Nápad je to vlastně velmi jednoduchý a už nad ním jistě přemýšlel kdekdo. Proč vlastně tryskové letadlo nedokáže samo couvat? A proč se v letecké dopravě dodnes ve větší míře nevyužívají elektromotory, které velmi rychle nastupují do masové výroby v dopravě automobilové? Nejdále v řešení těchto otázek je zatím celosvětově startup WheelTug vlastněný americkou společností se sídlem na Gibraltaru Borealis Exploration Limited, jejíž akcie se mimochodem mezi lety 2013-2017 obchodovaly na pražské burze.
Technologie WheelTugu spočívá v instalaci speciálního elektromotoru do podvozku letadla. Ten vytvoří ze stroje hybrid, který se dopředu i dozadu může na letištní ploše pohybovat s vypnutými hlavními motory a nepotřebuje pro svůj pohyb ani dosud nezbytný tahač.
„WheelTug samozřejmě šetří palivo i opotřebení leteckých motorů, ale jeho největší výhoda je úspora času. Někomu se může zdát úspora čtyř až pěti minut marginální, ale jsou tam další přidané efekty. Dnes stojí letadlo k terminálu nosem dopředu tak, aby vystupující a nastupující cestující nemuseli dýchat výfukové plyny unikající za letadlem. Pokud by stálo bokem – což instalace elektromotoru umožňuje – nástup a zejména výstup cestujících bude rychlejší,” řekl ředitel WheelTugu, bývalý vojenský pilot a náměstek ministra obrany Jan Váňa na nedávné konferenci Doprava, kterou pořádal týdeník Euro.
S Českem má kromě něj a prodeje akcií na pražské burze WheelTug společné i další věci. V roce 2012 společnost právě na ruzyňském letišti uskutečnila první testy této letecké zpátečky. V Praze bude navíc WheelTug již brzy otevírat zákaznické centrum a spolupracuje i s některými českými firmami, například s Czech Airlines Technics či MCAE.
Vývoj celého vynálezu, ke kterému WheelTug vlastní přibližně stovku patentů, už stál zhruba 100 milionů amerických dolarů. „Platí ho vesměs drobní akcionáři, kterých je dnes asi 550,” přibližuje vlastnickou strukturu společnosti Borealis Exploration Limited Jan Váňa. Systém by mohl být poprvé uveden do praxe nejdříve za dva roky.