Nádobí začal vyrábět jako teenager. Kvalitu oceňují i profesionálové

Jan Fabini měl v devatenácti letech sen. Dopřát českým zákazníkům luxus vaření na nejlepším nádobí z vícevrstvé nerezové oceli, které by ovšem nestálo desítky tisíc korun jako tradiční italská produkce. Pustil se proto do vlastní výroby.

Už jako teenagerovi učarovala Fabinimu komunita nadšenců, kteří se se zápalem věnovali kulinářskému umění.Když jsem zjistil, že jim chybí kvalitní nádobí za dostupnou cenu, věděl jsem, že je to výzva právě pro mě,“ říká podnikatel.

Jan Fabini

Kuchař: Na českou značku nedám dopustit

Michal Palička se může pochlubit tím, že pracoval jako kuchař v pražské restauraci Bellevue, vyhlášené božskou kuchyní. V roce 2019 ovšem z oboru odešel. Z profesionála je amatér, který vaří výhradně pro rodinu a kamarády. Zároveň ale potvrzuje Fabiniho slova o „komunitě nadšenců“, se kterou se „nedokážete rozloučit“.

Všem kuchařům a kuchařkám doporučuje, ať nesázejí jen na teflonové a keramické povrchy, ale vyzkoušejí pánve či hrnce z vícevrstvé nerezové oceli. „Není náhodou, že jsme si v profesionální gastronomii oblíbili přípravu jídel na vícevrstvém nerezovém nádobí, které má mimořádné tepelné vlastnosti. Vařit nebo smažit na něm je za odměnu,“ popisuje.

„Že takové kvalitní nádobí nabízejí i Češi jsem se dozvěděl teprve nedávno. Vyzkoušel jsem hrnce a pánev z jejich kolekce Lucca a od té doby nedám na firmu Fabini dopustit. Těm nejlepším italským značkám se rozhodně vyrovná,“ usmívá se Palička.

E-shop mladému podnikateli nestačil

Jan Fabini původně založil internetový obchod s nádobím. Brzy si ale uvědomil, že provozování e-shopu, kde pouze přeprodával to, co vyrobili jiní, nenaplňuje jeho ambice.

Kolekce nádobí z nerezové oceli Fabini

„V komunitě lidí kolem jídla jsem viděl, jak moc se klade důraz na suroviny, ale nádobí nikdo neřeší. Zjistil jsem, že na trhu existují často jen laciné a nekvalitní kousky, nebo naopak až zbytečně luxusní a nákladné kousky tradičních značek. Nic mezi tím. Trh s nádobím prostě potřeboval změnu. Proto jsem se rozhodl tuto mezeru vyplnit nádobím Fabini,“ prozrazuje mladý podnikatel.

Jan Fabini si přál „vytvářet trvalé hodnoty a něco, pod čím bude jeho vlastnoruční podpis“. „Chtěl jsem vytvořit vlastní hodnotný produkt a napadlo mě zkusit jiný přístup: nabízet výrobky zákazníkům přímo, bez distributorů, a ponížit tak cenu o marže přeprodejců,“ dodává.

Nebyla to přitom jeho první zkušenost s podnikáním. S kamarádem měl firmu už jako student na gymnáziu. Přestože neuspěli, vlastní byznys ho prý naučil houževnatosti, plánování a rozumnému určování cílů.

Téměř polovina firem hledajících zaměstnance přes StartupJobs se chová odpovědně

Dlouhé debaty s kuchaři i výrobci

Na startu projektu byly nekonečné debaty s kuchaři, ale také desítky návštěv výrobců, které sám oslovoval – to vše především kvůli hledání nejvhodnějších materiálů. Po více než roce a několika prototypech dokončili první sadu nádobí, jež splňovala Fabiniho představy. Firma od té doby roste a rychle získává nové zákazníky.

Dnes se hrnce a pánve vyrábějí v italské Lombardii, na březích jezera Como. Celý proces nicméně začíná vždy v Praze, kde se pouštějí do prvních kreslených návrhů jednotlivých typů a kolekcí.

Výroba pánví Fabini

Samotné nádobí se na území Česka vyrábět nedá. „Nádobí z vícevrstvé nerezové oceli u nás nikdo vyrobit neumí, protože tu chybějí stroje a technologie. Například litinu ale v České republice vyrábíme,“ doplňuje.

„První kolekci jsem si navrhoval sám, od té doby se však hodně změnilo. Máme ve firmě produktové designéry a kreativního ředitele, který má návrhy nádobí na starosti,“ prozrazuje Fabini.

Vycházíme z tradičních italských a francouzských výrobků, které se osvědčily svými bezkonkurenčními tepelnými vlastnostmi, odolností a životností. Nadčasové nádobí ovšem přizpůsobujeme dnešní době, děláme ho praktičtější a dostupné pro běžnou domácnost

Pomoc andělů

S rozvojem značky pomohli mladému podnikateli andělští investoři Martin Rozhoň a Jiří Hlavenka. Jak těžké bylo je přesvědčit, že jde o životaschopný projekt?

„Zpětně to vypadá jednoduše – napsal jsem si podnikatelský záměr, byznys plán, oslovil jsem je, na schůzce jim vše odprezentoval – a oni souhlasili, že mě podpoří. Řekl bych, že je kromě samotného nápadu přesvědčilo i moje nadšení, elán a také určitá pokora,“ říká podnikatel.

Jan Fabini si podle vlastních slov uvědomuje, že má kolem sebe zkušenější lidi – třeba i zmíněné investory – od kterých se může mnohé naučit. „Když mám příležitost nechat si od nich poradit, neváhám.“

Sám cítí, že bez investorů by byla cesta k úspěchu delší a trnitější: „Nějak by se to podařilo, ale bylo by to mnohem náročnější. Myslel jsem si, že mi bude stačit investice ve výši 500 000 korun, ale pan Hlavenka díky své zkušenosti věděl, že to nebude dost, a tak jsem začínal se dvěma miliony.“

Jan Fabini, který svou značku představil světu jako teenager a neměl s výrobou žádné zkušenosti, si byl od počátku jistý jednou věcí:„Věděl jsem, že chci vyrábět v Evropě, kde se se mnou ale jako s devatenáctiletým mladíčkem nikdo nebavil a ani v Asii nebylo úplně jednoduché majitele továrny přesvědčit, že má spolupráce se mnou smysl. Objemy pro ně byly zanedbatelné. Ale nakonec jsem ke spolupráci získal přesně tu továrnu, kterou jsem chtěl,“ dodává.

Dnes nádobí z vícevrstvé nerezové oceli vyrábíme v rodinné fabrice u jezera Como. Do výrobny pravidelně létám, s majitelem si téměř denně voláme. Důležité pro mě je, že máme sdílenou vizi o tom, jaké mají produkty Fabini být.

V čem jsou hrnce a pánve Fabini výjimečné?

„Naše nádobí z vícevrstvé nerezové oceli je výjimečné vlastnostmi materiálu. Skvěle vede teplo až po okraje, udrží ho, a protože je z jednoho kusu, hřeje po celé své ploše rovnoměrně. V hrnci tak rychleji uvaříte vodu, v pánvi rychleji usmažíte steak, protože její teplota zásadně neklesne, když na ni studený kus masa položíte,“ popisuje.

Nejde ale jen o rychlost. Podle Fabiniho dochází díky vysoké vodivosti kvalitní nerezové oceli k chemickým reakcím, které vedou k tomu, že se v pokrmu lépe rozvinou chutě. I mistři kulinářského umění potvrzují, že je kůrka křupavější a pokrm propečenější.

Firma Fabini

„Nádobí samotné je velmi odolné, může se používat na všech typech vařičů, v troubě i v myčce a jako důkaz na něj poskytujeme záruku 25 let,“ usmívá se zakladatel.

Ačkoli roste solidním tempem, stále jde o malou firmu s ročními zisky v řádu statisíců korun. Loňský obrat byl 19 milionů.

V zajetí krizí

Na byznysu se projevila i covidová krize. „Zvedly se ceny surovin a dopravy, skokově se prodloužily dodací lhůty. Ale lidé zároveň začali více vařit doma, a to nám pomohlo,“ netají se s problémy Jan Fabini.

Vážné dopady začíná mít i válka na Ukrajině, byť poptávka podle Jana Fabiniho neklesá, naopak. Komplikací jsou ale ceny oceli i dalších materiálů a rostoucí potíže s dodavateli.

Nádobí Fabini seženete jen a pouze na jejich e-shopu. „To je součást našeho byznys modelu, že jej prodáváme zákazníkům přímo. Letos pak plánujeme expanzi do Itálie,“ dodává podnikatel.

Jakub Procházka

• Teritorium: Česká republika | Itálie