Výjimkou je situace, kdy vaše roční daňová povinnost přesahuje 5 000 korun. V tomto případě může majitel daň zaplatit ve dvou splátkách – polovinu do počátku června a polovinu do počátku prosince (viz níže).
Připomínáme, že za běžných okolností je nejzazším termínem pro zaplacení daně poslední květnový den, letos ovšem připadá na sobotu, proto se deadline posouvá na první následující pracovní den (tedy 2.6.)
Zásadní změny přinesl už před rokem schválený konsolidační balíček vlády, dalších novinek se poplatníci dočkali v novém roce. Těch, kteří musejí daň přiznávat, oproti minulosti přibylo.
Finanční správa posílá potřebné údaje
Finanční správa (FS ČR) do čtvrtého květnového týdne pošle potřebné údaje, týkající se výše daně, zhruba čtyřem milionům poplatníků.
„Pokud někdo platební informaci (poštovní složenkou, datovou schránkou ani e-mailem) neobdrží a neplatí daň prostřednictvím SIPO, doporučujeme mu kontaktovat příslušný finanční úřad nebo se přihlásit do aktivované daňové informační schránky na portálu MOJE daně.,“ upozorňuje správce daně. Na portálu najde každý poplatník platební informaci včetně QR kódu pro jednoduché zaplacení mobilním telefonem.
SPECIÁL: Změny pro podnikatele 2025
„Na územních pracovištích a telefonních linkách budeme poskytovat maximálně jasné a srozumitelné informace, aby lidé lépe pochopili důvody přijatých změn a jejich vliv na výši daně,“ sdělila už dříve generální ředitelka FS ČR Simona Hornochová.
Platit musejí všichni
Placení daně se ani v roce 2025 nevyhne žádný vlastník nemovitosti. Zatímco přiznání musejí podávat na finanční úřad jen ti, kteří si pořídili majetek v loňském roce, daň platí všichni majitelé bytů, domů či pozemků prakticky bez výjimky.
Dalšími dvěma nejzazšími termíny pro zaplacení daně jsou pondělí 1. září a pondělí 1. prosince 2025. Tyto lhůty ovšem platí jen ve specifických případech (viz níže).
Finanční správa posílá aktualizované platební údaje poplatníkům třemi komunikačními kanály, a to prostřednictvím České pošty (rozeslány byly statisíce složenek a 50 tisíc poplatníků platí přes SIPO), na e-mailovou adresu (zhruba 900 tisíc zpráv) a do datových schránek (více než milion zpráv). Zprávy do datové či e-mailové schránky poslal finanční úřad v první polovině května. Složenky obdržíte do 23.5.
Zrušení bezplatné složenky
Od roku 2023 je zrušena bezplatná daňová složenka. Za složenku, jíž poplatníci dostanou v letošním roce, budou muset zaplatit dle aktuálního ceníku České pošty. Za doručení klasické poštovní poukázky A si Česká pošta účtuje 57 korun. V případě, že je zaplacená částka vyšší než 5 000 korun (do 50 tisíc Kč) zvyšuje se poplatek na 65 korun. Ve výjimečných případech platí vlastníci nemovitostí i daně ve výši přes 50 tisíc. V takovém případě je cena složenky vyšší o dvanáct korun na každé další zvýšení odvodu o 10 tisíc.
Podnikatelé už poukázky ve schránkách od loňského roku nenajdou vůbec. Pokyny k platbě míří do datových schránek, které byly všem OSVČ povinně zřízeny do 31. března 2023.
- fyzická osoba bez datové schránky dostane poštou daňovou složenku,
- fyzická osoba bez datové schránky, která se přihlásila k odběru pokynů emailem, dostane email
- fyzická osoba přihlášená k platbě přes SIPO platí dle zadání SIPO
- fyzické a právnické osoby s datovou schránkou dostanou pokyny do datové schránky
Další informace Finanční správy ČR k tomu, jak zaplatit daň z nemovitých věcí
Všem poplatníkům budou nové platební údaje pro letošní rok zároveň k dispozici v jejich daňové informační schránce DIS+ na portálu MOJE daně.
Do pěti tisíc platíte najednou
Pokud je daň nižší než pět tisíc korun, musí ji poplatník tradičně zaplatit najednou.
Pokud platí více než pět tisíc, mohou plátci částku uhradit ve dvou stejných splátkách, a to do počátku června a počátku prosince. Výjimku mají zemědělci a chovatelé ryb, kteří mají první splátku koncem srpna a druhou koncem listopadu (letos vycházejí termíny na 1. 9. respektive 1. 12. vzhledem k tomu, že poslední srpnový a listopadový den připadají na víkend)
Podrobnosti k dani z nemovitých věcí
Pokud je vaše celková daň z pozemků nebo ze staveb menší než 50 korun (dosud 30 Kč), což platí pouze ve výjimečných případech, platit nemusíte. Doplňme, že v případě spoluvlastnictví se daň platí vždy. Její minimální výše je 90 korun.
Jak na placení? Informace najdete v DS i v e-mailu
Majitelům, kteří měli každoročně z povinností spojených s daní z nemovitých věcí těžkou hlavu, chtěla finanční správa usnadnit život. Proto lidé, kteří o to požádají, dostávají už osm let všechny potřebné údaje na svou e-mailovou adresu. K této službě jste se mohli přihlásit i letos, ale pouze do března na finančním úřadě.
„Jestliže se poplatník přihlásil k zasílání údajů pro placení daně e-mailem, dostane místo složenky zprávu na jím určenou adresu a v příloze obdrží kompletní informaci s údaji pro placení daně ve formátu PDF. Tato informace obsahuje stejné údaje, které jsou uvedeny na alonži složenky,“ doplňuje poradce Michal Dvořáček.
Na alonži (horní oddělitelná část poukázky) jsou uvedeny celková výše daně z nemovitých věcí, termíny splatnosti splátek, přeplatek nebo nedoplatek a adresa finančního úřadu, kam odevzdáváte přiznání a kde daň platíte.
Novou výši daně oznamuje berňák nejčastěji na takzvaném hromadném předpisném seznamu. Tento seznam je pro poplatníky zpřístupněn k nahlédnutí na všech územních pracovištích příslušného finančního úřadu.
Nejčastější způsoby placení daně:
- bezhotovostní převod – z účtu poplatníka na účet finančního úřadu
- na poště – běžná složenka, od roku 2023 zpoplatněno
- prostřednictvím SIPO – platí pro poplatníky, kteří se k této službě přihlásili na finančním úřadě do ledna 2025.
Nejpohodlnější způsob jak daň zaplatit je prostřednictvím internetového bankovnictví. Složenka obsahuje i QR kód, po jehož načtení se vyplní potřebné údaje.
Daň z nemovitých věcí je stanovena celkovou částkou za všechny nemovité věci poplatníka, které se nacházejí na území příslušného kraje. Kdo vlastní více domů, bytů či pozemků v jednom kraji a nemá daň vyšší než 5 000 korun, najde v obálce jen jednu složenku. Platby za všechny nemovité věci v kraji jsou mu sečteny dohromady.
Kdo platí více než pět tisíc nebo má majetek na území různých krajů, najde v obálce více složenek. Platí to například pro majitele bytu v Praze, který zároveň vlastní chalupu na Šumavě (v Jihočeském kraji), a to bez ohledu na výši daně odváděné z obou nemovitostí.
Vlastníte-li byt v Praze, ale trvalé bydliště máte například ve Strakonicích, přiznání podáte a zaplatíte daň tam (u toho místně příslušného finančního úřadu), kde se nachází daná nemovitost – tedy v tomto případě v hlavním městě.
Placení přes SIPO
Počínaje rokem 2016 zavedla Finanční správa možnost platby daně z nemovitých věcí prostřednictvím soustředěné inkasní platby obyvatelstva (SIPO). Zájemce o tento způsob placení odevzdá nejpozději do 31. ledna zdaňovacího období svému správci daně „Oznámení o placení daně z nemovitých věcí prostřednictvím SIPO“ spolu se spojovacím číslem SIPO. V daném roce a ani později se už nebude muset o nic starat, daň bude hrazena zcela automaticky.
Pozor na spoluvlastnický podíl
Pokud vlastní nemovitost víc majitelů, podává daňové přiznání obvykle jen jeden z nich (není ovšem podmínkou). Tohoto poplatníka pak berňák považuje za jejich společného zástupce a jedná jen s ním.
Je ale možné, aby jednotliví spoluvlastníci podali přiznání jen za svůj spoluvlastnický podíl, kdy je zákonem nastavená minimální daň 90 korun. V takovém případě podává každý ze spoluvlastníků do konce ledna daňové přiznání a daň zaplatí pouze ze svého podílu.
Placení daně z nemovitých věcí? Nahraďte do března složenku e-mailem
Pokud jste v uplynulém roce nemovitost prodali či darovali a v daném kraji vám žádná jiná nezbyla, nepodávali jste ani daňové přiznání a daň rovněž platit nebudete. Dům, byt či pozemek lze z platby daně odhlásit velmi jednoduše.
„Musíte však finančnímu úřadu oznámit, že jste nemovitost prodali. Není na to žádný formulář, stačí napsat zprávu “volnou formou”. Úřad za prohřešek pokuty ve skutečnosti nevystavuje, ale rozhodně je lepší finanční úřad o této skutečnosti informovat,“ radí Michal Jelínek z poradenské skupiny V4 Group. Tuto skutečnost jste ovšem měli písemně oznámit místně příslušnému finančnímu úřadu nejpozději 31. 1. 2024.
Jak daň zaplatit?
Bankovním převodem na účet krajského finančního úřadu s předčíslím 7755, které je určeno pro daň z nemovitosti. Dalšími variantami jsou platba složenkou na poště, nebo přímo v pokladně krajského finančního úřadu.
Jako variabilní symbol použijete rodné číslo poplatníka nebo IČO, pokud se jedná o právnickou osobu.
Konstantní symbol bude:
- Při bezhotovostní platbě převodem z účtu – 1148
- Při platbě v hotovosti běžnou poštovní složenkou – 1149
Z čeho se platí daň z nemovitých věcí (ze zákona)
Předmětem daně z nemovitých věcí jsou pozemky evidované v katastru nemovitostí, zdanitelné stavby a zdanitelné jednotky na území České republiky.
Daň z nemovitých věcí tvoří:
- daň z pozemků,
- daň ze staveb a jednotek.
Pro stanovení daně z nemovitých věcí za rok 2025 je rozhodující stav k 1. lednu 2025. Změny, které nastanou v průběhu roku 2025, se projeví v daňovém přiznání za rok 2026.
Daň z nemovitých věcí je poplatník povinen si v daňovém přiznání, odevzdávaném do ledna, vyčíslit a použít k tomu všechny dokumenty, které obsahují podstatné údaje o jeho pozemcích, stavbách a jednotkách na území České republiky (např. výpis z katastru nemovitostí, stavební povolení, doklady o dědictví a darování, kupní smlouvy, údaje z účetní evidence).