Belgie krvácí. Dopady pandemie na ekonomiku jsou tvrdé

Pandemie Covid-19 má Belgii v letošním roce potrápit sedmiprocentním poklesem HDP. Vyplývá to z jarní hospodářské prognózy Evropské komise. Někteří belgičtí ekonomové jsou ve svých očekáváních ještě pesimističtější. Jasné je to, že se ekonomická aktivita na úroveň před krizí nevrátí dříve než v roce 2023.

Karanténa vyhlášená v souvislosti s pandemií tvrdě dopadla na průmyslovou aktivitu, která v březnu oproti únoru poklesla o 5,5 procenta. Podle odhadů společnosti Onem bylo v březnu v Belgii 900 tisíc dočasně nezaměstnaných, kteří díky zvláštnímu typu státní podpory neztratili během karantény své pracovní místo. Kompenzační opatření dočasné nezaměstnanosti, které ovlivní letošní schodek veřejných financí ve výši pěti miliard, je možné čerpat do konce června a pravděpodobně dojde k jeho prodloužení, aby se Belgie vyhnula masivnímu nárůstu nezaměstnanosti.

Philippe Ledent, ekonom ING, varuje, že ekonomické oživení bude pomalé. Společnosti plánují propustit pětinu dočasně nezaměstnaných a zpozdit investice. Restrukturalizace bude mít dlouhodobý dopad na zaměstnanost a spotřebu. Negativně budou ovlivněny také investice a vývoz. Dále je třeba vzít v potaz, že kvůli dodržování sociální vzdálenosti nebude řada odvětví fungovat v plné síle.

Cestovní ruch a Horeca krvácí

Prvním sektorem, kterého se krize dotkla, je cestovní ruch a letectví, což pocítil i letecký průmysl v návaznosti na pokles poptávky po nových strojích. Belgické aerolinky jednají o své budoucí existenci s investory a vládou. V rámci první vlny úsporných opatření nevzlétnou letadla Brussels Airlines dříve než 15. června a v další vlně aerolinky předpokládají masivní propouštění zaměstnanců a rušení řady destinací. Silnou vazbu na tento sektor pocítí bruselské letiště Zaventem, které zaměstnává 24 tisíc pracovníků přímo a 40 tisíc nepřímo.

Nadále v karanténě se nachází sektor Horeca, který dle belgického svazu obchodu COMEOS ztrácí denně 47 milionů eur. Pokud bude mít tento sektor možnost znovu otevřít 8. června, očekává Comeos jeho celkovou ztrátu ve výši 4 miliard eur. S tím je také spojen 32% pokles objemu piva prodaného v dubnu. Belgie je ve vývozu piva světovou jedničkou a globální společnost AB Inbev prodávající značky jako Budweiser, Stella či Corona už oznámila ztrátu 845 milionů dolarů.

Karanténa Belgičany přiměla rovněž k omezování nákupu určitého zboží či služeb. Dle analýzy ING provedené na základě elektronických transakcí svých zákazníků Belgičané omezili výdaje během prvních šesti týdnů karantény o více než 30 procent ve srovnání se stejným obdobím minulého roku. Provedli o 34 % transakcí méně.

Studie ukazuje, že lidé utráceli méně především za dovolenou (-69 %), dětské aktivity (-68 %), oblečení a kosmetiku (-61 %) a dopravu (-52 %). To jsou také sektory, které jsou nejvíce postižené, stejně jako například kultura. Karanténa byla nařízena během řady svátků – okolo Velikonoc a svátku práce. Vedle toho Belgičané během dubna pořizují letní dovolenou a letní stáže pro děti. Aktuální situace je s ohledem na probíhající pandemii nejistá, proto řada Belgičanů počítá s letní dovolenou doma na zahradě, v ideálním případě na chatě v Ardenách či na pobřeží Severního moře.

Některým se v krizi daří

Na druhou stranu měla krize pro jiné sektory nebývalý přínos. Patří mezi ně distributoři potravin a e-commerce. Skupina Ahold Delhaize, přítomná v Evropě (Belgie, Nizozemsko) a ve Spojených státech, zaznamenala tržby ve výši 18,2 miliardy eur, což představuje nárůst o 14,7 %. To je do značné míry způsobeno výjimečným březnem, který se vyznačuje růstem o 26,9 %.

Z prvních sondáží můžeme také vyčíst spotřebitelské preference, které se během karantény změnily. Téměř polovina dotázaných spotřebitelů uvádí, že chtějí věnovat více pozornosti udržitelným potravinám tzv. fair trade a roste i zájem o bio potraviny. Znamená to, že během karantény lidé důvěřují více lokálním a zdravějším potravinám.

Automaticky se dařilo a daří zdravotnických a ochranným prostředkům v souvislosti s koronavirovou pandemií. S kladným výsledkem tak vyjdou letos lékárny, které jsou v Belgii na „každém rohu“ a lze v nich pořídit často i kosmetiku, hygienické prostředky a kojenecké potřeby.

Dále spotřebitelé nakupovali vše, co souvisí se sportováním (sportovní potřeby a oblečení), potřeby pro domácnost a kutilství, zázemí pro práci a studium z domova (pracovní stoly, židle, tiskárny a tonery).

S ohledem na blížící se léto a dobré počasí během karantény lze předpovídat nárůst nákupů potřeb pro zahradu a domácnost, ale samozřejmě i bazénů. Dle belgických společností, které instalují bazény, se v letošním roce očekává, že si Belgičané pořídí a nechají nainstalovat 3 690 bazénů. Jedná se o kontinuální nárůst od roku 2015 (tehdy nakoupili asi 2000 bazénů), jehož tempo karanténa a pobyt doma jasně akcelerovaly.

Karanténa raketově pozvedla e-commerce

Podle studie společnosti Mastercard o nákupním chování uskutečnilo zhruba 45 procent belgických kupujících během omezeného období více nákupů online, než je obvyklé. Knihy se umístily na prvním místě (18 %), před kuchyňským náčiním (13 %), stolními hrami (12 %), puzzle (11 %) a strojky na stříhání vlasů (9 %). Oblíbené bylo také nakupování potravin online, zde je však potřeba zdůraznit, že ihned po vyhlášení karantény systémy na donášku potravin pod tlakem zkolabovaly. 

Podle výsledků průzkumu utratilo 15 procent Belgičanů více peněz za virtuální zážitky: 42 % sledovalo televizi a / nebo filmy prostřednictvím online platformy, 17 % se účastnilo online fitness a 27 % sledovalo virtuální hudební vystoupení. Například jeden ze čtyř začal s bankovnictvím online, zatímco téměř 20 % se naučilo vařit prostřednictvím internetových tutoriálů a 14 procent se pustilo do studia nového jazyka.

Virus ještě nezmizel a Belgie, která je pandemií silně zasažena, čeká na další možné vlny, kterým se do doby, než bude na trhu účinná vakcína, nevyhneme. Belgie je sídlem světoznámých farmaceutických společností a některé z nich se již do výroby a testování vakcíny proti covid-19 pustily. Lidé začínají s virem žít, stejně jako s omezeními, kterým se postupně přizpůsobují. V následujících měsících bude ještě mnoho Belgičanů pracovat z domova a tomu přizpůsobují i své domácnosti, do kterých si začali pořizovat domácí mazlíčky. Početné asociace na ochranu zvířat upozorňují, že je potřeba pořízení brát zodpovědně a počítat s tím, že se jednou vrátíme k normálu a budeme mít chuť opět cestovat.

Vedoucí zahraniční kanceláře agentury CzechTrade v Bruselu Alena Mastantuono

Zpět na přehled situace okolo koronaviru ve světě

Pravidelné novinky e-mailem