Další zbytečné plasty mizí. Karty nahradí moderní platební technologie

4. 9. 2019 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Používání plastů znamená pro životní prostředí stále větší zátěž. Problematická je nejen jejich recyklace, kdy polovina suroviny vytříděná do žlutých kontejnerů končí nakonec ve spalovnách nebo na skládce, ale také znečištění způsobené mikroplasty.

Celosvětové tažení proti škodlivým plastům oslovuje také české firmy z různých oborů. Patří mezi ně i bankovnictví a finanční služby. I když tato oblast zatěžuje životní prostředí podstatně méně, než například nápojářské firmy chrlící plastové PET lahve, přeci jen se na ničení planety také podílejí.

Plast je základem platebních karet pro výběry z bankomatů a úhrady nákupů v kamenných i internetových obchodech. Ale také v této oblasti by plastům mělo postupně odzvonit. Česká fintechová společnost Twisto oznámila, že se jako první v oboru zcela vzdá tradičních platebních karet. Do roku 2025 začne své služby poskytovat s nulovým využitím nerecyklovatelných plastů. Reaguje tak na fakt, že plná recyklace karet není kvůli vloženým čipům a anténě možná. Společnost zároveň počítá s tím, že při stávajícím tempu inovací, které do prostředí finančních služeb zavádí, bude postupný přechod na bezplastové fungování hladký jak po technické stránce, tak z pohledu zákazníků, kteří Twisto využívají pro každodenní platby v kamenných a internetových obchodech nebo placení složenek.

Plasty z Prahy do Paříže

„Jen v Česku je dnes v oběhu téměř dvanáct milionů platebních karet. Kdybychom je vyskládali vedle sebe, spojíme jimi Prahu a Paříž. To je obrovské množství plastu, které nikdo nikdy nezrecykluje a které přitom s rozšířením služeb jako Apple Pay a Google Pay postupně ztratí jakékoli logické opodstatnění. Proto jsme se rozhodli plastové platební karty do roku 2025 zcela odstřihnout,“ říká Michal Šmída, zakladatel a šéf Twista.

Naproti této snaze jde podle něj vývoj technologií. „Počítáme samozřejmě s tím, že se do té doby ještě více rozšíří možnosti placení telefony, chytrými hodinkami a dalšími wearables, zkrátka že technologie bezkaretního placení bude v roce 2025 dostupná všem. Naším rozhodnutím pochopitelně nesmí nijak utrpět uživatelský komfort, který lidé na Twistu oceňují,” dodává Michal Šmída.

Twisto při rozhodování o vyřazení fyzických platebních karet nevycházelo jen z faktu, že se nedají recyklovat. V potaz bralo také uhlíkovou stopu, kterou za sebou každá vyrobená karta zanechá. Z dostupných dat vyplývá, že na kartu o váze přibližně pěti gramů připadá jednadvacet gramů uhlíkové zátěže.

„Omezením plastů se banky v Česku zatím příliš nezabývají, mnohé z nich stále prezentují kartu jako zcela neoddělitelný doplněk ke každému účtu. Věřím, že tento způsob uvažování postupně z trhu zmizí. Těší nás, že se řadíme mezi první v republice, kteří se rozhodli jít tímto směrem, a doufáme, že nastolíme nový trend, který má podle nás velkou šanci na úspěch. Vždyť komu by se chtělo sahat do peněženky pro kartu, když může zaplatit mnohem pohodlněji?” dodává Šmída.

Jedním z prvních kroků, který letos Twisto směrem k fungování bez plastů podnikne, bude spuštění virtuálních karet. Ty bude možné nahrát do v Česku nedávno spuštěného Apple Pay a majitelé iPhonů tak budou moci nehledě na to, u jaké banky mají běžný účet, platit bez nutnosti nechat si poslat jakoukoli fyzickou platební kartu. Placení přes Google Pay Twisto plánuje spustit do konce roku.

Technologie pro restaurace

Bez plastových karet, nejen platebních, ale i věrnostních, se chce obejít také český startup Qerko. Za ním stojí zkušený produktový manažer Lukáš Kovač,který působil například v Seznamu.cz nebo Avastu. Cílem Qerka je změnit nepohodlné placení v restauracích, kdy host buď musí čekat na obsluhu nebo při rozdělování účtu chodit na bar k pokladně.

Stačí si přitom stáhnout aplikaci Qerko a pak jen načíst QR kód na svém stole. Obratem se ukáže účet a host si vybere ty položky, které chce ze společné útraty zaplatit. Samozřejmě opět jednoduše, virtuální kartou uloženou v aplikaci. Obsluha o platbě okamžitě ví. „Pokud si hosté a restauratéři Qerko oblíbí, přibude například chytrý věrnostní program bez nutnosti věrnostních kartiček,” dodává Lukáš Kovač. Věrnostní karty jsou, podobně jako ty platební opět z plastu.

Placení bez nutnosti plastových karet není jen doménou startupů, ale potřebné technologie nasazují i tradiční kamenné banky. Souvisí s nástupem digitálních platebních metod. Již v roce 2017 například výrazná část tuzemských bank integrovala službu Android Pay. „Placení mobilem znamená další milník na naší cestě k cíli stát se digitálním šampionem českého bankovního trhu“ uvedl tehdy Tomáš Spurný, generální ředitel Moneta Money Bank. Aplikace Android Pay, která se postupně změnila na Google Pay, nabízí rychlý, snadný a bezpečný způsob transakce v obchodech i aplikacích bez použití fyzické karty.

Souboj Applu s Googlem

Další technologický zlom přišel v prvních měsících letošního roku, kdy české banky začaly nabízet platby prostřednictvím aplikace Apple Pay. Hlad po tomto způsobu placení ukázalo například to, že v Komerční bance již po týdnu počet uživatelů nově spuštěné služby zastínil již 14 měsíců dostupnou službu Google Pay. Počet klientů využívajících k platbám mobilní telefon se symbolem nakousnutého jablka byl za sedm dnů o 50 procent vyšší, než kolik nasbíral Google Pay za 14 měsíců.

„Zajímavostí je, že si pohodlnou, rychlou a bezpečnou platbu prostřednictvím mobilního telefonu Apple oblíbili zejména muži, kteří tvoří 84 procent všech uživatelů,“ uvedla Monika Truchliková z Komerční banky.

Banky však v drtivé většině ekologický potenciál digitálních plateb nevyužívají a propojují tyto služby jen s vydanými plastovými kartami. To se týká i metody Google Pay, kterou letos v létě nasadila Česká spořitelna. Pro aktivaci služby Google Pay je nutné přidat debetní nebo kreditní kartu Visa či Mastercard do platební aplikace.

„Deset měsíců po spuštění mobilních plateb je využívá už každý pátý z 600 tisíc uživatelů mobilního bankovnictví Spořitelny. Očekáváme, že díky Google Pay se v následujících měsících počet našich klientů, kteří platí mobilem, zdvojnásobí,” říká Roman Blažej, expert platebních řešení v České spořitelně. Konkurenční Apple Pay si ve spořitelně od února aktivovalo již takřka 100 tisíc klientů.

I když kamenné banky zatím většinou propojují digitální platební metody jen s vydanými plastovými kartami, je zřejmé, že s nástupem principů cirkulární ekonomiky, jejíž součástí je i předcházení zbytečné produkci odpadů, postupně v širší míře dojde i na karty virtuální, bez nutnosti vydávat fyzické platební karty.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek