Obchodní jednání s Latinoameričany má až familiární atmosféru

Úspěšný milovický výrobce strojů na žaluzie ZEBR spouští expanzi na latinskoamerický trh. Po Mexiku chce oslovit také Kolumbii. Nebál se do vstupu na nové obchodní hřiště investovat miliony a ušít obchodní komunikaci na míru tamějším temperamentním obchodníkům. 

Jihomoravská firma zatím vyvezla do Latinské Ameriky čtyři
stroje na výrobu žaluzií.

Společnost ZEBR se z malé jihomoravské garážové firmy vypracovala na globální hráče ve výrobě strojů na žaluzie. Po Evropě a asijských trzích chce nově zacílit na další region, tentokrát v zámoří. „Naše společnost je v současné době v Latinské Americe aktivní zatím pouze v Mexiku – a to převážně díky skvělé spolupráci s tamější zahraniční kanceláří CzechTrade. Do Mexika se nám díky aktivní účasti na trhu, výstavám a akvizici zákazníků už podařilo vyvézt a nainstalovat několik strojů,“ říká obchodní zástupce Lucie Krejzová, která obchod s klienty v tomto regionu vede. 

Nutností je španělština. Anglicky tam hovoří málo obchodních partnerů, a pokud už se v angličtině jednání vede, atmosféra je úplně jiná, podstatně formálnější.

Konkrétně tam zatím firma vyvezla dva stroje na výrobu interiérových žaluzií a dva na výrobu žaluzií exteriérových. „Aktuálně v Mexiku zakládáme společnost ZEBR México, kterou považujeme za výchozí bod pro celou Latinskou Ameriku.“ 

ZEBR chce vstoupit i na další trhy latinskoamerického regionu. „Nejdále jsme momentálně s daty v Kolumbii, nicméně vzhledem k celosvětovým omezením kvůli koronaviru jsme se svými aktivitami bohužel v současnosti lehce limitováni,“ podotýká Lucie Krejzová.

Podle ředitele zahraniční kanceláře CzechTrade v kolumbijské Bogotě Pavla Eichnera, který firmě pomáhal už se vstupem do Mexika a nyní ji podporuje v Kolumbii, lze na společnosti ilustrovat skvělou propojenost trhů a připravenost podniku na specifika regionu. „Je to tu o důvěře v osobní vazby, ale i o odvaze. Zásadní přednost firmy vidím v tom, že zainvestovala několik milionů korun do rozvoje na úplně novém a neznámém trhu. Nevzdává to po prvním neúspěchu, který je v Latinské Americe běžný. Firma má navíc španělsky mluvící manažerku, která je velice dobře kulturně přizpůsobivá a naučila se s Latinoameričany komunikovat podle místních zvyklostí,“ říká Eichner.

Lucie Krejzová potvrzuje, že oproti evropským zvyklostem mají obchodníci v Latinské Americe přednosti i nevýhody. „Minusem je určitě nedochvilnost a nedůslednost. Ale ruku v ruce s tím jde zase přátelská, až familiární atmosféra jednání. Nutností je španělština. Anglicky tam hovoří málo obchodních partnerů, a pokud už se v angličtině jednání vede, atmosféra je úplně jiná, podstatně formálnější,“ shrnuje manažerka.

Firma ZEBR

Rodinnou firmu, která sídlí v moravských Milovicích, založil v roce 1991 František Zelinka, jenž je majitelem dodnes. Z klasické garážové firmy se vypracovala mezi světové lídry ve výrobě strojů na výrobu žaluzií. Oproti konkurenci se liší mimo jiné tím, že se zakladatel stále zapojuje do výroby a sám aktivně jedná s klienty. Společnost také sází na vlastní vývoj. Dnes má firma zhruba 150 zaměstnanců, vyváží především do Evropské unie, Ruska a Asie. V současnosti rozjíždí expanzi na latinsko-americký trh. 

Převzato z časopisu Export a podnikání, přílohy týdeníku Euro a měsíčníku Profit, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.
Rubrika časopisu na euro.cz

• Teritorium: Česká republika | Kolumbie | Mexiko
• Témata: Zahraniční obchod
• Oblasti podnikání: Obchod

Doporučujeme