Založila firmu, aby naučila ženy kiting. České dámské boardy dobývají svět

Barbora Víchová z Valšova u Bruntálu měla před lety netradiční vizi – naučit ženy milovat kitesurfing, typicky mužskou adrenalinovou zábavu. Dnes její firma Big Blue Boards vyváží prkna a další vybavení do celého světa.

„Ze všech amatérských adrenalinových sportů se kiteboarding a snowkiting vyvíjejí v posledních letech nejrychleji. Je to skvělá snadno dostupná zábava, která není nebezpečná, ačkoli měla za začátku takovou pověst,“ říká nadšený amatérský kitesurfer z Prahy Adam Pokorný.

Barbora Víchová

Jízdě po vodě na speciálním prkně pomocí tažného draka se dnes věnují statisíce amatérů po celém světě včetně žen, dětí a důchodců. Dlouho šlo ale především o mladší muže.

Zakladatelka firmy Big Blue Boards objevila před deseti lety raison d´etre v tom že naučí tento sport milovat zástupkyně něžného pohlaví, a především v tom, že jim nabídne vybavení „šité na míru“.

Aby se ženy s drakem cítily dobře

Naším posláním je nabízet ženám vybavení, které jim umožní rychleji se rozvíjet a vytvářet komunitu, která dívkám pomůže cítit se ve vodě sebejistě,“ dočtete se na stránkách firmy.

Barbora Víchová vystudovala vysokou školu ekonomickou, následně pracovala několik let v korporátní sféře. „To pro mě byla obrovská škola, poznala jsem, jak funguje velký byznys. A právě to mi dalo křídla. Kdybych to neabsolvovala, zřejmě se tak nerozletím,“ říká mladá žena v další epizodě podcastu Podnikatelka Kateřiny Haring na Info.cz.

Ilustrační foto

Nakonec dostala příležitost pracovat jako marketingová manažerka ve firmě, která kiteboardy vyráběla. Sama tento sport vyzkoušela, aby jak podotýká: „věděla, co prodáváme a čemu děláme reklamu“. Opustila svůj oblíbený skydiving (parašutismus) a s přítelem se vrhli na jinou zábavu, jež jim přinášela sdílenou radost.

„Pro mě byl kiting láskou na první pohled, přesto mi od začátku připadalo, že je vybavení pro ženy příliš složité a přemýšlela jsem na tím, jak bych mohla všechno zjednodušit,“ usmívá se.

Ženy podle ní omezovaly především velikost či hmotnost boardu a také velikost vázání. Proto začala přemýšlet, jak to změnit. „Začala jsem koketovat s tím, že by bylo dobré udělat to například jako surfing, ve kterém se cítíme víc jako ženy. Došlo mi, že můžeme mít to samé vybavení, ale když ho trochu upravíme, bude se nám kitovat lépe,“ odpovídá v podcastu Podnikatelka na to, co ji vedlo k založení vlastní značky.

Ženy jsou obecně lehčí, nižší a mají menší nohy než muži. Abychom dosáhli stejné úrovně komfortu, upravili jsme technické parametry, jako je tuhost, hmotnost, obrys prkna nebo velikost vázání.

Barbora Víchová

Trh nebyl připraven

Na počátku bylo pro Barborou Víchovou nejsložitější „překonat sama sebe“ a své obavy z toho, jak vlastní byznys uživit. Nikdo z rodiny ani nejbližších známých navíc neměl žádné zkušenosti s podnikáním, přiznává.

„A samozřejmě jsem měla obavy z finanční stránky. Na počátku jsem totiž do firmy investovala poměrně značnou částku. Nebylo jednoduché žít s dluhem, a přitom investovat další peníze. Bylo obtížné všechno to ideálně skloubit,“ dodává.

Projekt navíc rozjeli dřív, než byl na kitingové vybavení pro ženy trh připraven. V té době bylo podle Víchové mezi kitesurfery asi jen pět procent žen. A ty byly zvyklé kupovat si „mužské“ vybavení na základě doporučení koučů či instruktorů kitingových škol.

Svět umění v pražské pasáži. Podnikatelky propagují díla českých designérů

„Čekali jsme na chvíli, kdy bude trh chtít a potřebovat to, co nabízíme. A právě to byl zlomový okamžik. Kdybychom začali později, nebyli bychom připraveni. První tři roky byly nicméně extrémně složité,“ připouští.

Dnes už je mezi kitesurfery asi třetina zástupkyň něžného pohlaví: „Ženy, které se chtějí sportu věnovat, vyhledávají naše služby a zároveň nás chtějí podpořit, protože se jim líbí naše filozofie.“

Prkna a další vybavení vyvážejí Big Blue Boards do mnoha zemí světa, hlavním odbytištěm je nicméně stále Evropa. Klíčovými trhy jsou v současnosti Nizozemsko, Německo, Španělsko či Itálie. „Téměř 40 procent zákaznic ale máme z Ameriky, a to přesto, že na ten trh necílíme,“ doplňuje podnikatelka z malé vesničky u Bruntálu.

Twintipová prkna i vázání na ně se vyrábějí výhradně v České republice. Zbylé boardy a vybavení se vyrábí v Itálii.

Ilustrační obrázek. Foto: Big Blue Boards

Kiteboarding postupně ztratil podle punc rizikového sportu, současné vybavení zajišťuje maximální bezpečnost. Běžně se pořádají kitesurfingové zájezdy včetně rodinných kite campů. „V jednoduchých podmínkách mohou tento sport dělat i osmdesátiletí senioři. Dneska už je to zábava pro celou rodinu, například jako lyžování. Surfují i děti,“ dodává Víchová.

Dobré rady nad zlato

A co by poradila ženám, které se chtějí věnovat vlastnímu byznysu a nevědí, jak na to? 

Určitě se toho nebojte a zkuste to. Moje hlavní rada zní: držte se své intuice a vlastní cesty, přestože na začátku bude hodně lidí, kteří vám budou radit,“ upozorňuje potenciální podnikatelky.

Sama si na počátku nechávala poradit od známých, kteří sami vybudovali úspěšný byznys nebo měli s podnikání dlouholeté zkušenosti. „Hodně mě to ovlivnilo, na základě toho jsem měnila strategii a překopávala své plány. Postupně mi ale docházelo, že já jsem ten jediný člověk, který nad tím byznysem přemýšlí a tráví dlouhý čas. A že ostatní jsou sice zkušení, ale přemýšlením nad mým nápadem strávili jen pár hodin, takže by bylo dobré neodchylovat se vlastních myšlenek a vizí,“ popisuje.

Barbora Víchová dostala i tradiční a „užitečnou“ radu pro každého, kdo začíná s vlastním byznysem: „Work hard, play hard“. Původně si myslela, že je možné skloubit tvrdou práci a zábavu, a že jí usilovná práce přinese ovoce.  „V mém případě to ale nefungovalo,“ přiznává s úsměvem.

Ženy, které se pouštějí na tenký led vlastního byznysu, by si navíc měly uvědomit, že překážky a těžkosti, které logicky přicházejí, netřeba brát negativně. Naopak. „Zjistíte, že spousta věcí, které se vám nedaří, jsou nakonec prospěšné pro vás i pro firmu. Netřeba brát překážky jako fatální zlo, ale je dobré vzít si z těžkostí, které musíte překonávat, to pozitivní,“

Na jaké technické problémy a výzvy narážela Barbora Víchová u mužského vybavení pro kiteboarding? Proč podle ní platí, že ne vždy je klíčem k úspěchu dřít dvanáct hodin denně a pracovat „do padnutí“? A jaký má recept na work-life balance? Poslechněte si celou epizodu na info.cz.

Jakub Procházka

• Oblasti podnikání: Cestovní ruch, volný čas
• Teritorium: Česká republika