Letos ale musela společnost kvůli brexitu, problémy s dopravou, clům a daním vývoz na ostrovy dočasně úplně zastavit.
Mýdla, šampóny, svíčky, balzámy. Všechno z medu. A hlavně přes 150 druhů medoviny. Nejen tuzemské provenience, ale také ze Slovenska, Polska či Slovinska. V nabídce společnosti Medovinárna nechybí snad nic, co lze ze sladkého včelího produktu vyrobit. Firma, která vznikla v roce 2016, nabízí ve své pražské kamenné prodejně i komentované degustace medoviny.
Některé požadavky jsou úplně mimo realitu
Přes svůj e-shop prodává český podnik tradiční produkty také do zahraničí. Klíčovým odbytištěm byla Velká Británie. Až do začátku letošního roku. „Do Spojeného království nabízíme na e-shopu medovinu od českých, slovenských a polských výrobců. Objednávky jsou rozličné, v rozsahu zhruba tři až 20 lahví. Cena jedné lahve se přitom pohybuje zhruba od 170 do asi 600 korun u speciálních edicí nebo produktů nejvyšší kategorie a kvality. S účinností brexitu jsme ale museli k 1. lednu export zcela zastavit,“ říká majitel společnosti Jiří Pouček.
Pro malý e-shop znamená vývoz alkoholu mimo Evropskou unii spoustu komplikací týkajících se výběru DPH, na medovinu se vztahují i dovozní cla a spotřební daň.
Potíže vznikly s dopravou i novou byrokracií. „Naše stávající dopravní společnost má teď kapacitní problémy spojené s dlouhou dobou vyřizování dokladů na hranicích. Jiné společnosti nám zatím nenabídly srovnatelné cenové podmínky. Současně zjišťujeme, jaké dovozní podmínky musíme splnit, a hledáme schůdné řešení. Pro malý e-shop znamená vývoz alkoholu mimo Evropskou unii spoustu komplikací týkajících se výběru DPH, na medovinu se vztahují i dovozní cla a spotřební daň,“ vysvětluje Jiří Pouček. „Vyřizování těchto záležitostí stojí další peníze, které musíme připočítat k poštovnému. Nejsou to vůbec malé částky. Některé podmínky prodeje do Spojeného království navíc nelze technicky řešit na stávajícím webovém provedení našeho e-shopu a přijdou nám vytržené z reality běžného způsobu elektronického prodeje. Snad jediná pozitivní věc je, že spolu s exportem do Velké Británie řešíme i celý svět, což nám v dlouhodobém horizontu přinese další zákazníky,“ uvádí podnikatel.
„Hledáme usilovně cestu, jak vrátit naše produkty britský trh, protože právě tamější prodeje tvořily dříve až 50 procent objednávek v rámci Evropské unie. Najít úplně kompletní informace o postupech při exportu alkoholu na jednom místě není možné a vše skládáme z kusých informací z různých stran, takže situaci teď v průběhu února ještě nemáme dořešenou,“ dodává Jiří Pouček.
Degustace ustaly s útlumem turistického ruchu
Firma naopak nepozoruje zásadní vliv koronakrize na odbyt. „Negativní vliv pandemie covidu na prodeje do EU z e-shopu nedokážeme prokázat, protože naše tržby poslední roky průběžně rostou a rostly i v roce 2020. To, co nás negativně ovlivnilo, je zamrznutí turistického ruchu, neboť tržby naší kamenné prodejny v Praze tvoří z velké části příjmy z degustací a prodeje zahraničním turistům. Ti – včetně zákazníků z Británie – loni do Prahy téměř nepřijížděli,“ připomíná majitel Medovinárny.
Tomáš Stingl
Více informací o důsledcích odchodu Spojeného království z EU lze nalézt v tematickém speciálu o brexitu.