Exportní cena 2018 zná vítěze. Mění se firmy i charakter českého vývozu

21. 11. 2018 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Kapitoly článku

Soutěž Exportní cena DHL UniCredit pod záštitou agentury CzechTrade zná své vítěze. Letošní finalisté zaměstnávají téměř osm tisíc lidí a v roce 2017 dosáhli obratu ve výši 21 miliard korun. Pokud jde o český export, stále větší roli v něm hraje e-commerce.

V rámci kategorie Exportér teritoria se letošní ročník soustředil na export do zemí Blízkého východu, do nichž vyváží své výrobky 42 finalistů.

„Do letošního ročníku se mohly přihlásit společnosti, které část své produkce vyvážejí a které patří českému vlastníkovi alespoň z 51 %. Při výběru finalistů byl hodnocen růst exportu a jeho podíl na obratu,“ připomíná místopředseda představenstva CRIF – Czech Credit Bureau Pavel Finger.

Přihlášené společnosti tradičně soutěžily ve dvou kategoriích. První je „Malá společnost“, která má maximálně 50 zaměstnanců a jejíž roční obrat nepřesáhl 300 milionu Kč. Druhou kategorií je „Středně velká společnost“ s počtem zaměstnanců do 250 a s ročním obratem do 1,5 miliardy korun.

Zajímavostí je, že téměř polovina letošních finalistů vyváží do jedenácti a více zemí. „Nejvyšší počet vývozních destinací v případě jedné společnosti byl 96, což znamená, že firma vyvážela do téměř poloviny všech zemí světa. Není asi překvapivé, že mezi vývozními teritorii se nejčastěji vyskytovalo Německo,“ doplňuje Finger.

Exportní cena v číslech

Do letošního 21. ročníku se přihlásilo celkem 145 firem, kritéria pro zařazení do soutěže splnilo 133 podniků. Největší zájem o účast v soutěži byl zaznamenán od společností z Prahy, Jihomoravského a Středočeského kraje. Celkem 42 procent exportérů se letos přihlásilo poprvé.


Mění se export i firmy. Trendy je e-commerce

„Letošním ročníkem jsme vstoupili do třetí dekády pořádání soutěže. Jako zakladatelé máme v DHL velkou radost, že spolu s tím, jak se mění česká ekonomika a export, mění se i samotná soutěž a její finalisté. Tento ročník nám potvrdil aktuální trend obchodování, a to stále posilující význam nakupování online. Počet zákazníků, kteří nakupují v e-shopech, rok od roku roste a zároveň s tím roste i počet e-shopů, jejichž majitelé chtějí využít velký potenciál lokálního i mezinárodního trhu e-commerce,“ upozorňuje obchodní ředitel DHL Express pro region střední Evropy Luděk Drnec.

Tématu e-commerce se věnovalo říjnové klubové setkání exportérů. Rozmach obchodování přes internet je ale patrný i mezi finalisty letošního ročníku.

„Je to pro nás jasný impuls přemýšlet o vytvoření zvláštní kategorie právě pro ty exportéry, kteří se primárně zaměřují na online prodej a oslovují zákazníky z celého světa skrze vlastní e-shopy. Těším se, co nového nám přinese další ročník,“ doplňuje Drnec.

Vítěz je inovátorem v potravinových doplňcích

První místo v kategorii Malá společnost patří mcePharma, s.r.o., která vyvíjí a vyrábí inovativní doplňky stravy, doplňková krmiva pro zvířata, kosmetiku a funkční potraviny.

Druhou příčku obsadil výrobce sportovních letadel Zall Jihlavan airplanes s. r. o. Pomyslný bronz získala společnost INCA Agency zabývající se výrobou a prodejem výrobku Inca Collagen.

Prvenstvím v kategorii Středně velká společnost se chlubí dodavatel zařízení pro ochranu ovzduší ZVVZ-Enven Engineering, a.s. Na druhé příčce se umístila firma AXIS, a.s. věnující se strojírenské výrobě a montážím průmyslových technologií. Třetí místo patří Hansen Electric, spol. s r.o., která se zabývá výrobou, instalací a servisem elektrických zařízení určených do prostředí s nebezpečím výbuchu.

Cenu pro Globálního exportéra si odnesl výrobce filamentů do 3D tiskáren, extrudovaných hadic, trubek a profilů z polymerních materiálů, Fillamentum a.s.

Exportérem teritoria, kterým je pro letošní ročník oblast Blízkého východu, se stala společnost DCIT, a.s., divize PROVYS, která se věnuje vývoji a vývozu softwaru pro média a také kybernetické bezpečnosti.

„Státy v teritoriu Blízkého východu nabízí obrovský potenciál růstu, především v odvětvích energetiky, petrochemie, zemědělství či v automobilovém průmyslu. Region je díky množství realizovaných projektů velice atraktivní pro expanzi a upevnění postavení českých firem. Stále vykazuje velký apetit po kvalitních produktech a službách, které české společnosti dokáží poskytnout, a to v takových objemech, které jsou pro kontinuální rozvoj tak důležité,“ říká manažer strukturovaného financování a exportního financování UniCredit Bank a ředitel UniCredit Factoring Jiří Flégl.

CzechTrade posunul firmu k Land Roveru

Ocenění v kategorii Nejúspěšnější klient CzechTrade letos převzala společnost Futaba Czech, s.r.o. specializující se na výrobu karosářských a podvozkových dílů a výfukových systémů pro automobilový průmysl.

„Naším letošním nejúspěšnějším klientem se stala firma Futaba Czech z Havlíčkobrodska. Ta před navázáním spolupráce s naší agenturou dodávala pouze pro společnost TPCA a přirozeně chtěli diverzifikovat,“ připomíná generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal. 

O soutěži Exportní cena DHL UniCredit

založila ji v roce 1997 logistická společnost DHL Express CZ s cílem motivovat vývozce dobývat zahraniční trhy a získávat nová odbytiště pro své produkty. Od jejího počátku je soutěž pořádána pod záštitou vládní agentury CzechTrade. Generálním partnerem projektu je UniCredit Bank. Odborným garantem soutěže je společnost CRIF – Czech Credit Bureau. Pořadatelem je Agentura Helas, která organizuje a produkuje Exportní cenu DHL UniCredit pod záštitou CzechTrade již 11 let.


Zástupci Futaba Czech se na začátku roku zúčastnili Dodavatelského fóra pro Jaguar Land Rover, kde se představili jako kvalitní potenciální dodavatel a se zástupci JLR dohodli první objednávku nástrojů pro lisované díly. Díky oboustranné spokojenosti dnes dodávají ocelové výlisky přímo do továren Jaguar Land Rover.

V kategorii Exportní příběh roku, jejímž partonem je také CzechTrade, byla oceněna společnost Kentico Software, s.r.o. Jedná se o relativně mladou (ovšem dnes již globálně známou) firmu se sídlem v Brně, která se rozhodla agenturu CzechTrade oslovit s žádostí o pomoc při expanzi na Blízký východ.

 

„Například v Turecku už spolupráce nese své ovoce. Společnosti se zde podařilo v poměrně krátké době utržit z prodaných licencí dvaadvacetkrát více peněz, než kolik investovala do zviditelnění na zdejším trhu. Firmě Kentico Software tak zaslouženě patří titul Exportní příběh roku 2018 a těšíme se na další spolupráci,“ dodává Radomil Doležal.

Přehled výsledků 21. ročníku Exportní ceny DHL UniCredit podle kategorií:

Středně velká společnost
1. místo – ZVVZ-Enven Engineering, a.s.
2. místo – AXIS a.s.
3. místo – Hansen Electric, spol. s r.o.

Exportér teritoria – Blízký východ
DCIT, a.s., divize PROVYS

Nejúspěšnější klient CzechTrade
Futaba Czech, s.r.o.

Malá společnost
1. místo – mcePharma, s.r.o.
2. místo – Zall Jihlavan airplanes s. r. o.
3. místo – INCA agency s. r. o.

Globální exportér
Fillamentum a.s.

Exportní příběh roku CzechTrade
Kentico Software s.r.o.

 

Medailonky vítězných firem


Více informací o soutěži včetně kritérií soutěže a podrobností k hodnoceným kategoriím naleznete na oficiálním webu soutěže www.exportnicena.cz.

Středně velká společnost

1. místo – ZVVZ-Enven Engineering, a.s.

Dodavatel zařízení pro ochranu ovzduší

Akciová společnost ZVVZ-Enven Engineering je dceřinou společností holdingu ZVVZ GROUP, a.s. ZVVZ GROUP navazuje na tradiční značku ZVVZ, která jako dodavatel zařízení pro ekologii působí na trhu již sedmdesát let. Společnost ZVVZ-Enven Engineering vznikla v roce 2007 stoprocentní akvizicí společnosti ENVEN, a.s., do které ZVVZ a.s. vložila divizi engineering a veškeré aktivity v dodávkách zařízení pro ochranu ovzduší. ZVVZ-Enven Engineering, a.s. je dnes moderní obchodně-inženýringová společnost , která je dodavatelem investičních celků se zaměřením na systémy čištění spalin a technologických plynů od tuhých a plynných znečišťujících látek, zařízení pro pneumatickou dopravu sypkých hmot a zařízení pro klimatizaci, větrání a filtraci radioaktivních aerosolů v jaderných elektrárnách, klimatizaci budov a větrání průmyslových objektů a dolů. Do dnešního dne společnost zrealizovala stovky projektů, o čemž svědčí řada referencí v České republice a v zahraničí.

2. místo – AXIS a.s.

Strojírenská výroba a montáže průmyslových technologií

Komplexní dodávky průmyslových technologií od společnosti AXIS a.s. Hradec Králové. AXIS a.s. slaví v tomto roce 25 let od založení firmy v Hradci Králové. Společnost se v roce 1993 zaměřovala pouze na montážní činnost ve státech Evropy. V následujících letech postupně investovala do výrobních prostor a vybavení, aby byla schopna dodávat komplexní průmyslové technologie do zemí současné EU. Aktuálně chod společnosti zajišťují zaměstnanci na centrále firmy v Hradci Králové a na středisku ve Štětí, které obstarává čtyřiadvacetihodinový servis pro papírnu Mondi a poskytuje základnu a podporu montážním pracovníkům.

3. místo – Hansen Electric, spol. s r.o.

Výroba, instalace a servis elektrických zařízení určených do prostředí s nebezpečím výbuchu

Hansen Electric je ryze česká společnost, která má hlavní sídlo v Opavě, Česká republika. Zaměstnává přes 200 kvalifikovaných zaměstnanců v České republice. Společnost má 7 dceřinných společností v Polsku, Německu, Rusku, Turecku, Ukrajině, Číně a Íránu. Naší specializací je vývoj, konstrukce, výroba, instalace a servis elektrických zařízení, které jsou určeny do prostředí s nebezpečím výbuchu. Dále se zabýváme opravami a servisem generátorů do výkonu 10MW. Široký výrobní program umožňuje dodávky kompletního elektrického vybavení dobývacích komplexů. Našimi zákazníky jsou především černouhelné doly, kde lidé pracují v těch nejtěžších a nejrizikovějších provozech. Naším posláním je nahrazovat lidskou práci stroji, zabezpečit kvalitní rozvody elektrické energie, instalaci speciálních nevýbušných elektromotorů a chytrých řídících systémů pro řízení důlního provozu.

Malá společnost

1. místo – mcePharma s.r.o.

Vývoj inovativních doplňků stravy, doplňkových krmiv pro zvířata a funkčních potravin

mcePharma s.r.o. je soukromá česká společnost se sídlem v Bílovci, která vyvíjí a vyrábí unikátní doplňky stravy se zaměřením na tablety rozpustné v ústech s ověřeným a rychlým nástupem účinku, doplňková krmiva pro malá zvířata a kosmetiku. mcePharma celosvětově nabízí a prodává produkty s vědecky prokázanou účinností, s vlastními vědeckými studiemi a disponuje několika patentovými přihláškami v ČR, EU, USA a Kanadě.

2. místo – Zall JIHLAVAN airplanes, s.r.o.

Výroba sportovních letadel v kategorii UL a LSA

Společnost Zall JIHLAVAN airplanes, s.r.o., je ze 100% dceřiný podnik společnosti Zall SKYLEADER a.s. Společnost vznikla v březnu 2005 po převzetí veškerých nehmotných práv a výrobní technologie lehkých letadel od společnosti KAPPA 77, s.r.o. S podporou Ústavu leteckého inženýrství na VÚT v Brně byly letadla postupně inovovány. Vysoká úroveň standardů kvality umožnila společnosti dodávat zároveň i komponenty pro letecky průmysl. V květnu roku 2017 došlo ke vstupu čínského strategického partnera Zall do společnosti SKYLEADER a.s. a doplněním Zall do názvů jak mateřské společnosti, tak i společnosti JIHLAVAN airplanes s.r.o. a vzniku nynějších názvů. Dnes společnost zaměstnává 70 zaměstnanců, sídlí v Jihlavě a řadí se k významným leteckým výrobcům. Zall JIHLAVAN airplanes, s.r.o. se specializuje na design, výrobu, prodej a údržbu celokovových a uhlíkovo-kompozitních lehkých letadel (ultralight/LSA kategorie) pod obchodním označením "SKYLEADER". Od legendární Sovy až po dnešek, tedy již více než 20 let společnost vyrábí letouny ke spokojenosti pilotů na celém světě. K dnešnímu dni bylo vyrobeno a dodáno již více než 350 letounů. Portfolio letadel je tvořeno z 6 základních typů, které se vyrábějí podle přísných standardů s důrazem na kvalitu a bezpečnost. Letouny jsou navržené tak, aby splnily požadavky na snadný provoz a běžnou údržbu pro letecké školy, aerokluby i soukromé klienty, a to jak v oblasti rekreačního létání, tak i speciálních operací.

3. místo – INCA agency s.r.o.

Výroba a prodej výrobku Inca Collagen

Inca Collagen je značka. Značka výjimečná a luxusní. Inca Collagen je jediným, a proto hýčkaným výrobkem společnosti INCA agency s.r.o. První modrozlatá krabička s unikátním tzv. bio-aktivním 100 % čistým kolagenem bez jakýchkoliv dalších přísad a se zcela zachovanou biologickou hodnotou, spatřila světlo světa v roce 2015. Od té doby se firmě daří budovat prestiž, oblíbenost a spolehlivost značky na domácím i zahraničním trhu. Od samého počátku naplňuje představu o úspěšném podnikání, kdy se za úspěch považují hospodářské výsledky, a mnohá další lidská očekávání, zejména možnost pomáhat druhým. Kolagen totiž hraje důležitou roli v tom, jak se cítíme a jak vypadáme, jeho užíváním ve vhodné formě a kvalitě si můžeme udržet krásu a zdraví mnohem déle, než příroda naplánovala. Úspěch značky již dnes dovoluje společnosti věnovat nemalé prostředky na charitativní činnost a podporu handicapovaných sportovců.

Exportér teritoria – USA & Kanada

1. místo – DCIT, a.s., divize PROVYS

Vývoj a vývoz software pro média, cybersecurity

Společnost DCIT loni oslavila 25 let od svého vzniku. Již od založení patřila díky odborníkům ve svých řadách ke špičce českých ICT firem. DCIT se zaměřuje na poskytování bezpečnostních auditů a poradenství v oboru informační technologie a mezi její klienty patří velké banky a telekomunikační společnosti. Díky zakázce České televize vyvinula a v roce 1997 uvedla na trh informační systém PROVYS TVoffice pro řízení televizních a rozhlasových stanic. Od svého vzniku doznal systém PROVYS značného vývoje a dnes je znám po celé Evropě a okolí, ba dokonce v Africe, Asii i Americe.

Globální exportér

1. místo – Fillamentum a.s.

Výroba filamentů do 3D tiskáren, extrudovaných hadic, trubek a profilů z polymerních materiálů

Společnost Fillamentum a.s. vyvíjí, vyrábí a dodává plastové trubky, hadice, profily a monofilamenty o vysoké přesnosti pro oblasti automobilového průmyslu, obalového průmyslu a zdravotnictví. Patří mezi přední světové firmy v oblasti materiálů pro 3D tisk. Fillamentum a.s. letos v květnu úspěšně vstoupila na trh Start Burzy cenných papírů Praha a je tak veřejně obchodovanou společností. V roce 2019 má v plánu otevření výrobního závodu ve Spojených státech Amerických.

Nejúspěšnější klient CzechTrade

1. místo – Futaba Czech, s.r.o.

Výroba částí karosérií, podvozků a výfukových systémů

Společnost Futaba Czech, s.r.o. paří k dceřiným společnostem japonské firmy Futaba Industrial Co., Ltd., která patří mezi významné výrobce automobilových dílů, lisovacích nástrojů nebo kancelářské techniky na světě.

Závod v Havlíčkově Brodě byl slavnostně otevřen v červnu 2005, od kdy začal dodávat karosářské a podvozkové díly nebo výfukové systémy zákazníkům usazeným především v Evropě – kolínské TPCA, maďarské Suzuki, nebo francouzské Toyotě a PSA. V roce 2017 zahájila firma spolupráci s automobilkou JLR (Jaguar Land Rover).

Společnost se od začátku zaměřuje na to, aby svým zákazníkům nabídla výrobky za nižší cenu než konkurence, ale zároveň v nejvyšší kvalitě. S tímto závazkem je spojeno i získání a udržení mezinárodních certifikátů systému řízení kvality, bezpečnosti a ochrany životního prostředí – IATF 16949, OHSAS 18001 a ISO 14001.

V havlíčkobrodském závodě se produkce soustřeďuje především na výrobu dílů pro karoserie a nápravy, které tvoří dvě třetiny produkce, zbývající část je určena výrobě výfukových systémů. Firma disponuje velkou škálou výrobních zařízení, včetně lakovací katafotretické linky, která patří k jedné z mála lakoven v České republice disponující touto technologií. Na lisovně je k dispozici deset lisů progresových, transferových a tandemové s přítlakem od 300 do 2000 tun. Na svařovně vybavené moderními technologiemi nabízející různé typy svařování, ohýbání či stáčení se některé z těchto výlisků dál kompletují, jiné odesílají přímo zákazníkovi.

Zlepšování výrobků a služeb úzce souvisí se vzděláváním zaměstnanců. Firma proto připravuje pravidelná školení a programy, které zlepšují kvalifikaci pracovníků ve výrobě i administrativě. Firma spolupracuje i se studenty při tvorbě ročníkových prací, či se školami, kterým umožňuje prohlídku závodu s odborným výkladem.

EXPORTNÍ PŘÍBĚH ROKU CzechTrade

1. místo – Kentico Software s.r.o.

IT firma řešení pro správu webových stránek, internetových obchodů a digitálního marketingu

Kentico Software je česká IT firma se sídlem v Brně a lídr světového trhu řešení pro správu webových stránek, internetových obchodů a digitálního marketingu. Byla založena v roce 2004, v současnosti zaměstnává 250 specialistů (z toho více jak 200 v Brně) a své pobočky má v USA, Austrálii, Velké Británii, Nizozemsku a Singapuru. Její software využívá více než 25 000 webových stránek na celém světě. Patří mezi ně například MazdaGibsonTwiningsSegwayWüstenrotHyundai nebo Colours of Ostrava. Kentico je certifikovaný partner společnosti Microsoft a opírá se o širokou partnerskou síť čítající 1000 digitálních agentur v osmdesáti zemích světa.

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek