Logistické služby pro e-commerce jako perspektivní obor v Chile

(Aktualizováno 5. 2. 2021) E-commerce se v Chile daří a její využití každým rokem stoupá. Chile je jednou hlavních zemí v regionu Latinské Ameriky, která ročně zvyšuje své zisky z internetového obchodování.

Statistika e-commerce v Chile v roce 2019–2020

Elektronický obchod v zemi vzrostl v roce 2019 o 25 % a vydělal okolo 6 miliard USD. Sektory s největším příjmem byly za minulý rok cestování a ubytování (4,51 mld. USD), móda a krása (1,18 mld. USD) a také elektronika a elektronické vybavení (1,54 mld. USD). Více než 14 milionů obyvatel nakupovalo v minulém roce v Chile online (pro představu Chile má dnes kolem 18 milionů obyvatel). Průměrná cena za nákupy byla v Chile 153 USD, což je druhá největší v celém regionu. Další informace na webu Ecommerce News.

S příchodem covidu-19 a s ním spojenou krizí, vystřelila čísla a užívání e-commerce v Chile na historický rekord. V březnu 2020 bylo jejich užívání trojnásobně vyšší než v minulém roce a čísla se dále držela na své historické výši. Naopak fyzické prodejny utrpěly v březnu 2020 velký pokles prodejů, a to skoro o 40 % (způsobeno také samozřejmě celosvětovou krizí a karanténou). Zvýšení u online nákupu bylo kolem 119 %.

Růst prodeje online vs offline během 12 měsíců v Chile

V roce 2020 celkové e-commerce v B2C stoupla na více než 9 miliard USD, které doposud vydělala. To je aktuálně největší skok, který tato část prodeje v Chile zaznamenala (také podpořený pandemií). Odborníci nicméně počítají s tím, že se číslo bude i nadále zvyšovat. Stále více lidí v Chile si oblíbilo styl e-commerce a snaží se co nejvíce uzpůsobovat nákup přes internet svým potřebám.

E-commerce B2C v Chile od roku 1999 do roku 2020 (v miliardách USD)

V Chile samozřejmě nefunguje pouze styl obchodování na bázi B2C (tedy společnost, která prodává přímo koncovému zákazníkovi). Lze nalézt také B2B obchodování, které je obchodním vztahem mezi dvěma společnostmi. Mezi dalšími také B2G (obchodování společností s vládou nebo vládními zařízeními), C2B (tedy obrácený způsob B2C).

Zajímavou a rozšířenou možností je v Chile také C2C, tedy prodej jedné osoby druhé, aniž by byla v tomto vztahu oficiálně zapojena jakákoli společnost vlastnící e-shop, apod. Lidé nakupují a prodávají mezi sebou a obchody si řídí sami. V Evropě je tento model velmi úspěšný (např. Vinted, Bazoš, aj.) V Chile je k dispozici například platforma MercadoLibre, která tento obchodní vztah umožňuje.

Zpět na začátek

Charakteristika logistiky pro e-commerce v Chile

Obecně můžeme pozorovat tři základní pilíře logistiky:

  • Fulfillment
  • Distribuce (ve španělštině tzv. „distribución de última milla)
  • Zákaznická podpora (ve španělštině „atención al cliente“)

Fulfillment

Jedním z největších pomocníků pro e-commerce a také e-shopy je právě služba fulfillment, která se dnes rozmohla po celém světě. Do Chile se tato služba dostala díky velkým logistickým firmám, jako je DHL, a to hlavně díky vzrůstu zájmu o spotřební zboží, jako jsou elektronika, vybavení bytu a jiné doplňky.

Fulfillment je obecně služba zahrnující spoustu služeb, které ulehčují funkčnost e-comerce. Firmy si je najímají hlavně kvůli možnostem skladování, expedici, ale také příjmu vratek, či v některých případech také přímému kompletování produktů. Firmy nabízející fulfillment jsou výhodnější svými službami hlavně proto, že si je pronajme obchodník a tedy o logistický chod objednávek se jako vlastník e-shopů nestará přímo on, služby jsou proto garantovány funkčností a provozovat obchod může být veden prakticky odkudkoli. To přináší jednu z nevýhod: nad svými balíčky nemůže mít obchodník 100% dohled.

Firem nabízejících tyto služby je v Chile nyní velké množství. Vybírat lze podle poskytovaných služeb, ceny ale také například délky na trhu a „pokrytí“ trhu. Mezi stálicemi jako DHL či ChilExpress se dnes začínají objevovat také start-up společnosti, které se touto službou zabývají.

Spousta z těchto firem dnes nabízí také možnost mobilní aplikace, tedy sledování balíčku, aby byl servis dotažen do dokonalosti. Balíček může sledovat nejen provozovatel e-shopu využívající fulfillment servis, ale také koncový zákazník.

Fulfillment většinou provozují firmy, které mají možnosti velkých logistických a distribučních center. Pokud společnost nemá k dispozici logistická centra, může si je v rámci fulfillmentu pronajmout od jiné firmy. V tomto kroku logistiky je vždy důležité mít silný logistický plán. Objednávka prochází procesem příjmu, pickingu a packingu, a proto musí být vždy vše přesně naplánováno.

Hlavními prioritami služby fulfillment jsou:

  • rychlost
  • preciznost
  • škálovatelnost
  • servis

Potenciál jak ve fulfillment servise, ale také v logistice a dodání je možné vidět na grafu níže. Zde jsou porovnány prognostiky pro další roky vzhledem k užívání služeb e-commerce způsobem B2C po vypuknutí pandemie covidu-19. Jejich síla by se podle studie měla ještě zvyšovat.

Představa e-commerce, scénář před a po covidu-19

Zdroj: www.ecommerceccs.cl

Distribuce (distribución de última milla)

Jedním z hlavních problémů nejen chilské, ale hlavně latinskoamerické logistiky je poslední článek – tedy předání zásilky či dopisu příjemci/zákazníkovi. Tento proces se ve španělštině nazývá „logística de última milla“ a zvláště v době aktuální pandemie covidu-19 se jeho problémovost výrazně odrazila na stále více užívané e-commerce a zvýšené logistice s ní spojené.

Problematice „logística de última milla“ se zabývá spousta článků, nejen z aktuální doby, ale také již z dřívějších let. Důležitou otázkou všech těchto článků je „Jak optimalizovat cestu od velkých skladů až k zákazníkovi na jeho danou adresu či do poboček v rámci města?“. Z předchozích studií lze totiž zjistit, že právě v poslední fázi dodání je velký problém.

Spousta zákazníků popisuje nedodání zboží kvůli přetíženým či prázdným skladům, dodání špatného zboží, apod. To znamená, že část „logística de última milla“ je v Chile nekvalitní a velmi neekonomicky zpracovaná.

Při předávání zásilky jde hlavně o načasování, spousta klientů volí ranní nebo večerní hodiny, aby tak mohli zásilku vyzvednout v dobu, kdy nejsou v práci. Pokud není tento systém dodržován, vede to k neustálému zklamání ze strany zákazníků a odklonu od plynulého fungování e-commerce logistiky, která je však budoucností veškerého prodeje nejen v Chile, ale na celém světě.

Problematikou „logística de última milla“ se již aktuálně začalo zabývat několik firem. Hlavní je nový start-upový projekt, který se bude v dohledné době sdružovat s gigantem Amazon. Firma Shipiffy se snaží pomocí své aplikace a zvýšení čísla možných „poslíčků“ zlepšit právě toto předání balíku zákazníkovi, který má být nejkratším a nejrychlejším z celého logistického procesu a tím zajistit jeho funkčnost. Často se totiž stává, že právě tento úsek je z celého logistického plánu tím nejdražším. Je proto velmi důležité důsledně a efektivně využívat kurýrní služby a jejich rozmístění a pohyb.

V chilském regionu je velmi důležité v tomto procesu předat know-how pro ekonomičtější a praktičtější uspořádání těchto logistických cest. Zde nastává velká příležitost hlavně pro zahraniční firmy, které již mají úspěšnou zkušenost v tomto oboru. Samozřejmě je potřeba přizpůsobit systémy na oblast Chile. Země, která je svým územím rozsáhlá a v hlavním městě je mnohdy velmi těžké se pohybovat (hlavně pro způsobené dopravní zácpy, přetíženost, špatné parkování, aj.).

Modely, které lze u „logística de última milla“ užívat jsou tyto:

Model PUSH: tato možnost zprostředkuje dodáno přímo k zákazníkovi, mnohdy se pohybuje mezi 48–72 hodinami, některé společnosti ale jsou schopny předat dodávku i do 24 hodin. Za rychlost se mnohdy platí a připlácí, dodávka přímo do rukou je mnohdy dražší, někdy ale e-shopy nabízí dodání zadarmo, pokud zákazník nakoupí v nějaké předem dané částce.

Model PULL: tento model je nejběžnější právě v České republice, dodávka přijde na nějaké odběrné místo nebo na pobočku nacházející se co nejblíže zákazníkovi, který si ji už převezme sám.

Zpět na začátek

Aktuální logistické služby na chilském trhu

Tradiční a dlouhodobé firmy na trhu

Bluexpress

Bluexpress je logistická firma, která se zabývá dovozem přímo k zákazníkovi. V rámci Chile rozváží (podle webových stránek), až do 300 měst a také lze posílat mezinárodně balíčky až do 220 zemí. Má možnost výběru poboček, které jsou rozmístěny v rámci všech chilských regionů a měst. Dostupnost poboček a jejich množství je velmi dobré, mají až 400 poboček pro vyzvednutí zásilek po celém Chile.

Na webových stránkách si lze danou pobočku vybrat a nechat si zásilku poslat do nejbližšího dostupného místa. Tento systém je výhodný hlavně pro e-commerce obchody, ale také pro zákazníky, kteří sami posílají zásilky.

Dále firma nabízí několik možností poslání, které se liší druhem poslané zásilky, rychlostí doručení, rozměry a hmotností a samozřejmě cenou. Na výběr jsou programy Premium, Priority a Express. Zásilku, stejně jako v ČR má Zásilkovna nebo PPL, lze sledovat online podle jejího referenčního čísla, které po poslání zákazník obdrží. Více naleznete na webových stránkách Bluexpress.

Výhodou pro e-commerce obchody je možnost, kdy vám tato společnost vaše zásilky a produkty rozváží do předem vybraných obchodních středisek, a to ve stanovené dny a časy. Bohužel aplikace je podle některých zákazníků velmi nespolehlivá a často nefunguje. Velký problém je se ztracenými či poničenými zásilkami. Nezajišťují balicí službu.

Correos Chile

Obyčejná státní pošta, která nabízí možnost posílání balíků, dopisů a jiných písemností. Zákazník si na dané pobočce může zřídit také osobní schránku, do které mu zásilky a dopisy budou chodit, pokud mu nevyhovuje čekat na příjezd kurýra, či nemá jak schránku vybírat osobně v domě.

Pobočky jsou opět hojně rozšířeny po celém území Chile. Podle rozměrů a hmotnosti si lze předem na webových stránkách vypočítat cenu posílané zásilky. Také je možné díky jejímu číslu sledovat, kde se zásilka právě nachází a za jak dlouho bude možné, si ji vyzvednout.

Zajímavou dovedností pošty je, že si lze domluvit předání balíku online na stanovenou hodinu a nemusí se čekat v řadě na poště. Pošta funguje s rozvozem jak pro firmy, tak také pro jednotlivé zákazníky. Více informací o nabízených službách je možné najít na webových stránkách Correos Chile.

Velkou nevýhodou, která se na internetu objevila, je častá reklamace balíčků, které přišly poničené, nepřišly vůbec anebo byly ukradeny během převozu k zákazníkovi. Dalšími uváděnými nevýhodami jsou: nejasné vysvětlení, jak funguje tato služba pro e-commerce a také externí zadávání zásilek, což znamená, že reklamace je zdlouhavá a mnohdy nemožná.

Atenas

Firma spolupracuje spíše s e-commerce a hlavně s velkými chilskými firmami jako jsou Fallabella, Linio a Paris, kterým rozváží jejich produkty do celého Chile. Rozváží z daných obchodů zboží k zákazníkům a také se vracejí pro zboží, která má být do obchodů reklamováno. Také dělají retail mezi sklady a obchody, mezi obchody a dále se také zabývají stěhovací službou. Lze si je objednat na převoz zboží. Více informací na stránkách Atenas.

Výhodou je vlastní vozový park firmy, což jí umožňuje zlepšení dodávek a možnost více kontrolovat jejich cesty. Je možné vidět pohyb zásilky v reálném čase. Efektivní úroveň doručení a velmi dobrá logistika ve skladech, což pomáhá k doručení zásilky do cíle. Bohužel, někteří vlastníci e-commerce obchodů si stěžují, že tato firma se nezaměřuje na menší podniky.

Chilexpress

Nejznámější logistická firma v Chile, pracuje pro firmy, ale také pro jednotlivce a má po celém Chile několik svých poboček. Opět lze zásilku přes webové stránky a číslo sledovat, předat nebo vyzvednout si ji na daných pobočkách, které si klient sám zvolí.

Navíc má firma aplikaci do mobilu, kde lze vše přesně odeslat a vyhledat stav zásilky. Provozuje také mezinárodní rozesílání, tedy možnost přijmout nebo posílat zásilky do nebo z celého světa. Více informací na stránkách Chilexpress.

Jako výhoda je uváděna velká škála možností využívání služby, kterou mohou využívat jak malí obchodníci na sociálních sítích, tak velké pobočky. Další výhodou je hlavně velké pokrytí pobočkami, kterých je v celém Chile cca 700. Nabízejí možnost reklamace produktů, tedy pro reklamovaný produkt přijedou a zavezou ho zpátky na pobočku. Společnost disponuje normalizátorem adres, aby se zabránilo selhání doručení. Mezi nevýhody opět patří spousta reklamací na ztracené nebo poničené zásilky.

Starken

Opět jedna z logistických firem, která funguje pro jednotlivé zákazníky, ale také pro e-commerce. Lze si na stránkách či v aplikaci požádat o sledování zásilky, odeslat zásilku nebo si ji nechat nacenit. Další informace na stránkách Starken.

Jednou z výhod uvedených ke společnosti je, že vyzvedávají balíčky klientů v uvedený čas a jsou velmi přesní. Mají spolehlivou sledovací platformu zásilek. Nabízejí možnost výběru nebo výměny produktů přímo z dané adresy klienta. Jedním z problémů opět bývá poničená zásilka nebo bezpečnost, tedy že se zásilky často ztrácejí.

Nové firmy na trhu

Shipit

Firma Shipit se přímo prezentuje jako logistické řešení pro e-commerce. Společnost je vlastně prostředníkem mezi majitelem obchodu a logistickou firmou. Dohlíží na to, aby vše proběhlo v pořádku a aby byl balíček v pořádku předán.

Spolupracují s několika tradičními výše zmíněnými logistickými firmami. Zabývají se vyzvednutím balíčku a dopravou, ale také jeho uskladněním. Díky této službě má obchodník větší přehled o balíčku a jeho odeslání a dodání. Více na webových stránkách Shipit.

Výhodou této možnosti je, že Shipit dělá každému řešení na míru. Tedy vypočítá nejlepší cenu a čas pro odeslání a vybere toho nejlepšího dopravce v daný moment, aby zásilka byla dodána načas.

Shippify

Řešení vhodné pro menší firmy. Funguje na principu Uberu. Je možné odeslat jakoukoli zásilku, jakýchkoli rozměrů a hmotností. Přijede daný řidič a zásilku odveze na dané místo. Lze ho díky aplikaci sledovat a mít tak kontrolu nad vším, co obchodník odesílá. Společnost dodává, že je nejlepším řešením pro odeslání ještě v daný den, tedy, že je velmi rychlým řešením. Více na webových stránkách Shippify.

Fungování na úrovni Uberu je velkou výhodou, tedy lze komunikovat přímo s dopravcem a sledovat cestu, navíc každý řidič nalezne tu nejoptimálnější cestu. Nevýhodami je, že se platí za kilometry, někde se tedy může dodání prodražit, a také, že firma prozatím funguje pouze v Santiagu de Chile, což by se ale podle vyjádření firmy mělo příští rok změnit.

Enviame

Opět jedna z platforem pro e-commerce. Spolupracuje s některými obchodníky známými v Chile. Má možnost propojit svou platformu s platformou prodejce a mít tak přehled o všech dodávkách a jejich čase. Také je možnost komunikovat s daným kurýrem, pokud by někde nastala chyba. Více na webových stránkách Enviame.

Todova

Opět podobný princip jako Shippify, tedy obchodník se spojí přímo s řidičem, vybere si auto podle dané zásilky a tu pak může sledovat až k místu doručení. Problémem je, že opět funguje pouze v Santiagu. Více na webových stránkách Todova.

Zpět na začátek

Aktuální distribuční firmy v Chile

Bodernor Flexcenter

Společnost, která se zabývá vývojem a leasingem skladů a distribučních center. Vyvíjí realitní řešení pro logistickou činnost. Hlavní poslání je generování projektů společně s optimálním inženýrstvím v kombinaci s efektivitou konstrukce a kvalitou materiálů.

Vytváří logistickou infrastrukturu v souladu s požadavky zákazníků. Sklady jsou nedílnou součástí nabízených služeb, které umožňují společnostem fungovat integrálně. Více na oficiálních webových stránkách.

La última milla

Společnost nabízí spousta různých možností. Od získávání zákazníků prostřednictvím digitálních strategií, správou a kontrolou přijímaní objednávek, přípravou podrobností o nich a nakonec posledních krokem – dodávce přímo k domovům zákazníků.

Společnost má tým složený z lidí s rozsáhlými zkušenostmi jak v logistice, tak v elektronickém obchodování, který díky technologii umožňuje vysoký standard služeb. Webové stránky společnosti.

TW Logistica

Společnost věnující se obchodu s warranty, což je finanční nástroj pro kontrolu záruk různých druhů produktů. Od roku 1992 se společnost zabývá také logistikou. Má zkušenosti s řízením a kontrolou zásob, navíc nyní diverzifikovala svou nabídku služeb projektem, jehož cílem je vyřešit problém dodávek a distribuce pro hlavní společnosti v zemi. Více na webových stránkách.

Bodegas San Francisco

Skladovací společnost fungující v Chile již delší dobu. Mají více než 2 130 000 m2 skladů ve 14 centrech, z nichž 7 je v Santiagu de Chile a 4 v regionem Antofagasta, Chillán, Temuco a Puerto Montt. Další 3 sklady má společnost také v sousedním Peru v hlavním městě Lima.

Služba, kterou poskytují spočívá v pronájmu nezávislých skladových modulů od 25 m2 až po kompletní distribuční centra. Každé logistické centrum funguje jako „skladové kondominium“, které má správu, infrastrukturu a širokou škálu služeb spojených se skladovou činností. Další informace na webových stránkách společnosti.

Danco

Společnost má rozsáhlé zkušenosti ve vinařském průmyslu. Podporuje své klienty při provádění jejich logistických a skladovacích úkolů co nejefektivnějším způsobem. Poskytují řešení šitá na míru požadavkům, které si klient objedná. Pronajímají sklady a spolupracují na logistické úrovni. Více na webových stránkách společnosti.

NewTrans

Tato logistická společnost vlastní vozový park s rozsáhlou sítí agentur po celé zemi. Díky strategickému přemýšlení mají precizní dodavatelský řetězec uzpůsobený pro všechny klienty. Součástí logistických služeb je samozřejmě flexibilní a efektivní řešení, což zahrnuje včasná dodání a poskytování informací. Více na webových stránkách.

E Fullfilment

Poskytuje outsourcing logistických služeb a poskytuje plnou distribuci a dodávku koncovému zákazníkovi. Služby, které poskytují, jsou účtovány za jednotku obchodovaného objemu, což umožňuje malým i velkým elektronickým obchodům mít konkurenceschopné náklady a škálovat své virtuální obchody.

Nachází se v obchodním parku Enea’s Bodenor Flexcenter. Mají skladovací prostory, deset nakládacích a vykládacích platforem a podnikové kanceláře. Více na webových stránkách společnosti.

Bodegal

Společnost zpracovává 15 000 m2 s 20 pracovníky. Bodegal mají hygienická povolení pro skladování a manipulaci s potravinami, kosmetikou a neškodnými výrobky, které nepodléhají rychlé zkáze a jsou chráněná zákonnou rezolucí.

Skladovací zařízení jsou umístěna v Centros de Consumo del Gran Santiago a mají přístup k hlavním distribučním trasám v zemi, což podstatně snižuje náklady na dopravu. Společnost dodává těžebním, rybářským, farmaceutickým a potravinářským společnostem. Další infomace naleznete na webových stránkách společnosti.

SAMEX

Společnost má dostupné všechny technologie pro online sledování nákladů, zlepšení infrastruktury a vybavení a rozšiřuje tím pokrytí a optimalizaci sítě. Nabízí logistické služby zaměřené na průmyslový segment. Více se dozvíte na webových stránkách společnosti.

Zpět na začátek

Příležitosti pro české firmy

V sektoru se otevírá prostor pro české firmy zabývající se logistikou. Mají možnost na chilský trh přinést své know-how, které by problematickou situaci s předáváním zásilek a balíčků do rukou zákazníku výrazně zlepšilo a zjednodušilo jak po ekonomické, tak také funkční stránce. Se zkušenostmi, které jsou v České republice již osvědčené, je možné pomoci vybudovat kvalitnější logistickou síť také v této jihoamerické zemi.

S touto možností je zahraniční kancelář CzechTrade Santiago de Chile připravena pomoci všem českým společnostem, které by v tomto oboru měly zájem v zemi prorazit. Budete-li mít chuť se do projektu zapojit a objevit pro sebe a své know-how využití také v chilském regionu, neváhejte kontaktovat zahraniční kancelář CzechTrade Santiago de Chile.

Zpracováno zahraniční kanceláří CzechTrade Santiago de Chile

Další perspektivní obory v Latinské Americe:

Pravidelné novinky e-mailem