Obce odmítají plány developerů na nové sklady a továrny u budovaných dálnic

29. 4. 2019 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Developerské projekty na výstavbu logistických a průmyslových center u sjezdů plánovaných dálnic často narážejí na odpor radnic. Týká se to některých lokalit u dálnice D3 v okolí Českých Budějovic i rozestavěné dálnice D35 ve východních Čechách. Problémy mají stavebníci rovněž u stávající dálnice D8 poblíž Prahy.

„V současné době se společně s dalšími obcemi snažíme zabránit výstavbě logisticko-výrobního areálu na okraji města právě z důvodu extrémního zatížení částí města kamionovou dopravou,“ řekl českobudějovický primátor Jiří Svoboda (ANO).

Projekt v severní části Českých Budějovic poblíž sjezdu z dálnice připravuje skupina CTP. Stát má blízko stávajícího obchodu Makro. V jihočeské metropoli se aktuálně staví obchvat města, který bude součástí dálnice D3 směrem do Rakouska.

Lehké to nebudou mít stavitelé hal ani u dálnice D35. Její výstavba v současnosti probíhá na území východních Čech. Dopravní tepna má vést rovněž v okolí Litomyšle.

„Logistické haly kolem našeho města určitě nechceme a byl to jeden z hlavních argumentů, proč jsme nechtěli přímý sjezd do města ve směru od České Třebové,“ sdělil starosta Litomyšle Daniel Brýdl.

Problémy má rovněž projekt na výstavbu největšího sklad v Česku. V Úžici u Prahy na dohled od dálnice D8 ho pro německý Daimler připravuje developer CTP. Obcím se však projekt na obří halu pro náhradní díly automobilky pro celý svět nezamlouvá.

„Dotčený záměr je natolik rozsáhlý, že jeho potenciální negativní dopady mohou ovlivnit životní prostředí města Odolena Voda. Území našeho katastru je zasaženo nadlimitními emisemi jemného polétavého prachu a nadměrným hlukem,“ sdělila starostka Odoleny Vody Hana Plecitá. Zdůraznila, že je to pozice celého vedení radnice.

Řada radnic z okolí dálnice D8 poblíž metropole proto dala ministerstvu životního prostředí podnět k přezkumu posudku ohledně vlivů stavby na životní prostředí. Navíc se tamní samosprávy sdružily do uskupení Koridor D8, které si klade za cíl omezit rozsáhlou průmyslovou výstavbu kolem této části dálnice.

Developeři místo konfliktů s radnicemi a obyvateli při výstavbě na „zelených loukách“ volí v posledním období raději novou výstavbu na místě zchátralých průmyslových areálů.

„Vzhledem k téměř nefunkčnímu stavebnímu zákonu a aktuálnímu postoji municipalit k výstavbě na zelené louce je v poslední době akvizice brownfieldů velkým trendem mezi developery. Využitím brownfieldů předchází developeři většímu odporu místních obyvatel a taktéž často zdlouhavému povolovacímu řízení. Předpokládáme, že tento trend bude přetrvávat i v budoucnosti. Věříme že to je správný směr pro expanzi aktivit developerů napříč všemi odvětvím,“ uvedl David Vais, vedoucí oddělení průmyslových nemovitostí v poradenské společnosti JLL.

Na brownfieldech  projekty stavějí i připravují například realitní společnosti Panattoni nebo Accolade. V Praze na brownfieldy sází i největší stavitel bytů Central Group.

Převzato z portálu e15.cz. Autor článku: Daniel Novák.

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek