Zemědělství jako perspektivní obor v Chile

Chile se řadí mezi největší exportéry v potravinářském průmyslu na světě. Vláda klade velký důraz na rozvoj venkova a zemědělské politiky. Příležitosti se otevírají i českým exportérům.

Přestože na začátku roku 2020 postihla také Chile celosvětová pandemie covidu-19 a s ní spojená karanténní opatření, podle expertů by se nijak zvlášť neměly dotknout právě potravinářského průmyslu, který díky včasným a funkčním sanitárním opatření funguje v Chile i nadále.

Charakteristika chilského zemědělství

Geografické podmínky

Chile je geograficky zajímavou zemí, rozkládající se na jižní polokouli, která na délku měří 4 300 km a dosahuje šířky 375 km a v některých místech pouze 90 km. Chilská pohoří se rozdělují na dvě hlavní: los Andes (Andy) a la Costa (pobřežní pohoří), uprostřed mezi pohořími se pak rozkládá zemědělská a úrodná půda.

V Chile je několik podnebných pásů a každá část země je rozdílná v přístupu k zemědělství, pěstování plodin a množství srážek. Na severu se nachází rozsáhlé pouště, na jihu se nacházejí oblasti s výraznými dešťovými srážkami, zelené lesy a země se rozkládá až do drsných polárních oblastí.

V hlavním městě Santiagu de Chile je velmi sucho, prší jen několikrát za rok a Chile se díky tomu (hlavně v centrální části země) potýká s velkým suchem, které neblaze ovlivňuje nejen život obyvatele, ale hlavně ekonomiku země a především zemědělství.

Přesto je Chile jedinou latinskoamerickou zemí, která má striktní normy na kvalitu pitné vody a lze ji běžně konzumovat z kohoutku.

Podnebná pásma v Chile

Celková rozloha Chile činí 75,6 milionu hektarů a více než 31,6 milionu hektarů je využíváno k zemědělství, lovu ryb nebo lesnictví. Ve skutečnosti je však každoročně využíváno aktivně pouze asi jen 2 123 943 hektarů.

Rodinné farmy

V hospodářství země hraje důležitou roli tzv. Agricultura Familiar Campesina (AFC), neboli rodinné farmy. Jedná se o více než 260 000 farem, což odpovídá 90 % celkového počtu zemědělských výrobních jednotek v zemi. Z tohoto pohledu jsou tedy rodinné zemědělské farmy zcela nejdůležitější součástí zemědělského průmyslu v Chile.

Co se týká územního rozdělení, více než 75 % těchto rodinných farem je soustředěno mezi regiony Maule a Los Lagos, největší váhu pak mají farmy v regionech Bío Bío a Araucanía. Velký rozvoj zemědělské produkce rodinných farem lze spatřit zejména v produktech, jako je zelenina k domácí spotřebě, tam AFC produkují přibližně 54 % celkové produkce.

Dále ze 40 % produkují květiny a ze 30 % vlastní vinice. Co se týká hospodářských zvířat, zde je vidět zapojení AFC nejvíce. Z 94 % obstarávají produkci spojenou s chovem koz, ze 76 % produkci medu a z 54 % zajišťují chov skotu v Chile. Více než polovina těchto rodin se řadí k jedné ze skupin původního chilského obyvatelstva.

Důležitost zemědělství

Chilská vláda klade velký důraz na rozvoj venkova a zemědělské politiky. Rozvoj (hospodářský, sociální, environmentální a kulturní) se zaměřuje také na integraci s veřejným a soukromým sektorem, dále na zapojení občanské společnosti a městských oblastí. V rámci zlepšování těchto oblastí chilská vláda vytváří tzv. Política Nacional de Desarrollo Rural.

Zemědělská plocha, která je certifikována pro ekologické zemědělství, se v Chile v posledních letech rozrostla a v roce 2018 dosáhla celkové rozlohy 68 tisíc hektarů. Ekologické zemědělství se sice rozmohlo po celé zemi, ale hlavní regiony, ve kterých je soustředěno, jsou v jihocentrální části země – od regionu Coquimbo po region Los Ríos.

Hlavní plodiny, které jsou takto pěstovány, jsou hroznové víno, pomeranče, maliny, jahody, olivy, léčivé a aromatické rostliny a různé druhy zeleniny. Tyto ekologické produkty jsou v převážné míře určeny na vývoz a obsahují velkou škálu čerstvého a mraženého ovoce a zeleniny, ale také víno, olivový olej, léčivé byliny a med. Vyvážejí se do více než 80 zemí světa, přičemž hlavní destinace jsou USA, Japonsko, Velká Británie, Holandsko, Nový Zéland, Německo a Čína.

Export zemědělských produktů

Chile se řadí mezi největší exportéry v potravinářském průmyslu na světě. Je schopno nabídnout až 65 různých produktů, které vyváží do více než 150 zemí světa. Potravinářský průmysl zaujímá v celkovém chilském vývozu 23 %. Navíc tento průmysl tvoří až 18 % celkového HDP v zemi.

Export v potravinářském průmyslu za květen 2021 (v mil. USD)

V období od ledna až února 2021 byla velká část exportu zaměřena na čerstvé ovoce, která celkem znamenala 96,8 % celkového exportu a oproti stejnému období za minulý rok dosáhla navýšení o 48 %. Především to byly třešně, které s výdělkem 1 922 mil. USD zaznamenaly rekordní export.

Další významnou položkou pro chilský export jsou borůvky, jejichž vývoz se oproti roku 2020 zvýšil o 16,5 %. Naopak snížení exportních výsledků se dočkal sektor hroznového vína, což zapříčinily četné deště, které ovlivnily růst a dozrávání hroznového vína.

Vláda se soustředí na potenciál potravinářského průmyslu, který by pro ekonomiku země mohl být (zejména po pandemii covidu-19) klíčovým. Sám prezident země Sebastián Piñera v tomto smyslu zřídil také nové ministerstvo zabývající se mimo jiné právě zemědělským a potravinářským průmyslem (Ministerio de Agricultura, Alimentos y Desarrollo Rural).

Zemědělský a také potravinářský průmysl sehraje jednu z hlavních rolí v budoucím ekonomickém rozvoji země, hlavně co se týče zlepšení technologického vybavení a rozšíření nabídky produktů. Chile je vývozní jedničkou hned v několika zemědělských produktech potravinářského průmyslu:

  • ovoce
  • sušené plody
  • mořské výrobky
  • víno
  • mléčné výrobky
  • maso

Čerstvé ovoce

Chile je jedním z hlavních světových pěstitelů a vývozců čerstvého ovoce. Chilské ovoce je známe pro svou vysokou kvalitu. Aktuálně je Chile jedním z největších vývozců borůvek, nektarinek, třešní, jablek a švestek na světě. Představuje asi 60 % celkového vývozu na jižní polokouli.

Největšími výhodami pro pěstování kvalitního ovoce na chilském území je hlavně jeho poloha a výhodné obchodní smlouvy a také komparativní výhoda v ročních obdobích, kdy hlavní odběratelé mají zimu a v Chile v té době vrcholí léto.

Kromě výše zmíněného ovoce se ze země vyváží také kiwi, avokádo, broskve, pomeranče, citrony, klementinky a také je velmi významným vývozcem hrušek.

Mezi zářím 2020 a únorem 2021 se z Chile povedlo vyvézt celkem 843 671 tun čerstvého ovoce. To představuje navýšení vývozu těchto produktů o 8,96 % oproti stejnému období za minulý rok.

Největšími odběrateli ovoce jsou stále země Dálného východu (46,7 %), následuje USA (24,1 %), země Latinské Ameriky (14,1 %), Evropa (13,5 %), Kanada (1,3 %) a Blízký východ (0,2 %). V rámci Dálného východu převažuje export do Číny (90,9 %), Jižní Koreji (3,6 %) a Tchaj-wanu (2,1 %). V Latinské Americe se s chilským ovocem lze setkat v Kolumbii (20,4 %), Brazílii (19,5 %) a Ekvádoru (13,3 %). V Evropě jsou největšími odběrateli Nizozemsko (55,2 %), Velká Británie (23,8 %) a Španělsko (7,8 %).

Nejvyšším exportem, měřeno finančně, se pyšní především chilské třešně (41,3 %), následují borůvky (11,6 %), jablka (8,3 %), avokádo (8,2 %) a hroznové víno (8 %).

Sušené plody

Za posledních několik let se staly sušené plody důležitou vývozní položkou v Chile. Hlavními produkty, které se v tomto směru vyvážejí do světa, jsou vlašské a lískové ořechy a mandle. Aktuálně je Chile hlavním vývozcem sušených plodů na jižní polokouli.

Popularita chilských sušených plodů vzrostla především ve Spojených arabských emirátech. V roce 2019 se zvýšil vývoz do této země o 75 %, což činilo 43,8 mil. USD. Za rok 2019 se zvýšil také světový vývoz těchto produktů z Chile celkem na 572 mil. USD. 76 % tohoto vývozu činily sušené ovocné plody, zbytek činily oříšky (13 %) a mandle (10 %). Chile se řadí mezi druhého největšího vývozce ořechů se slupkou a třetího největšího vývozce ořechů bez slupky – hned za USA a Mexikem.

Mořské produkty

Díky dlouhému a velmi členitému pacifickému pobřeží je Chile jedním z hlavních světových vývozců mořských produktů. Hlavními položkami exportu, které jsou vyváženy z Chile, jsou losos, pstruh, makrela, treska, mořští ježci, mušle, štikozubci a sépie.

Více než 260 chilských produktů je vyváženo do více než 100 zemí světa. Chile je hlavním světovým vývozcem lososa a zpracovaných filetů. Ty distribuuje celkem do 75 zemí světa.

Za minulý rok (2020) se vývoz ryb do zahraniční vyšplhal na 1 763 mil. USD, což je o 7,8 % více než za stejné období v minulém roce, a prodáno bylo o 17,7 % tun více než v roce 2019. Podle průzkumu svou cenu oproti roku 2019 zvýšily některé produkty. Největším odběratelem mořských výrobků z Chile je pak Čína (282 mil. USD) následována Japonskem (237 mil. USD) a USA (225 mil. USD). Na čtvrtém místě s největším odběrem se nachází Španělsko (156 mil. USD). Tyto čtyři země vytvářejí celkem 51 % celkového exportu.

Víno

Chile je osmým největším producentem vína na světě a páté s největším vývozem. Největší vývozci vína jsou chilské regiony Maule, Libertador Bernardo O’Higgins a metropolitní region. Ty produkují dohromady 92,2 % celkové chilské produkce.

Hlavními chilskými odrůdami vín jsou Cabernet Sauvignon, Carmenére, Syrah, Pinot Noir, Sauvignon Blanc, Chardonnay. V Chile existuje více než 12 000 pěstitelů vinné révy a přibližně 140 vinic, které vyrábějí tradiční chilská vína. V roce 2018 vyprodukovali přibližně 1 290 milionů litrů vína. Navíc jsou v Chile vinice na ploše větší než 8 500 hektarů.

Mezi lednem a květnem 2021 činil export chilského vína 342,8 milionu litrů za celkem 768,5 mil. USD, což znamenalo zvýšení exportu o 2,2 % v objemu a 10,2 % v příjmech v porovnání se stejným obdobím za minulý rok. Vína s přívlastkem překonala vývozní čísla z minulého roku a za rok 2021 se vyšplhala na 177,8 milionu litrů za uplynulých 5 měsíců. To vytvořilo výnos 592,5 mil. USD.

Za stejné období se v roce 2021 exportovalo o 0,2 % více šumivých vín než za stejné období minulý rok. Celkem se tohoto typu vína exportovalo 1,3 milionu litrů za 5,1 mil. USD. Vín v láhvích o objemu větším než 2 litry, ale menším než 10 litrů bylo exportováno 9,2 milionu litrů za celkem 17,3 mil. USD v tomto období. Tím se zvýšil vývoz za prvních pět měsíců roku 2021 o 13,7 % vzhledem ke stejnému období za předchozí rok. Nakonec sudové víno zaznamenalo export 139,5 milionu litrů za 121 mil. USD.

Mléčné produkty

Díky příhodné geografické poloze je Chile vhodnou zemí pro produkci mléčných výrobků. Většina společností, které se výrobou mléčných produktů zabývají, jsou střední a menší podniky. Ty se nacházejí především v regionech Los Lagos (což je hlavní region pro zpracování mléka a tvoří až 46 % chilského trhu s touto komoditou), dále regiony Los Ríos (30 %) a Bio Bío či Araucanía společně s metropolitním regionem.

Hlavními produkty, které Chile vyváží, jsou především: kondenzované mléko, mléko v prášku, sýr, máslo nebo manjar. Existuje také asociace producentů těchto výrobků.

Chile má velmi vyvinutou oblast produkce mléčných výrobků. Na trhu je více než 4 500 obchodníků. Země disponuje zhruba 1 milionem hektarů farem a více než 500 000 krav určených pro produkci mléka. Dále má Chile skoro 27 velkých mlékáren a asi stovku menších a malých mlékáren.

Produkce mléka dosahuje 2 550 milionů litrů a vyprodukuje 385 767 tun sýrů a mléka v prášku, či jiných podobných surovin. Během roku 2018 byly hlavními produkty v mléčném průmyslu hlavně zralé sýry, které zahrnovaly 119 400 tun výroby. Následovaly mléka v prášku (77 990 tun) a všechny druhy mléka (414 milionů litrů). Na čtvrtém místě v produkci se umístily jogurty s 235,2 miliony vyprodukovaných litrů.

Co se týká exportu těchto produktů z Chile, největší část zahrnovalo kondenzované mléko (23,5 %), následováno dětskou výživou (13,1 %) a sýrem gouda (9,9 %). Máslo se v exportu objevovalo až z 6,5 % a syrovátka z 6,1 %. V období od ledna do prosince 2020 tyto produkty tvořily 84,5 % exportu z Chile.

V oblasti mléčných produktů jsou vedoucím odběratelem pro Chile Spojené arabské emiráty, do kterých export za minulý rok (2020) vyšplhal až na 23,9 % celkového exportu mléčných výrobků. Následuje export do Peru (11 %) a USA (18,8 %). Export do Mexika představuje 9,8 %, zatímco do Ruska 5,3 %. Ze zemí Karibiku se nejvíce exportovalo do Kostariky (4,3 %). Do Číny Chile exportovalo mléčné výrobky pouze ve výši 3,7 %.

Maso

V Chile byly do masného zpracovatelského průmyslu zavedeny nejnovější technologie, které dovolují zemi posunout mezi sofistikovanější výrobce a vývozce masných produktů. Navíc má Chile rozvíjející se kapacitu být v tomto smyslu konkurencí pro další země ve světě. Nejvíce masných produktů, které Chile produkuje, jsou hovězí, skopové, vepřové a kuřecí maso.

V roce 2018 byla celková produkce masa v zemi 1 500 000 tun, zatímco konzumace dosáhla 1 480 000 tun, z čehož 48 % zaujímalo kuřecí a krůtí maso, 30 % hovězí maso a 21 % vepřové maso. Během posledních 10 let rapidně vzrostla hlavně produkce kuřecího a krůtího masa. V roce 2018 byla produkce kuřecího masa celkem 88 % a krůtího celkem 12 % v zemi.

Export vepřového masa dosáhl v roce 2020 za období od ledna až do srpna 16 673 tun, což představuje zvýšení exportu o 35,7 % oproti stejnému období v roce 2019. Hlavním odběratelem masa se stala Čína, která dovezla 14 641 tun. Také exportu vepřového masa z Chile se však dotkla celosvětová pandemie covidu-19. To způsobilo propad o 15,2 % vývozu. Celkem 42,7 % masných výrobků bylo exportováno do Paraguaye, která se stala hlavním odběratelem v Latinské Americe, následovaná Brazílií.

Zelenina

Každoročně je v Chile pěstována široká škála zeleniny, pod širým nebem, ale také ve sklenících na celkové ploše 77 000 hektarů. Tato produkce je určená pro spotřebu (mražené potraviny, dehydrované potraviny, konzervy a džusy) na národním, ale také mezinárodním trhu.

Hlavní druhy zeleniny, které jsou v Chile pěstovány, jsou následující: hlávkový salát, cibule, rajčata a mrkev. Dalšími plodinami jsou kukuřice, rajčata, artyčoky, zelené fazole, chřest a pepř. V roce 2018 dosáhla celková plocha pro produkci zeleniny 77 220 hektarů.

Velkou výhodou je pěstování zeleniny v celé zemi. To umožňuje mít neustále k dispozici tyto produkty prakticky po celý rok. Mezi regiony Coquimbo a Maule je koncentrováno 85 % celkové produkce. Regiony Arica a Parinacota jsou charakteristické zásobováním v období podzimu až zimy, zatímco oblast Norte Chico je specializována na jarní zásobování. Střed země má nejvyšší produkci, která zásobuje většinu trhu v zemi. Jižní část Chile, která je charakteristická svým klimatem, opět zásobuje chilský trh určitým druhem zeleniny v určitých ročních obdobích.

Včelařství

V posledních deseti letech zaznamenalo včelařství v Chile velký vzestup. V roce 2018 bylo zaregistrováno přes 985 000 úlů v zemi. Více než 6 200 včelařských farem, které se aktuálně v zemi nacházejí, jsou nejčastěji rozmístěny v regionech Parinacota až po Patagonii. O produkci medu se stará druh speciálních chilských včel, které jsou přítomny v ekosystému od severu po jih země a taktéž se nachází v oblasti Pacifiku a v pohoří And.

Hlavním produktem včelařství v Chile je samozřejmě med, kterého se za rok vyprodukuje mezi 7 000 až 11 000 tun. Hlavními exportními trhy v tomto případě jsou pro Chile země EU včetně České republiky.

Podle oficiálních zdrojů tvořil export chilského medu v roce 2017 až 5 milionů tun v ceně 16 mil. USD. V roce 2018 už to bylo 8,4 milionu tun za 29 mil. USD. Hlavním exportním trhem je Německo, které odebírá až 75 % veškerého chilského medu za rok. Ostatní země, které si oblíbily chilský med, jsou Francie, Rakousko a Švýcarsko.

Zpět na začátek

Potravinářské asociace

ASOEX (Asociación de Exportadores de Fruta)

V rámci ovocnářského průmyslu funguje asociace vývozců ovoce ASOEX. Ta se orientuje především na export a všechny oblasti s ním spojené. Zaštiťuje své členy nejen z institucionálního, ale také ekonomického a sociálního hlediska. Starají se o ekonomické záležitosti, s tím jsou spojená například cla na vývoz a potřebné vývozní dokumenty. Mezi členy jsou největší ovocnářské firmy, které se nacházejí zejména na severu Chile v regionech Atacama a Aysén.

FEDEFRUTA (Federación de Productores de Fruta)

Federace FEDEFRUTA sdružuje všechny hlavní pěstitele ovoce v Chile. Specializuje se na vše s tímto sektorem spojené, jako je kontrola kvality ovoce či informace pro pěstitele. Hlavními regiony, kde federace působí, jsou Valparaíso a El Maule, dále pak Atacama a Chile Chico. Federace pomáhá nejen s kontrolou kvality, ale také s propagací firem v zahraničí, exportem a organizací na institucionální úrovni.

SONAPESCA (Sociedad Nacional de Pesca)

Organizace SONAPESCA se snaží zlepšovat úroveň a fungování chilského rybolovu a s nimi spojeného trhu. Zaštiťuje ekonomický, sociální a kulturní sektor v této oblasti a v hlavních regionech rybolovu po celé zemi. Pomáhá s konzervací mořských oblastí, ochranou přírody, rozvojem v technické a vědecké oblasti, potravinovou bezpečností a zdravím všech pracovníků v rybolovu.

AMICHILE (Asociación de Miticultores de Chile)

Asociace chilských chovatelů mušlí AMICHILE. Hlavní oblastí působení asociace je Archipiélago de Chiloé, kde sdružuje malé, střední a velké společnosti zabývající se chovem a následně lovem mušlí. Tímto způsobem se snaží o spolupráci těchto firem a o rozvoj nových technologických a pracovních příležitostí v tomto sektoru.

Vinos de Chile

Asociace Vinos de Chile sdružující pěstitele vinné révy a výrobce chilského vína. Pomáhá v institucionální a legislativní oblasti všem producentům vína. Taktéž zaštiťuje propagaci vinných sklepů a výrobků, je impulzem pro neustálý rozvoj v rámci vinného průmyslu a taktéž organizuje schůze všech členů jednotlivých společností.

FEDELECHE (Federación Nacional de Productores de Leche)

Federace producentů mléčných výrobků FEDELECHE funguje již od roku 1998. Chilská mléčná výroba je velmi důležitou součástí ekonomiky země, federace má za úkol spojovat všechny firmy v tomto oboru a rozvíjet jejich produkci. Hlavními oblastmi pro mléčný průmysl jsou v Chile regiony Linares, Ñuble, Bío-Bío, La Araucanía, Osorno a Llanquihue společně se Zona Centro.

FAENACAR (Asociación de Plantas Faenadoras Frigoríficas de Carnes)

Asociace FAENACAR spojuje všechny zpracovatele a producenty masa v Chile. Stará se o zlepšení kvality produkce masa všech svých členů a taktéž se snaží zastřešit všechny producenty v masném průmyslu v Chile. Mezi hlavní cíle samozřejmě patří také rozvoj v masném průmyslu, jak technologický, tak také institucionální, kvalitativní, aj.

Zpět na začátek

Největší potravinářské společnosti

Agrosuper S.A.

Společnost Agrosuper nabízí masné výrobky, především kuřecí, krůtí a vepřové maso, dále lososy či již zpracované maso ve svých finálních produktech (SuperPollo, SuperCerdo, SuperSalmon, La Crianza, Sopraval).

Agrícola Ariztía S.A.

Společnost Ariztía se zabývá produkcí kuřecího a krůtího masa, ale také produkuje párky, zpracované hovězí maso, vajíčka, sýr a máslo.

Cial Alimentos S.A.

Společnost Cial Alimentos produkuje v potravinářském průmyslu hlavně šunku, párky, zpracované maso a mražené potraviny. Hlavní sídlo mají v Santiagu de Chile.

Colun Ltda.

Firma Colun produkuje chilské mléčné produkty jako mléko, jogurty, sýry, máslo, manjar, mléko v prášku, zákusky, džusy a neslazené nápoje.

Compañía Cervecerías Unidas S.A. (CCU)

Skupina CCU vyrábí a distribuuje chilské pivo a také nealkoholické nápoje jako jsou džusy a limonády. Taktéž má v nabídce minerální chilské vody. Jedná se o společnost, která operuje nejen v Chile, ale také v Argentině, Bolívii, Kolumbii, Paraguayi a Uruguayi.

Embotelladora Andina S.A.

Společnost Andina se zaměřuje na produkci a distribuci balených ovocných nápojů, minerálních vod a sycených nápojů, které zahrnují také Coca Colu. Společnost také produkuje zpracované ovoce a plastové láhve.

Empresas Carozzi S.A.

Společnost Carozzi se zabývá výrobou a distribucí těstovin, rýže, nudlí, cukrárenských výrobků, omáček, rajských omáček, dezertů, ovocných produktů, mouky, nápojů, olivového oleje, krmení pro zvířata.

Nestlé Chile S.A.

Celosvětově známá firma Nestlé Chile produkuje kávu, cereálie, čokoládu, sušenky, mléčné produkty, zvířecí krmivo, zmrzliny, jídlo pro kojence, aj.

Soprole S.A.

Tradiční výrobce a distributor nejrůznějších mléčných výrobků Soprole. Ve svém portfoliu má sýry, mléko, jogurty, máslo, margarín, krémy, kondenzovaná mléka, ale také ovocné šťávy a džusy. Má několik kategorií značek.

Viña Concha y Toro S.A.

Největší distributor a producent chilských vín Concha y Toro. Exportuje vína do celého světa. Na území Chile má několik značek a největší vinice.

Watt’s Alimentos S.A.

Ovoce (džusy, šťávy a marmelády či džemy), mléčné produkty (krémy, sýry, jogurty a mléko), dále firma Watt’s Alimentos produkuje a distribuuje také oleje, mražené potraviny (ovoce a zelenina), čerstvé těstoviny a víno.

Zpět na začátek

Vládní organizace spojené se zemědělstvím a potravinami

Ministerio de Agricultura

Ministerstvo zemědělství je státní instituce odpovědná za podporu, vedení a koordinaci zemědělských činností. Ministerstvo se zabývá podporou rozvoje odvětví a jeho posláním je směřovat ke konkurenceschopnému, udržitelnému, inovativnímu a modernímu zemědělsko-potravinářskému a lesnickému odvětví. Dále se také zabývá regionálním rozvojem venkova.

ODEPA (Oficina de Estudios y Políticas Agrarias)

Organizace ODEPA, která institucionálně posiluje řízení ministerstva zemědělství a veřejných a soukromých subjektů působících v zemědělství a lesnictví a to poskytováním specializovaných poradenských a informačních služeb. Řídí strategické informační systémy, podporuje udržitelné a konkurenceschopné a kvalitní výrobní systémy, podporuje mezinárodní strategie pro zvýšení vývozu zemědělských produktů a spolupracuje při hledání využitelnosti venkovských částí země.

CNR (Comisión Nacional de Riego)

Komise CNR přispívá k rozvoji zemědělství koordinací aktivit v oblasti zavlažování, provádění studií a programů. Zabývá se rozšiřováním a zlepšováním povědomí o zavlažování zemědělských ploch v širších souvislostech a udržitelném, sociálním, hospodářském a environmentálním rámci.

INDAP (Instituto de Desarrollo Agropecuario)

Subjekt INDAP pro hospodářský a udržitelný rozvoj a rozvoj rodinných farem prostřednictvím činností na podporu partnerství a posilování lidského, sociálního, produktivního, přírodního a kulturního kapitálů nejen těchto rodinných farem, ale také původního obyvatelstva z těchto území. Spolufinancuje technickou pomoc pro zlepšení služeb v oblasti řízení podniků v tomto oboru.

FIA (Fundación para la Innovación Agraria)

Cílem nadace FIA je přispět ke zvýšení konkurenceschopnosti národního zemědělství. Její činnost se zaměřuje na podporu inovačních procesů a působení na životní prostředí a podmínky, které tento rozvoj podporují. Tyto procesy rozvíjí prostřednictvím financování iniciativ, vytvářením strategií a předáváním informací a výsledků z inovativních projektů a programů.

SAG (Servicio Agrícola y Ganadero)

SAG se zaměřuje na podporu rozvoje národního zemědělství pomocí ochrany a zlepšování stavu farem, polí a lesních ploch. Taktéž se stará o rozvoj zemědělsko-potravinářské kvality s cílem podpořit konkurenceschopnost, udržitelnost a spravedlnost v tomto odvětví. Taktéž vytváří prevenci před škůdci a nemocemi rostlin a zvířat, které by mohly výrazně poškodit zemědělskou produkci v Chile.

CONAF (Corporación Nacional Forestal)

CONAF se zabývá rozvojem země prostřednictvím lepšího a udržitelnějšího hospodaření s lesními ekosystémy, podporou, zakládáním, obnovou a správou lesů. Stará se o zalesňování měst, zmírňování negativního dopadu změny klimatu, sledováním právních předpisů a ochranou vegetačních zdrojů a správou chráněných přírodních ploch a druhů. Také spravuje národní parky a přírodní rezervace. Zabývá se ochranou přírody.

INIA (Instituto de Investigaciones Agropecuarias)

Institut INIA, který je hlavní zemědělskou výzkumnou institucí v Chile, spadá pod ministerstvo zemědělství. Jeho posláním je vytvářet a přizpůsobovat procesy a začleňovat nové technologie v zemědělství, tak aby přispěly k zabezpečení a kvalitě zemědělské produkce a kvalitě potravin v Chile a aby bylo zemědělství zároveň konkurenceschopné.

FUCOA (Fundación de Comunicaciones, Capacitación y Cultura del Agro)

Nezisková organizace FUCOA je zaměřená na vzdělávání a komunikaci o zemědělském a venkovském prostředí. Vytváří prostor pro účast občanů na záchraně zemědělské tradice a kultury.

INFOR (Instituto Forestal)

Technologický státní institut INFOR patřící pod ministerstvo zemědělství, který se zabývá vytvářením a předáváním vědeckých a technologických poznatků pro udržitelné využívání lesních zdrojů a ekosystému, vývoj produktů a služeb, ale také získávání informací týkajících se lesnictví na hospodářské, sociální a environmentální úrovni.

CIREN (Centro de Información de Recursos Naturales)

Instituce CIREN poskytuje informace o obnovitelných přírodních zdrojích a sdružuje největší georeferenční databázi o půdě, vodních zdrojích, klimatu, ovocnářském průmyslu a lesnictví v Chile společně s katastrem nemovitostí v tomto odvětví.

ACHIPIA (Agencia Chilena para la Calidad e Inocuidad Alimentaria)

Poradní komise ACHIPIA v oblastech týkajících se identifikace, formulace a provádění politik, plánů, programů, opatření a dalších činností kvality a bezpečnosti potravin a rozvoje vnitrostátního systému v tomto směru. Odpovídá za koordinaci mezi subjekty se všemi jeho kompetencemi.

Zpět na začátek

Potravinový zákon

V Chile existuje zákon o potravinách (20.606), který zvyšuje požadavky na snižování škodlivých látek v potravinách. Tento zákon stanovuje, že všechny potravinové produkty musí být jasně označeny prostřednictvím varovných značení „ALTO EN“ na přední straně etiket a obalů.

Označení udávají, jestli byl do potravin přidán sodík, nasycené tuky nebo cukry, které překračují limity stanovené ministerstvem zdravotnictví pro dané produkty. Účelem tohoto zákona je informovat spotřebitele o kvalitě potravin, vylepšení nabídky na trhu a zvýhodnění přístupu ke zdravým potravinám a zvýšení indexu výživy.

Limity maximálního obsahu energie, sodíku, cukrů a nasycených tuků v pevné stravě
Limity maximálního obsahu energie, sodíku, cukrů a nasycených tuků v tekuté stravě

Zpět na začátek

Potravinářský průmysl v době pandemie

Pandemie covidu-19 změnila pohled nejen na zdravotnické sektory jednotlivých zemí, ale ovlivnila také další obory v celosvětovém měřítku. Jedním z nich byl také rozvoj několika nových možností a inovací v potravinářském průmyslu v Chile.

Jednou z rozvíjejících se kategorií s velkým potenciálem uspět jsou zdravé potraviny a produkty. Díky několika propagacím ze strany vlády, která se snaží chilské obyvatelstvo orientovat na lepší a zdravější stravování, vzrostla poptávka po zdravých potravinách na tomto trhu. Také národní společnosti se snaží tomuto novému trendu přibližovat ve své produkci. Chilští spotřebitelé aktuálně hledají hlavně dietní věci s vysokým obsahem proteinů, především v mléčných výrobcích.

Dalším odvětvím, kterému dopomohla v rozvoji hlavně celosvětová pandemie je e-commerce. Ve velké míře se rozmohl systém objednávání potravin přes internet a dovoz z obchodů ke koncovým zákazníkům a také rozvoz hotových jídel z jednotlivých restaurací a stravovacích komplexů, které do té doby tuto možnost ani nenabízely.

Hlavní logistické služby v potravinářském sektoru, jako jsou třeba kolumbijská služba Rappi, která aktivně funguje také v Chile, dokázaly zvýšit své příjmy od začátku pandemie o několik tisíc milionů USD ročně. V Chile funguje také rozvoz pomocí služby Cornershop, digitální platforma umožňuje nákup potravin přes internet a dovoz až ke dveřím domu. Přes karanténu a neustálá omezení se stala jednou z nejvyužívanějších platforem.

V rámci přímých prodejů se vedle e-commerce také zrychlil distribuční kanál prodeje produktů od výrobce ke spotřebiteli. Zde se již v mnoha případech vynechávají prostředníci, kteří v mnoha ohledech velmi zpomalují službu dodání. Menší společnosti se přiklonily za posledních několik měsíců k přímému prodeji díky digitálním možnostem internetu na svých webových stránkách. Využili k tomu e-shop či prodeje přímo přes sociální sítě a WhatsApp.

Zpět na začátek

Příležitosti pro české firmy

V potravinářském průmyslu jsou největší obchodní příležitosti pro české firmy hlavně v oblasti dodávek potravinářských technologií, které pomůžou k efektivnějšímu a výkonnějšímu zpracování zemědělské produkce a výrobě finálních produktů pro lokální trh. Také mohou pomoci zvýšit produkci chilským zemědělcům pro slibně se rozvíjející export potravinářských produktů z Chile.

Hlavními položkami českého exportu do Chile jsou pak dovozy piva, syrovátky, chmele, sladu a dále nejrůznějších polotovarů či cereálií.

Velmi důležitou oblastí se zajímavými příležitostmi pro české firmy mohou být taktéž inovativní postupy pro chov dobytka spojené s technologiemi, jako jsou inseminátory na šlechtění dobytka či chov slepic.

V potravinářském průmyslu je nadále možnost rozvoje také v konzervárnách či udírnách, stejně jako v oblasti pasterizace, tanků na mléko, pivovarnictví (pivovary a mikropivovary) či pekárenských technologiích.

Zpět na začátek

Zdroje informací

Dokumenty:

Články:

Webové stránky:

Zpracováno zahraniční kanceláří CzechTrade Santiago de Chile

Další perspektivní obory v Latinské Americe:




• Teritorium: Amerika | Chile | Zahraničí