Mohou být pro zástupce českých podniků výsledky konference inspirací? „První impulsy k inovacím ve firmách často přicházejí od vývojářů a softwarových architektů,“ doplňuje Tomáš Herceg.
V listopadu se v Praze konala největší vývojářská konference na systém na platformě .NET Update Conference Prague 2023. Jaké jsou aktuální trendy? Máte v té souvislosti nějaká doporučení pro české firmy?
Celému segmentu IT dnes dominuje umělá inteligence, a většina vývojářů se aktivně zajímala o to, jak software, který vyvíjejí, o AI rozšířit. Podobným evergreenem je cloud, na nějž v posledních letech firmy přecházejí. Vývojáři musí mít přehled o technologiích, které dnešní cloudové platformy nabízejí, a jak je efektivně využívat pro snížení nákladů nebo zvýšení spolehlivosti.
Českým firmám doporučujeme se o tyto trendy zajímat. Update Conference Prague byla sice obsahově zaměřená hodně technicky, tedy pro publikum vývojářů a softwarových architektů, nicméně první impulsy k inovacím ve firmách často přicházejí právě od nich. Proto je důležité nezapomínat na kontinuální vzdělávání technických pracovníků.
V čem je výhodné zaměřit se právě na systém .NET? Co to majiteli firmy, který se rozhodl digitalizovat, přinese?
Digitalizace je příležitostí i pro malé podniky. Drahé a robustní systémy nepotřebují
.NET je jedna z nejčastěji používaných technologií pro vývoj webových, mobilních a cloudových aplikací. Mezi její hlavní přednosti patří to, že je to technologie stavěná na vývoj velkých a robustních aplikací, u kterých se počítá s dlouhodobým provozem. To je pro B2B trh poměrně zásadní kritérium. Zároveň je to platforma populární, takže není těžké sehnat partnery či vývojáře, kteří se jí zabývají. Díky tomu, že za vývojem .NET stojí Microsoft, nabízí také velmi dobrou podporu cloudových prostředí.
Zmíněná konference hostila mnoho zahraničních expertů na prostředí .NET, cloud a bezpečnost. Jak konkrétně se tento svět vyvíjí a co je v něm aktuálně nového?
Platforma se s každou novou verzí dočká mnoha výkonnostních vylepšení, což má za cíl například snížení nákladů na provoz. Je tam také celá řada funkcí, které vývojářům usnadňují práci, což může vývoj softwaru podstatně zrychlit. V oblasti cloudu určitě nejvíce rezonovala umělá inteligence a obecně technologie pro analýzu dat. Myslím si, že se v příštích letech dočkáme nespočtu různých implementací nových AI modelů, a to i na místech, kde bychom je nečekali.
Pokud jde o digitalizaci, Česko stále pokulhává za státy západní Evropy. Jak toto hodnocení vnímáte z pohledu vývojářů?
Já bych tuto otázku rozdělil na dvě části. První část je Česká republika jako stát, a tam máme co dohánět. Ani ne tak z hlediska technického, jako spíše z hlediska procesního: zrušit zbytečné agendy a celkově zjednodušit a sjednotit procesy. Nemělo by být cílem pokrýt veškerou byrokracii softwarem, ale spíše automatizovat rutinní činnosti a uvolnit tak úředníkům ruce na smysluplnější práci. V soukromém sektoru naopak již dnes najdeme mnoho firem, které pochopily, že bez digitalizace a zásadních investic do IT a vývoje vlastního softwaru se neobejdou a nebudou tak konkurenceschopné.
Mají tedy čeští vývojáři srovnání se svými zahraničními kolegy? V čem jsou lepší?
Možná jsme více orientovaní na praktickou užitečnost nových technologií – takové to: dokud se to na něco konkrétního nedá použít, tak nás to nezajímá. U účastníků ze západní Evropy jsme viděli větší zájem o inspirativní přednášky, které člověku rozšíří obzory, ale nedozví se na nich něco, co by hned zítra mohl využít ve své práci. Celkově je ale rozdíl malý a rozhodně se, co se týče technických dovedností, nemáme se v Česku za co stydět.
Malé a střední firmy mohou žádat o dotace na digitalizaci a využití nových technologií
Firmy jsou nuceny digitalizovat své procesy – – od účetnictví až po výrobu – i z důvodu zvyšování efektivity. Bude muset mít do budoucna každá své programátory?
Pokud je software klíčovým produktem, který firma nabízí, nebo jeho zásadní součástí, pak to smysl má. Je to v poslední době vidět třeba u bank, kde kvůli většině úkonů nemusíte chodit na pobočku. Aby se do takového stavu dostaly, musely v posledních letech vynaložit obrovské úsilí do sestavení vlastních vývojových týmů.
V segmentu malých a středních firem se naopak spíše vyplatí vývojový tým outsourcovat. Hlavní výhodou je rychlost a flexibilita. Vybudovat vlastní tým totiž může být úkol na několik let, a pokud budeme počítat s tím, že většina software se neustále rozvíjí o nové funkce, jedná se také o dlouhodobý závazek. Najít spolehlivého partnera umožňuje firmám začít vyvíjet hned a během vývoje měnit kapacity dle potřeby.
Většina softwaru, který vyvíjíme, nahrazuje klientům „tužku a papír“, nebo propojuje několik existujících systémů a vytváří jiný pohled na data. Ať už je to software, který sbírá data ze strojů ve výrobě, nebo mobilní aplikace pro koncové zákazníky, možností jsou tisíce.
Jak vůbec s digitalizací začít? Co by podle vás měly firmy udělat jako první a s kým mohou své kroky konzultovat?
Nejdůležitější je zmapovat, kde firma vnímá své úzké hrdlo. Někdy je to obchod, jindy organizace práce ve výrobě, často je to třeba finanční řízení. Druhým krokem je zamyslet se, jestli je v dané oblasti nutné digitalizovat vše. Často jsou procesy tak složité, že vymyslet stoprocentní řešení je extrémně náročné, a dává pak smysl automatizovat pouze obvyklé případy a situace, díky čemuž mohou zaměstnanci věnovat více pozornosti případům nestandardním. Prostor pro konzultace s námi jako s dodavatelem softwarových řešení se otevírá právě ve chvíli, kdy jsou procesy zmapovány a máte jasno v tom, jaký má být cílový stav.
Zmínil jste ale, že to pro firmy může být extrémně náročný proces…
My se snažíme ke každé inovaci s našimi klienty přistupovat opatrně. Z našich zkušeností je lepší provádět více menších postupných zlepšení, než se snažit udělat jednu velikou, byť pozitivní změnu. Je pravdou, že zavádění každé inovace je skutečně poměrně složitý proces, který není vždy snadné uřídit a správně komunikovat dovnitř firmy. Výrobní podniky tuhle metodu znají jako Lean management. Vždy je ale nutné, abychom porozuměli fungování klienta, díky tomu jsme schopni lépe vytýčit priority a soustředit se na oblasti, které mají největší přínos.