Indie: Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled

1. 6. 2016

© Zastupitelský úřad ČR v Dillí (Indie)

1.1. Oficiální název státu, složení vlády

Název státu:

  • česky: Indická republika
  • anglicky: The Republic of India
  • hindsky: Bhárat Ganradžja

 

Složení vlády ke 2. 5. 2016:

Předseda vlády: Narendra Modi

Působnost:

  • Ministerstvo personálních záležitostí, veřejných stížností a penzí
  • Úřad pro atomovou energii
  • Úřad pro výzkum vesmíru

 

Kabinetní ministři:

Raj Nath Singh

  • Ministr vnitra

Sushma Swaraj/ová

  • Ministryně zahraničí

Arun Jaitley

  • Ministr financí a korporátních záležitostí
  • Ministr pro informační zdroje a vysílání

  Manohar Parrikar 

  • Ministr obrany

Venkaiah Naidu

  • Ministr územního rozvoje, bydlení a vymýcení městské chudoby
  • Ministr pro parlamentní záležitosti

Nitin Jairam Gadkari

  • Ministr silniční dopravy, dálnic a námořní dopravy
  • Ministr pro lodní dopravu a přístavy

 Suresh Prabhu

  • Ministr železnic

 D.V. Sadananda Gowda

  • Ministr Spravedlnosti

Uma Bharati/ová

  • Ministryně pro vodní zdroje, správu řek a oživení Gangy

Dr. Najma A. Heptulla/ová

  • Ministryně pro otázky menšin

Dr. Harsh Vardan

  • Ministr pro vědu a technologii
  • Ministr pro přírodní vědy

Ramvilas Paswan

  • Ministr pro spotřebitelské otázky, distribuci potravin a veřejnou distribuci

Kalraj Mishra

  • Ministr pro mikro, malé a střední podnikání

Maneka Sanjay Gandhi/ová

  • Ministryně pro ženy a rozvoj dětí

Ananth Kumar

  • Ministr pro chemikálie a hnojiva

Ravi Shankar Prasad

  • Ministr pro komunikační a informační technologie

Jagat Prakash Nadda

  • Ministr zdravotnictví a péče o rodinu

Chaudhary Birender Singh

  • Ministr pro rozvoj venkova
  • Ministr pro tradiční samosprávu (Panchayati Raj)
  • Ministr pro pitnou vodu a kanalizaci

Ashok Gajapathi Raju Pusapati

  • Ministr civilního letectví

Anant Geete

  • Ministr těžkého průmyslu a státních podniků

Harsimrat Kaur Badal/ová

  • Ministryně potravinářského a zpracovatelského průmyslu

Narendra Singh Tomar

  • Ministr těžby a oceli

Jual Oram

  • Ministr pro kmenové záležitosti

Radha Mohan Singh

  • Ministr zemědělství

Thaawar Chand Gehlot

  • Ministr pro sociální spravedlnost a rovnoprávnost

Smriti Zubin Irani/ová

  • Ministryně pro rozvoj lidských zdrojů

 

Státní ministři se samostatnou působností

 

Gen. V. K. Singh

  • Státní ministr pro statistiku a implementaci programu (samostatná působnost)
  • Státní ministr zahraničních věcí a pro záležitosti Indů žijících v zahraničí

Rao Inderjit Singh

  • Státní ministr plánování (samostatná   působnost)
  • Státní ministr obrany

Santosh Kumar Gangwar

  • Státní ministr textilního průmyslu (samostatná působnost)

Shripad Yesso Naik

  • Státní ministr pro AYUSH (Ajurvéda, jóga, naturopatie, Unani, Siddha a homeopatie)  (samostatná působnost)
  • Státní ministr zdravotnictví a péče o rodinu

 Bandaru Dattatreya

  • Státní ministr práce a zaměstnanosti (samostatná působnost)

Rajiv Pratap Rudy

  • Státní ministr pro rozvoj lidských zdrojů a podnikání (samostatná působnost)
  • Státní ministr pro parlamentní záležitosti

Dharmendra Pradhan

  • Státní ministr pro ropný průmysl a zemní plyn (samostatná působnost)

Sarbananda Sonowal

  • Státní ministr mládeže a tělovýchovy (samostatná působnost)

Prakash Javadekar

  • Státní ministr pro životní prostředí, lesy a změnu klimatu (samostatná působnost)

Piyush Goyal

  • Státní ministr pro energetiku (samostatná působnost)
  • Státní ministr uhlí (samostatná působnost)
  • Státní ministr pro nové a obnovitelné zdroje energie (samostatná působnost)

Dr. Jitendra Singh

  • Státní ministr pro rozvoj severních a východních teritorií (samostatná působnost)
  • Kancelář předsedy vlády
  • Ministerstvo personálních záležitostí, veřejných stížností a penzí
  • Úřad pro atomovou energii
  • Úřad pro výzkum vesmíru

Nirmala Sitharaman/ová

  • Státní ministryně pro obchod (samostatná působnost)

 Dr. Mahesh Sharma

  • Státní ministr kultury (samostatná působnost)
  • Státní ministr turismu (samostatná působnost)
  • Státní ministr pro civilní letectví

 Státní ministři podléhající příslušnému kabinetnímu ministrovi

  • Mukhtar Abbas Naqvi – Státní ministr pro menšiny, Státní ministr pro parlamentní záležitosti
  • Ram Kripal Yadav – Státní ministr pro pitnou vodu a kanalizaci
  • Haribhai Parthibhai  Chaudhary– Státní ministr vnitra
  • Sanwar Lal Jat – Státní ministr pro vodní zdroje, správu řek a oživení Gangy
  • Mohanbhai Kalyanjibhai Kundariya– Státní ministr zemědělství
  • Giriraj Singh – Státní ministr pro mikro, malé a střední podnikání
  • Hansaraj Gabgaram Ahir – Státní ministr pro chemikálie a hnojiva
  • G. M. Siddeshwara -  Státní ministr pro těžký průmysl a státní podniky
  • Manoj Sinha - Státní ministr železnic
  • Nihal Chand - Státní ministr pro  tradiční samosprávu (Panchayati Raj)
  • Upendra Kushwaha - Státní ministr pro rozvoj lidských zdrojů
  • Pon Radhakrishnan - Státní ministr dopravy, dálnic a námořní dopravy
  • Kiren Rijiju - Státní ministr vnitra
  • Krishan Pal - Státní ministr pro sociální spravedlnost a rovnoprávnost
  • Sanjeev Kumar Balyan - Státní ministr zemědělství
  • Mansukhbhai Dhanjibhai Vasava - Státní ministr pro kmenové záležitosti
  • Vijay Sampla - Státní ministr pro sociální spravedlnost a rovnoprávnost
  • Vishnu Deo Sai - Státní ministr těžby a oceli
  • Sudarshan Bhagat - Státní ministr pro rozvoj venkova
  • Prof.(Dr.) Ram Shankar Katheria - Státní ministr pro rozvoj lidských zdrojů
  • Y.S. Chowdary – Státní ministr pro vědu a technologii a přírodní vědy
  • Jayant Sinha – Státní ministr financí
  • Col. Rajyavardhan Sing Rathore– Státní ministr pro komunikační a informační technologie
  • Babul Supria (Supriyo) Baral – Státní ministr územního rozvoje, bydlení a vymýcení městské chudoby
  • Sadhvi Niranjan Jyoti – Státní ministryně potravinářského a zpracovatelského průmyslu

zpět na začátek

1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)

Počet obyvatel Indie a demografická struktura

V Indii probíhá sčítání lidu jednou za 10 let a naposledy proběhlo v roce 2011. Zpracovat údaje o více než jedné miliardě obyvatel si vyžádá nemalý čas a některé demografické údaje jsou publikovány s několikaletým odstupem. Nejnovější publikovaná data z roku 2015 odhadují současný počet obyvatel Indie na 1,295 miliardy. Přestože Indie patří mezi země s výrazným přírůstek obyvatelstva, tempo růstu počtu obyvatel se plynule snižuje. Ještě v roce 2004 přírůstek činil 1,6 %, v roce 2014 už to bylo 1,2%. Zpomalení růstu přírůstku obyvatelstva je také patrné na věkové struktuře obyvatel.

  
Složení populace (v mil.)

Věková skupina

Počet obyvatel

(%)

0 – 4

112,80

9,3 %

5 – 9

126,92

10,5 %

10 – 14

132,70

11 %

15 – 19

120,52

10 %

20 – 24

111,42

9,2 %

25 – 29

101,41

8,4 %

30 – 34

88,59

7,3 %

35 – 39

85,14

7 %

40 – 44

72,43

6 %

45 – 49

62,31

5,1 %

50 – 54

49,06

4,1 %

55 – 59

39,14

3,2 %

60 – 64

37,66

3,1 %

65 – 69

26,45

2,2 %

70 – 74

19,20

1,6 %

75 – 79

9,23

0,8 %

80 – 84

6,22

0,5 %

85 – 89

2,38

0,2 %

90 – 94

1,44

0,1 %

95 – 99

0,63

0,1 %

100+

0,60

0,1 %

Neidentifikovatelný věk

4,48

0,4 %

Celkem

1,210,854,977

100%

Národnostní složení země

Indie je mnohonárodnostní stát, kterému dominuje indoárijská skupina (72 % - Hindustánci, Bengálci, Gudžaráthové, Paňdžábci, Uríjci, Maráthové). Dalšími početnými skupinami je skupina drávidská (25 % - Tamilové, Telugové, Kannadové, Malajámci aj.), etnické skupiny (Mundové) a horské skupiny v Himálajích.

Náboženské složení země

Podle sčítání lidu z roku 2001 v Indii převažovalo hinduistické náboženství (80,5 %), následované islámem (13,4 %), křesťanstvím (2,3 %) a ostatními náboženstvími, jejichž procentuální zastoupení bylo nižší než 2 %. .

Census z roku 2011 potom přináší především mírný nárůst procentuálního zastoupení indické muslimské komunity. Otázka náboženského zastoupení v Indii je velice citlivá a je politicky zatížená. V indické společnosti panuje mýtus rychle rostoucí populace muslimů. Muslimská komunita sice skutečně má tradičně vyšší porodnost než většinová hinduistická společnost, natalita však mírně klesá a postupně se přibližuje k celoindickému průměru.[1]

Náboženské složení

 

2001

 

2011

Hinduismus

 

80,5 %

 

79.8 %

Islám

 

13,4 %

 

14.2%

Křesťanství

 

2,3 %

 

2.3%

Sikhismus

 

1,9 %

 

1.7%

Buddhismus

 

0,8 %

 

0.7%

Džinismus

 

0,4 %

 

0.4%

Ostatní náboženství

 

0,6 %

 

0.7%

Náboženství neuvedeno

 

0,1 %

 

0.2%

Celkem

 

100 %

 

 

 



[1] http://www.prb.org/Publications/Articles/2009/karimpolicyseminar.aspx

 

 

 

zpět na začátek

1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.

Ukazatel

 

2010

 

2011

 

2012

 

2013

 

2014

2015

Růst HDP (v %)

 

10,26

6,64

5,08

6,9

7,29

7,5

HDP (v mld. USD)

 

1 708

1 880

1 859

1 871

1 996

2 172

HDP (v mld. INR)

 

77 841

90 097

101 132

113 215

127 938

144 749

HDP na obyvatele (v USD) 

 

1 430

1 553

1 515

1 505

1 584

1 702

Míra inflace v % měřená indexem spotřebitelských cen

 

10,5

9,6

10,2

9,5

7,9

7,5

Míra nezaměstnanosti (v %)

 

9,0

 

9,4

 

6,3

 

5,2

 

7,3

7,1

Poznámka: hospodářské statistické údaje v Indii odrážejí finanční rok, který začíná 1. dubna a končí 31.3. Údaje za rok 2015 jsou kromě inflace odhadované. V případě nezaměstnanosti jsou statistiky spíše orientační, protože počty nezaměstnaných se velmi obtížně evidují.

 

Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru

Tempo růstu indické ekonomiky v průběhu roku 2015 nabralo vyšší dynamiku než dosahoval hospodářský růst Číny. Indická vláda má ambice dosáhnout dvouciferného čísla, pokud jde o vyjádření reálného růstu ekonomiky. 

Tahounem růstu indické ekonomiky jsou především služby, vláda však vyhlásila ambiciózní iniciativu „Make in India“, jejímž smyslem je lákání zahraničních investic do výroby, zlepšování podnikatelského prostředí v zemi a zvyšování podílu průmyslu na tvorbě HDP. Indie by se chtěla stát globálním výrobním centrem. 

Jednou z klíčových vládních reforem je zavedení Goods and Services Tax, GST. Nová daň vytvoří jednotný trh, který je dosud roztříštěný v důsledku různých sazeb a pravidel výběru nepřímých daní v jednotlivých svazových státech. Dalším významným reformním krokem, by měl být prodej podílů ve státních podnicích, který by mohl přinést do státní pokladny příjmy ve výši až 9,5 mil. USD. Částečně privatizovat by se měla například společnost Coal India, která se na celkové těžbě uhlí v Indii (566 milionů tun ve finančním roce 2013/14) podílí téměř z 90%. Očekává se také reforma státních dotací, které byly kráceny již ve finančním roce 2015/16. 

Po nástupu předsedy vlády N. Modiho k moci v květnu 2014 výrazně vzrostla podnikatelská a investorská důvěra, pokud jde o další vývoj země. V roce 2015 do Indie přitekl výrazně vyšší objem přímých zahraničních investic než v uplynulých letech. Posunout indickou ekonomiku k dvoucifernému tempu růstu však nebude snadné. 

zpět na začátek

1.4. Veřejné finance, státní rozpočet - příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let

 

2011/12

 

2012/13

 

2013/14

 

2014/15

 

2015/16

 

2016/17

odhad

Výdaje (v mld. INR)

 

13 043,7

14 308,3

16 637

17 775

17 854

19 780

Příjmy (v mld. INR)

 

7 883, 8

9 099,0

11 0147

11 416

12 061

13 770

Poměr rozpočtového schodku k HDP v %

 

5,7

 

5,2

 

4,5

 

4,1

 

3,9

 

3,5

 

Návrh státního rozpočtu Indické republiky, je každoročně předkládán v parlamentu ministrem financí poslední pracovní den v únoru. Rozpočet musí být, než vstoupí v platnost od 1. dubna, kdy začíná v Indii nový finanční rok, schválen oběma komorami Parlamentu. 

zpět na začátek

1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba

 

Platební bilance

 

2010/11

 

2011/12

 

2012/13

2013/14

2014/15

Saldo běžného účtu

(v mld. USD)

-54,52

-62,52

-91,47

-49,23

-27,45

Saldo finančního účtu  (v mld USD)

-56,44

-64,39

-90,24

-48,1

-29,97

Saldo kapitálového účtu (v mil. USD)

49,66

67,92

-597,23

961,83

-194,95

Přímé zahraniční investice

(v mld. USD)

27,4

36,5

23,99

28,15

33,87

Devizové rezervy (bez zlata)

(v mld. USD)

275,28

271,29

270,59

276,49

303,45

 

Dluhová služba

Ukazatel

 

2010

 

2011

 

2012

 

2013

 

2014

Dluhová služba pro celkový zahraniční dluh (TDS, v mld. USD)

24,41

29,33

30,77

38,83

92,52

 

Celková míra veřejného zadlužení a zahaniční dluh

 

2010/11

 

2011/12

 

2012/13

 

2013/14

2014/15

2015/16

odhad

Celkový veřejný dluh vůči HDP (v %)

50,6

51,7

51,0

50,3

49,6

48,9

Zahraniční dluh v % HDP

 

2,0

1,9

1,8

1,6

1,5

1,5

zpět na začátek

1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)

Bankovní systém v Indii je do značné míry kontrolován státem. Velké banky byly znárodněny a v současnosti mají státní banky domininantní podíl na bankovním trhu. S pokračující liberalizací bankovního sektoru roste regulační a kontrolní úloha Indické centrální banky (Reserve Bank of India, RBI).  V Indii platí omezení pro zahraniční banky a jejich podíl na bankovním trhu je relativně malý, což souvisí mimo jiné s tím, že zahraniční banky v Indii nemají plnohodnotné dceřiné společnosti, a proto nemohou nabýzet plné spektrum bankovních služeb. 

 

Indická centrální banka (Reserve Bank of India): Banka vykonává dohled nad bankovním trhem a formuluje měnovou politiku. Spravuje měnové rezervy a je bankou centrální vlády a státních vlád. Banka sídlí ve finančním centru Indie, kde mimo jiné funguje i burza cennýc papírů, v Mumbai.

Adresa RBI:
Main Building, Shahid Bhagat Singh Road, Fort, Mumbai – 400001, India

 

Bankovní trh zahrnuje Indickou státní banku, přidružené banky a znárodněné banky, ve kterých má stát podíl vyšší než 51 %; dále soukromé banky indické a zahraniční a družstevní záložny. Níže následuje výčet vybraných bank převzatý z webových stránek Indické centrální banky - úplný přehled bankovních domů, které mají bankovní licenci RBI lze nalézt prostřednictvím následujícího odkazu: 

https://www.rbi.org.in/commonman/English/Scripts/BanksInIndia.aspx#IB

 

Výčet vybraných bank

State Bank of India a přidružené banky:

  • State Bank of Bikaner and Jaipur
  • State Bank of Hyderabad
  • State Bank of Mysore
  • State Bank of Patiala
  • State Bank of Travancore

Znárodněné banky:

  • Allahabad Bank
  • Andhra Bank
  • Bank of Baroda
  • Bank of India
  • Bank of Maharashtra
  • Canara Bank
  • Central Bank of India
  • Corporation Bank
  • Dena Corporate Centre
  • Indian Bank
  • Indian Overseas Bank
  • Oriental Bank of Commerce
  • Punjab National Bank
  • Syndicate Bank
  • Union Bank of India
  • United Bank of India
  • Punjab & Sind Bank
  • UCO Bank
  • Vijaya Bank

Soukromé indické banky:

  • Bank of Rajasthan
  • Bharat Overseas Bank
  • Catholic Syrian Bank
  • Federal Bank Ltd.
  • Dhanlaxmi Bank
  • Jammu & Kashmir Bank
  • Karnataka Bank
  • Karur Vysya Bank
  • City Union Bank
  • Lakshmi Vilas Bank
  • Nainital Bank
  • Ratnakar Bank
  • South Indian Bank
  • Tamilnad Mercantile Bank
  • ING Vysya Bank
  • ICICI Bank
  • Axis Bank
  • IndusInd Bank
  • Yes Bank
  • SBI Commercial and International Bank
  • HDFC Bank
  • DCB Bank
  • Kotak Mahindra Bank

Soukromé zahraniční banky:

  • Abu Dhabi Commercial Bank
  • American Express Bank
  • Arab Bangladesh Bank
  • Australia & New Zealand Bank
  • Antwerp Diamond Bank
  • Bank International Indonesia
  • Bank of America
  • Bank of Bahrain and Kuwait
  • Bank of Ceylon
  • Bank of Nova Scotia
  • Bank of Tokyo Mitsubishi
  • Barclays Bank
  • BNP Paribas
  • Citibank
  • Credite Agricole Corporate & Investment Bank
  • Chinatrust Commercial Bank
  • Credit Suisse
  • Commonwealth Bank of Australia
  • DBS Bank
  • Deutsche Bank
  • First Rand Bank
  • Hong Kong and Shanghai Bank
  • Industrial & Commercial Bank of China
  • JP Morgan Chase Bank
  • JSC VTB Bank
  • Krung Thai Bank
  • Mizuho Bank
  • Mashreqbank
  • National Australia Bank
  • Oman International Bank
  • Rabobank International
  • Shinhan Bank
  • Societe Generale
  • Sonali Bank
  • Standard Chartered Bank
  • State Bank of Mauritius
  • Sberbank
  • Sumitomo Mitsui Bank
  • The Royal Bank of Scotland
  • UBS
  • United Overseas Bank
  • Westpac Bank
  • Woori Bank

Družstevní a zemědělské banky:

V Indii operuje v současnosti 31 družstevních a 56 zemědělských bank ve venkovských oblastech, které slouží specifickým komunitám a operují v každém svazovém státu.

 

Přehled pojišťoven

(k 5. únoru 2016)

Další informace lze nalézt na webu Insurance Regulatory  and Development Authority of India

  • Agriculture Insurance Co. of India Ltd.
  • Apollo Munich Health Insurance Co. Ltd.
  • Bajaj Allianz General Insurance Co. Ltd.
  • Bharti AXA General Insurance Co. Ltd.
  • Cigna TTK Health Insurance Co. Ltd.
  • Export Credit Guarantee Corporation of India Ltd.
  • Future Generali India Insurance Co. Ltd.
  • HDFC ERGO General Insurance Co. Ltd.
  • Cholamandalam MS General Insurance Co. Ltd.
  • ICICI Lombard General Insurance Co. Ltd.
  • IFFCO Tokio General Insurance Co. Ltd.
  • Kotak Mahindra General Insurance Co. Ltd.
  • L&T General Insurance Co. Ltd.
  • Liberty Videocon General Insurance Co. Ltd.
  • Magma HDI General Insurance Co. Ltd.
  • Max Bupa Health Insurance Co. Ltd.
  • National Insurance Co. Ltd.
  • Raheja QBE General Insurance Co. Ltd.
  • Reliance General Insurance Co. Ltd.
  • Religare Health Insurance Co. Ltd.
  • Royal Sundaram General Insurance Co. Ltd.
  • SBI General Insurance Co. Ltd.
  • Shriram General Insurance Co. Ltd.
  • Star Health and Allied Insurance Co. Ltd.
  • Tata AIG General Insurance Co. Ltd.
  • The New India Assurance Co. Ltd.
  • The Oriental Insurance Co. Ltd.
  • United India Insurance Co. Ltd.
  • Universal Sompo General Insurance Co. Ltd.

 

zpět na začátek

1.7. Daňový systém

Indický daňový systém prochází od 90. let procesem liberalizace a za poslední desetiletí došlo k jistému zjednodušení daňové administrace. Přesto zůstává poměrně složitý. Zodpovědnost za vybírání daní sdílí centrální vláda, vlády svazových států a zároveň místní orgány. Zatímco centrální vláda vybírá daň z příjmu, cla, daň ze služeb a centrální spotřební daň, státní vlády jsou zodpovědné za vybírání daně z přidané hodnoty, kolkovného, státní spotřební daně, daně z nemovitosti a profesní daně. Místní orgány pak vybírají majetkovou daň a místní poplatky.

Indie má s Českou republikou podepsanou smlouvu o zamezení dvojího zdanění.

 

Přímé daně

Daň z příjmu (Income Tax Act 1961)

Všechny osoby, jejichž příjem převyšuje stanovenou hranici, jsou povinny platit daň z příjmu. Daň se platí vždy za finanční rok, který začíná 1. 4. a končí 31. 3. následujícího roku. Mezi daňové poplatníky se řadí jednotlivci, rodiny,  firmy, sdružení a další právnické osoby. Výše poplatků se odvíjí od příjmu poplatníka a jeho bydliště – zákon rozlišuje tři kategorie: občané s trvalým bydlištěm, nerezidenti a občané obvykle se zdržující v Indii (Resident, Non-Resident a Not Ordinarily Resident). Zvláštní kapitolou je indická diaspora žijící v zahraničí (Non-Residential Indian), jejíž příjmy činí významnou položku platební bilance. Vláda se v posledních letech snaží tyto osoby přilákat do země, aby zde investovali.

Korporátní daň (Corporate tax)

Všeobecná korporátní daň od roku 2015/2016 se pohybuje mezi 30,9 % a 43,26% v závislosti na typu daněného subjektu. Zdanění v Indii je především odlišné pro domácí a zahraniční firmy. Zatímco domácí firmy jsou povinny platit daň ve výši 30 %, zahraniční firmy ve výši 40 %. K tomuto základu se ještě připočítává přirážka, která se odvíjí od výše příjmu dané firmy, a vzdělávací daň. Zahraniční firmy, které jsou registrovány v Indii dle příslušných indických zákonů, jsou považovány za indické firmy. Z daňového hlediska je mnohdy výhodnější registrovat firmu v Indii, protože místní zdanění je nižší.

 

 

Výše příjmu a míra zdanění

 

 

100 milionů INR<

 

 

10 – 100 milionů INR

 

 ostatní

 

Domácí firma

 

34,608 %

 

33,063 %

 

30,9 %

 

 

Zahraniční firma

 

43,26 %

 

42,02 %

 

41,2 %

 

 

zdroj: SKP Doing business in India 2015

 

Nepřímé daně

Daň z přidané hodnoty ( Value Added Tax, VAT)  

DPH byla v Indii zavedena po roce 2005 na základě usnesení Zplnomocněného výboru státních ministrů financí. Prvním státem, který DPH zavedl, však byla Harijána již v roce 2003, posledním Uttarpradéš v roce 2008. V současnosti je tato daň platná ve všech svazových státech a teritoriích. DPH je významným příjmem indického rozpočtu. Jednotlivé svazové státy ovšem uplatňují DPH odlišně a mají rozdílné definice kategorií zdanitelného plnění. V Harijáně, Paňdžábu a Kérale se například platí ještě přídavná daň.  Mimo tyto hlavní kategorie existuje zboží, u něhož je DPH snížena na 1 % (zlato, stříbro, drahokamy a šperky či výrobky z nich). Neuplatňuje se na export indického zboží, nezpracované potraviny, textil, tiskoviny, elektrickou energi. Naopak je zvýšena u alkoholu, ropných produktů a zemního plynu.

Centrální a státní prodejní daň (Central Sales Tax Act 1956, State Sales Tax Act)

Centrální prodejní daň zavedená v roce 1957 se uvaluje na prodej a nákup zboží mezi svazovými státy. Daň se od svého zavedení postupně zvyšovala až na 4 %, nicméně od zavedení DPH a zamýšlené implementace GST se snížila na současná 2 %. Od této daně se plánuje odstoupit po zavedení GST. V současnosti Ministerstvo financí pracuje na její reformě a na kompenzaci rozpočtových příjmů po jejím zrušení. 

Daň ze služeb (Service Tax)  

Daň je uvalena na poskytování služeb, které nejsou na seznamu výjimek. V roce 2016 na tomto seznamu bylo 17 druhů služeb. Provozovatel služby podléhající zdanění je povinen od zákazníka vybrat daň a odvést ji vládě, přičemž od svého zavedení v roce 1994, kdy činila 5 %, se postupně daň zvyšovala až na současnou hodnotu 14 % platnou od června 2015.  Nižší sazba daně je uplatňována na vzdělávání. Daň ze služeb je regulována zákonem Finance Act 1994.

Vzdělávací daň (Education Cess)

Tato daň ve výši 3 % je vybírána společně s korporátní daní a její výnos je využíván na poskytování univerzálního přístupu ke kvalitnímu základnímu vzdělání.

Celní systém

Celního zákon (Customs Act 1962) a Celní sazebník (Customs Tariff Act 1975) jsou hlavními zákony, které regulují placení cel v momentě vývozu a dovozu zboží do Indie. Indický celní systém, který zahrnuje cla a další poplatky, je poměrně komplikovaný. Na standardní sazby se postupně načítají další poplatky. Z hlediska obchodu s Indií je proto vždy nutné každou komoditu velmi pečlivě zvažovat a informovat se na webových stránkách Celního a daňového úřadu (Central Board of Excise and Customs), viz www.cbec.gov.in. Metodiku propočtu cel a další informace je možno nalézt v části Customs Tarrifs a Customs Manual.

Základní clo (Basic Duty)

Clo se vztahuje na produkty dovezené do Indie, na něž je uvalena základní či speciální sazba (seznam zemí stanovených Celním a daňovým úřadem). U některého typu dovozu (např. specifické případy dovozů kapitálového zboží a dovozy pro potřeby informačních technologií) je sazba nulová.

Goods and Services Tax (GST)

Od roku 2009 se v Indii mluví o zavedení daně ze zboží a služeb (Goods and Services Tax, GST), která by přinesla nejambicióznější reformu nepřímého danění. Implementací GST by byly odstraněny daňové rozdíly mezi jednotlivými státy a vznikl by jednotný trh, na němž by se sjednotily různé typy nepřímých daní včetně daně z přidané hodnoty (VAT), národní daně z prodeje (CST), daně ze služeb, spotřební daně apod. Ačkoliv měla být GST zavedena již v roce 2010, její schválení v parlamentu se stále odkládá kvůli odporu svazových států a největší opoziční strany - Kongresu. Zatím poslední termín zavedení GST byl stanoven na 1. dubna 2016, ale ani pro finanční rok 2016/2017 k zavedení GST nedošlo, přestože ministerstvo financí s reformou stále počítá. Nejaktuálnější informace k zavedení GST lze najít například zde.

 

Informační zdroje k daňovému systému v Indii:

http://www.skpgroup.com/services/taxation.php

http://www.pwc.in/assets/pdfs/publications/2015/pwc-destination-india-2015.pdf

 

 

 

zpět na začátek

Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

Tisknout Vaše hodnocení: