Jak vyvézt zboží? Malým a středním firmám pomáhá s exportem obr DHL

Největší přepravní společnost světa vidí velký potenciál v mezinárodním on-line obchodu, který neustále roste. Malé a střední firmy mohou díky spolehlivé dopravě k zákazníkovi bezpečně vstupovat na nové trhy.

Časy, kdy byl vývoz do zahraničí doménou velkých firem, jsou pryč. Stále více malých a středních firem v Česku při zajišťování svého dalšího růstu sází právě na export. Pro podniky s několika zaměstnanci je samozřejmě vývoz mnohem složitější než pro velké podniky, které mají samostatná exportní či právní oddělení nebo vlastní vozový park.

Dostat zboží k zákazníkovi jim mohou pomoci specializované přepravní společnosti se zkušenostmi s mezinárodní logistikou. „Fungujeme v oblasti mezinárodní expresní přepravy více než 45 let, de facto jsme obor mezinárodní expresní přepravy vynalezli, a troufám si říct, že dokážeme exportérům usnadnit jejich vstup na globální trhy poradenstvím v oblasti mezinárodní logistiky a celních služeb,“ popisuje Luděk Drnec, obchodní ředitel DHL Express pro střední Evropu. Společnost podle jeho slov zajištuje služby jak pro velké podniky s dlouholetými zkušenostmi s exportem, tak pro začínající exportéry z řad malých a středních firem.

Zboží doručí do 220 zemí světa

DHL má výhodu v celosvětovém pokrytí. Její globální síť tvoří téměř čtyři tisíce poboček ve více než 220 zemích a územích. Kromě přítomnosti v daném regionu se může opřít také o znalost místních trhů i mnohaleté zkušenosti. Zejména v oblasti celní problematiky můžeme exportérům poskytnout  know-how, ať už v obecné rovině nebo přímo konzultací nad konkrétní vývozní komoditou přímo s pracovníky v dané zemi.  

Příklady firem, které se rozhodly s nadnárodním gigantem spojit svůj vývoz ukazují, že malé firmy se díky tomu mohou prosadit i na vyspělých trzích. Do USA například vyváží většinu své produkce tuzemský výrobce trojrozměrného pera 3Dsimo. „Zahraniční trh je jednoduší ohledně zaujetí zákazníka. V Česku si zákazník prodejce více prověřuje, tlačí na cenu. Ta je u našeho pera 129 dolarů, v Česku 3000 korun. Zatímco v USA je to 5 až 6 večeří, v Česku je to 30 večeří. Zahraniční trh je také mnohem přívětivější k rychlé koupi,“ vysvětluje výhody exportu zakladatel společnosti David Paškevič.

Právě spojení s mezinárodním dopravcem je podle něj pro firmu výhodné. „Celní řízení za nás většinou vyřeší DHL. Jen výjimečně je musí řešit zákazník. Ten obvykle k něčemu podobnému není svolný a zásilka se vrací,“ porovnává David Paškevič. 

Právě začínajícím exportérům tak může spolupráce s globální společností pomoci omezit některá rizika související s převozem zboží do zahraničí. „Jako logistická společnost samozřejmě nemůžeme eliminovat exportní rizika jako nezaplacení kupní ceny za dodané zboží či například nepříznivé kurzové změny, k tomu slouží jiné instituce. Ale české exportní firmy se mohou plně spolehnout, že jejich zboží bude doručeno zahraničním klientům či partnerům rychle, bezpečně a včas,“ dodává Luděk Drnec.

Aby firma motivovala malé a střední firmy k vývozu, založila před dvaceti lety soutěž Exportní cena DHL UniCredit, která nejen oceňuje úspěšné exportní podniky, ale funguje i jako platforma, kde si exportéři a všichni zájemci o export mohou předávat své zkušenosti, sdílet informace a scházet se na společensko-odborných setkáních. Mediálním partnerem soutěže je ekonomický portál BusinessInfo.cz.

Na zmíněných setkáních mohou firmy mimo jiné čerpat exkluzivní informace a data partnerů projektu o současné ekonomické a geopolitické situaci. Všechny přihlášené firmy také získávají přístup do on-line registru exportních firem s možností zviditelnit firemní značku, čerpat ze zkušenosti druhých či dokonce navázat obchodní spolupráci. Letošní ročník soutěže se kvůli pandemii koronaviru nekobal.

Nikdo není příliš malý

Malé firmy, které uvažují o exportu, se často obávají, že pro velké společnosti typu DHL nejsou dostatečně velkým a zajímavým partnerem. „Jsou to úplně zbytečné obavy. Přistupujeme ke každému zákazníkovi, ke každé přepravované zásilce individuálně a snažíme se maximálně naplnit požadavky konkrétního klienta. Víme, že firmy mají mnohdy velmi odlišné mezinárodní logistické potřeby, které se navíc mění v závislosti na vývoji trhu,“ zdůrazňuje Luděk Drnec.

Foto: Shutterstock

Aktuálním trendem globálního obchodování je podle jeho slov nakupování online, tedy E-Commerce. „Stále více zákazníků nakupuje online a vývoj posledních let ukazuje, že se nebojí ani nákupů na zahraničních e-shopech. Každá sedmá transakce se dnes již provádí přes hranice, což z e-commerce dělá velmi atraktivní trh i pro nás. Zákazníci jsou navíc čím dál náročnější a od e-shopu očekávají nejen široký výběr zboží, ale chtějí mít také možnost zvolit si, jak rychle jim bude jejich vybraný produkt doručen,“ popisuje Luděk Drnec. Pandemie koronaviru přitom pozici internetových obchodů ještě výrazně posílila.

Právě díky exportu se původně lokální prodejna Footshop stala významným exportérem. „Pokud jsme se obrátili na dopravce, kterého zákazníci v dané zemi preferovali, konverzní poměr (tedy poměr zákazníků, kteří se rozhodli nakoupit – poznámka redakce) vzrostl z 0,001 na 0,5,“ porovnává Karol Guláš, šéf marketingu společnosti Footshop.

Právě výběr dopravy je podle něj, spolu s výběrem platební metody, při on-line nakupování jedním z míst, kde řada zákazníků proces nakupování ukončí, pokud nenajdou dopravce či metodu, na které jsou v dané zemi zvyklí. „Důležitá je také zákaznická podpora. U každé druhé až třetí zásilky zákazník zavolá, aby se přesvědčil, že je všechno v pořádku,“ dodává Karol Guláš.

Právě pro e-shopy, které mají ambice dodávat zboží zákazníkům v zahraničí, je zajištění spolehlivé přepravy k zákazníkům klíčové. Bez toho mohou získat velmi špatné reference i velké společnosti, které jsou na místním trhu dobře zavedené, jak se před časem v Česku stalo německé pobočce Amazon.

Rychlost vítězí

I když je expresní doprava zboží dražší, podle odborníků na ní e-shopy vydělávají. „S nabídkou expresní přepravy e-shopy rostou o 60 procent rychleji, navíc o 70 procent vzroste hodnota objednávky,“ upozorňuje obchodní ředitel české DHL Express Jakub Tomšovský. Ukazuje to podle něj i příklad společnosti GymShark, výrobce fitness oblečení a doplňků. Pokud dodával zboží klasickou poštou, prodával přes e-shop 17 000 zboží měsíčně. Po přechodu na expresní zásilky s DHL navýšil prodeje na 30 000 zásilek. Zatímco u klasického doručení má e-shop průměrnou objednávku za 41 liber, u expresního dodání je hodnota objednávky 70 liber. 

„Nabídka mezinárodní expresní přepravy otevírá obchodníkům dveře k zákazníkům po celém světě, kteří chtějí zboží doručit co možná nejrychleji, s garancí kvality a kompletním servisem od jedničky na trhu. V neposlední řadě dnes zákazníci chtějí mít kontrolu nad svou objednávkou po celou dobu, tedy od výběru zboží do nákupního koše až po jeho doručení,“ říká Luděk Drnec. DHL Express poskytuje například službu On Demand Delivery (ODD) pro správu doručení zásilky, která příjemci umožňuje změnit místo i čas doručení. To vše si řídí příjemce sám ze svého mobilního telefonu nebo počítače.

Rozsah zboží, který společnost přepravuje, je velmi rozmanitý. V mezinárodních online nákupech podle něj dominuje móda a elektronika, kategorie s vysokým potenciálem představují kosmetika, péče o domácí mazlíčky, potraviny a nápoje či sportovní zboží. 

Síťová letecká přeprava má však určitá pravidla, která je nutná akceptovat. Týkají se jednak maximálních rozměrů zásilky či váhového omezení, ale zejména i zboží, které by mohlo představovat bezpečnostní riziko jako například chemické látky, parfémy či elektronická zařízení. Podle expertů je vždy nutné, aby takové zboží bylo správně zabaleno, řádně deklarováno a opatřeno příslušným štítkem. Přepravce musí také zohlednit i předpisy platné v zemi doručení zásilky. DHL Express máme k dispozici také specialisty na přepravu nebezpečného zboží.

Není jen Německo a Evropská unie

I když český export dlouhodobě roste, podle Luďka Drnce se nejen malé a střední firmy stále při vývozu dopouštějí některých chyb. „Nebude překvapením, když zmíním příliš silnou orientaci na EU, respektive Německo a sousední země, a malou odvahu exportovat i do zemí mimo EU a expandovat tak mimo tradiční exportní trhy. Podle mého názoru je také škoda, že české firmy zatím jen velmi málo využívají online prodej do zahraničí. Přitom se jedná o tu nejjednodušší a nejlevnější formu vstupu na globální trh a také způsob, jak vhodně geograficky diverzifikovat export,“ podotýká Luděk Drnec.

Foto: Shutterstock

Právě této příležitosti by se podle něj neměly bát ani malé a střední firmy. „S rostoucím trhem mezinárodní e-commerce se i pro české firmy otevírá obrovský potenciál růstu,“ uzavírá Luděk Drnec. DHL není jediným mezinárodním gigantem, který se snaží podporovat v Česku malé a střední podniky v hledání exportních teritorií. Své vlastní programy mají také tuzemský Google nebo Facebook. Jako platforma pro malé exportéry se snaží prezentovat také globální e-shop Amazon

Dalibor Dostál

Jak začít exportovat?

Ještě než se malá firma rozhodne kontaktovat dopravce, měla by mít připravené informace o tom, o jaký rozsah exportu by se mělo jednat, zda jde o pravidelné zásilky či jen občasné využití služeb. Poté firmu kontaktuje některý z obchodních zástupců. Malé a střední podniky mohou rovněž využít systém online objednávek přepravy DHL Online Shipping na webových stránkách přepravce.

DHL v kostce

DHL Express v roce 1969 založili Adrian Dalsey, Larry Hillblom a Robert Lynn. Trojice původně poskytovala kurýrní služby mezi kontinentálními Spojenými státy a Havají a poté rozšířila své podnikání dále. V roce 1998 Deutsche Post World Net začala získávat akcie DHL, v roce 2001 dosáhla majoritního vlastnictví a o rok později společnost kompletně koupila. DHL pokrývá více než 220 zemí a teritorií na celém světě, je největší globální firmou v oboru a zaměstnává více než 350 000 zaměstnanců. V České republice se podílí na soutěži Exportní cena DHL UniCredit, jejímž je portál BusinessInfo.cz mediálním partnerem.




• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Doprava, logistika | Obchod