Německo: Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled

1. 6. 2016

1. Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled

Vážení exportéři a čtenáři,

novou verzi souhrnné teritoriální informace pro Vás připravil obchodně-ekonomický úsek českého velvyslanectví v SRN ve spolupráci se zastupitelskými úřady v Drážďanech, Düsseldorfu a Mnichově a zástupci CzechTrade, Czechinvest, Czechtourism a Českých center na území Německa.

Nad rámec této publikace si Vás dovolujeme upozornit na souhrnné hospodářské profily jednotlivých spolkových zemí, které najdete na www.businessinfo.cz/nemecko.

Aktuální informace, zejm. k podnikatelskému a právnímu prostředí, najdete na stránkách obchodně-ekonomického úseku ZÚ Berlín a jeho newsletteru, který vychází každé dva měsíce a je k v rubrice Aktuality.

1.1. Oficiální název státu, složení vlády

Spolková republika Německo je federativní republika sestávající z 16 spolkových zemí (Bundesländer), kancléřská a parlamentní demokracie. Vláda je rozdělena mezi federální úroveň a jednotlivé spolkové země. Podrobnější informace jsou k dispozici na:

V nové vládě po volbách 2013, kterou složila nová velká koalice CDU/CSU a SPD a v níž již nefiguruje ve volbách neúspěšná FDP, došlo k výrazným personálním změnám a rovněž k některým zásadním změnám v agendách jednotlivých ministerstev.

Spolkový ministr hospodářství a energetiky (a zároveň vicekancléř)

Sigmar Gabriel (SPD)

Bundesministerium für Wirtschaft und Energie

Invalidenstr. 31, 10117 Berlin

www.bmwi.de

Spolkový ministr zahraničí

Frank-Walter Steinmeier (SPD)

Auswärtiges Amt

Werderscher Markt 1, 10117 Berlin

www.auswaertiges-amt.de

Spolkový ministr vnitra

Thomas de Maizière (CDU)

Bundesministerium des Innern

Alt Moabit 101 D, 10559 Berlin

www.bmi.bund.de

Spolkový ministr spravedlnosti a ochrany spotřebitelů

Heiko Maas (SPD)

Bundesministerium der Justiz und für Verbraucherschutz

Mohrenstrasse 37, 10117 Berlin

Heinemannstr. 6, 53175 Bonn

www.bmj.bund.de

Spolkový ministr financí

Wolfgang Schäuble (CDU)

Bundesministerium der Finanzen

Wilhelmstrasse 97, 10117 Berlin

Graurheindorfer Str. 108, 53117 Bonn

www.bundesfinanzministerium.de

Spolková ministryně práce a sociálních věcí

Andera Nahles (SPD)

Bundesministerium für Arbeit und Soziales

Mohrenstrasse 62 10117 Berlin

Rochusstr. 1, 53123 Bonn

www.bmas.bund.de

Spolkový ministr pro výživu a zemědělství

Christian Schmidt (CSU)

Bundesministerium für Ernährung und Landwirtschaft

Wilhelmstraße 54, 10117 Berlin

www.bmelv.de

Spolková ministryně obrany

Ursula von der Leyen (CDU)

Bundesministerium der Verteidigung

Hardthöhe, 53125 Bonn

Stauffenbergstrasse 18, 10785 Berlin

www.bmvg.de

Spolková ministryně pro rodinu, seniory, ženy a mládež

Manuela Schwesig (SPD)

Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend

Taubenstrasse 42/43, Glinkastrasse 18-24, Jägerstrasse 8/9, 10117 Berlin

Rochusstrasse 8-10, 53123 Bonn

www.bmfsfj.de

Spolkový ministr zdravotnictví

Hermann Gröhe (CDU)

Bundesministerium für Gesundheit

Am Probsthof 78a, 53123 Bonn

Wilhelmstrasse 49, 10117 Berlin

www.bmg.bund.de

Spolkový ministr dopravy a digitální infrastruktury

Alexander Dobrindt (CSU)

Bundesministerium für Verkehr und digitale Infrastruktur

Invalidenstrasse 44, 10115 Berlin

Robert-Schumann-Platz 1, 53175 Bonn

www.bmvbs.de

Spolková ministryně životního prostředí, ochrany přírody, stavebnictví a reaktorové bezpečnosti

Barbara Hendricks (SPD)

Bundesministerium für Umwelt, Naturschutz, Bau und Reaktorsicherheit

Alexanderplatz 6, 10178 Berlin

Heinrich-v.-Stephan-Str. 1, 53175 Bonn

www.bmu.de

Spolková ministryně pro vzdělávání a výzkum

Johanna Wanka (CDU)

Bundesministerium für Bildung und Forschung

Heinemannstr. 2, 53175 Bonn

Hannoversche Strasse 28-30, 10115 Berlin

www.bmbf.de

Spolkový ministr pro hospodářskou spolupráci a rozvoj

Gerd Müller (CSU)

Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung

Friedrich-Ebert-Allee 40, 53113 Bonn

Europahaus, Stresemannstrasse 94, 10963 Berlin

www.bmz.de

Spolkový ministr pro zvláštní úkoly, vedoucí úřadu spolkového kancléřství

Peter Altmeier (CDU)

Bundeskanzleramt: Willy-Brandt Str. 1, 10557 Berlin

www.bundeskanzlerin.de

 

zpět na začátek

1.2. Demografické tendence: Počet obyvatel, průměrný roční přírůstek, demografické složení (vč. národnosti, náboženských skupin)

Počet obyvatel SRN (k 31. 12. b. r.):

  • 2015: 81,69 mil.
  • 2014: 81,1 mil.
  • 2013: 80,77 mil.
  • 2008: 82 mil.
  • 2004: 82,5 mil.
  • 1998: 82,04 mil.
  • 1993: 81,34 mil.
  • 1990: 79,75 mil.

Bevölkerungsstand

31.3.2015

30.6.2015

1000

 

 

 

Insgesamt

81 292,4

81 459,0

männlich

 

39 915,8

40 029,4

weiblich

 

41 376,6

41 429,5

Deutsche

 

73 570,2

73 541,6

männlich

 

35 919,4

35 909,4

weiblich

 

37 650,8

37 632,2

Nichtdeutsche

7 722,2

7 917,4

männlich

 

3 996,4

4 120,0

weiblich

 

3 725,9

3 797,4

Zdroj: http://de.statista.com/statistik/daten/studie/2861/umfrage/entwicklung-der-gesamtbevoelkerung-deutschlands

Počet obyvatel SRN dle věkových skupin (data k 31. 12. 2015):

Na konci roku 2014 žilo v Německu přibližně 24,66 milionu lidí v produktivním věku (40 až 59 roků).  V Německu je od roku 1972 vyšší úmrtnost než porodnost obyvatelstva

 

Věkové skupiny

procenta

Unter 1 Jahr

0,72

1-5 Jahre

3,44

6-14 Jahre

6,5

15-17 Jahre

2,43

18-20  Jahre

2,47

21-24 Jahre

3,75

25-39 Jahre

15,05

40-59 Jahre

24,66

60-64 Jahre

5,14

65 Jahre und alter

17,05

zdroj: http://de.statista.com/statistik/daten/studie/1365/umfrage/bevoelkerung-deutschlands-nach-altersgruppen/

 

Migrace obyvatelstva v SRN (1991– 2015)

Statistika ukazuje příliv (modrá) a odliv (červená) obyvatelstva do/z Německa v letech 1991 – 2015 (v tisících)

Odliv

Saldo

596 455

602 523

720 127

782 071

815 312

462 096

676 555

314 998

698 113

397 935

677 494

282 197

746 969

93 664

755 358

47 098

672 048

201 975

674 038

167 120

606 494

272 723

623 255

219 288

626 330

142 645

697 632

82 543

628 399

78 953

639 064

22 791

636 854

43 912

737 889

-55 743

733 796

-12 782

670 605

127 677

678 969

279 330

711 991

368 945

797 886

428 607

766 000

577 000

618 000

1 036 000

 Zdroj: destatis

Příslušnost obyvatelstva k náboženským skupinám (k 31. 12. 2015)

Náboženské skupiny v Německu

 Hodnoty

 

 

Počet členů římsko-katolické církve

 23,94 mil.

 

 

Počet členů evangelické církve

 23,04 mil.

 

 

Počet muslimů v Německu

 

 4 mil.

 

 

Počet členů židovských společností

 100 437

 

 

Religiozita v Německu

 

 Hodnoty

 

 

Podíl Němců věřících v Boha

 

 58 %

 

 

Počet návštěvníků katolických bohoslužeb

 2,6 mil.

 

Počet výstupů z katolické církve

 217 716

 

 

Počet německých poutníků na Svatojakubské cestě

 18 859

 

25 % Němců ve věku 16+ se hlásí k protestantskému náboženství (evangelismu). Ke katolickému náboženství pak dalších 25 %. Islámská náboženská komunita tvoří asi 4 % věřících. 38 % Němců stojí o rovnoprávnost islámu s křesťanstvím. 18% obyvatelstva chodí pravidelně do kostela nebo se účastní nějaké náboženské události.

Religionsgemeinschaften in Deutschland Hodnoty
Ev. Landeskirchen 23,04
Katholische Kirche 23,94
Islam 4,00
Orthodoxe / orientalische Kirchen oder unierter Kirchen 1,53
Buddhisten 0,27
Hindus 0,10
Judentum 0,10

Průměrný roční přírůstek obyvatel v SRN

Počet narozených dětí v SRN po letech pomalu stoupá, avšak úmrtnost je stále vysoká. Důsledkem toho je nepříliš vysoký přírůstek obyvatelstva s hodnotou okolo 0,5 % (2014 saldo nově narozených vůči úmrtím -1,9 na 1.000 obyv.) ročně. Pozitivní přírůstek byl především důsledkem přistěhovalectví z východní a jihovýchodní Evropy a bývalého Sovětského svazu (od roku 1950 se odhaduje na 4,4 milióny přistěhovalců). Důsledkem migrační krize lze nepříliš vysokou, ale stále pozitivní hodnotu přírůstku obyvatelstva očekávat také v roce 2015. Bez přistěhovalectví by se počítalo v roce 2050 s poklesem na 59 milionů obyvatel.

 

Narozených

Zemřelých

Rok

Celkově

na  1 000 ob.

Celkově

na 1 000 ob.

2014

714 927

8,8

868 356

10,7

2013

682 069

8,4

893 825

11,1

2012

673 544

8,4

869 582

10,8

2011

662 685

8,2

852 328

10,6

2010

677 947

8,3

858 768

10,5

2009

665 126

8,1

854 544

10,4

2008

682 514

8,3

844 439

10,3

2007

684 862

8,3

827 155

10,1

2006

672 724

8,2

821 627

10

2005

685 795

8,3

830 227

10,1

2004

705 622

8,6

818 271

9,9

2003

706 721

8,6

853 946

10,3

2002

719 250

8,7

841 686

10,2

2001

734 475

8,9

828 541

10,1

2000

766 999

9,3

838 797

10,2

Zdroj: destatista

Počet cizinců žijících v SRN (k 31. 12. 2015) podle země původu:

K 31. 12. 2015 žilo v Německu přibližně 9 108 tisíc cizinců. Jejich počet se oproti roku 2014 zvýšil o necelých 955 tisíc. Převážnou část z tohoto přírůstku tvořili cizinci přicházející ze Sýrie, jejichž počet se zvýšil o 248 360 a celkově tak na konci roku 2015 činil 366 566. Syrská menšina se tak stala 5. nejpočetnější skupinou v Německu. Největší menšinou žijící v Německu je dlouhodobě turecká, následovaná polskou, italskou a rumunskou. Počet Čechů žijících v SRN k 31. 12. 2015 byl 53 908 osob. 

Zdroj:

http://de.statista.com/statistik/daten/studie/1221/umfrage/anzahl-der-auslaender-in-deutschland-nach-herkunftsland/

Země původu

2014

2015

Změna 2015 vs 2014

Turecko

1 527 118

1 506 113

-21 005

Polsko

674 152

740 962

66 810

Itálie

574 530

596 127

21 597

Rumunsko

355 343

452 718

97 375

Řecko

118 196

366 556

248 360

Chorvatsko

328 564

339 931

11 367

Rusko

263 347

297 895

34 548

Srbsko

221 413

230 994

9 581

Kosovo

220 908

230 427

9 519

Bulharsko

183 263

226 926

43 663

Česká Republika

49 985

53 908

3 923

zpět na začátek

1.3. Základní makroekonomické ukazatele za posledních 5 let (nominální HDP/obyv., vývoj objemu HDP, míra inflace, míra nezaměstnanosti). Očekávaný vývoj v teritoriu s akcentem na ekonomickou sféru.

Souhrnná ekonomická data jsou k dispozici na stránkách Spolkového statistického úřadu, prognózy poradního orgánu spolkové vlády pro makroekonomický vývoj najdete na webu Sachverständigenrat.

Aktuální data a prognózy obchodně-ekonomický úsek zaznamenává a analyzuje v pravidelných newsletterech, které jsou ke stažení na webu MZV.

Níže uvádíme ekonomická data a aktuální prognózy.

Hrubý domácí produkt SRN 2012-2015

Výpočet domácího produktu  
Důležité makroekonomické veličiny  
Makroekonomické veličiny Jednotka 2012 2013 2014 2015
Hrubá přidaná hodnota Mld. € 2 470,199 2 536,860 2 623,090 2 722, 657
Zemědělství a lesní hospodářství, rybolov Mld. € 21,581 20,040 17,903       15, 028
Výrobní průmysl bez stavitelství Mld. € 645,948 655,525 674,793     701, 177
                 z toho: zpracovatelský průmysl Mld. € 558,745 572,594 593,565     615, 384
Stavitelství Mld. € 111,984 113,329 120,738     128, 089
Obchod, doprava, pohostinství Mld. € 389,987 396,251 407,163     421, 622
Informace a komunikace Mld. € 117,214 122,887 127,478     133, 401
Financování a pojišťovací služby Mld. € 102,426 104,745 107,605     106, 599
Činnost v oblasti nemovitostí Mld. € 277,475 283,599 291,822     303, 976
Obchodní služby Mld. € 260,456 276,394 290,201     305, 038
Veřejné služby, vychovatelství, zdravotnictví Mld. € 441,751 460,639 478,391     496, 998
Jiné služby Mld. € 101,377 103,451 106,996     110, 729
Hrubý domácí produkt Mld. € 2 749,900 2 820,820 2 915,650  3 025, 900
Výdaje na spotřebu Mld. € 2 060,767 2 104,642 2 156,210  2 220, 078
Výdaje na spotřebu domácností Mld. € 1 539,477 1 562,704 1 592,164  1 633, 388
Státní výdaje na spotřebu Mld. € 521,290 541,938 564,046     586, 690
Výdaje na hrubou tvorbu fixního kapitálu Mld. € 551,239 557,304 585,089     606, 174
Stroje Mld. € 181,739 181,253 189,795     200, 069
Budovy Mld. € 273,853 277,226 291,751     297, 653
Jiná zařízení Mld. € 95,647 98,825 103,543     108, 452
Změna stavu zásob a čisté pořízení cenností Mld. € -23,852 -10,533 -22,030    - 36, 450
Domácí spotřeba zboží Mld. € 2 588,154 2 651,413 2 719,269  2 789, 802
Čistý vývoz (vývoz mínus dovoz) Mld. € 161,746 169,407 196,381      236, 098
Vývoz  Mld. € 1 262,872 1 283,139 1 333,186  1 419, 606
Dovoz Mld. € 1 101,126 1 113,732 1 136,805  1 183, 508
Hrubý národní důchod Mld. € 2 822,208 2 882,035 2 982,444  3 091, 500
Národní důchod Mld. € 2 055,348 2 096,608 2 176,188  2 260, 646
Náhrady, odškodnění zaměstnancům Mld. € 1 389,676 1 430,774 1 485,290  1 543, 106
Příjmy z podnikání a majetku Mld. € 665,672 665,834 690,898     717, 540
Hrubý domácí produkt (BIP)          
Cenově upraveno 2010=100 103,98 104,39 106,06     107, 85
Míra změny hrubého domácího produktu, cenově upraveno % 0,4 0,3 1,6 1,7
           
Zboží a služby          
      Stav k 5.4.2016  
Zdroj: Statistisches Bundesamt 2016          

 

 

 HDP na obyvatele (SRN) v EUR

HDP / obyvatele (€) 2011 2012 2013 2014
SRN 33 005 33 569 34 219 35 230

  

Prognózy německé ekonomiky:

Německá ekonomika v r. 2015 a prognózy pro r. 2016-2017  
YOY v %  2015 2016p 2017p
HDP 1,7 1,3-2,2 1,6-2,3
Soukr. spotřeba 1,9 1,6-1,8 1,3-1,6
Veřejné výdaje 2,8 2,0-3,1 1,1-1,9
Investice 1,7 0,9-2,9 1,9-3,7
Export 5,4 2,1-4,2 3,8-5,3
Import 5,7 3,8-5,3 5,5-5,6
Inflace 0,3 1,2-1,3 1,7
Nezaměstnanost (%) 6,4 6,6 6,8
Zdroj: Bundesregierung, Deutsche Bundesbank, Deutsche Bank, Handelsblatt Research Institute, IfW, Sachverständigenrat, Commerzbank, Destatis, DIHK

Prognózy jednotlivých odvětví:

Prognózy průmyslových sektorů v SRN
YOY v % 2015 2016
Automotive 2,5 0,5
Elektrotechnický 0,5 0
Farmaceutický 4 1
Chemický -1 -0,5
IT 3,5 1,5
Kovozpracující 0 0
Metalurgický 0 1
Papírenský 0 0
Plasty 1,5 0
Potravinářství -0,5 0
Stavební hmoty -1,5 -1
Strojírenský -1,5 0
Textil 2 0
Zpracovatelský prům. 0,5 0,25
Zdroj: Deutsche Bank, GTAI  

zpět na začátek

1.4. Veřejné finance, státní rozpočet - příjmy, výdaje, saldo za posledních 5 let

Podrobně zpracované informace naleznete na stránkách spolkového ministerstva financí, odkud pochází i níže uvedené tabulky a grafy.

Spolkový rozpočet (v mld. €)

Bundeshaushalt 2010 bis 2015              
Gesamtübersicht                
Gegenstand der Nachweisung   2010 2011 2012 2013 2014 2015
        Ist Ist Ist Ist Ist Soll1
        Mrd. €          
1. Ausgaben     303,7 296,2 306,8 307,8 295,5 302,6
Veränderung gegenüber Vorjahr in % 3,9 -2,4 3,6 0,3 -4 2,4
2. Einnahmen2     259,3 278,5 284 285,5 295,1 302,3
Veränderung gegenüber Vorjahr in % 0,6 7,4 2 0,5 3,4 2,4
darunter:                  
Steuereinnahmen     226,2 240,1 256,1 259 270 280
Veränderung gegenüber Vorjahr in % -0,7 9,7 3,2 1,5 4,2 3,4
3. Finanzierungssaldo   -44,4 -17,7 -22,8 -22,4 -0,3 -0,3
in % der Ausgaben     14,6 6 7,4 7,3 0,1 0,1
Zusammensetzung des Finanzierungssaldo          
4. Bruttokreditaufnahme3     288,2 274,2 245,2 238,6 201,8 182,4
5. Sonstige Einnahmen und haushalterische          
Umbuchungen     5 3,1 9,9 7,9 -1,5 6,3
6. Tilgungen (+)     239,2 260 232,6 224,4 200,3 188,7
7. Nettokreditaufnahme   -44 17,3 22,5 22,1 0 0
8. Münzeinnahmen     -0,3 -0,3 -0,3 -0,3 -0,3 -0,3
nachrichtlich:                
investive Ausgaben     26,1 25,4 36,3 33,5 29,3 30
Veränderung gegenüber Vorjahr in % -3 -2,7 43 -7 -12,6 2,6
Bundesanteil am Bundesbankgewinn 3,5 2,2 0,6 0,7 2,5 3
                   
Abweichungen durch Rundung der Zahlen möglich          
1Entwurf zum Nachtragshaushalt 2015, Stand 18. märz 2015        
2Gemäß  §13 Absatz č Nr. 3 BHO            
3Nach Berücksichtigung der Eigenbestandsveränderung        
Stand: März 2015                

 

Spolkový rozpočet na r. 2016 - V pátek 27. 11. 2015 schválil Německý spolkový sněm spolkový rozpočet na r. 2016. Rozpočet ve výši 316,9 mld. € (YOY: +3,3 %) by měl –
„pokud to bude možné“ (cit. W. Schäuble) - zůstat vyrovnaný, a to i přes významné navýšení výdajů v souvislosti s imigrační vlnou. Spolek vydá dodatečných 8 mld. € na ubytování uprchlíků, 3,3 mld. € na sociální výdaje (Hartz-IV), dalších 4,3 mld. € obdrží spolkové země a obce, 1 mld. € bude činit navýšení rozpočtu na personál spolkového úřadu pro migraci a uprchlíky a ca. 500 mil. € na posílení výstavby sociálního bydlení. Celkem tedy 17,1 mld. €. Spolková vláda zároveň navýší humanitární pomoc o 450 mil. € právě se zaměřením na sousední regiony EU a uprchlickou krizi. Mezi jednotlivými spolkovými resorty si v r. 2016 nejvíce polepší právě MZV (+ 29%), MV (+26 %), MZd (+21 %) či MD (+6). Rozpočet většiny ostatních resortů vzroste mezi 2-3 %. Jednou z hlavních priorit spolkové vlády jsou investice do dopravní a digitální infrastruktury. Rozpočet spolkového ministerstva dopravy bude v r. 2016 činit 24,6 mld. €, přičemž investice do silniční, železniční a říční dopravní infrastruktury by měly dosáhnout rekordních 13 mld. € s tím, že do r. 2018 by nárůst těchto investic měl činit +40 %. Státní společnost DB by na údržbu a modernizaci železnic měla vynaložit do r. 2019 celkem 28 mld. €. Podpora spolku na výstavbu rychlého internetu (širokopásmové vedení) by měla dosáhnout 2,7 mld. € (za celé vládní období).

Výdaje spolkového rozpočtu na r. 2016 v detailu:

Částka Pozice Podíl
v tis. EUR Výdaje na celkové částce
161.484.788 Sociální zajištění, rodina a mládež, politika pracovního trhu 50,96%
  71.571.754 Všeobecné služby 22,58%
  31.251.762 Finanční hospodářství 9,86%
  21.961.294 Vzdělávání, věda, výzkum, kulturní záležitosti 6,93%
  18.880.635 Doprava a zpravodajství 5,96%
   5.869.955 Energie a vodní hospodářství, živnosti, služby 1,85%
   2.501.688 Bydlení, výstavba měst, komunální služby obcí 0,79%
   2.311.647 Zdravotnictví, životní prostředí, sport a zotavení 0,73%
   1.066.477 Výživa, zemědělství a lesnictví 0,34%
Zdroj: Bundeshaushalt-info.de     

zpět na začátek

1.5. Platební bilance (běžný, kapitálový, finanční účet), devizové rezervy (za posledních 5 let), veřejný dluh vůči HDP, zahraniční zadluženost, dluhová služba

Platební bilance zahr. obchodu a kapitálový účet (zdroj: Bundesbank)

Pozice    Mrd € 2013 2014 2015
I. Platební bilance (Saldo) 190,4 212,9 257
    1. Obchod se zbožím  211,6 226,5 263
                  Vývoz (fob) 1079,8 1114,8 1179,6
                  Dovoz (fob) 868,2 888,3 916,6
             Zahraniční obchod 197,6 213,6 247,7
                  Vývoz(fob) 1088 1123,7 1195,9
                  Dovoz (fob) 890,4 910,1 948,2
       
    2. Služby      
                 (Saldo) -43,2 -35,4 -30,2
                z toho:      
               Cestovní ruch (Saldo) -37,7 -37,7 -35,6
    3. Primární příjmy 65,8 62,4 63,7
                z toho:      
        Majetkové příjmy(Saldo) 64 61,3 63,4
       
    4. Sekundární příjmy(Saldo) -43,8 -40,7 -39,5
       
II. Saldo změněné majetkové bilance -0,6 1,1 -0,2
       
III. Saldo kapitálové bilance
218,9 244,4 232,2
    1. Přímé investice 21,6 79,4 56,4
       
    2. Investice v cenných papírech 160,5 137,4 199,1
       
    3. Finanční deriváty 23,9 31,8 25,8
       
    4. Ostatní kapitálové investice 11,9 -1,6 -47
       
    5. Měnové rezervy 0,8 -2,6 -2,2
       
IV. Transakce statisticky      
       nezařaditelné 29,1 30,4 -24,7
Pozice         Mrd € 2013 2014 2015
Saldo kapitálové bilance1) 218,9 244,4 232,2
1. Přímé investice 21,6 79,4 56,4
     Domácí investice v zahraničí 68,7 85,7 98
     Zahraniční investice v tuzemsku 47,1 6,2 41,6
2. Investice v cenných papírech 160,5 137,4 199,1
     Domácí investice v cenných papírech      
     zahraničních emitentů 140,4 149 124,1
          Akcie 18,9 12,4 19,7
          Podíly investičních fondů 32,4 41,3 35,5
          Dlouhodobé      
          dluhopisy 84,5 95,8 73,9
          Krátkodobé      
          dluhopisy 4,5 -0,5 -5
    Zahraniční investice       
    v cenných papírech      
   domácích eminentů -20,2 11,6 -75
            Akcie 4,9 5,1 10,3
           Podíly investičních fondů 6,1 -5,2 5,5
           Dlouhodobé dluhopisy -8,3 14,8 -98
           Krátkodobé dluhopisy -22,9 -3,2 7,2
    3. Finanční deriváty7) 23,9 31,8 25,8
    4. Ostatní kapitálové investice 11,9 -1,6 -47
  Monetární finanční instituty 101,4 43,8 48,9
          dlouhodobé -34 35,7 16,7
          krátkodobé 135,4 8,1 -65,6
Podniky a soukromé osoby 23,3 -24,3 -27,8
         dlouhodobé 20,2 4,1 -2,7
         krátkodobé 3,1 -28,4 -25,1
   Stát 9,9 22,8 -0,8
         dlouhodobé 6,7 0,5 -3,8
         krátkodobé 3,2 22,2 2,9
  Bundesbank -122,6 -43,9 30,5
    5. Měnové rezervy 0,8 -2,6 -2,2

 

 

 

Veřejný dluh / HDP      
  2011 2012 2013 2014
SRN 78,4 79,7 77,4 74,9
Zdroj: Eurostat, 10/2015

 

Veřejný dluh (nominální hodnota v mil. €)

Tabulka 1: Státní deficit/přebytek a stav dluhu          
a další  související údaje          
Členský stát: Německo ESVG 2010 2010 2011 2012 2013
Údaje v mil. € Klíč        
Datum: 30.09. 2014          
Deficit (-)/Přebytek (+) B9        
Stát S.13        
  Spolek S.1311        
  Země S.1312        
  Obce S.1313        
  Sociální pojištění S.1314        
    konečné konečné zčásti konečné zčásti konečné
           
Konsolidovaný stav státního dluhu (brutto)          
Dle nominálních hodnot na konci roku   2.067. 441 2.095.625 2.173.639 2.159.468
Dle instrumentů:          
Hotovost a vklady AF 2 12.169 11.849 11.249 12.179
Cenné papíry bez podílových práv a finančních derivátů AF 3 1.396.221 1.462.529 1.548.316 1.555.987
krátkodobé AF 31 86.708 116.289 106.928 85.836
dlouhodobé AF 32 1.309.513 1.346.240 1.441.388 1.470.151
Kredity AF 4 659.051 621.248 614.074 591.301
krátkodobé AF 41 233.738 197.671 155.068 126.701
dlouhodobé AF 42 425.313 423.577 459.006 464.600

zpět na začátek

1.6. Bankovní systém (hlavní banky a pojišťovny)

Centrální bankou vykonávající bankovní dohled nad fungováním celého bankovního systému v SRN je Deutsche Bundesbank, která tuto činnost vykonává za přispění svých 16 zemských poboček v jednotlivých spolkových zemích. Doprovodným dozorčím orgánem bankovního systému je rovněž Spolkový dozorčí úřad pro úvěrování (Bundesaufsichtsamt für das Kreditwesen) se sídlem v Berlíně. Do kompetencí Deutsche Bundesbank patří mimo jiné i vydávání mincí (vydávání a povolování emisí bankovek spadá do kompetence Evropské centrální banky - EZB). Bankovní instituce působící na území SRN musí prokázat, že disponuje vlastním kapitálem v minimální výši 5 mil. €.

Německý bankovní systém se vyznačuje zejména univerzálností úvěrových ústavů - obchodních bank. Většina bankovních institutů provádí všechny myslitelné bankovní obchody pod jednou střechou. Obchodní banky se dají rozdělit podle své velikosti a významu na tři základní skupiny:

  • privátní obchodní banky (kreditní banky) s dalším dělením na velké banky s celostátní působností, regionální banky, privátní bankéře, jakož i pobočky zahraničních bank. Celkový podíl této skupiny na obchodním obratu všech obchodních bank dosahuje jedné třetiny.
  • spořitelny a zemské banky s veřejně-právním statutem, které jsou specialitou německého bankovního systému. (Landesbanken, Landessparkassen - ZBS). Tyto veřejnoprávní subjekty náleží do kompetence zemí a jsou zřizovány zemskými zákony. Jejich cílem je zajištění region. finanč. infrastruktury a za tímto účelem poskytuje jejich zřizovatel (země) věřitelům ZBS neomezené ručení a další služby subvenčního charakteru. Tím získávají tyto subjekty konkurenční výhodu, která jim na dotčených trzích umožňuje dominovat nad soukromými bankami, jež tak jsou nuceny směřovat své aktivity do jiných, rizikovějších oblastí.
  • družstevní lidové banky (Volksbanken) a raiffeisenky (Raiffeisenbanken) a jejich centrály.

Vedle univerzálně působících bank existují v Německu i speciální bankovní ústavy, které jsou činné jen v určitých oblastech bankovních obchodů. K těmto bankám se řadí hypoteční banky (Bayrische Hypotheken- und Vereinsbank je universální bankou) a instituty, specializující se na dlouhodobé úvěry (stavební úvěry, nákup nemovitostí).

Poslední skupinou jsou banky se speciálním statutem a zvláštními úkoly, mezi něž např. patří veřejně-právní KfW - Kreditanstalt für Wiederaufbau a stavební spořitelny pro drobnou klientelu.

Statistické a strukturální údaje o bankách, bankovních obchodech, platebním styku, finančních trzích viz stránky Spolkového svazu německých bank (Bankenverband)

10 největších bank v SRN (k 31. 12. 2015) s obratem v mld. €

Deutsche Bank AG  1709
Commerzbank AG 558
KfW-Konzern 489
DZ Bank AG 403
Unicredit Bank AG 300
Landesbank Baden-Württemberg (LBBW) 266
Bayerische Landesbank 232
Norddeutsche Landesbank (Nord/LB) 198
Landesbank Hessen-Thüringen Girozentrale 179
Postbank AG 155

Zdroj: http://de.statista.com/statistik/daten/studie/157580/umfrage/bilanzsumme-der-groessten-banken-in-deutschland/

Německé pojišťovny plně pokrývají veškerá možná rizika formou příslušných pojištění: nemocenské, úrazové, životní, stejně jako pojištění proti nejrůznějším škodám. Pojišťovny působící na německém trhu je možné rozdělit dle jejich právních forem na akciové společnosti, tzv. pojišťovací spolky na bázi reciprocity (tzv. vvag), veřejnoprávní pojišťovny a filiálky zahraničních pojišťoven. Činnost těchto pojišťovacích ústavů podléhá plné konkurenci a řídí se dvěma hlavními zákonnými normami (pojišťovací zákon, tzv. Versicherungsvertraggesetz a zákon řídící právo všeobecných obchodních podmínek, tzv. AGB-Gesetz). Finanční situace pojišťoven je přísně v pravidelných intervalech přezkoumávána spolkovým orgánem, kterým je Spolkový dozorčí úřad pro pojišťovnictví se sídlem v Berlíně. V zájmu ochrany pojištěnců je povinna každá pojišťovna před zahájením vlastní činnosti prokázat stanovenou minimální kapitálovou vybavenost.

Největším německým pojišťovacím ústavem aktivním ve všech odvětvích pojištění je Allianz, AG. K dalším předním pojišťovacím ústavům patří Generali, WWK Algemeine Versicherung, UAP, Gothaer, Münchener Rückversicherung, ARAG, Mannheimer Versicherung apod.

V Zaměstnavatelském svazu pojišťoven v Německu je sdruženo na 250 řádných členů. Další informace viz: www.agv-vers.de.

zpět na začátek

1.7. Daňový systém

Daňový systém Německa je složitý a vybírané daně na krytí veřejných výdajů se dělí na tři úrovně (spolkové daně, zemské daně a obecní daně a přirážky). Výnos z některých daní se určitým procentem pak ještě přerozděluje mezi tyto skupiny. Vedle tří národních úrovní existuje samozřejmě ještě úroveň čtvrtá – unijní.

Struktura daňových příjmů

Daň z příjmu, která zahrnuje daň z příjmu fyzických (daň ze mzdy, daň z příjmu z nezávislé činnosti) a právnických osob (korporační daň včetně příplatku solidarity) představují nejvýznamnější přímou daň, vybíranou v Německu. Na celkovém výběru daní se podílí cca 40 %. Vybírají ji spolkové země a přerozdělují ve prospěch spolku (42,5 % u daně z příjmu fyzických osob, 50 % u korporační daně), obcí (15% daně z příjmu fyzických osob), zbytek zůstává k dispozici zemským rozpočtům.

Daň z příjmu fyzických osob platí v Německu registrované fyzické osoby ze závislé činnosti  (mzdy, příjmy), ze zemědělství a lesnictví, z řemeslných provozů, z výdělečné činnosti (např. u příslušníků svobodných povolání), z kapitálového majetku, z pronájmů a z propachtování a z jiných specifikovaných příjmů. U daně z příjmu je uplatňováno lineárně-progresivní zdanění.

Z příjmu se odpočítává nezdanitelná částka ve výši 7.664 Euro (u manželů dvojnásobek).

Od 1. 1. 2005 se pohybují vlastní sazby daně z příjmu od 15 % do 42 %. Horní hranice zdanění se aplikuje od zdaňovacího ročního základu 52.152 € u svobodných a bezdětných zaměstnanců (u manželů dvojnásobek).

Platbě daně z příjmu právnických osob (korporační daň) podléhají právnické osoby (a.s., spol. s.r.o. atd.). Je stanovena ve výši 25,0 % ze zisku. Dividendy jsou zahrnovány jen z poloviny do vyměřovacího základu pro osobní daň z příjmu. (Příjmy společníků se zdaňují podle zákona o dani z příjmu.) Poloviční zahrnování těchto příjmů bylo zavedeno počátkem roku 2001 na základě požadavků EU.

Dále je třeba ještě upozornit na solidární příplatek, který činí 5,5 % ze zisku a který platí podniky, ale i fyzické osoby, ve všech spolkových zemích.

Druhou nejvýznamnější daní je DPH s 30 % podílem na celkových daňových příjmech. Má dvě sazby - 7 % a 19 %, s obdobným členěním jako u nás.

Daň vybíraná při dovozu ze zemí mimo EU je nazývána dovozní daní (Einfuhrsteuer). Rozdělení daně z obratu do jednotlivých rozpočtů se počítá následovně: Nejprve dostane spolek 5,63 %, ze zbytku dostanou nejprve obce 2,2 %. Z následného zbytku dostane spolek 49,6 %. Na spolkové země připadá zbývajících 50,4 %.

Systém spotřebních daní zahrnuje některé spotřební daně vybírané i v ČR, ale i další, které náš daňový systém nezná. Všechny spotřební daně jsou vybírány na úrovni spolku a zůstávají příjmovou stránkou jeho rozpočtu, s výjimkou daně z piva, jejíž výnos se dělí mezi spolek a země. Od placení spotřebních daní jsou osvobozena dvě německá území - ostrov Helgoland a oblast Büsingen, která patří ke švýcarskému daňovému a celnímu území.

Spotřební daně se dělí na:

  • daň z piva
  • daň z šumivého vína
  • daň z lihovin (Zwischenerzeugnissteuer)
  • daň z minerálních olejů
  • daň z elektrické energie
  • daň z tabáku
  • daň z kávy

Ke spotřebním daním se řadí i daň z dovozu, která svým ekonomickým charakterem patří do daně z přidané hodnoty.

Významnou daní je živnostenská daň, se zákl. sazbou 5% pro fyzické i právnické podnikající osoby, která se počítá ze základu pro zdanění daně z příjmu či korporační daně. Pro fyzické osoby se snižuje vyměřovací základ o 24 500 € až do celkového ročního příjmu 72 500 €. K této základní sazbě přistupuje ještě tzv. obecní přirážka, která se pohybuje mezi 200 až 460 %. Živnostenská daň vcelku je tak jen o něco málo nižší než korporační daň (ta je od roku 2009 15 %). Živnostenská daň je nákladovou položkou. Daň vybírají obce a přerozdělují zemím a spolku. Je hlavním zdrojem příjmu obcí. Přehledné Informace zpracované pro investory najdete na stránkách GTAI.

Níže uvádíme kontaktní adresy finančních a daňových institucí v Německu (Sasko, Bavorsko) ve vztahu k ČR :

Bundeszentralamt für Steuern

An der Küppe 1

53225 Bonn

Telefon: +49 (0) 228 406 - 0

Telefax: +49 (0) 228 406 – 2661

E-mail: poststelle@bzst.bund.de

Finanzamt Chemnitz-Süd

Paul-Bertz-Straße 1

09120 Chemnitz

Telefon: 0371/279-0

Telefax: 0371/227065

E-mail: poststelle@fa-chemnitz-sued.smf.sachsen.de

Bundessteuerberaterkammer

Neue Promenade 4

10178 Berlin

Postfach 028855

10131 Berlin

Telefon: 030/240087-0

Telefax: 030/240087-99

E-mail: zentrale@bstbk.de

Bayerisches Staatsministerium der Finanzen

Odeonsplatz 4

80539 München

089/2306-0

Fax: 089/2306-2808

Bayerisches Landesamt für Steuern

Sitz München

Sophienstr. 6

80333 München

0899991-0

Fax: 0899991-1099

Senatsverwaltung für Finanzen

Abteilung III - Steuern

Klosterstr. 59

10179 Berlin

030/9024-100

Fax: 030/9020·284149

zpět na začátek

Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

Tisknout Vaše hodnocení: