Cirkulární ekonomika je naší odpovědností, říkají ředitelé firem

Středa 9. září se nesla ve znamení cirkulární ekonomiky na nejvyšších místech byznysu. Ředitelé českých poboček nadnárodních korporací (Coca-Cola HBC, IKEA či Nestlé) společně s předními představiteli tuzemského udržitelného byznysu (Nafigate Cosmetics, Nano Energies, Impact Hub či CIRAA) se potkali na konferenci Circular Economy, It’s CEO’s Agenda! – Cirkulární ekonomika je záležitostí generálních ředitelů. Oběhové hospodářství a udržitelnost pro ně už dávno nejsou jen módní trendem, ale dlouhodobou strategií, skrze kterou řídí své firmy. 

Odbornou garanci nad programem konference převzal Institut cirkulární ekonomiky, který v Česku už více než pět let pracuje s korporacemi i samosprávami a radí jim v otázkách oběhového hospodářství.

Až 4,5 trilionu dolarů je dle Accenture do roku 2030 potenciál světového růstu díky cirkulární ekonomice. 99 % ředitelů firem s obratem v miliardách dolarů ve studii OSN prohlásilo, že udržitelnost je neodmyslitelnou součástí dalšího fungování jejich firem. A sedm z deseti českých studentů se záměrem podnikat letos uvedlo, že by od svého byznysového nápadu upustili, pokud by poškozovali životní prostředí. 

Jak financovat cirkulární ekonomiku. Mají malé firmy výhodu?

„Výzkumy a deklarace ukazují jasný záměr, teď stojí před námi dlouhodobá a náročná výzva uvést je do praxe. Chceme proto ukazovat firmy, které nastoupili na určitou cestu a vzájemně se od sebe učí, navazují vztahy a jsou inspiraci pro ostatní, kteří nad udržitelnými strategiemi pouze začínají přemýšlet,” říká ředitelka Institutu cirkulární ekonomiky a spoluorganizátorka konference Soňa Jonášová.

V osmi přednáškách se v jeden večer představilo jedenáct společností a iniciativ, které patří k hybatelům změn v Česku i zahraničí. Plast nechceme vnímat jako odpad, ale materiál, se kterým dokážeme dál pracovat. Zaměřujeme se také na hospodaření s vodou – při výrobě nápojů se nám podařilo snížit spotřebu o polovinu, nyní vyrobíme litr nápoje pouze z 1,7 litru vody. Také jsme dali prostor zaměstnancům, kteří z vlastní iniciativy vymysleli způsob přepravy našich výrobků vozidly, které pohání CNG nebo elektřina,” představil aktivity společnosti Coca-Cola HBC Česko a Slovensko Lukáš Zapletal, PA&C Legal a Security ředitel.

Známé jsou i aktivity IKEA, které prezentovala Mounia El Hilali, generální ředitelka české, slovenské a maďarské pobočky: „Cirkulární ekonomika není pouze myšlenkou švédského vedení. Zapojují se do ní zaměstnanci všech obchodních domů IKEA, kteří vymýšlí vlastní projekty a přispívají k celkové udržitelnosti. Ti všichni chtějí dosáhnout společného cíle: být do roku 2030 plně cirkulární společností. Při vymýšlení se nebojíme chyb, protože díky ním se učíme a dokážeme poté naše aktivity současně i vylepšovat. Každý produkt už navrhujeme tak, abychom dokázali materiál dál využít a předešli vzniku odpadu, případně aby byl využit zpět v dodavatelském řetězci.”

Vzdělávací platforma o cirkulární ekonomice

Podobné myšlenky sdílí také Vratislav Janda, ředitel korporátních záležitostí Nestlé. „V roce 2025 chceme, aby 100% našich obalů bylo recyklovatelných, nebo znovupoužitelných. Všechny technologie zatím nemáme, nikdo je nemá. Vyčlenili jsme ale několik miliard na to, abychom je vyvinuli ve spolupráci s dalšími partnery nebo vývojovými centry a soustředíme se zejména na tzv. food grade recyklovaný materiál,” vyzývá ke spolupráci.

Přidává se také Nespresso, které se rozhodlo vyrábět kapsle z hliníku právě kvůli jeho materiálovým vlastnostem. „Hliník skvěle uchová chuť kávy a navíc jej dokážete nekonečně recyklovat. Hlavní výzvou teď pro nás je získat použité kapsle od spotřebitele zpět. Hliník se recykluje a znovu využije na nové výrobky a použitou kávu poskytujeme zemědělcům jako hnojivo.”

Dál propojovat synergie oběhového hospodářství, byznysu a přírody má za cíl hned několik uskupení, která se na konferenci představila. Změna k lepšímu už brzy představí konkrétní kroky, ke kterým se zaváže více než 600 jejich signatářů. Pale Blue Dot vyzývá ke konkrétním cirkulárním principům a CIRA Advisory pracuje s desítkami velkých českých korporací a pomáhá jim s prováděním konkrétních kroků.

Výroba betonu ze 100 procent recyklovaného stavebního odpadu. Umějí to jen Češi

„Nezáleží na tom, zda řídíte lokální pobočku nadnárodní korporace, začínající start-up, nebo menší firmu založenou na zelených myšlenkách, v každé organizaci je prostor pro využití principů oběhového hospodářství. Konference představila ředitele firem, kteří tyto principy postupně aplikují do každodenních činností a ukazují tak ostatním, že recirkulace materiálů, nižší spotřeba vody, či použití šetrných paliv v logistice, jsou rozumné pro byznys i pro životní prostředí,” uzavírá Soňa Jonášová.

Setkání v pražském Opero se zúčastnilo více než 80 ředitelů a vrcholných manažerů společností z odvětví automotive, energetiky, advokacie, odpadového hospodářství, biotechnologií, výrobců potravin, maloobchodu, či strojírenství. Konferenci svolal do pražského Opero Institut cirkulární ekonomiky a společnost CIRA Advisory, kteří několik let v Česku dělají osvětovou činnost v oblasti cirkulární ekonomiky i aktivně pracují se samosprávami, korporacemi a výrobními firmami po celém Česku.

Redakčně upravená tisková zpráva CIRA Advisory s.r.o




• Oblasti podnikání: Voda, odpady a životní prostředí
• Teritorium: Česká republika | Zahraničí