dodávky.

Produkt, který zalistujete na Amazonu, je v FBM okamžitě připraven k prodeji, platíte americké firmě méně poplatků a nejste omezeni pravidly a restrikcemi, jež platí ve druhém případě. Nevýhodou je ovšem to, že musíte mít a využívat vlastní skladovací prostory. Náklady na balení a dopravu jdou rovněž za vámi a také zákazníci Amazonu upřednostňují prodejce, kteří využívají službu FBA (ve známou značku či silného hráče mají logicky větší důvěru).

V případě FBA (Fulfillment by Amazon) zajišťuje logistiku zboží výhradně americká firma. Jedná se o vysoce sofistikovaný systém včetně zákaznické podpory. Prodejce naskladní své produkty ve skladu Amazonu, a ten se skrze službu FBA kompletně postará o vyřízení objednávek, dodávku zboží i klientský servis.

Při větších objednávkách je doprava zdarma, prodejce může získat přístup k nejlukrativnějším zákazníkům největšího internetového tržiště světa a případně (v některých kategoriích) privilegovaný status prodejce.

Vendor a Seller

Zároveň existují dvě možné formy spolupráce s internetovým gigantem – tedy v pozicich Vendor a Seller, připomíná David Cikánek.

Vendor jedná jako výrobce / distributor či dodavatel a je zodpovědný za to, že své produkty distribuuje do skladů Amazonu. Může také účtovat poplatky za produkty, které se neprodávají dostatečně rychle.

Sellers Amazonu používají centrální portál prodejce, kde nabízejí své produkty, dokud si je zákazníci nekoupí. Jde o levnější a méně náročnou cestu, jak prodávat na Amazon.com, kterou experti doporučují zejména začátečníkům

Kdo má šanci a kdo ne?

„Amazon je určen jak pro e-shopy, které nabízejí produkty od různých firem za rozumné ceny, tak pro ty, kteří nabízejí vlastní unikátní produkt a chtějí si budovat či posilovat vlastní brand,“ říká David Cikánek.

Těm, kteří chtějí nabízet nový produkt pod vlastním brandem nabízí Expando podle jeho slov účinnou pomoc. Společnost dokáže odhadnout jeho potenciál (jak si bude produkt stát) a poradí, jaké jsou poplatky Amazonu. „Pomůžeme vám prezentací zboží na stránkách Amazon.com a poskytneme informaci, jak a kam zboží dopravit,“ doplňuje Cikánek

Klient by měl také díky Expando získat první recenze, které jsou nezbytné k prosazení v katalogu Amazonu a následuje i účinná marketingová podpora.

Ne vždy ale dává prodej přes Amazon smysl. Nabízíte-li zcela specifické kategorie zboží, nejste schopni zaručit okamžité dodání (resp. dodání trvá dlouho), případně zajistit rozumně nízké ceny, o expanzi přes Amazon se raději nepokoušejte.

Přestože je prodej přes Amazon potenciálně velmi výhodný, není jednoduché se svými produkty ve vysoce konkurenčním prostředí prosadit respektive získat zákazníky, přiznávají odborníci.

Podnikatelé se také často ptají: Kontroluje Amazon zákaznickou podporu e-shopů? Jakou úlohu na Amazonu zastává tzv. Buy Box? Jak se dostat na první stránku nabídky na Amazonu? Co bývají nejčastější chyby listingu produktů? Pokud e-shop není na první straně zobrazených produktů, nakoupí u něj zákazník? Odpovědi na tyto i další otázky

Prezentace – webinář Jak na prodej přes Amazon (pdf)




• Oblasti podnikání: Doprava, logistika | E-commerce
• Teritorium: Česká republika