Indie: Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled

18. 5. 2018

© Zastupitelský úřad ČR v Dillí (Indie)
Obsah neuveden

1.1. Oficiální název státu, složení vlády

Název státu:

  • česky: Indická republika
  • anglicky: The Republic of India
  • hindsky: Bhárat Ganradžja

 

Složení vlády k 15. 5. 2018:

 

 

Předseda vlády: Narendra Modi

Působnost:

  • Ministerstvo personálních záležitostí, veřejných stížností a penzí
  • Úřad pro atomovou energii
  • Úřad pro výzkum vesmíru
  • Všechny důležité politické otázky a ostatní portfolia, které nejsou přiřazeny ani jednomu z ministrů

 

Úřad vlády

Státní ministr: Jitendra Singh (spravující také Úřad pro atomovou energii a Úřad pro výzkum vesmíru)

 

Ministerstvo zemědělství a podpory zemědělců

Ministr: Radha Mohan Singh

Státní ministryně: Krishna Raj

Státní ministr: Gajendra Singh Shekhawat

Státní ministr: Parshottam Rupala

 

Ministerstvo pro AYUSH (ájurvéda, jóga a naturopatie, júnání, siddha a homeopatie)

Státní ministr: Shripad Yesso Naik (samostatná působnost)

 

Ministerstvo chemikálií a hnojiv

Ministr: Ananth Kumar

Státní ministr: Inderjit Singh Rao

Státní ministr: Mansukh L. Mandaviya

 

 

Ministerstvo civilního letectví

Ministr: Suresh Prabhu

Státní ministr: Jayant Sinha

 

Ministerstvo uhlí

Ministr: Piyush Goyal

Státní ministr: Haribhai Parthibhai Chaudhary

 

Ministerstvo obchodu a průmyslu

Ministr: Suresh Prabhu

Státní ministr: C. R. Chaudhary

 

Ministerstvo komunikací

(Department of Telecomunications)

Státní ministr: Manoj Sinha (samostatná působnost)

 

Ministerstvo plánovaní

Státní ministr: Inderjit Singh Rao (samostatná působnost)

 

Ministerstvo pro spotřebitelské otázky, distribuci potravin a veřejnou distribuci

Ministr: Ram Vilas Paswan

Státní ministr: C. R. Chaudhary

 

Ministerstvo korporátních záležitostí

Ministr: Arun Jaitley

Státní ministr: P. P. Chaudhary

 

Ministerstvo kultury

Státní ministr: Dr Mahesh Sharma (samostatná působnost)

 

Ministerstvo obrany

Ministryně: Nirmala Sitharaman

Státní ministr: Dr. Subhash Ramrao Bhamre

 

Ministerstvo pro rozvoj severovýchodního regionu

Státní ministr: Dr. Jitendra Singh (samostatná působnost)

 

Ministerstvo pro pitnou vodu a sanitaci

Ministr: Uma Bharati

Státní ministr: Ramesh Chandappa Jigajinagi

 

Ministerstvo pro vědy související s pozorováním Země

Ministr: Dr. Harsh Vardhan

 

Ministerstvo elektroniky a informačních technologií

Ministr: Ravi Shankar Prasad

Státní ministr: S.S. Ahluwalia

 

Ministerstvo životního prostředí, lesů a změny klimatu

Ministr: Harsh Vardhan

Státní ministr: Dr. Mahesh Sharma

 

Ministerstvo zahraničních věcí

Ministryně: Sushma Swaraj

Státní ministr: Gen. (Dr.) V. K. Singh (Retd.)

Státní ministr: M. J. Akbar

 

Ministerstvo financí

Ministr: Arun Jaitley (po náročné operaci)

dočasně ministerstvo vede ministr: Piyush Goyal

Státní ministr: Shiv Pratap Shukla

Státní ministr: P. Radhakrishnan

 

Ministerstvo potravinářského zpracovatelského průmyslu

Ministryně: Harsimrat Kaur Badal

Státní ministryně: Sadhvi Niranjan Jyoti

 

Ministerstvo zdravotnictví a péče o rodinu

Ministr: Jagat Prakash Nadda

Státní ministryně: Anupriya Patel

Státní ministr: Ashwini Kumar Choubey

 

Ministerstvo těžkého průmyslu a státních podniků

Ministr: Anant Gangaram Geete

Státní ministr: Babul Supriyo

 

Ministerstvo vnitra

Ministr: Rajnath Singh

Státní ministr: Hansraj Gangaram Ahir

Státní ministr: Kiren Rijiju

 

Ministerstvo bydlení a vymýcení městské chudoby

Státní ministr: Hardeep Singh Puri (samostatná působnost)

 

Ministerstvo pro rozvoj lidských zdrojů

Ministr: Prakash Javadekar

Státní ministr: Upendra Kushwaha

Státní ministr: Dr. Satya Pal Singh

 

Ministerstvo pro informační zdroje a vysílání

Státní ministr: Rajyavardhan Singh Rathore (samostatná působnost)

 

Ministerstvo práce a zaměstnanosti

Státní ministr: Santosh Kumar Gangwar (samostatná působnost)

 

Ministerstvo spravedlnosti

Ministr: Ravi Shankar

Státní ministr: P. P. Chaudhary

 

Ministerstvo pro mikro, malé a střední podnikání

Státní ministři: Giriraj Singh (samostatná působnost)

 

Ministerstvo pro otázky menšin

Státní ministr: Mukhtar Abbas Naqvi

Státní ministr: Dr. Virendra Kumar

 

Ministerstvo pro nové a obnovitelné zdroje energie

Státní ministr: Raj Kumar Singh (samostatná působnost)

 

Ministerstvo pro tradiční samosprávu (paňčájatí rádž)

Ministr: Narendra Singh Tomar

Státní ministr: Parshottam Rupala

 

Ministerstvo parlamentních záležitostí

Ministr: Ananth Kumar

Státní ministr: Arjun Ram Meghwal

Státní ministr: Vijay Goel 

 

Ministerstvo personálních záležitostí, veřejných stížností a penzí

Státní ministr: Dr. Jitendra Singh (samostatná působnost)

 

Ministerstvo pro ropný průmysl a zemní plyn

Ministr: Dharmendra Pradhan

 

Ministerstvo energetiky

Státní ministr: Raj Kumar Singh (samostatná působnost)

 

Ministerstvo železnic

Ministr: Piyush Goyal

Státní ministr: Manoj Sinha

Státní ministr: Rajen Gohain

 

Ministerstvo silniční dopravy a dálnic

Ministr: Nitin Jairam Gadkari

Státní ministr: Mansukh L. Mandaviya

 

Ministerstvo rozvoje venkova

Ministr: Narendra Singh Tomar

Státní ministr: Ram Kripal Yadav

 

Ministerstvo dolů

Ministr: Narendra Singh Tomar

Státní ministr: Haribhai Parthibhai Chaudhary

 

Ministerstvo pro vědu a technologii

Ministr: Dr. Harsh Vardhan

 

Ministerstvo námořní dopravy

Ministr: Nitin Jairam Gadkari

Státní ministr: Mansukh L. Mandaviya

Státní ministr: P. Radhakrishnan

 

Ministerstvo pro rozvoj lidských dovedností a podnikání

Ministr: Dharmendra Pradhan

Státní ministr: Anantkumar Hegde

 

Ministerstvo pro sociální spravedlnost a posilování postavení

Ministr: Thaawar Chand Gehlot

Státní ministr: Krishan Pal

Státní ministr: Ramdas Athawale

Státní ministr: Vijay Sampla

 

Ministerstvo statistiky a implementace programů

Ministr: D. V. Sadananda Gowda

Státní ministr: Vijay Goel 

 

Ministerstvo oceli

Ministr: Chaudhary Birender Singh

Státní ministr: Vishnu Deo Sai

 

Ministerstvo textilního průmyslu

Ministryně: Smriti Zubin Irani

Státní ministr: Ajay Tamta

 

Ministerstvo cestovního ruchu

Ministr: Alphons Kannanthanam (samostatná působnost)

 

Ministerstvo pro kmenové záležitosti

Ministr: Jual Oram

Státní ministr: Sudarshan Bhagat

Státní ministr: Jasvantsinh Sumanbhai Bhabhor

 

Ministerstvo pro vodní zdroje, správu řek a oživení Gangy

Ministr: Nitin Jairam Gadkari

Státní ministr: Arjun Ram Meghwal

Státní ministr: Dr. Satya Pal Singh

 

Ministerstvo pro záležitosti žen a dětí

Ministryně: Maneka Sanjay Gandhi

Státní ministr: Dr. Virendra Kumar

 

Ministerstvo mládeže a tělovýchovy

Státní ministr: Rajyavardhan Singh Rathore (samostatná působnost)

 

Zdroje aktuálních informací:

 

  1. Vládní portál a rozcestník s odkazy na stránky ministerstev a státních úřadů: http://www.goidirectory.gov.in/union_categories.php?ct=E002
  2. Vládní portál – členové vlády: https://india.gov.in/my-government/whos-who/council-ministers
  3. Soukromý adresář kontaktů na subjekty státní správy: http://www.sarkaritel.com/

 

 

zpět na začátek

1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)

Počet obyvatel Indie a demografická struktura

V Indii probíhá sčítání lidu jednou za 10 let a naposledy proběhlo v roce 2011. Zpracovat údaje o více než jedné miliardě obyvatel si vyžádá nemalý čas a některé demografické údaje jsou publikovány s několikaletým odstupem. Nejnovější publikovaná data z roku 2015 odhadují současný počet obyvatel Indie na 1,295 miliardy. Přestože Indie patří mezi země s výrazným přírůstek obyvatelstva, tempo růstu počtu obyvatel se plynule snižuje. Ještě v roce 2004 přírůstek činil 1,6 %, v roce 2014 už to bylo 1,2%. Zpomalení růstu přírůstku obyvatelstva je také patrné na věkové struktuře obyvatel.

  
Složení populace (v mil.) na základě posledního sčítání lidu

Věková skupina

Počet obyvatel

(%)

0 – 4

112,80

9,3 %

5 – 9

126,92

10,5 %

10 – 14

132,70

11 %

15 – 19

120,52

10 %

20 – 24

111,42

9,2 %

25 – 29

101,41

8,4 %

30 – 34

88,59

7,3 %

35 – 39

85,14

7 %

40 – 44

72,43

6 %

45 – 49

62,31

5,1 %

50 – 54

49,06

4,1 %

55 – 59

39,14

3,2 %

60 – 64

37,66

3,1 %

65 – 69

26,45

2,2 %

70 – 74

19,20

1,6 %

75 – 79

9,23

0,8 %

80 – 84

6,22

0,5 %

85 – 89

2,38

0,2 %

90 – 94

1,44

0,1 %

95 – 99

0,63

0,1 %

100+

0,60

0,1 %

Neidentifikovatelný věk

4,48

0,4 %

Celkem

1,210,854,977

100%

Národnostní složení země

Indie je mnohonárodnostní stát, kterému dominuje indoárijská skupina (72 % - Hindustánci, Bengálci, Gudžaráthové, Paňdžábci, Uríjci, Maráthové). Dalšími početnými skupinami je skupina drávidská (25 % - Tamilové, Telugové, Kannadové, Malajámci aj.), etnické skupiny (Mundové) a horské skupiny v Himálajích.

Náboženské složení země

Podle sčítání lidu z roku 2001 v Indii převažovalo hinduistické náboženství (80,5 %), následované islámem (13,4 %), křesťanstvím (2,3 %) a ostatními náboženstvími, jejichž procentuální zastoupení bylo nižší než 2 %. .

Census z roku 2011 potom přináší především mírný nárůst procentuálního zastoupení indické muslimské komunity. Otázka náboženského zastoupení v Indii je velice citlivá a je politicky zatížená. V indické společnosti panuje mýtus rychle rostoucí populace muslimů. Muslimská komunita sice skutečně má tradičně vyšší porodnost než většinová hinduistická společnost, natalita však mírně klesá a postupně se přibližuje k celoindickému průměru.[1]

Náboženské složení

 

2001

 

2011

Hinduismus

 

80,5 %

 

79.8 %

Islám

 

13,4 %

 

14.2%

Křesťanství

 

2,3 %

 

2.3%

Sikhismus

 

1,9 %

 

1.7%

Buddhismus

 

0,8 %

 

0.7%

Džinismus

 

0,4 %

 

0.4%

Ostatní náboženství

 

0,6 %

 

0.7%

Náboženství neuvedeno

 

0,1 %

 

0.2%

Celkem

 

100 %

 

 

 

 

 

Odhad počtu obyvatel a držitelů identifikačních karet (k 30. dubnu 2018)

Svazový stát/ zvláštní teritorium

Odhad počtu obyvatel

Počet držitelů identifikačních karet Aadhaar

Procentní podíl na odhadovaném počtu obyvatel

Dillí

18,345,784

21375831

116.5%

Goa

1,542,750

1565944

101.5%

Himachal Pradesh

7,316,708

7402318

101.2%

Punjab

29,611,935

29855892

100.8%

Kerala

35,330,888

35540388

100.6%

Haryana

27,857,649

27972200

100.4%

Chandigarh

1,126,705

1130455

100.3%

Telangana

38,472,769

38459456

100.0%

Uttarakhand

11,090,425

10835621

97.7%

Lakshadweep

71,218

69270

97.3%

Dadra & Nagar Haveli

378,979

364263

96.1%

Daman & Diu

220,084

210224

95.5%

Gujarat*

63,907,200

60363920

94.5%

Andamany a Nikobary

419,978

391947

93.3%

Puducherry

1,375,592

1281766

93.2%

Západní Bengálsko

97,694,960

90999858

93.1%

Tamil Nadu

76,481,545

70880815

92.7%

Chhattisgarh

28,566,990

26473218

92.7%

Maharashtra

120,837,347

111510299

92.3%

Odisha

45,429,399

41922788

92.3%

Jharkhand

37,329,128

34303615

91.9%

Karnataka

66,165,886

60773832

91.9%

Andhra Pradesh

52,883,163

48430082

91.6%

Tripura

4,057,847

3601125

88.7%

Madhya Pradesh

82,342,793

73026996

88.7%

Sikkim

671,720

583963

86.9%

Uttar Pradesh

228,959,599

197429983

86.2%

Rajasthan

78,230,816

66626827

85.2%

Mizoram

1,205,974

1001364

83.0%

Bihar

119,461,013

98752109

82.7%

Manipur

3,008,546

2412939

80.2%

Arunachal Pradesh

1,528,296

1173055

76.8%

Jammu Kashmir

13,635,010

9923881

72.8%

Nagaland

2,189,297

1228338

56.1%

Meghalaya

3,276,323

747155

22.8%

Assam

34,586,234

2878440

8.3%

Celkem

1,335,610,549

1181500177

88.5%

 

 

zpět na začátek

1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.

Ukazatel

 

2013

 

2014

2015

 2016

2017 

Růst HDP (v %)

 

6,4

7,4

8,1

7,1 

6,7 

HDP (v mld. USD)

 

1 856

2 039

2 102

 2 273 

2 591 

HDP na obyvatele (v USD, PPP) 

 

5 249

5 678

6 162

6 597 

7 084 

Míra inflace v % měřená průměr. indexem spotřebitelských cen

 

10,1

6,4

4,9

4,9 

3,3 

Míra nezaměstnanosti (v %)

 

5,2

 

7,3

7,1

5,0 

3,9 

Poznámka: zdroje dat Economist Intelligence Unit, nezaměstnanost - burza BSE ve spol. s institutem CMIE ; hospodářské statistické údaje v Indii odrážejí finanční rok, který začíná 1.4. a končí 31.3. Údaje za rok 2017 jsou vesměs odhadované. V případě nezaměstnanosti jsou statistiky spíše orientační.

 

Základní charakteristiky a vývoj ekonomiky

Indická ekonomika patří mezi sedm největších ekonomik na světě a rychlým tempem roste. Velikost indické ekonomiky koresponduje s relativně vysokým stupněm diverzifikace a s vysokou odolností vůči externím šokům. Globální recese před několika lety mimo jiné ukázala, jakou sílu má ekonomika, která se může opřít o obrovský domácí trh s rychle rostoucí agregátní poptávkou. V letošním roce by měl růst překonat opět hranici 7 % HDP a Indie by měla znovu získat na krátko ztracený přívlastek nejrychleji rostoucí velké ekonomiky. Indické výrobce v mnoha ohledech chrání vysoká cla a obtížně překonávané netarifní překážky. Velký význam má v ekonomice stále zemědělský sektor, který zaměstnává bezmála polovinu práce schopného obyvatelstva. Naopak průmysl se podílí na tvorbě HDP přibližně 17 % s tím, že vláda tento podíl chce zvyšovat až na 25 %. Státní sektor je v Indii stále relativně velký, což platí například zejména o bankovnictví. Vláda pokračuje v privatizaci státních podniků a na pomoc státním bankám zatíženým vysokým podílem nesplácených úvěrů vyčlenila v loňském roce finanční pomoc. Běžný účet platební bilance je dlouhodobě v záporném saldu kvůli vysoké převaze importu nad exportem. Na druhou stranu příliv investic a remitencí ve výsledku zajišťuje stabilní růst devizových rezerv. Vláda bude muset řešit celou řadu výzev spojených s neutěšenou situací v sektoru zemědělství a malých a středních podniků.

 

Celková míra veřejného zadlužení od roku 2002 trvale klesá (z 83 na 69 % HDP), míra zadlužení centrální vlády (bez dluhů svazových států) za stejné období klesla z 67 na 48 % HDP. Míra zahraničního zadlužení klesla v případě centrální vlády z 8 na 2,6 % HDP. Rizikem pro další vývoj ekonomiky je vysoká míra nesplácených úvěrů v bankovním sektoru a schopnost vlády zvládnout souběh reformních kroků spojených s demonetizací v roce 2016, zavedením jednotné daně na zboží a služby v roce 2017 a rozpočtově náročnými programy na snižování chudoby. Další rizika souvisí s růstem cen ropy, hrozbou růstu deficitu svazových států, zvyšováním vládních výdajů a souvisejícím tlakem na akceleraci inflace.

 

Vláda zvyšuje výdaje na modernizaci infrastruktury, dotace a sociální dávky s cílem zajistit si podporu voličů ve volbách do dolní komory v roce 2019. V aktuálním finančním roce se tak počítá s vyšším rozpočtovým schodkem kolem 3,5 % HDP. Po volbách by však měla pokračovat fiskální konsolidace a deficit by měl klesnout na 3 % HDP. Vláda v loňském roce spustila rozsáhlou daňovou reformu s cílem zvýšit daňovou základnu plátců nepřímých daní. Stejně tak v předchozím roce učinila opatření proti praní špinavých peněz, jež mimo jiné podnítilo rozšíření počtu plátců daní z příjmů. Vlajkovou lodí hospodářské politiky je iniciativa Make in India, která podporuje příliv přímých zahraničních investic a zvyšování průmyslové výroby. Obchodní politika je spíše ochranářská a vyznačuje se vysokými celními sazbami. Vláda se však chce zaměřit na podporu exportu a s rostoucím indickým exportem by přirozeně vznikl prostor pro reciproční uvolňovaní zahraničního obchodu. Ve stávajícím volebním období došlo k rozsáhlé liberalizaci řady omezení pro přímé zahraniční investice.

 

Vymahatelnost práva je relativně dobrá, ale nesmírně časově a jakýmkoli jiným způsobem náročná. Byrokratická zátěž je stále velmi vysoká, byť Indie díky značnému reformnímu úsilí současné vlády v roce 2017 poskočila na žebříčku snadnosti podnikání Světové banky o 30 míst a poprvé figuruje v první stovce zemí. Právní systém vycházející z britského modelu se vyznačuje nezávislostí soudní moci a vysokou kvalifikací soudců, kterých však je nedostatek.

 

Náchylnost k přírodním katastrofám je přiměřeně vysoká a odpovídá velikosti indického „subkontinentu“, jakož i faktorům souvisejícím se změnou klimatu. Pro zemědělství je klíčové monzunové období a vydatnost dešťů. Poměrně vysoký schodek obchodní bilance způsobuje mimo jiné dovoz ropy a zemního plynu. Na druhou stranu se Indie úspěšně snaží svou závislost na fosilních palivech snižovat rozvojem obnovitelných energetických zdrojů – zejména s využitím solární energie. Rizika zvyšování nezaměstnanosti (mladých) se daří držet pod kontrolou díky vysokým tempům hospodářského růstu.

zpět na začátek

1.4. Veřejné finance, státní rozpočet - příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let

 

2014/15

2015/16

2016/17

2017/18

 2018/19

Výdaje (v mld. INR)

17 775

17 907

20 144

22 177

 24 422

Příjmy (v mld. INR)

11 416

12 580

14 801

16 229

 18 179

Poměr rozpočtového schodku k HDP v %

4,1 

3,9 

3,2

3,5

 3,3

 

Návrh státního rozpočtu Indické republiky, byl dosud každoročně předkládán v parlamentu ministrem financí poslední pracovní den v únoru. V roce 2017 byl předložen poprvé na začátku února a jeho součástí byl nově i rozpočet železnic. Státní rozpočet musí být, než vstoupí v platnost od 1. dubna, kdy začíná v Indii nový finanční rok, schválen oběma komorami parlamentu. Rozpočtový rok začíná v dubnu a trvá do konce března následujícího roku.

zpět na začátek

1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba

 Platební bilance 

 

2012/13

2013/14

2014/15

2015/16

2016/17

Saldo běžného účtu

(v mld. USD)

-91,47

-49,23

-27,45

-22,09

-15,23

Saldo finančního účtu  (v mld USD)

-90,24

-48,1

-29,97

23,12

14,71

Saldo kapitálového účtu (v mil. USD)

-597,23

961,83

-194,95

40,72

150

Přímé zahraniční investice

(v mld. USD)

23,99

28,15

33,87

36,02

35,61

 

Devizové rezervy

(mil. USD)

2014

2015

2016

2017

květen 2018 

Devizové rezervy

295 670,9

328 269,6

335 970,1

380 680,1

 393 716,6

Zlato

18 985,2

17 543,8

19 982,9

20 716,0

 21 661,5

Special Drawing Rights

4 199,0

3 997,2

1 427,5

1 502,6

 1 515,9

Pozice u MMF

1 142,4

1 295,9

2 290,8

2 023,1

 2 046,0

Celkové rezervy

319 997,5

351 106,5

359 671,3

404 921,8

 418 940,0

Pozn.: stav na konci kalendářního roku, pokud není uvedeno jinak.

 

Veřejné zadlužení centrální vlády a svazových států

(v % HDP) Domácí zadlužení centrální vlády Vnější zadlužení centrální vlády Celkové zadlužení svazových států Kombinované vnitřní veřejné zadlužení
2012-13 49,21 3,34 22,23 63,31
2013-14 48,83 3,33 22,00 63,73
2014-15 48,57 2,94 21,73 63,76
2015-16 48,91 2,97 23,21 65,64
2016-17 47,52 2,78 23,91 65,78
2017-18 45,84 2,60 - -

 

Dluhová služba

 (v % HNP) 2012 2013 2014 2015 2016
Indie 1,684 2,112 4,586 2,408 3,451

 

zpět na začátek

1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)

Bankovní systém v Indii je do značné míry kontrolován státem. Velké banky byly znárodněny a v současnosti mají státní banky domininantní podíl na bankovním trhu. S pokračující liberalizací bankovního sektoru roste regulační a kontrolní úloha Indické centrální banky (Reserve Bank of India, RBI).  V Indii platí omezení pro zahraniční banky a jejich podíl na bankovním trhu je relativně malý, což souvisí mimo jiné s tím, že zahraniční banky v Indii mnohdy nemají plnohodnotné dceřiné společnosti, a proto nemohou nabízet plné spektrum bankovních služeb. 

 

Indická centrální banka (Reserve Bank of India): Banka vykonává dohled nad bankovním trhem a formuluje měnovou politiku. Spravuje měnové rezervy a je bankou centrální vlády a státních vlád. Banka sídlí ve finančním centru Indie, kde mimo jiné funguje i burza cennýc papírů, v Mumbai.

 

Bankovní trh - orientační přehled bank převzatý z webových stránek Indické centrální banky - úplný a aktualizovaný přehled bankovních domů, které mají bankovní licenci RBI lze nalézt prostřednictvím následujícího odkazu: 

https://www.rbi.org.in/commonman/English/Scripts/BanksInIndia.aspx#IB

 

Výčet vybraných bank

State Bank of India a přidružené banky:

  • State Bank of Bikaner and Jaipur
  • State Bank of Hyderabad
  • State Bank of Mysore
  • State Bank of Patiala
  • State Bank of Travancore

Další státem vlastněné banky:

  • Allahabad Bank
  • Andhra Bank
  • Bank of Baroda
  • Bank of India
  • Bank of Maharashtra
  • Canara Bank
  • Central Bank of India
  • Corporation Bank
  • Dena Corporate Centre
  • Indian Bank
  • Indian Overseas Bank
  • Oriental Bank of Commerce
  • Punjab National Bank
  • Syndicate Bank
  • Union Bank of India
  • United Bank of India
  • Punjab & Sind Bank
  • UCO Bank
  • Vijaya Bank

Soukromé indické banky:

  • Bank of Rajasthan
  • Bharat Overseas Bank
  • Catholic Syrian Bank
  • Federal Bank Ltd.
  • Dhanlaxmi Bank
  • Jammu & Kashmir Bank
  • Karnataka Bank
  • Karur Vysya Bank
  • City Union Bank
  • Lakshmi Vilas Bank
  • Nainital Bank
  • Ratnakar Bank
  • South Indian Bank
  • Tamilnad Mercantile Bank
  • ING Vysya Bank
  • ICICI Bank
  • Axis Bank
  • IndusInd Bank
  • Yes Bank
  • SBI Commercial and International Bank
  • HDFC Bank
  • DCB Bank
  • Kotak Mahindra Bank

Soukromé zahraniční banky:

  • Abu Dhabi Commercial Bank
  • American Express Bank
  • Arab Bangladesh Bank
  • Australia & New Zealand Bank
  • Antwerp Diamond Bank
  • Bank International Indonesia
  • Bank of America
  • Bank of Bahrain and Kuwait
  • Bank of Ceylon
  • Bank of Nova Scotia
  • Bank of Tokyo Mitsubishi
  • Barclays Bank
  • BNP Paribas
  • Citibank
  • Credite Agricole Corporate & Investment Bank
  • Chinatrust Commercial Bank
  • Credit Suisse
  • Commonwealth Bank of Australia
  • DBS Bank
  • Deutsche Bank
  • First Rand Bank
  • Hong Kong and Shanghai Bank
  • Industrial & Commercial Bank of China
  • JP Morgan Chase Bank
  • JSC VTB Bank
  • Krung Thai Bank
  • Mizuho Bank
  • Mashreqbank
  • National Australia Bank
  • Oman International Bank
  • Rabobank International
  • Shinhan Bank
  • Societe Generale
  • Sonali Bank
  • Standard Chartered Bank
  • State Bank of Mauritius
  • Sberbank
  • Sumitomo Mitsui Bank
  • UBS
  • United Overseas Bank
  • Westpac Bank
  • Woori Bank

Družstevní a zemědělské banky:

V Indii operuje v současnosti 31 družstevních a 56 zemědělských bank ve venkovských oblastech, které slouží specifickým komunitám a operují v každém svazovém státu.

 

Přehled pojišťoven

Orientační přehled pojišťoven v Indii:

 

  • Agriculture Insurance Co. of India Ltd.
  • Apollo Munich Health Insurance Co. Ltd.
  • Bajaj Allianz General Insurance Co. Ltd.
  • Bharti AXA General Insurance Co. Ltd.
  • Cigna TTK Health Insurance Co. Ltd.
  • Export Credit Guarantee Corporation of India Ltd.
  • Future Generali India Insurance Co. Ltd.
  • HDFC ERGO General Insurance Co. Ltd.
  • Cholamandalam MS General Insurance Co. Ltd.
  • ICICI Lombard General Insurance Co. Ltd.
  • IFFCO Tokio General Insurance Co. Ltd.
  • Kotak Mahindra General Insurance Co. Ltd.
  • L&T General Insurance Co. Ltd.
  • Liberty Videocon General Insurance Co. Ltd.
  • Magma HDI General Insurance Co. Ltd.
  • Max Bupa Health Insurance Co. Ltd.
  • National Insurance Co. Ltd.
  • Raheja QBE General Insurance Co. Ltd.
  • Reliance General Insurance Co. Ltd.
  • Religare Health Insurance Co. Ltd.
  • Royal Sundaram General Insurance Co. Ltd.
  • SBI General Insurance Co. Ltd.
  • Shriram General Insurance Co. Ltd.
  • Star Health and Allied Insurance Co. Ltd.
  • Tata AIG General Insurance Co. Ltd.
  • The New India Assurance Co. Ltd.
  • The Oriental Insurance Co. Ltd.
  • United India Insurance Co. Ltd.
  • Universal Sompo General Insurance Co. Ltd.

Další informace a kompletní aktuální seznamy pojišťoven a zajišťoven lze nalézt na webu Insurance Regulatory  and Development Authority of India

 

zpět na začátek

1.7. Daňový systém

Indický daňový systém zůstává navzdory snahám o zjednodušení poměrně složitý. V roce 2017 byla provedena rozsáhlá daňová reforma, která zavedla jednotnou daň ze zboží a služeb se stejnými sazbami ve všech svazových státech. Zodpovědnost za vybírání daní sdílí centrální vláda, vlády svazových států a místní orgány. Zatímco centrální vláda vybírá daň z příjmu a cla, místní orgány vybírají daně z nemovitostí a místní poplatky.

 

Smlouva o zamezení dvojího zdanění

Indie má s Českou republikou podepsanou smlouvu o zamezení dvojího zdanění.

 

Přímé daně

Daň z příjmu (Income Tax Act 1961)

Všechny osoby, jejichž příjem převyšuje stanovenou hranici, jsou povinny platit daň z příjmu. Daň se platí vždy za finanční rok, který začíná 1. 4. a končí 31. 3. následujícího roku. Mezi daňové poplatníky se řadí jednotlivci, rodiny,  firmy, sdružení a další právnické osoby. Výše poplatků se odvíjí od příjmu poplatníka a jeho bydliště – zákon rozlišuje tři kategorie: občané s trvalým bydlištěm, nerezidenti a občané obvykle se zdržující v Indii (Resident, Non-Resident a Not Ordinarily Resident). Zvláštní kapitolou je indická diaspora žijící v zahraničí (Non-Residential Indian), jejíž příjmy činí významnou položku platební bilance. Vláda se v posledních letech snaží tyto osoby přilákat do země, aby zde investovali.

Korporátní daň (Corporate tax)

Všeobecná korporátní daň se pohybuje mezi 30,9 % a 43,26% v závislosti na typu daněného subjektu. Zdanění v Indii je především odlišné pro domácí a zahraniční firmy. Zatímco domácí firmy jsou povinny platit daň ve výši 30 %, zahraniční firmy až ve výši 40 %. K tomuto základu se ještě připočítává přirážka, která se odvíjí od výše příjmu dané firmy, a vzdělávací daň. Zahraniční firmy, které jsou registrovány v Indii dle příslušných indických zákonů, jsou považovány za indické firmy. Z daňového hlediska je mnohdy výhodnější registrovat firmu v Indii, protože místní zdanění je nižší.

Korporátní daň byla v rámci předloženého rozpočtu na rok 2017 -2018 snížena pro malé a střední podniky. Pokud roční příjmy firem nepřesahují 500 mil. INR ročně, daňová sazba jim je snížena z 30 na 25 procent.
Podle slov ministra financí z tohoto opatření bude mít užitek 96 % podniků. Přičemž dosud podle něho největší indické firmy díky různým daňovým úlevám platily efektivní daňovou sazbu 25,9 procenta. Zatímco malé a střední podniky zdaňovaly svůj zisk efektivní daňovou sazbou 30,26 procenta.
Základní sazba korporátní daně se však nemění a zůstává na úrovni 30 procent. V případě, že zisk převýší ve finančním roce 10 mil. INR, zvyšuje se daňová sazba o dalších pět procent.

 

Nepřímé daně

Vzdělávací daň (Education Cess)

Tato daň ve výši 3 % je vybírána společně s korporátní daní a její výnos je využíván na poskytování univerzálního přístupu k základnímu vzdělání.

 

Goods and Services Tax (GST)

Implementací GST byly nahrazeny některé nepřímé daně, zároveň byly odstraněny rozdíly v sazbách mezi jednotlivými státy a z fiskálního pohledu  vznikl jednotný trh, na němž došlo k nahrazení různých typů nepřímých daní včetně daně z přidané hodnoty (VAT), národní daně z prodeje (CST), daně ze služeb, prodejní daně apod. Ačkoliv měla být GST zavedena již v roce 2010, její schválení v parlamentu bylo několikrát odloženo kvůli odporu svazových států a opozice. GST  byla zavedena od 1. července 2017. Podrobné informace k zavedení GST lze najít například zde nebo zde.

 

Rozvržení daňových sazeb u zboží

Sazba

Počet skupin/druhů zboží

Podíl na celk. počtu druhů zboží

osvobození od daně

85

7%

5%

170

14%

12%

210

17%

18%

520

43%

28%

230

19%

  •  Hlavní druhy zboží osvobozené od daně:
    • mléko;
    • obiloviny;
    • tradiční třtinový cukr – (angl. jaggery).  
  • Hlavní druhy zboží zdaněné sazbou 5% (základní potraviny):
    • cukr, čaj, káva (s výjimkou instantní kávy);
    • kuchyňský olej;
    • uhlí (pozn.: současná sazba 11.69%);
    • jihoindické cukrovinky (Mithai).  
  • Hlavní druhy zboží zdaněné sazbou 18%:
    • olej na vlasy, zubní pasta, mýdlo (podle dosavadního systému - daň 28%);
    • kapitálové zboží;
    • průmyslové polotovary.  
  • Většina automobilů – sazba 28%.
  • Luxusní automobily - sazba 28% + „cess“ (spotř. daň v rozmezí 1 – 15%).

Podle daňových odborníků lze v zásadě konstatovat, že základní zboží je skutečně zdaněno sazbou 5 % nebo je od zdanění GST osvobozeno.

 

Zdanění služeb 

  • Rovněž na služby jsou uplatňovány čtyři sazby: 5%, 12%, 18% a 28%.
  • Vzdělávání a zdravotnictví jsou od GST osvobozeny.
  • Doprava - sazba: 5% (včetně služeb poskytovaných přes operátory, jako je Uber nebo Ola)
  • Letenky – ekonomická třída: 5% a obchodní třída 12%
  • Smlouvy o provedení práce: 12%.
  • Hotely a restaurace:
    • Restaurace s obratem pod 5 mil. INR: 5%
    • Restaurace bez licence na prodej alkoholu a s obratem nad 5 mil. INR : 12%
    • Restaurace s klimatizací a s licencí na prodej alkoholu:18%
    • Pětihvězdičkové hotely: 28%
    • Hotely s cenou ubytování pod 1000 INR: osvobozeny od daně;
    • Hotely s cenou ubytování mezi 1000-2500 INR: 12%;      
    • Hotely s cenou ubytování nad 2500 INR, ale do 5000 INR: 18%;
    • Hotely s cenou ubytování nad 5000 INR: 28%. 
  • Telekomunikační a finanční služby: 18%

Přehled zdanění služeb (mimo režim přenesené daňové povinnosti – angl. reverse charge)

Typ služby

Dosavadní zdanění

GST sazba

Pronájem nemovitostí

15%

18%

Telekomunikace

15%

18%

Catering – podávání nápojů ve venkovních prostorách

15%

18%

Převod práv k používání zboží

15%

GST sazba + spotř. daň podle druhu zboží

Dohoda o práci (v souvislosti s nemovitostí)

6%/10.5%

18%

Reklama v tištěných médiích

-

5%

Výstavba komplexu nebo budovy za účelem částečného nebo úplného prodeje (cena pozemku je započítávána) 

6%

12%

Pozn.: možnost daňových odpočtů placených na vstupech. 

 

Přehled hlavních daňových sazeb na služby v režimu přenesené daňové povinnosti

Typ služby

Dosavadní zdanění

GST sazba

Možnost odpočtů na vstupech

Pronájem taxi prostřednictvím elektronického obchodování (pokud náklady na PHM platí příjemce služby   - sazba: 18% GST)

7.5%/6%

5%

ne

Pronájem taxi mimo elektronické obchodování

7.5%/6%

5 % mimo režim přen. daň povin.

ne

Služby spojené s agenturním zaměstnáváním

15%

18% (mimo režim přen. daň povin.)

ano

Dohoda o práci

6%/10.5%

18% ( mimo režim přen. daň povin.)

ano

Převod nebo souhlas s používáním autorských práv k literárním, hudebním, dramatickým a jiným uměleckým dílům

Nyní mimo režim přen. daň povin.

12%

ano

Přeprava zboží

4.5%

5%

ne

Právní poradenství

15%

18%

ano

Sponzorské služby

15%

18%

ano

Dovoz služeb

15%

18%

ano

Námořní přeprava

4.5%

5%

ano

Pozn.: Výše uvedený přehled není úplný, byl zveřejněn 20. 5. 2017 a nemusí být konečný.  

 

Stanovení sazeb GST na služby podle ceny (komfortu) je považováno obecně za krok zpátky, který bude působit spíše komplikace, jimž bylo možné se vyhnout.

Dosud byly služby zdaněny sazbou 15%, jejich rozdělení do různých sazeb podle ceny (úrovně komfortu) pravděpodobně povede ke správním sporům mezi daňovými plátci a finančními úřady.

 

Celní systém

Celního zákon (Customs Act 1962) a Celní sazebník (Customs Tariff Act 1975) jsou hlavními zákony, které regulují placení cel v momentě vývozu a dovozu zboží do Indie. Indický celní systém, který zahrnuje cla a další poplatky, je poměrně komplikovaný. Na standardní sazby se postupně načítají další poplatky. Z hlediska obchodu s Indií je proto vždy nutné každou komoditu velmi pečlivě zvažovat a informovat se na webových stránkách Celního a daňového úřadu (Central Board of Excise and Customs), viz www.cbec.gov.in. Metodiku propočtu cel a další informace je možno nalézt v části Customs Tarrifs a Customs Manual.

Základní clo (Basic Duty)

Clo se vztahuje na produkty dovezené do Indie, na něž je uvalena základní či speciální sazba (seznam zemí stanovených Celním a daňovým úřadem). U některého typu dovozu (např. specifické případy dovozů kapitálového zboží a dovozy pro potřeby informačních technologií) je sazba nulová.

 

 

Informační zdroje k daňovému systému v Indii:

http://www.skpgroup.com/resources/doing-business-in-india-guide.php

https://www.pwc.in/publications/2017/destination-india-2017.html

 

 

 

zpět na začátek

Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

Tisknout Vaše hodnocení: