Myanmar: Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled

31. 5. 2016

 

 

 

1.1. Oficiální název státu, složení vlády

Oficiální název státu je Republika Myanmarský svaz (Republic of the Union of Myanmar), barmsky v transkriptu - Pyidaunzu Thanmăda Myăma Nainngandaw. 

V listopadu 2015 se v zemi konaly parlamentní volby, které zaznamenaly výrazné vítězství opoziční strany National League for Democracy vedené její předsedkyní Daw Aung San Suu Kyi.Tato strana získala 887 (77,1 %) z volitelných 1150 křesel parlamentů. Na druhém místě skončila vládní strana Union Solidarity and Development (USDP) se 117 místy (10,2 %).

Hlavou státu je prezident, který je zároveň v čele výkonné moci – vlády, má dva viceprezidenty. Současným prezidentem je Htin Kyaw, viceprezidenty jsou Henry Van Thio a Myint Swe.

Aktuální složení vlády:
• Ministry of Foreign Affairs -  Daw Aung San Suu Kyi
• Ministry of President's Office - Daw Aung San Suu Kyi
• Ministry of the Office of State Counsellor - U Kyaw Tint Swe
• Ministry of Home Affairs - Lt-Gen Kyaw Swe
• Ministry of Defence - Lt-Gen Sein Win
• Ministry of Border Affairs - Lt-Gen Ye Aung
• Ministry of Information - Dr Pe Myint
• Ministry of Electricity and Energy - U Pe Zin Tun
• Ministry of Education - Dr Myo Thein Gyi
• Ministry of Religious Affairs and Culture - Thura U Aung Ko
• Ministry of Agriculture, Livestock and Irrigation - Dr Aung Thu
• Ministry of Transport and Communication - U Thant Sin Maung
• Ministry of Natural Resources and Environmental Conservation - U Ohn Win
• Ministry of Labour, Immigration and Population - U Thein Swe
• Ministry of Industry - U Khin Maung Cho
• Ministry of Commerce -  Dr Than Myint
• Ministry of Health and Sports - Dr Myint Htwe
• Ministry of Planning and Finance - U Kyaw Win
• Ministry of Construction - U Win Khaing
• Ministry of Social Welfare, Relief and Resettlement - Dr Win Myat Aye
• Ministry of Hotels and Tourism - U Ohn Maung
• Ministry of Ethnic Affairs - U Naing Thet Lwin

Další parlamentní volby se uskuteční v roce 2020.

zpět na začátek

1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)

Myanmar je administrativně rozdělen na 7 států a 7 oblastí, dalšími jednotkami jsou městské správní obvody a vesnické obvody.

  • Státy: Arakanský, Čjinský, Kačjinský, Kajanský, Karenský, Monský, Šanský
  • Oblasti: Iravadi (Ayeyarwady), Makwei (Magway), Mandalaj (Mandalay), Pegu (Bago), Rangún (Yangon), Sakain (Sagaing), Tenaserim (Tanintharyi)
  • Hlavní město: Nay Pyi Taw
  • Další města: metropole Rangún má 5.21 mil. obyvatel (2014). Druhé největší město Mandalaj, dále Nay Pyi Taw, Pegu (Bago), Moulmein (Mawlamyine) a Basein (Pathein)

Myanmar je multietnická země. Oficiálně je v zemi doposud uznáno 135 etnických skupin. Majoritní etnickou skupinou země  jsou Barmánci. Ostatní etnické skupiny tvoří spolu s dalšími menšími původními etnickými skupinami okolo 30 % populace. Mezi nejpočetnější patří Šanové (Shan), Karenové (Karen nebo Kayin), Rohingyové, Arakanci (Arakanese nebo Rakhine), Kačjinové (Kachin), Činové (Chin) a Monové. Indové a Číňané, kteří jsou největšími ne-původními skupinami, tvoří 5 % populace.

Převažujícím náboženstvím je  buddhismus (théravádový, známý též jako hínajána – 89 %), následovaný křesťanstvím (4 %), islámem (4 %), animismem a hinduismem (po 1 %). Podle výsledků sčítání lidu uveřejněných v srpnu 2014 má země 51 486 253 obyvatel (10,877,832 domácností), z toho 24,824,586 mužů a 26,661,667 žen.  Ve městech žije 29,6 % obyvatel, nejnižší podíl městského obyvatelstva je oblasti Magway a Ayeyawady.

Rozloha země je 676.578 km2. Celková hustota osídlení je 76 osob/km2, nejvyšší hustota osídlení je v oblasti Yangon/Rangún (716 obyvatel/km2), následované Mandalay (200 obyvatel/km2), nejnižší hustotu osídlení má Kačjinský stát (19 obyvatel/km2) a Čjinský stát (13 obyvatel/km2).

zpět na začátek

1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.

Myanmar je rozvíjejícím se trhem (emerging market),  uvolnění sankcí a zahájení politických a ekonomických reforem v průběhu posledních let vedlo k tomu, že Myanmar znovu vstoupil na globální scénu.

Rychle se rozvíjející ekonomika Myanmaru představuje i nadále velký investiční potencionál. Průměrný růst HDP se ustálil na velmi dobré hodnotě, v rozmezí 8,3 - 8,5 %. V roce 2014/15 se jednalo o 8,5 %, avšak pro rok 2015/16 se předpokládá snížení na 6,5 % z důvodu záplav, které zničily přes půl milionu hektarů obdělávané půdy.

V poslední dekádě byla míra inflace v rámci meziročního srovnání často velmi odlišná. V roce 2015 se vyšplhala na 10 %.Ve prospěch ekonomiky hovoří stabilizovaná nezaměstnanost, která se v posledním období pohybovala podle oficiálních údajů na úrovni 4 %. Pozitivním aspektem je, že pokračuje plynulý nárůst ekonomicky aktivních obyvatel (odhaduje se přes 30 milionů lidí).

Na začátku roku 2015 kurz Myanmarského kyatu (MMK) vůči americkému dolaru oslabil v průměru na 1267 MMK/USD. Nicméně koncem roku 2015 a především v první polovině roku 2016 došlo k posílení MMK na průměrnou úroveň 1150 MMK/USD.

 

 

 

Ukazatel 2011 2012 2013 2014 2015 2016 (odhad)
Růst HDP (%) 5,9 7,3 8,3 8,5 8,5 6,5
HDP/obyv. (USD) 1121 1103 1113 1270 1420 N/A
Míra inflace (%) 2,8 2,8 5,7 6,6 10 N/A
Nezaměstanost (%) 4,0 4,0 4,0 4,0 4,0 N/A
Bilance běžného účtu (mld. USD) -1,1 -2,4 -3,1 -3,5 -3,8 N/A

 

 

zpět na začátek

1.4. Veřejné finance, státní rozpočet - příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let

Dne 31. března 2015 byl parlamentem schválen unijní rozpočet na fiskální rok 2015/2016 v celkové výši 20 mld. USD. Největší výdaje jsou vyhrazeny na dodávky elektrické energie, kde Ministerstvo elektrické energie požadovalo částku ve výši 2,5 mld. USD, dále na vzdělávání (1,4 mld. UDS) – mírný nárůst v porovnání s předchozím fiskálním rokem. Další výdaje jsou určeny především na zdravotnictví, zemědělství a zvýšení kvality vody. Armádě je vyčleněno 2,7 mld. USD (13% z celkového rozpočtu), došlo k mírnému nárůstu oproti minulému fiskálnímu roku (o cca 1%).

zpět na začátek

1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba

Platební bilance 2010/11 –   2015/16 (v mil. USD, pokud není indikováno jinak)

 

2010/11

2011/12

2012/13  

(odhad)

2013/14

2014/15  

(výhled)

2015/16

Běžný   účet

-752

-1175

-2429

-2713

-3051

-3078

Obchodní   bilance

645

-208

-2120

-2045

-1654

-2004

Export, fob

8829

10228

10345

11947

14728

16428

z čehož, gas

2523

3503

3666

4311

5805

6037

Import, většinou cif

-8184

-10437

-12464

-13992

-16332

-18431

Příjmy, net

-1145

-1024

-744

-1153

-1999

-1854

z čehož, interest due

-306

-560

-94

-170

-189

-204

Transfery, net

231

490

509

559

682

800

oficální

64

41

28

40

121

154

soukromé

167

449

481

519

561

606

Kapitálové a finanční účty

2361

2043

3458

3035

4165

4472

Přímé  investice, net

2249

2057

2800

2461

2450

2950

Další  investice

114

4

680

594

965

1522

Errors  and omissions

-1122

-1790

-464

0

0

0

Celková   bilance

488

-922

565

322

1114

1393

zpět na začátek

1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)

Po nastartování reformního procesu prošel bankovní sektor významnými změnami. Významným krokem je otevření akciového trhu a liberalizace pojišťovnictví, které bylo v minulosti monopolem státu. Kapitálový trh a pojistný trh však nadále hraje malou roli ve finančním sektoru. Dominují mu nadále banky. Ačkoli státní banky drží většinu aktiv, těžkopádně konkurují bankám soukromým. Přes současné reformy pokulhává jak právní rámec tak i  finanční infrastruktura bankovního průmyslu v Myanmaru výrazně za mezinárodními standardy.

Dne 1. října 2014 bylo uděleno 9 bankovních licencí prvním zahraničním bankám - Austrálie (1), Thajsko (1), ČLR (1), Japonsko (3), Singapur (2) a Malajsie (1) - Australia and New Zealand Banking Group (ANZ), Bangkok Bank, Industrial and Commercial Bank of China (ICBC), Mizuho Bank, Sumitomo Mitsui Banking Corporation (SMBC), Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ (BTMU), Overseas-Chinese Banking Corporation (OCBC), United Overseas Bank (UOB), Malaysian Banking Berhad (Maybank)). Licence jsou uděleny jako předběžné na dobu 1 roku, který mají banky na otevření pobočky a splnění podmínek vyplývajících ze zákona o finančních institucích a podmínek stanovených Centrální bankou Myanmaru. Po splnění podmínek může být udělena finální licence.

Vybrané zahraniční banky mohou mít pouze jednu pobočku, nemohou poskytovat půjčky v MMK, ale mohou poskytovat půjčky v MMK místním bankám. Aby mohly vstoupit na lukrativní trh MMK půjček místním podnikům, budou tedy potřebovat banky místní jako partnery.

V Myanmaru existují 4 státní banky - Myanmar Agriculture and Development Bank (MADB), Myanmar Economic Bank (MEB), Myanmar Foreign Trade Bank (MFTB), Myanmar Investment and Commercial Bank (MICB). Vedle toho existuje 20 bank soukromých a 33 zahraničních bank,  kterým byly uděleny omezené bankovní licence.

V březnu 2016 byla udělena tzv. předběžná provozní licence dalším 4 zahraničním bankám (Bank for Investment and Development of Vietnam, State Bank of India, Sun Commercial Bank, Shinhan Bank).

zpět na začátek

1.7. Daňový systém

Myanmarský daňový systém zahrnuje celkem 15 druhů daní ve 4 základních kategoriích:

  • Daň ze zisku podniků - sazba ve výši 30 % (jedná se o firmy založené podle zákona o zahraničních investicích a zákona o společnostech).
  • Daň z příjmu -progresivní daň se sazbou od 3 do 30 %. Odčitatelné položky mohou dosáhnout až 20 % daňového základu, maximálně 6 000 kyatů. Stejným způsobem jsou zdaněna i družstva.
  • Daně vybírané srážkou - např. daň z úroku ve výši 15 % u osob s trvalým pobytem, ostatní osoby 20 %.
  • Clo - cla jsou stanovena podle harmonizovaného celního sazebníku vydaného v březnu 1992. V souladu s vyhláškou ministerstva financí z 27. 5. 1996 bylo dovozní clo sníženo zhruba na desetinu původní sazby a dnes se pohybuje u strojů a zařízení v rozpětí od 5 % do 30 %. Maximální výše cla u všech komodit je 40%. Myanmar současně uplatňuje u vybraných komodit vývozní clo. U rýže činí 100 kyatů za jednu tunu, 10 % u bambusových výrobků a 5 % u kůže, luštěnin a dalších výrobků.
  • Obchodní daň - existuje celkem 6 skupin komodit s různou daňovou sazbou od 0 do 25%. Zvláštní sazbu mají benzín, nafta, alkohol, cigarety, perly, drahokamy a polodrahokamy, kde se sazba pohybuje od 30 % do 200 %.

zpět na začátek

Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

Tisknout Vaše hodnocení: