E-shop sítě Biedronka zkolaboval pod náporem po 11 minutách. Koronavirus převrátil zvyky spotřebitelů

Nakoupit rychle, ve velkém a za striktních hygienických podmínek. Tak si lidé zvykají nakupovat v kamenných obchodech v době pandemie. Koronavirus ale pochopitelně bleskově zvýšil také obrat e-shopů. Polští prodejci hlásí rekordní růst odbytu touto formou.

Od počátku šíření infekce a postupného zavádění vládních opatření lidé začali uvažovat o tom, jak se chránit před nakažením. Svůj dopad to má i v oblasti nakupování. Změnilo se myšlení zákazníků. Větší pozornost je věnována především hygienickým opatřením, nakupování online či vytváření zásob potravin, drogerie, léků a desinfekčních prostředků.

Větší nákup, méně luxusu

Mnoho odborníků dnes analyzuje současnou situaci v Polsku a snaží se vytvořit možný scénář, jakým způsobem se může vyvíjet nakupování spotřebitelů v době šíření jakékoliv infekce a jak poznat aspekty blížící se krize. Typická je zvýšená poptávka po jednorázových rukavicích, desinfekčních prostředcích, ochraně úst, trvanlivých potravinách, vodě, hygienických prostředcích. S tím souvisí vyšší hodnota nákupů spotřebitelů, nepřiměřené zásobování, rostoucí tlak na obchodní řetězce a velkoobchody, vyšší zájem a využití online obchodů, v neposlední řadě rostoucí ceny nedostatkového zboží, vyšší nervozita ve společnosti. Naopak do pozadí se dostává poptávka po luxusních produktech, zkrášlovacích službách, wellness, dovolených, klesá množství rezervací v restauracích a obecně služeb, kde se může potkat více osob.

Avšak i po ustoupení krizového stavu zůstane v mnoha spotřebitelích potřeba větší opatrnosti. I nadále můžou být vyžadovány ochranné prostředky v obchodech, může být kladena větší pozornost na čistotu a dezinfekci veřejných prostor. Budou preferovány online způsoby platby, samoobslužné pokladny. Dá se očekávat, že více nakupujících upřednostní online nákup oproti nákupu v supermarketech plných lidí. Tato změna se může týkat dokonce i maloobchodních řetězců.

Podíl online prodejů vzrostl skoro dvojnásobně

Ledacos naznačily už roky 2002 a 2003, kdy proběhla světem epidemie SARS. V té době bylo WHO doporučeno necestovat do infikovaných oblastí. Pochopitelně tím utrpěl také obchod. Mnoho evropských firem začalo hledat řešení, jak uspokojit potřeby svých zákazníků. Východiskem situace byla spolupráce s asijským internetovým obchodem Alibaba.

V té době byl na trhu teprve čtyři roky a obrat mu v době šíření SARS vzrostl pětkrát. Již dnes mnohé polské společnosti, které aktivně využívají e-commerce nástroje, ví, že čísla z online prodeje budou vyšší než kdykoli před tím. Například Vistula Retail Group tvrdí, že tržby z toho prodeje za 1. kvartál 2019 činily 15,5 procenta celkového objemu, ovšem letos to bylo plných 24 procent.

Také firma CCC cítí nárůst z loňských 25 procent na letošních 45 procent. Společnosti se snaží přizpůsobit současné situaci a vyjít svým zákazníkům co nejvíce vstříc. Proto firma InPost zavádí rozvoz zásilek i o víkendu. Obzvláště vysoké tržby budou mít především online obchody s potravinami, drogistickým zbožím, ochrannými prostředky, jak předpovídá firma frisco.pl, které už nyní vzrostly denní tržby několikanásobně.  Síť obchodů Biedronka nabídla online nákupy prostřednictvím aplikace Glovo a servery pod náporem objednávek zkolabovaly po 11 minutách.

Je to tedy výzva pro IT sektor nabídnout nejnovější technologie, propracované aplikace a chytrá řešení, která budou zaměřena na rozvoj e-shopů, zabezpečení peněžních transakcí, podporu logistiky. Mnoho polských firem se bude snažit digitalizovat své obchody a tím získat konkurenční výhodu. Bude proto záležet na tom, jak se domácí či zahraniční společnosti chopí příležitosti a jak dokážou uplatnit svou nabídku produktů a služeb.

Ivo Šipl, CzechTrade Polsko

Podrobnější informace ve speciálu o situaci kolem koronaviru v Polsku.

Koronavirus – Jaká je situace ve světě?




• Teritorium: Evropa | Polsko | Zahraničí