Začínali s díly pro kolínskou automobilku, dnes Futaba vyváží i do Británie

Společnost vyváží přibližně polovinu svojí produkce do zahraničí. Na základě spolupráce s agenturou CzechTrade rozšířila svoje exportní destinace také o Velkou Británii, kam dodává díly pro automobilku Jaguar Land Rover.



Foto: FutabaHavlíčkobrodská společnost Futaba Czech má za sebou třináctiletou výrobní historii. Její závod byl slavnostně otevřen v červnu roku 2005 jako projekt japonských firem Futaba Industrial a Toyoty Tsusho. Mateřská společnost Futaba Industrial přitom patří mezi světově významné výrobce automobilových dílů, lisovacích nástrojů nebo kancelářské techniky a její tradice sahá až do roku 1945.

Díky dlouhé historii má rozsáhlé zkušenosti v oboru. „Zároveň se snažíme spolupracovat s našimi zákazníky na implementacích konceptů štíhlé výroby a neustálého zlepšování,“ popisuje firemní strategii Lukáš Velfl, generální manažer společnosti.

Závod původně začínal jako dodavatel kolínské automobilky TPCA. Zakrátko se připojily dodávky pro francouzskou Toyotu a PSA, ale i maďarské Suzuki a naposledy Magna Steyr – Jaguar Landrover v rakouském Gratzu.

Export hraje klíčovou roli

Foto: FutabaFirma se přitom pohybuje v prostředí, které je velmi konkurenční. „Konkurence v oboru automotive je velmi specifická a nezřídka se stává, že přímý konkurent je zároveň vaším dodavatelem či zákazníkem, případně obojí. Konkurence v našem oboru je velmi široká a silná, naštěstí i trh je aktuálně široký a většinou jsou podobné firmy kapacitně vytížené,“ dodává Lukáš Velfl.

Firma dodává své výrobky v režimu just-in-time, krátce po vyrobení tedy zboží expeduje k zákazníkovi. To dokládá i nízká úroveň skladových zásob, kdy společnost drží rezervu zhruba na jednu směnu. Materiál továrnou od vstupu do areálu po expedici putuje přibližně 1,9 dne.

Firma zaměstnává přibližně 1000 zaměstnanců, loni zaznamenala obrat 3,35 miliardy korun. Exportuje od roku 2005, kdy začala s vývozem do Francie, následovalo Maďarsko, Rakousko a Velká Británie. V současnosti vyváží zhruba 50 procent své produkce. „Nicméně i díly, které dodáváme v rámci České republiky, jsou po zpracování určeny převážně k exportu. Takže mohu říct, že jsme na exportu zcela závislí,“ podotýká Lukáš Velfl.

Získat zákazníky pomáhá CzechTrade

Lukáš Velfl, generální manažer společnosti Futaba Czech. Foto: FutabaDo budoucna by společnost chtěla své vývozní portfolio ještě rozšířit. Pomáhá jí v tom i tuzemská ekonomická diplomacie, včetně vládní agentury na podporu exportu CzechTrade. „Snažíme se aktivně spolupracovat a účastnit se akcí pořádaných za účelem podpory exportu ze strany CzechTrade,“ popisuje Lukáš Velfl spolupráci.

Právě díky ní se společnost prosadila jako dodavatel britské automobilky Jaguar Land Rover. Zástupci havlíčkobrodské firmy se zúčastnili dodavatelského fóra pro tuto automobilku organizovaného společně agenturami CzechTrade a CzechInvest v Gaydonu. Dodavatelské fórum bylo výsledkem dvouleté přípravy a pro české společnosti představovalo klíčovou příležitost představit se automobilce jako kvalitní dodavatel. Futaba Czech při této příležitosti představila svoje technologické portfolio a setkala se s nákupčími Jaguar Land Rover, se kterými následně dohodla první objednávku nástrojů pro lisované díly.

Stejně jako řada dalších strojírenských firem, také havlíčkobrodská společnost se potýká s nedostatkem technicky vzdělaných absolventů na trhu práce. „Problém nedostatku technicky vzdělaných uchazečů, nejen absolventů, řešíme pomocí systému firemních školení,“ konstatuje Lukáš Velfl. Firma zároveň navázala spolupráci s technicky zaměřeným učilištěm v Chotěboři, studentům pražské Vysoké školy ekonomické zase poskytuje možnost exkurzí nebo spolupráci na diplomových pracích.

Tlak na ekologii urychluje inovace

Foto: FutabaVýroba pro významné automobilky je spojena s neustálými inovacemi. „Naše zaměření se dělí na dvě hlavní oblasti, karoserie a výfukové systémy. U karoserií je dlouhodobě silný trend snižování hmotnosti při současném zvyšování odolnosti dílů a zvýšením bezpečnosti pasažérů, tento trend bude jednoznačně pokračovat a bude klást vyšší nároky na výrobce a výrobní procesy,“ charakterizuje Lukáš Velfl.

Do produkce se výrazně promítá i tlak na snižování dopadů automobilové dopravy na životní prostředí. „Trendem u výfukových systémů je snižování emisí a nutnost dodržování neustále se zpřísňujících vládních regulací. Celkově je u výfuků patrný neustálý vývoj, a zatímco u karoserie dojde ke změně jednou až dvakrát za projekt, tedy zhruba šest let, u výfuků je to i čtyřikrát či více,“ uzavírá Lukáš Velfl.

Dalibor Dostál

Společnost Futaba Czech v kostce

Firma Futaba Czech byla založena 11. prosince 2002, základní kámen havlíčkobrodské továrny byl položen 2. června 2003. Od 3. září 2004 se rozběhly dodávky prvních dílů, 1. června 2005 byl závod slavnostně otevřen. Kromě dodávek pro tuzemský trh společnost vyváží do Francie, Maďarska, Rakouska a Velká Británie. V 21. ročníku Exportní ceny DHL společnost zvítězila v kategorii Nejúspěšnější klient CzechTrade. 

Doporučujeme