Indie: Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled

3. 8. 2017

© Zastupitelský úřad ČR v Dillí (Indie)
Obsah neuveden

1.1. Oficiální název státu, složení vlády

Název státu:

  • česky: Indická republika
  • anglicky: The Republic of India
  • hindsky: Bhárat Ganradžja

 

Složení vlády k 24. 5. 2017:

 

Předseda vlády: Narendra Modi

Působnost:

  • Ministerstvo personálních záležitostí, veřejných stížností a penzí
  • Úřad pro atomovou energii
  • Úřad pro výzkum vesmíru

 

Ministerstvo zemědělství a podpory zemědělců

Ministr: Radha Mohan Singh

Státní ministr: S. S. Ahluwalia

 

Ministerstvo pro AYUSH (ájurvéda, jóga a naturopatie, júnání, siddha a homeopatie)

Státní ministr: Shripad Yasso Naik (samostatná působnost)

 

Ministerstvo chemikálií a hnojiv

Ministr: Ananth Kumar

Státní ministr: Mansukh L. Mandaviya

 

Ministerstvo civilního letectví

Ministr: Ashok Gajapathi Raju Pusapati

Státní ministr: Jayant Sinha

 

Ministerstvo uhlí

Státní ministr: Piyush Goyal (samostatná působnost)

 

Ministerstvo obchodu a průmyslu

Státní ministryně: Nirmala Sitharaman (samostatná působnost)

 

Ministerstvo pro komunikační a informační technologie

Státní ministr: Manoj Sinha (samostatná působnost)

 

Ministerstvo pro spotřebitelské otázky, distribuci potravin a veřejnou distribuci

Ministr: Ram Vilas Paswan

Státní ministr: C. R. Choudhary

 

Ministerstvo korporátních záležitostí

Ministr: Arun Jaitley

Státní ministr: Arjun Ram Meghwal

 

Ministerstvo kultury

Státní ministr: Dr Mahesh Sharma (samostatná působnost)

 

Ministerstvo obrany

Ministr: Arun Jaitley

Státní ministr: Dr. Subhash Bhamre

 

Ministerstvo pro rozvoj severovýchodního regionu

Státní ministr: Dr. Jitendra Singh (samostatná působnost)

 

Ministerstvo pro pitnou vodu a sanitaci

Ministr: Narendra Singh Tomar

Státní ministr: Ramesh Chandappa Jigajinagi

 

Ministerstvo pro přírodní vědy

Ministr: Dr. Harsh Vardhan

Státní ministr: Y. S. Chowdary

 

Ministerstvo elektroniky a informačních technologií

Ministr: Ravi Shankar Prasad

Státní ministr: P. P. Choudhary

 

Ministerstvo životního prostředí, lesů a změny klimatu

Státní ministr: Anil Madhav Dave (samostatná působnost)

 

Ministerstvo zahraničních věcí

Ministryně: Sushma Swaraj

Státní ministr: Gen. (Dr.) V K Singh (Retd.)

Státní ministr: M. J. Akbar

 

Ministerstvo financí

Ministr: Arun Jaitley

Státní ministr: Santosh Kumar Gangwar

 

Ministerstvo potravinářského a zpracovatelského průmyslu

Ministryně: Harsimrat Kaur Badal

Státní ministryně: Sadhvi Niranjan Jyoti

 

Ministerstvo zdravotnictví a péče o rodinu

Ministr: Jagat Prakash Nadda

Ministr státu: Faggan Singh Kulaste

 

Ministerstvo těžkého průmyslu a státních podniků

Ministr: Anant Gangaram Geete

Státní ministr: Babul Supriyo

 

Ministerstvo vnitra

Ministr: Rajnath Singh

Státní ministr: Hansraj Gangaram Ahir

 

Ministerstvo územního rozvoje, bydlení a vymýcení městské chudoby

Ministr: M. Venkaiah Naidu

Státní ministr: Inderjit Singh

 

Ministerstvo pro rozvoj lidských zdrojů

Ministr: Prakash Javadekar

Státní ministr: Upendra Kushwaha

 

Ministerstvo pro informační zdroje a vysílání

Ministr: M. Venkaiah Naidu

Státní ministr: Rajyavardhan Singh Rathore

 

Ministerstvo práce a zaměstnanosti

Státní ministr: Bandaru Dattatreya (samostatná působnost)

 

Ministerstvo spravedlnosti

Ministr: Ravi Shankar Prasad

Státní ministr: P. P. Choudhary

 

Ministerstvo pro mikro, malé a střední podnikání

Ministr: Kalraj Mishra

Státní ministr: Giriraj Singh

 

Ministerstvo těžby

Státní ministr: Piyush Goyal (samostatná působnost)

 

Ministerstvo pro otázky menšin

Státní ministr: Mukhtar Abbas Naqvi (samostatná působnost)

 

Ministerstvo pro nové a obnovitelné zdroje energie

Státní ministr: Piyush Goyal (samostatná působnost)

 

Ministerstvo pro tradiční samosprávu (paňčájatí rádž)

Ministr: Narendra Singh Tomar

Státní ministr: Parshottam Rupala

 

Ministerstvo parlamentních záležitostí

Ministr: Ananth Kumar

Státní ministr: S. S. Ahluwalia

 

Ministerstvo personálních záležitostí, veřejných stížností a penzí

Státní ministr: Dr. Jitendra Singh (samostatná působnost)

 

Ministerstvo pro ropný průmysl a zemní plyn

Státní ministr: Dharmendra Pradhan (samostatná působnost)

 

Ministerstvo energetiky

Státní ministr: Piyush Goyal (samostatná působnost)

 

Ministerstvo železnic

Ministr: Suresh Prabhakar Prabhu

Státní ministr: Manoj Sinha

 

Ministerstvo silniční dopravy a dálnic

Ministr: Nitin Gadkari

Státní ministr: P. Radhakrishnan

 

Ministerstvo rozvoje venkova

Ministr: Narendra Singh Tomar

Státní ministr: Ram Kripal Yadav

 

Ministerstvo pro vědu a technologii

Ministr: Dr. Harsh Vardhan

Státní ministr: Y. S. Chowdary

 

Ministerstvo námořní dopravy

Ministr: Nitin Gadkari

Státní ministr: P. Radhakrishnan

 

Ministerstvo pro rozvoj lidských zdrojů a podnikání

Státní ministr: Rajiv Pratap Rudy (samostatná působnost)

 

Ministerstvo pro sociální spravedlnost a rovnoprávnost

Ministr: Thaawar Chand Gehlot

Státní ministr: Vijay Sampla

 

Ministerstvo statistiky a implementace programů

Ministr: D. V. Sadananda Gowda

 

Ministerstvo oceli

Ministr: Birender Singh

Státní ministr: Vishnu Deo Sai

 

Ministerstvo textilního průmyslu

Ministryně: Smriti Zubin Irani

Státní ministr: Ajay Tamta

 

Ministerstvo cestovního ruchu

Ministr: Dr Mahesh Sharma (samostatná působnost)

 

Ministerstvo pro kmenové záležitosti

Ministr: Jual Oram

Státní ministr: Jaswantsinh Sumanbhai

 

Ministerstvo pro vodní zdroje, správu řek a oživení Gangy

Ministryně: Uma Bharati

Státní ministr: Vijay Goel

 

Ministerstvo pro záležitosti žen a dětí

Ministryně: Maneka Gandhi

Státní ministr: Krishna Raj

 

Ministerstvo mládeže a tělovýchovy

Státní ministr: Vijay Goel (samostatná působnost)

 

Zdroje aktuálních informací:

 

  1. Vládní portál a rozcestník s odkazy na stránky ministerstev a státních úřadů http://www.goidirectory.gov.in/union_categories.php?ct=E002

Soukromý adresář kontaktů na subjekty státní správy              http://www.sarkaritel.com/

zpět na začátek

1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)

Počet obyvatel Indie a demografická struktura

V Indii probíhá sčítání lidu jednou za 10 let a naposledy proběhlo v roce 2011. Zpracovat údaje o více než jedné miliardě obyvatel si vyžádá nemalý čas a některé demografické údaje jsou publikovány s několikaletým odstupem. Nejnovější publikovaná data z roku 2015 odhadují současný počet obyvatel Indie na 1,295 miliardy. Přestože Indie patří mezi země s výrazným přírůstek obyvatelstva, tempo růstu počtu obyvatel se plynule snižuje. Ještě v roce 2004 přírůstek činil 1,6 %, v roce 2014 už to bylo 1,2%. Zpomalení růstu přírůstku obyvatelstva je také patrné na věkové struktuře obyvatel.

  
Složení populace (v mil.)

Věková skupina

Počet obyvatel

(%)

0 – 4

112,80

9,3 %

5 – 9

126,92

10,5 %

10 – 14

132,70

11 %

15 – 19

120,52

10 %

20 – 24

111,42

9,2 %

25 – 29

101,41

8,4 %

30 – 34

88,59

7,3 %

35 – 39

85,14

7 %

40 – 44

72,43

6 %

45 – 49

62,31

5,1 %

50 – 54

49,06

4,1 %

55 – 59

39,14

3,2 %

60 – 64

37,66

3,1 %

65 – 69

26,45

2,2 %

70 – 74

19,20

1,6 %

75 – 79

9,23

0,8 %

80 – 84

6,22

0,5 %

85 – 89

2,38

0,2 %

90 – 94

1,44

0,1 %

95 – 99

0,63

0,1 %

100+

0,60

0,1 %

Neidentifikovatelný věk

4,48

0,4 %

Celkem

1,210,854,977

100%

Národnostní složení země

Indie je mnohonárodnostní stát, kterému dominuje indoárijská skupina (72 % - Hindustánci, Bengálci, Gudžaráthové, Paňdžábci, Uríjci, Maráthové). Dalšími početnými skupinami je skupina drávidská (25 % - Tamilové, Telugové, Kannadové, Malajámci aj.), etnické skupiny (Mundové) a horské skupiny v Himálajích.

Náboženské složení země

Podle sčítání lidu z roku 2001 v Indii převažovalo hinduistické náboženství (80,5 %), následované islámem (13,4 %), křesťanstvím (2,3 %) a ostatními náboženstvími, jejichž procentuální zastoupení bylo nižší než 2 %. .

Census z roku 2011 potom přináší především mírný nárůst procentuálního zastoupení indické muslimské komunity. Otázka náboženského zastoupení v Indii je velice citlivá a je politicky zatížená. V indické společnosti panuje mýtus rychle rostoucí populace muslimů. Muslimská komunita sice skutečně má tradičně vyšší porodnost než většinová hinduistická společnost, natalita však mírně klesá a postupně se přibližuje k celoindickému průměru.[1]

Náboženské složení

 

2001

 

2011

Hinduismus

 

80,5 %

 

79.8 %

Islám

 

13,4 %

 

14.2%

Křesťanství

 

2,3 %

 

2.3%

Sikhismus

 

1,9 %

 

1.7%

Buddhismus

 

0,8 %

 

0.7%

Džinismus

 

0,4 %

 

0.4%

Ostatní náboženství

 

0,6 %

 

0.7%

Náboženství neuvedeno

 

0,1 %

 

0.2%

Celkem

 

100 %

 

 

 



[1] http://www.prb.org/Publications/Articles/2009/karimpolicyseminar.aspx

 

 

 

zpět na začátek

1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.

Ukazatel

 

2012

 

2013

 

2014

2015

 2016

Růst HDP (v %)

 

5,5

6,5

7,2

7,9

6,8 

HDP (v mld. USD)

 

1 828

1 857

2 034

2 088

 2 256 

HDP na obyvatele (v USD) 

 

1 471

1 475

1 594

1 616

1 723 

Míra inflace v % měřená indexem spotřebitelských cen

 

9,9

9,4

5,9

4,9

4,9 

Míra nezaměstnanosti (v %)

 

6,3

 

5,2

 

7,3

7,1

5,0 

Poznámka: zdroj dat MMF; hospodářské statistické údaje v Indii odrážejí finanční rok, který začíná 1.4. a končí 31.3. Údaje za rok 2016 jsou vesměs odhadované. V případě nezaměstnanosti jsou statistiky spíše orientační.

 

Očekávaný vývoj v teritoriu

Tempo růstu indické ekonomiky v průběhu roku 2015 nabralo vyšší dynamiku než dosahoval hospodářský růst Číny a Indie se stala nejrychleji rostoucí velkou ekonomikou. Tuto pozici by si měla nadále udržet navzdory rozhodnutí indické vlády stáhnout na konci roku 2016 v rámci tzv. demonetizace z oběhu bankovky nejvyšší nominální hodnoty 1000 a 500 INR, což mělo krátkodobě velmi negativní vliv na indickou ekonomiku.

Tahounem růstu indické ekonomiky jsou především služby, vláda však vyhlásila ambiciózní iniciativu „Make in India“, jejímž smyslem je lákání zahraničních investic do výroby, zlepšování podnikatelského prostředí v zemi a zvyšování podílu průmyslu na tvorbě HDP. Indie by se chtěla stát globálním výrobním centrem. 

Jednou z klíčových vládních reforem je zavedení Goods and Services Tax (GST) k 1. 7. 2017. Nová daň vytvoří jednotný trh, který je dosud roztříštěný v důsledku různých sazeb a pravidel výběru nepřímých daní v jednotlivých svazových státech.

Po nástupu předsedy vlády N. Modiho k moci v květnu 2014 výrazně vzrostla podnikatelská a investorská důvěra, pokud jde o další vývoj země. V letech 2015 - 2016 do Indie přitekl výrazně vyšší objem přímých zahraničních investic než v uplynulých letech.

 

Hospodářská předpověď MMF

Mezinárodní měnový fond v dubnu 2017 publikoval pravidelnou dvouletou předpověď vývoje světové ekonomiky, v níž odhaduje růst HDP Indie ve finančním roce 2016 – 2017 a 2017 – 2018 tempem 6,8 respektive 7,2 procenta. Odhad růstu HDP Indie pro rok 2016 - 2017 MMF zlepšil oproti lednové prognóze ze 6,6 na 6,8 procenta. MMF vzal v úvahu negativní dopady stažení hotovosti odpovídající 86 % hodnoty bankovek v oběhu v rámci tzv. demonetizace.

Indický statistický úřad odhaduje růst HDP v roce 2016 -2017 tempem 7,2 procenta. Přičemž Asijská rozvojová banka odhaduje tempo růstu o jeden procentní bod nižší: 7,1 procenta.

Podle MMF je střednědobý hospodářský výhled pro Indii pozitivní s tím, že by se tempo růstu mohlo přiblížit k osmi procentům, pokud se podaří ekonomiku podpořit vhodnou kombinací strukturálních reforem s odpovídající fiskální a monetární politikou.

Růst indické ekonomiky v posledních letech odráží příznivý vývoj zahraničního obchodu, ale i menší míru zranitelnosti vůči externím šokům.

Hospodářská politika by se měla opřít o reformu zemědělství a zlepšování infrastruktury s cílem eliminovat pomyslné úzké hrdlo na straně nabídky a přispět tak k protiinflačním tlakům, které na ekonomiku působily v důsledku kolapsu cen komodit. Pozornost si zaslouží také finanční stabilita a řešení zátěže nesplácených úvěrů ve veřejném bankovním sektoru. V oblasti veřejných financí by se vláda měla zaměřit na rozšíření daňové základny a na zlepšování výběru daní. K tomu by mělo přispět i zavedení GST (Goods and Services Tax), ale také na omezení neefektivního systému dotací.

zpět na začátek

1.4. Veřejné finance, státní rozpočet - příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let

 

2013/14

2014/15

2015/16

2016/17

2017/18

Výdaje (v mld. INR)

16 637

17 775

17 907

20 144

21 467

Příjmy (v mld. INR)

11 015

11 416

12 580

14 801

16 002

Poměr rozpočtového schodku k HDP v %

4,5 

4,1 

3,9 

3,2

3,2

 

Návrh státního rozpočtu Indické republiky, byl dosud každoročně předkládán v parlamentu ministrem financí poslední pracovní den v únoru. V roce 2017 byl předložen poprvé na začátku února a jeho součástí byl nově i rozpočet železnic. Státní rozpočet musí být, než vstoupí v platnost od 1. dubna, kdy začíná v Indii nový finanční rok, schválen oběma komorami parlamentu. Rozpočtový rok začíná v dubnu a trvá do konce březnu následujícího roku.

zpět na začátek

1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba

 Platební bilance

 

2011/12

 

2012/13

2013/14

2014/15

2015/16

Saldo běžného účtu

(v mld. USD)

-62,52

-91,47

-49,23

-27,45

-22,09

Saldo finančního účtu  (v mld USD)

-64,39

-90,24

-48,1

-29,97

23,12

Saldo kapitálového účtu (v mil. USD)

67,92

-597,23

961,83

-194,95

40,72

Přímé zahraniční investice

(v mld. USD)

36,5

23,99

28,15

33,87

36,02

 

Devizové rezervy

(mil. USD)

2013

2014

2015

2016

květen 2017

Devizové rezervy

268 469,7

295 670,9

328 269,6

335 970,1

351 101,0

Zlato

20 603,1

18 985,2

17 543,8

19 982,9

20 438,9

Special Drawing Rights

4 431,5

4 199,0

3 997,2

1 427,5

1 454,1

Pozice u MMF

1 999,3

1 142,4

1 295,9

2 290,8

2 280,1

Celkové rezervy

295 503,6

319 997,5

351 106,5

359 671,3

375 274,1

Pozn.: stav na konci kalendářního roku, pokud není uvedeno jinak.

 

Veřejné zadlužení centrální vlády a svazových států

(v % HDP)

Domácí zadlužení centrální vlády

Vnější zadlužení centrální vlády

Celkové zadlužení svazových států

Kombinované veřejné zadlužení

2016-17

47,86

2,75

-

-

2015-16

49,23

2,91

22,00

65,97

2014-15

48,41

2,93

22,30

67,43

2013-14

48,66

3,32

21,92

66,83

2012-13

49,17

3,34

22,17

66,56

2011-12

49,76

3,70

22,82

67,36

 

Dluhová služba

Ukazatel

 

2011

 

2012

 

2013

 

2014

 

2015

Dluhová služba pro celkový zahraniční dluh (TDS, v mld. USD)

29,33

30,77

38,83

92,52

48,38

zpět na začátek

1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)

Bankovní systém v Indii je do značné míry kontrolován státem. Velké banky byly znárodněny a v současnosti mají státní banky domininantní podíl na bankovním trhu. S pokračující liberalizací bankovního sektoru roste regulační a kontrolní úloha Indické centrální banky (Reserve Bank of India, RBI).  V Indii platí omezení pro zahraniční banky a jejich podíl na bankovním trhu je relativně malý, což souvisí mimo jiné s tím, že zahraniční banky v Indii nemají plnohodnotné dceřiné společnosti, a proto nemohou nabýzet plné spektrum bankovních služeb. 

 

Indická centrální banka (Reserve Bank of India): Banka vykonává dohled nad bankovním trhem a formuluje měnovou politiku. Spravuje měnové rezervy a je bankou centrální vlády a státních vlád. Banka sídlí ve finančním centru Indie, kde mimo jiné funguje i burza cennýc papírů, v Mumbai.

Adresa RBI:
Main Building, Shahid Bhagat Singh Road, Fort, Mumbai – 400001, India

 

Bankovní trh zahrnuje Indickou státní banku, přidružené banky a znárodněné banky, ve kterých má stát podíl vyšší než 51 %; dále soukromé banky indické a zahraniční a družstevní záložny. Níže následuje orientační přehled bank převzatý z webových stránek Indické centrální banky - úplný přehled bankovních domů, které mají bankovní licenci RBI lze nalézt prostřednictvím následujícího odkazu: 

https://www.rbi.org.in/commonman/English/Scripts/BanksInIndia.aspx#IB

 

Výčet vybraných bank

State Bank of India a přidružené banky:

  • State Bank of Bikaner and Jaipur
  • State Bank of Hyderabad
  • State Bank of Mysore
  • State Bank of Patiala
  • State Bank of Travancore

Znárodněné banky:

  • Allahabad Bank
  • Andhra Bank
  • Bank of Baroda
  • Bank of India
  • Bank of Maharashtra
  • Canara Bank
  • Central Bank of India
  • Corporation Bank
  • Dena Corporate Centre
  • Indian Bank
  • Indian Overseas Bank
  • Oriental Bank of Commerce
  • Punjab National Bank
  • Syndicate Bank
  • Union Bank of India
  • United Bank of India
  • Punjab & Sind Bank
  • UCO Bank
  • Vijaya Bank

Soukromé indické banky:

  • Bank of Rajasthan
  • Bharat Overseas Bank
  • Catholic Syrian Bank
  • Federal Bank Ltd.
  • Dhanlaxmi Bank
  • Jammu & Kashmir Bank
  • Karnataka Bank
  • Karur Vysya Bank
  • City Union Bank
  • Lakshmi Vilas Bank
  • Nainital Bank
  • Ratnakar Bank
  • South Indian Bank
  • Tamilnad Mercantile Bank
  • ING Vysya Bank
  • ICICI Bank
  • Axis Bank
  • IndusInd Bank
  • Yes Bank
  • SBI Commercial and International Bank
  • HDFC Bank
  • DCB Bank
  • Kotak Mahindra Bank

Soukromé zahraniční banky:

  • Abu Dhabi Commercial Bank
  • American Express Bank
  • Arab Bangladesh Bank
  • Australia & New Zealand Bank
  • Antwerp Diamond Bank
  • Bank International Indonesia
  • Bank of America
  • Bank of Bahrain and Kuwait
  • Bank of Ceylon
  • Bank of Nova Scotia
  • Bank of Tokyo Mitsubishi
  • Barclays Bank
  • BNP Paribas
  • Citibank
  • Credite Agricole Corporate & Investment Bank
  • Chinatrust Commercial Bank
  • Credit Suisse
  • Commonwealth Bank of Australia
  • DBS Bank
  • Deutsche Bank
  • First Rand Bank
  • Hong Kong and Shanghai Bank
  • Industrial & Commercial Bank of China
  • JP Morgan Chase Bank
  • JSC VTB Bank
  • Krung Thai Bank
  • Mizuho Bank
  • Mashreqbank
  • National Australia Bank
  • Oman International Bank
  • Rabobank International
  • Shinhan Bank
  • Societe Generale
  • Sonali Bank
  • Standard Chartered Bank
  • State Bank of Mauritius
  • Sberbank
  • Sumitomo Mitsui Bank
  • UBS
  • United Overseas Bank
  • Westpac Bank
  • Woori Bank

Družstevní a zemědělské banky:

V Indii operuje v současnosti 31 družstevních a 56 zemědělských bank ve venkovských oblastech, které slouží specifickým komunitám a operují v každém svazovém státu.

 

Přehled pojišťoven

Orientační přehled pojišťoven v Indii:

 

  • Agriculture Insurance Co. of India Ltd.
  • Apollo Munich Health Insurance Co. Ltd.
  • Bajaj Allianz General Insurance Co. Ltd.
  • Bharti AXA General Insurance Co. Ltd.
  • Cigna TTK Health Insurance Co. Ltd.
  • Export Credit Guarantee Corporation of India Ltd.
  • Future Generali India Insurance Co. Ltd.
  • HDFC ERGO General Insurance Co. Ltd.
  • Cholamandalam MS General Insurance Co. Ltd.
  • ICICI Lombard General Insurance Co. Ltd.
  • IFFCO Tokio General Insurance Co. Ltd.
  • Kotak Mahindra General Insurance Co. Ltd.
  • L&T General Insurance Co. Ltd.
  • Liberty Videocon General Insurance Co. Ltd.
  • Magma HDI General Insurance Co. Ltd.
  • Max Bupa Health Insurance Co. Ltd.
  • National Insurance Co. Ltd.
  • Raheja QBE General Insurance Co. Ltd.
  • Reliance General Insurance Co. Ltd.
  • Religare Health Insurance Co. Ltd.
  • Royal Sundaram General Insurance Co. Ltd.
  • SBI General Insurance Co. Ltd.
  • Shriram General Insurance Co. Ltd.
  • Star Health and Allied Insurance Co. Ltd.
  • Tata AIG General Insurance Co. Ltd.
  • The New India Assurance Co. Ltd.
  • The Oriental Insurance Co. Ltd.
  • United India Insurance Co. Ltd.
  • Universal Sompo General Insurance Co. Ltd.

Další informace a kompletní aktuální seznamy pojišťoven a zajišťoven lze nalézt na webu Insurance Regulatory  and Development Authority of India

 

zpět na začátek

1.7. Daňový systém

Indický daňový systém zůstává navzdory snahám o zjednodušení poměrně složitý. Zodpovědnost za vybírání daní sdílí centrální vláda, vlády svazových států a zároveň místní orgány. Zatímco centrální vláda vybírá daň z příjmu, cla, daň ze služeb a centrální spotřební daň, státní vlády jsou zodpovědné za vybírání daně z přidané hodnoty, kolkovného, státní spotřební daně, daně z nemovitosti a profesní daně. Místní orgány pak vybírají majetkovou daň a místní poplatky.

 

Smlouva o zamezení dvojího zdanění

Indie má s Českou republikou podepsanou smlouvu o zamezení dvojího zdanění.

 

Přímé daně

Daň z příjmu (Income Tax Act 1961)

Všechny osoby, jejichž příjem převyšuje stanovenou hranici, jsou povinny platit daň z příjmu. Daň se platí vždy za finanční rok, který začíná 1. 4. a končí 31. 3. následujícího roku. Mezi daňové poplatníky se řadí jednotlivci, rodiny,  firmy, sdružení a další právnické osoby. Výše poplatků se odvíjí od příjmu poplatníka a jeho bydliště – zákon rozlišuje tři kategorie: občané s trvalým bydlištěm, nerezidenti a občané obvykle se zdržující v Indii (Resident, Non-Resident a Not Ordinarily Resident). Zvláštní kapitolou je indická diaspora žijící v zahraničí (Non-Residential Indian), jejíž příjmy činí významnou položku platební bilance. Vláda se v posledních letech snaží tyto osoby přilákat do země, aby zde investovali.

Korporátní daň (Corporate tax)

Všeobecná korporátní daň se pohybuje mezi 30,9 % a 43,26% v závislosti na typu daněného subjektu. Zdanění v Indii je především odlišné pro domácí a zahraniční firmy. Zatímco domácí firmy jsou povinny platit daň ve výši 30 %, zahraniční firmy až ve výši 40 %. K tomuto základu se ještě připočítává přirážka, která se odvíjí od výše příjmu dané firmy, a vzdělávací daň. Zahraniční firmy, které jsou registrovány v Indii dle příslušných indických zákonů, jsou považovány za indické firmy. Z daňového hlediska je mnohdy výhodnější registrovat firmu v Indii, protože místní zdanění je nižší.

Korporátní daň byla v rámci předloženého rozpočtu na rok 2017 -2018 snížena pro malé a střední podniky. Pokud roční příjmy firem nepřesahují 500 mil. INR ročně, daňová sazba jim je snížena z 30 na 25 procent.
Podle slov ministra financí z tohoto opatření bude mít užitek 96 % podniků. Přičemž dosud podle něho největší indické firmy díky různým daňovým úlevám platily efektivní daňovou sazbu 25,9 procenta. Zatímco malé a střední podniky zdaňovaly svůj zisk efektivní daňovou sazbou 30,26 procenta.
Základní sazba korporátní daně se však nemění a zůstává na úrovni 30 procent. V případě, že zisk převýší ve finančním roce 10 mil. INR, zvyšuje se daňová sazba o dalších pět procent.

 

Nepřímé daně

Daň z přidané hodnoty ( Value Added Tax, VAT)  

DPH byla v Indii zavedena po roce 2005 na základě usnesení Zplnomocněného výboru státních ministrů financí. Prvním státem, který DPH zavedl, však byla Harijána již v roce 2003, posledním Uttarpradéš v roce 2008. V současnosti je tato daň platná ve všech svazových státech a teritoriích. DPH je významným příjmem indického rozpočtu. Jednotlivé svazové státy ovšem uplatňují DPH odlišně a mají rozdílné definice kategorií zdanitelného plnění. V Harijáně, Paňdžábu a Kérale se například platí ještě přídavná daň.  Mimo tyto hlavní kategorie existuje zboží, u něhož je DPH snížena na 1 % (zlato, stříbro, drahokamy a šperky či výrobky z nich). Neuplatňuje se na export indického zboží, nezpracované potraviny, textil, tiskoviny, elektrickou energi. Naopak je zvýšena u alkoholu, ropných produktů a zemního plynu.

Centrální a státní prodejní daň (Central Sales Tax Act 1956, State Sales Tax Act)

Centrální prodejní daň zavedená v roce 1957 se uvaluje na prodej a nákup zboží mezi svazovými státy. Daň se od svého zavedení postupně zvyšovala až na 4 %, nicméně od zavedení DPH a zamýšlené implementace GST se snížila na současná 2 %.   

Daň ze služeb (Service Tax)  

Daň je uvalena na poskytování služeb, které nejsou na seznamu výjimek. V roce 2016 na tomto seznamu bylo 17 druhů služeb. Provozovatel služby podléhající zdanění je povinen od zákazníka vybrat daň a odvést ji vládě, přičemž od svého zavedení v roce 1994, kdy činila 5 %, se postupně daň zvyšovala až na současnou hodnotu 14 % platnou od června 2015.  Nižší sazba daně je uplatňována na vzdělávání. Daň ze služeb je regulována zákonem Finance Act 1994.

Vzdělávací daň (Education Cess)

Tato daň ve výši 3 % je vybírána společně s korporátní daní a její výnos je využíván na poskytování univerzálního přístupu k základnímu vzdělání.

 

Goods and Services Tax (GST)

Implementací GST by měly být nahrazeny výše uvedené nepřímé daně, zároveň by měly být odstraněny daňové rozdíly mezi jednotlivými státy a měl by vzniknout jednotný trh, na němž by došlo k nahrazení různých typů nepřímých daní včetně daně z přidané hodnoty (VAT), národní daně z prodeje (CST), daně ze služeb, prodejní daně apod. Ačkoliv měla být GST zavedena již v roce 2010, její schválení v parlamentu bylo několikrát odloženo kvůli odporu svazových států a opozice. GST  by měla být zavedena od 1. července 2017. Nejaktuálnější informace k zavedení GST lze najít například zde nebo zde.

 

Rozvržení daňových sazeb u zboží

Sazba

Počet skupin/druhů zboží

Podíl na celk. počtu druhů zboží

osvobození od daně

85

7%

5%

170

14%

12%

210

17%

18%

520

43%

28%

230

19%

  •  Hlavní druhy zboží osvobozené od daně:
    • mléko;
    • obiloviny;
    • tradiční třtinový cukr – (angl. jaggery).  
  • Hlavní druhy zboží zdaněné sazbou 5% (základní potraviny):
    • cukr, čaj, káva (s výjimkou instantní kávy);
    • kuchyňský olej;
    • uhlí (pozn.: současná sazba 11.69%);
    • jihoindické cukrovinky (Mithai).  
  • Hlavní druhy zboží zdaněné sazbou 18%:
    • olej na vlasy, zubní pasta, mýdlo (podle dosavadního systému - daň 28%);
    • kapitálové zboží;
    • průmyslové polotovary.  
  • Většina automobilů – sazba 28%.
  • Luxusní automobily - sazba 28% + „cess“ (spotř. daň v rozmezí 1 – 15%).

Podle daňových odborníků lze v zásadě konstatovat, že základní zboží je skutečně zdaněno sazbou 5 % nebo je od zdanění GST osvobozeno.

 

Zdanění služeb 

  • Rovněž na služby jsou uplatňovány čtyři sazby: 5%, 12%, 18% a 28%.
  • Vzdělávání a zdravotnictví jsou od GST osvobozeny.
  • Doprava - sazba: 5% (včetně služeb poskytovaných přes operátory, jako je Uber nebo Ola)
  • Letenky – ekonomická třída: 5% a obchodní třída 12%
  • Smlouvy o provedení práce: 12%.
  • Hotely a restaurace:
    • Restaurace s obratem pod 5 mil. INR: 5%
    • Restaurace bez licence na prodej alkoholu a s obratem nad 5 mil. INR : 12%
    • Restaurace s klimatizací a s licencí na prodej alkoholu:18%
    • Pětihvězdičkové hotely: 28%
    • Hotely s cenou ubytování pod 1000 INR: osvobozeny od daně;
    • Hotely s cenou ubytování mezi 1000-2500 INR: 12%;      
    • Hotely s cenou ubytování nad 2500 INR, ale do 5000 INR: 18%;
    • Hotely s cenou ubytování nad 5000 INR: 28%. 
  • Telekomunikační a finanční služby: 18%

Přehled zdanění služeb (mimo režim přenesené daňové povinnosti – angl. reverse charge)

Typ služby

Dosavadní zdanění

GST sazba

Pronájem nemovitostí

15%

18%

Telekomunikace

15%

18%

Catering – podávání nápojů ve venkovních prostorách

15%

18%

Převod práv k používání zboží

15%

GST sazba + spotř. daň podle druhu zboží

Dohoda o práci (v souvislosti s nemovitostí)

6%/10.5%

18%

Reklama v tištěných médiích

-

5%

Výstavba komplexu nebo budovy za účelem částečného nebo úplného prodeje (cena pozemku je započítávána) 

6%

12%

Pozn.: možnost daňových odpočtů placených na vstupech. 

 

Přehled hlavních daňových sazeb na služby v režimu přenesené daňové povinnosti

Typ služby

Dosavadní zdanění

GST sazba

Možnost odpočtů na vstupech

Pronájem taxi prostřednictvím elektronického obchodování (pokud náklady na PHM platí příjemce služby   - sazba: 18% GST)

7.5%/6%

5%

ne

Pronájem taxi mimo elektronické obchodování

7.5%/6%

5 % mimo režim přen. daň povin.

ne

Služby spojené s agenturním zaměstnáváním

15%

18% (mimo režim přen. daň povin.)

ano

Dohoda o práci

6%/10.5%

18% ( mimo režim přen. daň povin.)

ano

Převod nebo souhlas s používáním autorských práv k literárním, hudebním, dramatickým a jiným uměleckým dílům

Nyní mimo režim přen. daň povin.

12%

ano

Přeprava zboží

4.5%

5%

ne

Právní poradenství

15%

18%

ano

Sponzorské služby

15%

18%

ano

Dovoz služeb

15%

18%

ano

Námořní přeprava

4.5%

5%

ano

Pozn.: Výše uvedený přehled není úplný, byl zveřejněn 20. 5. 2017 a nemusí být konečný.  

 

Stanovení sazeb GST na služby podle ceny (komfortu) je považováno obecně za krok zpátky, který bude působit spíše komplikace, jimž bylo možné se vyhnout.

Dosud byly služby zdaněny sazbou 15%, jejich rozdělení do různých sazeb podle ceny (úrovně komfortu) pravděpodobně povede ke správním sporům mezi daňovými plátci a finančními úřady.

 

Celní systém

Celního zákon (Customs Act 1962) a Celní sazebník (Customs Tariff Act 1975) jsou hlavními zákony, které regulují placení cel v momentě vývozu a dovozu zboží do Indie. Indický celní systém, který zahrnuje cla a další poplatky, je poměrně komplikovaný. Na standardní sazby se postupně načítají další poplatky. Z hlediska obchodu s Indií je proto vždy nutné každou komoditu velmi pečlivě zvažovat a informovat se na webových stránkách Celního a daňového úřadu (Central Board of Excise and Customs), viz www.cbec.gov.in. Metodiku propočtu cel a další informace je možno nalézt v části Customs Tarrifs a Customs Manual.

Základní clo (Basic Duty)

Clo se vztahuje na produkty dovezené do Indie, na něž je uvalena základní či speciální sazba (seznam zemí stanovených Celním a daňovým úřadem). U některého typu dovozu (např. specifické případy dovozů kapitálového zboží a dovozy pro potřeby informačních technologií) je sazba nulová.

 

 

Informační zdroje k daňovému systému v Indii:

http://www.skpgroup.com/resources/doing-business-in-india-guide.php

http://www.pwc.in/publications/2016/destination-india-2016-unleashing-the-prowess.html

 

 

 

zpět na začátek

Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

Tisknout Vaše hodnocení: