Exportní cena DHL UniCredit podvacáté ocenila české exportéry

23. 11. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Kapitoly článku

Vítězové 20. ročníku soutěže Exportní cena DHL UniCredit pod záštitou agentury CzechTrade pro rok 2017 jsou známi. Ocenění si převzaly firmy v kategoriích Malá společnost, Středně velká společnost, Globální exportér a Exportér teritoria, kterým pro letošní rok byly trhy USA a Kanady. Agentura CzechTrade ocenila svého nejúspěšnějšího klienta a nejzajímavější exportní příběh.

Do jubilejního ročníku se přihlásilo 171 firem, z toho 155 jich splnilo kritéria soutěže. „Silná exportní orientace České republiky přímo vybízí k analýze firem, pro které je vývoz významným zdrojem příjmů. Mezi exportéry je mnoho velmi kvalitních společností, které si zaslouží vyzdvihnout a ocenit, a my jsme rádi, že jako odborný garant můžeme být při tom,“ konstatuje Pavel Finger, místopředseda představenstva společnosti CRIF – Czech Credit Bureau.

„Od doby, kdy jsme vyhlásili první ročník Exportní ceny DHL UniCredit uplynulo už dlouhých 20 let, během kterých se výrazně změnila nejen česká ekonomika a export, ale řadou změn prošla také naše soutěž i její první vítězové. Mnohdy jsou to firmy, které přerostly rozsah Exportní ceny, a z původně malých začínajících podniků jsou dnes úspěšní exportéři, kteří předávají své zkušenosti na našich exportních setkáních. Velmi mě těší, že i letošní jubilejní ročník přilákal rekordní počet malých a středních exportérů a opět tak překonal ten minulý. Věřím, že i s letošními vítězi se za několik let znovu setkáme a budou to právě tyto firmy, které se s námi podělí o své obchodní úspěchy na poli českého exportu,“ říká Luděk Drnec, obchodní ředitel DHL Express pro střední Evropu.

Info o aktuálním ročníku Exportní ceny

První místo v kategorii Malá společnost obsadil přední distributor vysoce kvalitních a zdravých doplňků stravy společnost Isoline trade. Za ním se umístila společnost Matapo, která se zabývá výrobou mobilních telefonů BlindShell pro nevidomé. Třetí příčka v této kategorii náleží společnosti Monkey Brothers s.r.o., jež se věnuje výrobě čistě přírodních energetických tyčinek a nápojů pod značkou Chimpanzee.

Prvenství v kategorii Středně velká společnost získala Inekon Group, která je nejen výrobcem tramvají, ale věnuje se také vývozu investičních celků a průmyslových zařízení. Druhé místo si připsal výrobce kancelářských příčkových systémů firma Liko-S. Třetí příčku obsadila T-CZ, věnující se výrobě radiolokační a radiokomunikační techniky.

Exportérem teritoria, kterým je pro letošní ročník oblast Kanady a Spojených států amerických, se stala světoznámá kosmetická společnost Dermacol. Cenu pro Globálního exportéra si odnesla společnost Monkey Brothers, která uspěla i v kategorii Malá společnost.

Kanada zatím zaostává za možnostmi

„I přes růst zaznamenaný v posledních letech se Kanada podílí na celkovém objemu českého exportu jen necelými 0,2 procenty. Mezi nejvýznamnější zboží, které Česká republika vyvážela do Kanady v loňském roce, patřily zejména kolejnice, součástky motorových vozidel a součásti elektrických obvodů. Velkou příležitostí je schválená obchodní smlouva CETA, která českým exportérům v budoucnu může otevřít bránu do druhé nejrozlehlejší země na světě. Zjednoduší-li se obchodování, tak se pro tuzemské exportéry otevře zajímavý trh s obrovskou kupní silou. Kanadu stojí za to více prozkoumat a využít potenciál, který českému vývozu tato země nabízí,“ vysvětluje Jiří Flégl, manažer strukturovaného a exportního financování UniCredit Bank.

Ocenění v kategorii „Nejúspěšnější klient CzechTrade“ získala strojírenská společnost TOSHULIN, a.s., která působí na trhu obráběcích strojů. „S firmou TOSHULIN začala naše agentura spolupracovat v roce 2010. Od té doby se jí podařilo díky usilovné práci a trpělivosti uskutečnit několik úspěšných vývozů, například pro středoasijského výrobce železničních kol R.W.S.Wheelset. V šedesáti zemích světa už společnost prodala přes 13 500 obráběcích strojů,“ říká Radomil Doležal, generální ředitel agentury CzechTrade.

V druhé kategorii s názvem „Exportní příběh roku“, jejímž patronem je také CzechTrade, nejvíce zaujala společnost F AIR, spol. s r.o. Tato firma se postupem času stala největší leteckou školou v regionu střední Evropy. „Firmě F AIR se po mnohaletém úsilí podařilo získat certifikát pro výcvik pilotů pro čínské aerolinie, díky čemuž se stala leteckou školou globálního formátu. Za tímto úspěchem stojí nesporně i dlouhodobá podpora a propagace českého leteckého sektoru ze strany naší zahraniční kanceláře v čínském Chengdu,“ dodává Doležal. 

Soutěž Exportní cena DHL UniCredit založila v roce 1997 logistická společnost DHL Express CZ s cílem motivovat vývozce dobývat zahraniční trhy a získávat nová odbytiště pro své produkty. Od jejího počátku je soutěž pořádána pod záštitou vládní agentury CzechTrade. Generálním partnerem projektu je UniCredit Bank. Odborným garantem soutěže je společnost CRIF – Czech Credit Bureau. Pořadatelem je Agentura Helas, která organizuje a produkuje Exportní cenu DHL UniCredit pod záštitou CzechTrade již 10 let.

Polovina firem plánuje nové exportní trhy

„Dlouhodobou snahou Agentury Helas je vytvoření široké podnikatelské platformy s přidanou hodnotou komunikace, vzájemné podpory a širokého spektra podnikatelských benefitů. Při jejím budování vycházíme z podnětů, které nám poskytují sami podnikatelé prostřednictvím našich vlastních průzkumů. V letošním roce nás zaujalo, že 58 % finalistů projektu Exportní cena DHL UniCredit tvoří rodinné firmy, až 62 % exportérů trápí nesnadné hledání nových zaměstnanců, více jak polovina firem (51 %) se pak připravuje vstoupit se svými produkty či službami na nový trh. Celkem 14 % vývozců také uvažuje o distribuci produktů do zahraničí prostřednictvím vlastních e-shopů. Exportéři se až ze 47 % snaží zvýšit svoji efektivitu pomocí moderních technologií a přes 85 % firem pracuje nejenom z kanceláře,“ říká Helena Kohoutová, zakladatelka Agentury Helas.

Do Exportní ceny DHL UniCredit pod záštitou CzechTrade se mohou přihlásit vývozci, kteří splňují podmínky vlastnictví a hranici minimálního vývozu. Základní hodnocení vývozců vychází z indexu vypočítaného jako násobek meziročního růstu exportu (rok 2015 a rok 2016) a podílu exportu na obratu firmy. Na základě získaných výsledků jsou společnosti rozděleny do kategorií a je určeno jejich konečné pořadí v soutěži. Soutěže se mohou zúčastnit společnosti se sídlem v České republice, které vznikly před 1. lednem 2015. Obrat firmy je zařazujícím kritériem pro stanovení, ve které kategorii firma bude soutěžit.

„O tom, že největší  českou tradiční exportní destinací jsou a nadále zůstanou země EU, převážně Německo, není pochyb. Avšak nás těší, že exportéři pochopili, že k těmto tradičním zemím je v dnešní turbulentní době nutné navázat kontakt i se vzdálenějšími zeměmi a diverzifikovat exportní politiku firmy. Jen tak lze docílit větší konkurenceschopnosti a zvětšení hodnoty firmy. Letošní ukončení kurzového závazku ČNB bylo pro české exportéry zlomovým aktem, kdy se budou muset vrátit k zajišťování krátkodobých kursových rizik, což v minulých letech nebylo potřeba. To se však promítne až v dalších letech, “ konstatuje Petr Šíma, partner poradenské firmy NSG Morison a partner NSG Export Agency.

Přehled výsledků 20. ročníku Exportní ceny DHL UniCredit podle kategorií:

Středně velká společnost
1. místo – INEKON Group, a. s.
2. místo – LIKO-S, a. s.
3. místo – T-CZ, a. s.

Exportér teritoria – Kanada, USA
Dermacol, a.s.

Nejúspěšnější klient CzechTrade
TOSHULIN, a.s.

Malá společnost
1. místo – ISOLINE trade, s.r.o.
2. místo – MATAPO s. r. o. (BlindShell)
3. místo – Monkey Brothers s. r. o. (Chimpanzee)

Globální exportér
Monkey Brothers s. r. o. (Chimpanzee)

Exportní příběh roku CzechTrade
F AIR s.r.o.

 

Medailonky vítězných firem


Více informací o soutěži včetně kritérií soutěže a podrobností k hodnoceným kategoriím naleznete na oficiálním webu soutěže www.exportnicena.cz.

Středně velká společnost

1. místo – INEKON GROUP, a.s.

Vývoj, výroba a vývoz kolejových vozidel, vývoz investičních celků, vývoz čističek odpadních vod.

Firma INEKON GROUP se zabývá projektováním, výrobou a prodejem tramvají, tramvajových svršků a kompletních tramvajových systémů včetně komplexního řešení veřejné dopravy městské hromadné dopravy. Dále se zabýváme prodejem dieselelektrických lokomotiv a jejich modernizací. Vyvážíme čističky odpadních vod. Uzavřeli jsme rovněž kontrakty na vývoz cementáren do Egypta a do Iráku v celkové hodnotě cca 900 milionů dolarů.

Kontakty: Josef Hušek, U Průhonu 773/12, 170 00, Praha 7, husek@inekon.cz
www.inekon.cz

2. místo – LIKO-S, a.s.

Výroba dílů stavebních jeřábů a ocelových konstrukcí hal.

LIKO-S je rodinná firma s 25 letou historií etablovaná jako inovativní lídr na poli kancelářských prosklených příček, výrobce speciálních svařených konstrukcích a dodavatel montovaných hal a speciální pěnové izolace. Společnost je velmi exportně orientovaná a dodává víc než do 20 zemí světa. V nedávné době společnost začala velmi intenzivně pracovat na vývoji zelených fasád a střech a s tímto produktem razí do dalších let. Jako důkazem je existujicí experimentální středisko LIKO-NOE.

Kontakty: Jan Musil, U Splavu 1419, 684 01, Slavkov u Brna, jan.musil@liko-s.cz
www.liko-s.cz

3. místo – T - CZ, a.s.

Výroba radiolokační a radiokomunikační techniky.

Společnost T-CZ, a.s., následovník tradice spol. TESLA, soustředí síly svých více než 160 pracovníků do produkce a vývoje moderních přístrojů především ve dvou oblastech:
1) Radiolokace – letištní radary Přehledové a Přistávací, stacionární či mobilní, pro vojenské či civilní použití,
2) Radiokomunikační systémy pro železnice.

Radiolokace je jedním ze dvou nosných oborů, kterými se T-CZ zabývá a které všestranně rozvíjí. Z hlediska tradice úzce navazuje na aktivity radiolokační výroby dřívějšího státního podniku TESLA Pardubice.
Divize radiokomunikace je aktivně zaměřena v posledních letech především na produkty pro drážní prostředí. Divize poskytuje rovněž významnou vývojovou a produktovou podporu pro radiové a sdělovací aplikace integrované do dodávek společnosti v rámci GCA letištních radiolokátorů.

Společnost je držitelem certifikátu ISO 9001 a má spokojené zákazníky v mnoha zemích světa.

Kontakty: Jan Köhler, Na Strži 28, 140 00, Praha, jan.kohler@tcz.cz; katerina.tumova@tcz.cz
www.tcz.cz

Malá společnost

1. místo – ISOLINE trade, s.r.o.

Přední distributor vysoce kvalitních a zdravých doplňků stravy pod značkou ISOLINE.

ISOline je přední výrobce vysoce kvalitních a zdravých doplňků stravy. Společnost byla založena v roce 1998. Výrobky naší společnosti jsou určeny pro aktivní lidi, kteří se věnují jak profesionálnímu, tak i amatérskému sportu.

Přirozené nutriční doplňování je klíčovým faktorem pro každého, kdo chce podávat výkon s jistotou a důsledně. Naše nápoje poskytují nejen podporu pro vaše tělo, díky využití těch nejlepších surovin, za účelem podpory budování svalů, ale také pomáhají  regenerovat tělo a mysl.

ISOline produkty jsou na základě rozsáhlého výzkumu a výroby v moderním zařízení vyráběny z kvalitních surovin, neobsahují azo-barviva a nejsou do nich přidávány žádné konzervanty. V současné době se poptávka po kvalitních potravinových doplňcích neustále rozrůstá. Sportovně založení lidé požadují užší sladění kvality, rozumné ceny a spokojenosti zákazníků. To je přesně to, co je ISOline.

Kontakty: Jan Bayerle, Římská 2135/45, 120 00, Praha, jan.bayerle@isoline.eu
www.isoline.cz

2. místo – MATAPO s.r.o./BlindShell

Výrobce mobilních telefonů BlindShell pro nevidomé.

BlindShell je mobilní telefon pro nevidomé, který zásadním způsobem ulehčuje práci s mobilními aplikacemi. BlindShell vznikl jako studentský projekt a v roce 2014 vyhrál Nápad roku. Tehdy ještě jako aplikace pro Android.

Myšlenka se ale nakonec zhmotnila do mobilního telefonu, který ve spolupráci se společností FoxConn dodáváme do 15 zemí po celém světě.

Kontakty: Jan Šimík, Milady Horákové 358/13, 251 01, Říčany u Prahy, jan@blindshell.com
www.blindshell.com

3. místo – Monkey Brothers s.r.o./Chimpanzee

Systém sportovní výživy na přírodním základu, nepoužíváme konzervanty, geneticky modifikované suroviny, část sortimentu bez lepek, vhodné pro vegany a vegetariány.

Chimpanzee je přírodní výživa pro sport a aktivní životní styl. Jedná se o systém výživy od tyček, přes gely až nápoje. Chimpanzee nepoužívá konzervanty, uměla sladidla či geneticky modifikované suroviny. Většina sortimentu je vhodná pro vegetariány a sportovce s intoleranci na lepek. Chimpanzee najdete nejenom na pultech prodejců v EU, ale i v exotických destinacích jako Japonsko, Libanon, Island, Bahrajn či Izrael. Chimpanzee byla první česká firma, která se stala členem hnutí 1% pro Planetu, kde jedno procento z obratu je určeno na ekologické projekty.

Kontakty: Miloslav Jurka, Pellicova 73, 602 00, Brno, milan@zookee.cz
www.chimpanzeebar.com

Exportér teritoria – USA & Kanada

1. místo – Dermacol, a.s.

Prodej kosmetiky Dermacol.
Původní česká značka Dermacol, která už víc než půl století zdokonaluje a pečuje o krásu žen, vznikla v roce 1966 ve Filmovém studiu Barrandov spojením odborníků na filmový make-up a dermatologů z Ústavu lékařské kosmetiky. První a dodnes nejúspěšnější výrobek extrémně krycí Dermacol Make-up Cover byl uveden na celý evropský trh. Slovo „dermacol“ se stalo v tehdejším Československu synonymem pro make-up obecně.

Důvodem byla jedinečnost voděodolného a vysoce krycího make-upu, který se vyráběl v desítkách odstínech a dodnes se na něj spoléhají ženy po celém světě. Licence na tento výrobek se podařila v roce 1969 prodat až do Hollywoodu. Dermacol se tedy pyšní tím, že krása mnohých filmových hvězd má svůj původ v Dermacol kosmetice z Prahy.

Dnešní společnost Dermacol je dynamickou českou rodinnou firmou pečující s úctou o tento odkaz. Manželé Věra a Vladimír Komárovi ho rozvíjí v obdivuhodném příběhu tří generací, ve kterém se tradice snoubí s inovací, národní hrdost s pýchou a láska ke kráse s ambicí vyrábět ty nejkvalitnější kosmetické produkty.

Dermacol je nejúspěšnější českou kosmetickou značkou, která se vyváží do více než 60 krajin po celém světě. Mezi nejúspěšnější exportní státy patří USA, Saudská Arábie, Brazílie, Vietnam, Sýrie, Palestina, Katar, ale i Německo či Polsko.

Kontaktní osoba: Věra Komárová, Výtvarná 1023/4, 161 00, Praha, vera.komarova@dermacol.cz
www.dermacol.cz

Globální exportér

1. místo – Monkey Brothers s.r.o./Chimpanzee

Systém sportovní výživy na přírodním základu, nepoužíváme konzervanty, geneticky modifikované suroviny, část sortimentu bez lepek, vhodné pro vegany a vegetariány.

Další info viz informace ke 3. místu v kategorii Malá společnost.

Nejúspěšnější klient CzechTrade

1. místo – TOSHULIN, a.s.

Strojírenská firma, která dlouhodobě působí na trhu obráběcích strojů.

Společnost TOSHULIN, a.s.  je tradičním výrobcem vysoce sofistikovaných obráběcích strojů. Specializuje se na výrobu specifického typu obráběcích strojů a to svislých soustruhů a svislých soustružnických obráběcích center. Stroje z produkce TOSHULIN, a.s. se řadí mezi technicky nejvyspělejší na světovém trhu. Stroje jsou vyráběny v různých velikostech upínací desky (800 mm až 6 000 mm) a jsou vybavovány volitelným příslušenstvím dle potřeb konečného uživatele.

Společnost TOSHULIN a.s. se zaměřuje na širokou škálu zákazníků z mnoha průmyslových odvětví. Mezi naše hlavní zákazníky patří firmy vyrábějící letecké motory, armatury, turbíny, velkorozměrová ložiska a výrobci železničních kol. Umíme se přizpůsobit změnám na trhu, ale především umíme reagovat na neskromné požadavky zákazníků.  Víme, že vývoj a inovace jsou nezbytnou podmínkou pro dlouhodobé udržení na trhu. Neustále se posouváme ve vývoji strojů a přicházíme s inovacemi. Důkazem toho je například stroj na obrábění železničních kol, stroj na dělení kovaných kroužků, nástrojové vybavením s integrovaným elektrovřetenem a řada dalších. Zákazníkům nabízíme i moderní řešení spadající do Průmyslu 4.0. Nabízíme virtuálním zprovozněním stroje a uživatelské obrazovky – tedy real-time zobrazování dat ze stroje.

Dlouhodobě nám patří pozice významného exportéra. Na zahraniční trhy vyvážíme cca 85% naší produkce. Stabilně se jedná o USA, SRN a Ruskou federaci. Nově dodáváme hodně do Číny, Francie a Kazachstánu. Sledujeme vývoj v jednotlivých zemích světa a jsme připraveni pružně reagovat na změny v poptávce strojů.

Kontakty: Dagmar Herring,  Wolkerova 845, 768 24, Hulín, yveta.bittnerova@toshulin.cz
www.toshulin.cz

EXPORTNÍ PŘÍBĚH ROKU CzechTrade

1. místo – F AIR, spol. s r.o.

Největší letecká škola ve střední Evropě. Kromě letecké školy mezi hlavní produkty patří prodej a servis letadel, nepravidelná aerotaxová doprava, pronájem letadel, akce pro firmy, letecká reklama a vyhlídkové lety.

F AIR je v současnosti největší soukromou leteckou školou ve střední a východní Evropě a zároveň i nejstarší leteckou školou v České republice. Naše letouny můžete spatřit, nejen na českém nebi, již po dobu 27 let a proto je právě TRADICE naším velkým hnacím motorek.

Každým rokem překonáváme své hranice nejen v počtu vycvičených pilotů, ale také kadetů přijatých do světových leteckých společností. S tím úzce souvisí i rozvoj našeho zázemí a letecké flotily, která v současné době čítá přes 35 letounů různých výrobců. Naším poznávacím znamením jsou především letouny rychle se rozvíjejícího italského výrobce značky TECNAM. Tato letadla jsou jedničkou pro výcvik především z důvodu nízkých provozních nákladů, ale i díky stupni jejich modernizace. A  právě proto jsme se stali DEALERY pro ČR, SR a PL této stále oblíbenější značky. Za další výhodu naší letecké školy považujeme vlastní  servisní středisko, jež je držitelem oprávnění pro operativní a periodickou údržbu letounů.

Naše škola má zastoupení na třech bázích v České republice. Domovským letištěm je pro naší školu druhé nejfrekventovanější letiště  Benešov LKBE, druhou bází je oblíbené mezinárodní letiště Brno Tuřany LKTB a poslední zastoupení máme na letišti v Příbrami LKPM.

Aktivity naší letecké školy již dávno přerostly hranice České republiky, proto se můžeme pyšnit tím, že k nám přichází studenti zhruba ze 40 zemí celého světa. V posledních 7 letech se aktivně snažíme utužovat česko-čínské vztahy, a to nejen díky  rozvoji mezinárodního obchodu. A jak to tak bývá, pokud se něco dělá dostatečnou dobu a s řádným úsilím, vždy to přinese ovoce. Pro naši školu se tímto pomyslným ovocem stal loňský úspěšný audit Čínského leteckého úřadu a naše následná  certifikace. Tyto skutečnosti otevřely naše dveře na čínský letecký trh a dopomohly tak k uzavření prvního kontraktu mezi F AIR a Sichuan Airlines.

Kontakty: Zdeněk Houfek, Katarína Képesiová, Nesvačily 126, 257 51, Bystřice u Benešova, kepesiova@f-air.cz
www.f-air.cz

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek