Aleš Červinka: Spouštíme kancelář v jihočínské Greater Bay Area

17. 6. 2019 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Už čtvrté čínské zastoupení otevřela agentura CzechTrade v jihočínském městě Kanton neboli Guangzhou. To je součástí oblasti nazývané Greater Bay Area, což je nejdynamičtěji se rozvíjející oblast v jižní Číně a zároveň obrovské megacity navzájem propojených jedenácti měst s více než 70 miliony obyvatel.

V dubnu jste převzal vedení nové kanceláře CzechTrade v Kantonu. Proč byla otevřena právě tam?
Město Kanton leží v jihočínské provincii Guangdong ve strategicky výhodné oblasti – v deltě Perlové řeky a v příhodné blízkosti Hongkongu a Macaa. Jedná se o region s největší mírou hustoty městského obyvatelstva na světě a zároveň je to centrum čínského ekonomického růstu. Toto megacity je považováno za jednu z nejbohatších a nejrozvinutějších oblastí Číny. Zahrnuje devět navzájem propojených velkoměst plus Hongkong a Macao, která mají dohromady více než 70 milionů obyvatel. Oblasti se díky obrovské výrobní základně říká „továrna světa“ a zdejšímu městu Shenzhen (Šen-čen) se přezdívá čínské Silicon Valley. Sídlí tam největší čínské technologické firmy.

V čem je oblast zajímavá pro české vývozce?
Jedná se o kolébku obchodu a výroby v celé Číně, a region je tak ideálním místem pro byznys. České firmy zde najdou vhodné obchodní partnery nebo klienty pro své produkty, služby a technologie. Velkou roli hraje také blízkost obchodního a finančního centra Hongkong. To se vyznačuje hlavně volnějšími dovozními předpisy, finanční transparentností a využíváním anglosaského práva v zahraničním obchodě.

Jak se v silné konkurenci drží čínská výrobna automobilky Škoda?
Podle prohlášení samotné automobilky je Čína jejím největším trhem a důležitým pilířem budoucího růstu. Škoda se zde dostala do všeobecného povědomí a je nejvýraznější českou značkou. Populární jsou především její modely SUV. Loni v listopadu představila Škoda ve spolupráci s agenturou CzechTrade na veletrhu CIIE svou vlajkovou loď Škodu Kodiaq GT, přičemž loni dosáhla rekordních prodejů. Aktuálně zaznamenává čínský trh s auty určité ochlazení a v budoucnu se očekává zásadní proměna s ohledem na tlak centrální vlády směrem k elektromobilitě. Škodovka je ale v situaci, kdy by měla být na další výzvy dobře připravena.

Oblasti se díky obrovské výrobní základně přezdívá „továrna světa“ 
a zdejšímu městu Shenzhen se říká čínské Silicon Valley.

V roce 2018 vstoupil na čínský trh Plzeňský Prazdroj. Jaká je pozice českého piva u čínských spotřebitelů?
Plzeňskému Prazdroji pomohlo s rychlým vstupem na čínský trh využití stávající distribuční sítě Asahi, a prodeje sudového a lahvového piva tak Prazdroji rychle rostou. Příchod Prazdroje, propagace českého piva na různých akcích, návštěva českých politiků a otevírání českých restaurací – to všechno jsou společně se zvyšujícím se počtem čínských turistů v ČR faktory, díky nimž se české pivo začíná v Číně pomalu zviditelňovat. Působí tu už celá řada českých pivovarů, nicméně prodané objemy nejsou nijak závratné.

Trh s importovanými pivy však v Číně dlouhodobě roste, tudíž očekáváme, že i dovoz toho českého bude růst. Česko bude také letos poprvé organizovat společný stan českého piva na mezinárodním pivním festivalu ve městě Dalian. Naším cílem je představit česká piva včetně historické tradice českého pivovarnictví.

Generální ředitel CzechTradu Radomil Doležal na jaře podepsal memorandum o porozumění s čínskou e-commerce platformou JD.com. Co to přináší českým firmám, už se nějaká zajímá o spolupráci s touto platformou?
Memorandum přináší českým firmám možnost zvýhodněného přihlášení a podmínek pro první rok provozu svého e-shopu na  e-commerce platformách JD.com. Zároveň bychom tyto výhody rádi využili i pro pilotní projekt agentury CzechTrade, prostřednictvím kterého chceme umožnit vybraným českým firmám prodej na čínských cross-border e-commerce platformách. Na základě memoranda bychom pak rádi s JD.com připravili prodejní festival českých výrobků prodávaných na JD.com. Akce tohoto typu mají většinou pozitivní efekt na online prodeje výrobků a přispívají i k obecné propagaci Česka v Číně.

Co je Greater Bay Area?

Tato oblast delty Perlové řeky původně nazývaná „továrna světa“ se nyní transformuje do dynamického centra zaměřeného na inovace a služby, které má do roku 2030 dosáhnout HDP ve výši 4,62 bilionu dolarů. To znamená, že by Greater Bay Area měla vyšší HDP než konkurenční přímořské oblasti v Tokiu, New Yorku a San Francisku, a stala by se tak podle výše HDP největší na světě. V současnosti přispívá tento region zhruba 15 procenty k celkovému hospodářskému výkonu Číny.


Už se české výrobky na platformě prodávají?
Ano, přes čínské distributory nebo zástupce českých dodavatelů. Víme o dalších firmách, které se o online prodej v Číně živě zajímají, a těmto určitě doporučuji zvážit vstup do
e-commerce přes JD.com. Nejen proto, že pro české firmy nabídne zvýhodněné podmínky, ale i proto, že je to jedno z největších e-commerce tržišť v Číně.

Nakolik se české podniky prosadily v oblasti čínského leteckého sektoru?
Spolupráce zahraničních kanceláří agentury CzechTrade v Číně se zástupci českých subjektů v oblasti leteckého průmyslu, obzvláště v oblasti všeobecného letectví, trvá od roku 2012. Už přináší výsledky v podobě konkrétních projektů. České firmy jsou schopny a ochotny nabídnout na čínský trh prakticky všechno. Od výroby letadel nebo jejich částí, motorů, vrtulí, avioniky, elektroniky, hydrauliky, záchranných systémů přes design, testování, společný vývoj a výzkum, výcvik pilotů, metodologii, řešení pro letiště až po certifikaci.

V uplynulých týdnech probíhala tvrdá jednání o obchodních pravidlech mezi Čínou a USA. Nakolik se jejich výsledky dotknou i českých exportérů?
Bez znalosti výsledné dohody je předčasné hodnotit. Zásadní změny však lze očekávat jen s velkou dávkou optimismu. Například nedávno vydaný zákon o zahraničních investicích v Číně spíš nasvědčuje, že nedojde k průlomu v klíčových otázkách, jako jsou ochrana technologického know-how a narovnání obchodního prostředí pro lokální a zahraniční firmy. Můžeme spíš očekávat urychlení liberalizace v některých odvětvích, případně snížení cel na vybrané produkty. Důležitou otázkou pro české a evropské exportéry je spíše dopad výsledné dohody, respektive ukončení obchodní války na čínskou ekonomiku jako takovou. Zpomalení růstu v posledním roce mělo vliv zejména na německou ekonomiku, a sekundárně tedy i na český export.

Česko bude letos poprvé organizovat společný stan na mezinárodním pivním festivalu ve městě Dalian.

Zmínil jste problém ochrany know-how. Trvá plagiátorství?
V oblasti práv duševního vlastnictví a jeho ochrany v Číně je potřeba mít se stále na pozoru. Situace se sice zlepšila zejména v oblasti ochrany značek a průmyslového designu v tom smyslu, že místní platná legislativa odpovídá mezinárodním standardům. Nicméně stále platí, že je nutné si svá práva v Číně preventivně chránit. Poté má firma již v rukou nástroje, se kterými se může úspěšně bránit, a i česká vládní zastoupení mohou legitimně pomoct.

Firma, která je rozhodnutá obchodovat v Číně, by si měla svá práva k duševnímu vlastnictví na místě registrovat nebo si je prostřednictvím různých typů smluv s čínským partnerem chránit. Přiznávám, že to není levná záležitost. Ale při srovnání s případnými výdaji v budoucnu na řešení problémů s plagiáty to vyjde lépe. Přetrvávajícím problémem je však nucený transfer technologií. To znamená, že v některých odvětvích musí podle čínských předpisů zahraniční firma při povinné certifikaci svých produktů předložit kompletní výrobní a technologické know-how včetně výkresů či designu. Technologické společnosti, které vstupují na čínský trh, by měly své know-how chránit nejenom právně, ale i fakticky. Měly by tomu uzpůsobit i svůj podnikatelský model.

Pro Čínu byl v posledních letech typický růst mzdových nákladů. Pocítili to čeští investoři?
České firmy, stejně jako ostatní zahraniční společnosti, začínají pociťovat rostoucí mzdové náklady hlavně ve velkých městech na východním pobřeží. Připočtěme k tomu přesycený trh a tvrdou zahraniční i čínskou konkurenci, která převládá v rozvinutých východních oblastech. Čeští investoři tudíž hledají alternativy v menších městech a v méně rozvinutých oblastech, například v Číně jihozápadní.

CzechTrade Kanton (Guangzhou)
Ing. Aleš Červinka, ředitel regionálního centra

M: +8613524572386
ales.cervinka@czechtrade.cz
Room V27, 15/F, Tower D, GTLand Plaza, No.8 Zhujiang West Road, Tianhe District, Guangzhou, China
www.czechtrade-china.cn

 

 


Převzato z časopisu Export a podnikání, přílohy týdeníku Euro a měsíčníku Profit, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Autor článku: Tomáš Stingl.
Rubrika časopisu na euro.cz

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek