Maďarsko má první vlnu koronaviru za sebou

Při celorepublikové testovací kampani H-UNCOVER, provedené medicínskými fakultami čtyř hlavních univerzit, se mezi více než 8000 provedenými testy našly pouze dva pozitivní případy. Počet nových nákaz je dlouhodobě pod padesát, počet zesnulých pod dvacet osob denně, což znamená, že se podařilo v první vlně vyhnout hromadným nákazám.

Úspěch v boji s virem maďarská vláda připisuje včasným a dostatečným ochranným opatřením a disciplinovanosti občanů. Omezení pohybu, tedy mírná karanténa byla ukončena, stále však platí povinné dodržování ochranné vzdálenosti 1,5 metru a nošení roušek nebo textilu zakrývajících ústa a nos v obchodech a na prostředcích hromadné dopravy po celé republice, v Budapešti navíc i v taxíkách. V restauracích a kavárnách musí roušku mít pouze personál.

Ukončení nouzového stavu v červnu

Maďarsko se z pohledu počtu nakažených novým koronavirem rozdělilo na dvě části: 60-65% případů covid-19 bylo identifikováno v hlavním městě a okolní župě Pešť, v ostatních župách bylo výrazně méně nemocných.

Exit strategie vlády proto od počátku května umožnila postupné uvolnění restrikcí nejdřív v 18 župách, následně v župě Pešť a od 18. května i v hlavním městě. Ukončení nouzového stavu, a tak i konec řízení vlády formou dekretů plánuje premiér Viktor Orbán navrhnout parlamentu 26. května.

Maďarsko se zatím vyhnulo recesi

Podle údajů Maďarského statistického úřadu rostlo HDP v prvním kvartále letošního roku o 2,2%. Ačkoliv pandemie nepříznivě ovlivnila takřka všechna odvětví národního hospodářství, průmyslová výroba a služby (včetně dočasné nárůstu maloobchodních prodejů) táhly výkon nahoru. Ovšem to je jen špička ledovce.

Ministr financí Mihály Varga předpokládá, že nejhorší výsledky a dopad koronaviru na ekonomiku se projeví zejména v dubnových výsledcích a tím v číslech celého druhého kvartálu. Ministr však očekává, že díky vládnímu balíčku na podporu ekonomiky, jejíž hodnota dosahuje pětiny HDP, se maďarské hospodářství v druhé polovině roku vrátí na dráhu růstu a po letošní tříprocentní recesi posílí v roce 2021 až o 4,8%.

Evropská komise publikovala pesimičtější údaje s prognózou extrémního zpomalení ekonomiky o 7% (což je o 0,8 procentových bodů horší, než předpověď pro Českou republiku). Jako důvod zmiňuje například příliš skromný záchranný balíček na zmírnění dopadů krize, kterou naopak vláda vnímá jako historicky největší podporu národního hospodářství.

Při prvním šoku a zavedení nouzové situace maďarská vláda oznámila mezi prvními zmrazení splátek všech podnikatelských úvěrů i úvěrů fyzických osob do konce roku, dále různé cílené daňové úlevy pro podnikatele i domácnosti.

Další záchranná opatření, implementovaná krok po kroku, jsou zaměřená především na zachování pracovních míst a vytvoření nových, zabezpečení likvidity zasažených oborů a motivace investic. Většina podpor nese charakter půjčky. Nevratné dotace, například podmínečný kurzarbeit, vázaný k několika výhradním kritériím, a podpora pro agrární sektor včetně potravinářského průmyslu (v hodnotě skoro dvou miliard korun) byla zavedena až během dubna či května.

Nízký schodek prioritou

Vláda klade velký důraz na zachování co nejnižšího schodku rozpočtu (3,8% místo plánovaného 1%) a na pokrytí všech nákladů na ochranná opatření a podporu ekonomiky z domácích zdrojů, například uvalením speciálních daní na bankovní sektor a velké maloobchodní řetězce. 

Největšímu riziku jsou vystaveni pracovníci s nižším vzděláním, rozjelo se proto několik bezplatných programů na přeškolení zejména do informatiky a oborů s vyšší přidanou hodnotou a zdvojnásobilo rámec programu veřejných prací. Pro studenty vláda zavedla jednorázovou studentskou půjčku a povolila vydání všech vysokoškolských diplomů, které nebyly předány kvůli chybějícím jazykovým státnicím.

V křivku růstu HDP ve tvaru V doufá mimo Ministerstva financí a vlády celkově i několik analytiků, je však nutno dodat, že v určitých odvětvích se bude podobat spíš W nebo L. Z pohledu ekonomiky byly nejhůř zasaženy cestovní ruch, pohostinství a služby navázané na kulturní, umělecké, zábavné akce, kreativní průmysl a osobní doprava.

Maďarsko zůstane bez letních festivalů

Maďarský turismus se podle slov Zoltána Gullera, předsedy Maďarské turistické agentury (MTÜ), dostal během 60 dnů „z nebe do pekla“.

Tento leden byl  nejsilnějším lednem všech dob a vypadalo to, že letošní rok zlomí dřívější rekordy i očekávání. Už začátkem dubna ale bylo 87% penzionů a 95% hotelů zavřených. Po 4. květnu začalo postupné rozvolňování restriktivních opatření, což umožňuje pomalé oživení turismu a pohostinství.

Podle ankety MTÜ budou Maďaři trávit svoji dovolenou převážně v tuzemsku (víc než polovina dotázaných), pouze čtvrtina, převážně mladí, plánují jet na prázdniny do zahraničí.

Dle rozhodnutí vlády jsou do 15.srpna zakázané všechny veřejné akce, to znamená že se nebudou konat ani populární hudební festivaly Volt, Balton Sound, či umělecké a divadelní festivaly. Po 27 letech se poprvé nekoná ani světoznámý Sziget Fesztivál. Maďarská turistická agentura rozjela kampaň na podporu restaurací #najedljsemsedobre s cílem motivace k objednávkám domů, vydala brožuru COVID s doporučením pro hotely, penziony, kavárny a restaurace a 1. června spouští kampaň #vratimese k oživení tuzemského cestovního ruchu. Dále pracuje na nových lákadlech pro regionální turisty například z ČR.

Stavební průmysl je připravený a čeká na zakázky

Jeden z tahounů maďarské ekonomiky, který v minulých letech prožil obrovský boom, se prozatím naštěstí nemusí prát s drastickým propadem, výsledek segmentu je do poloviny května pouze 5% za výkonem stejného období minulého roku.

Art Konovalov / Shutterstock.com

Stavebnictví zaměstnává víc než 335 000 zaměstnanců a ačkoliv se nevyhnulo propouštění, podle Sdružení stavebních podnikatelů (ÉVOSZ) si prozatím všichni našli novou práci v oboru. Otázka je, co přinesou výsledky příštích dvou měsíců, kdy ÉVOSZ počítá s další vlnou propouštění a likviditními problémy kvůli propadu počtu objednávek v průběhu stavu nouze.

Celkový objem objednávek byl v květnu o 18 až 20% nižší, než v květnu 2019. Ačkoliv je viditelné zpomalení ve výstavbě nových bytů (způsobené částečně také zvýšením DPH od ledna z 5% na 27%) a dočasně se zastavilo i několik větších stavebních projektů, většina restů pocházela z poklesu zakázek městských samospráv na opravy a údržby.

Svaz proto urguje proaktivní přístup státní správy a zadání objednávek například na letní údržby škol a mateřských školek.

Ze záchranného balíčku vlády může stavebnictví vyčerpat dotace v hodnotě zhruba 5 miliard korun (65 miliard HUF), které jsou zaměřené zejména na zlepšení likvidity a udržení pracovníků mikro-podniků a MSP.

Odvětví se dále může svézt na rozvojových dotacích podniků a podporách pro konkurenceschopnost vyhlášených v rámci záchranného programu, které jsou často spojené se stavebními projekty. Posílit poptávku mohou také soukromé rekonstrukce a přestavby obytných prostorů, které přetrvaly i během karantény a dál zesilují od momentu uvolnění omezení pohybu.

Nevratné státní podpory „CSOK“ na koupi a rekonstrukci vlastního bydlení pro rodiny zůstaly nedotčené v době pandemie. Spouští se i nové kolo dotačního programu na modernizaci vesnic a malých obcí nazvaná Maďarská vesnice a je vypsaná dotace na výstavbu hřišť. Největší akce oboru, mezinárodní stavební veletrh CONSTRMA byla z dubna přesunuta na 7.-11.října, kde kancelář CzechTrade Budapešť organizuje společný stánek. Stránky veletrhu v anglickém jazyce naleznete na www.construma.hu, o možnostech společné účasti Vám rádi poskytneme informace kdykoliv emailem.

Automobilový průmysl je opět stabilní

Automobilový průmysl je vlajkovou lodí maďarské ekonomiky. V průměru odpovídá za čtvrtinu hodnoty exportu, celková hodnota produkce sektoru se před krizí přibližovala 785 miliardám korun.

V Maďarsku jsou čtyři velké automobilky: Mercedes v Kecskemét, Audi v Győr, Suzuki v Esztergomu a Opel v Szentgothárd (kde probíhá výroba motorů), které v průměru příspívají 5 až 6% k maďarskému HDP. Dalších osm až devět procent představují dodavatelé v oboru.

meowKa / Shutterstock.com

Na zmíněné automobilky se vážou další důležité dodavatelské společnosti jako Continental, Denso, ZF, Valeo, Bosch, Dana, Bridgestone, atd. Letos začala výstavba výrobní jednotky BMW v Debrecínu, která se však kvůli pandemii a jejím dopadu na výsledky koncernu musí odložit o několik měsíců.

Aktuálně to vypadá, že provoz velkých automobilek a dominantních dodavatelů je po počátečním šoku a nucených odstávkách způsobených koronavirem v Maďarsku opět stabilní. Tento stav by mohla ohrozit případná druhá vlna pandemie, či slabá dohoda mezi německou vládou a německými automobilkami.

Obecně však údaje a tendence vypovídají o tom, že zastavení výroby v Maďarsku bylo dočasné, dodavatelské řetězce se významně nepřerušily, nedojde k hromadnému propouštění, naopak společnosti mají zájem o udržení kvalifikované pracovní síly.

Návrat produkce na plné obrátky nyní nejvíc zpomaluje slabá poptávka, která daleko zaostává za očekáváním. V posledních letech byl automobilový průmysl tak jako tak pod obrovský tlakem: kromě klesajícího globálního prodeje vozidel, zpřísňování emisních norem a přechodu na nové technologie museli hráči v odvětví čelit výzvám, jako jsou rychle se měnící potřeby zákazníků a zvyšující se konkurence ze strany nových účastníků.

Koronavirová krize vstoupila do probíhající změny paradigmatu nečekaně a podle prvních odhadů způsobila až dvacetiprocentní propad letošní automobilové produkce v Maďarsku. Proto by bylo velmi žádoucí, aby vlády pomohly hráčům v průmyslu všemi možnými prostředky (například programem na výměnu zastaralých aut). Další cestou ven z krize a obrácení této těžké situace ve prospěch maďarského automobilového průmyslu může být zvýšená inovace.

E-commerce posílila a tak to i zůstane

V mezinárodním porovnání maďarský trh online prodejů není velký, ale rozhodně se nesmí podceňovat. Hodnota celkového maloobchodního prodeje (bez prodejů vozidel a pohonných hmot) dosahovala v roce 2019 758,3 miliard. Online prodeje dávali 6,3% celkového maďarského maloobchodního obratu celkem v hodnotě 47,44 miliard korun, což je zhruba šestnáctiprocentní růst oproti předešlému roku.

Pandemie vedla k významnému nárůstu internetového byznysu v celé Evropě i v regionu SVE. Z čerstvě publikovaných údajů digitální marketingové agentury Growww Digital (sjednocující údaje států V4) vyplývá, že přestože se rozsah změn v jednotlivých odvětvích liší, počet návštěvníků internetových obchodů se v důsledku koronavirové krize zvýšil v průměru o 120% – tedy více než zdvojnásobil.

Vrchol nastal v dubnu, kdy se zdvojnásobily i tržby sektoru a konverze se zlepšila v průměru o 30-40%. Digitální zrání společnosti explodovalo, v online světě se hromadně se objevili noví zákazníci.

Co se týče Maďarska, březnové tržby e-commerce se přirovnávají k vánočnímu boomu a dubnová data je podle všech předpokladů překonají. Největší prodeje realizovaly e-shopy léků a zdravotních pomůcek, potravin a hygienických potřeb / drogerie.

Ze začátku byl velký zájem i o počítače a příslušenství, hlavně kvůli práci z domova, poté prudce vzrostla poptávka po hračkách, drogistickém zboží, sportovním vybavení, kutilských a zahradních výrobcích.

Pandemie vynutila vstup mnoha offline obchodů na online scénu a zrychlila tak digitalizaci celé obchodní sféry. Zároveň si vyžádala rychlou adaptaci všech hráčů na novou situaci.

Pravidelné dezinfekce v showroomech a skladech na ochranu pracovníků i zákazníků, zvýšení kapacit a kvality zásilkových služeb, nová B2B platforma pro firemní zákazníky ke zlehčení přechodu na home office a zavedení různých bezkontaktních prodejních způsobů, například formou Alzaboxů – to je jen několik příkladů, které Alza.hu zavedla jako odpověď na pandemii.

Ačkoliv se dá očekávat, že online poptávka klesne, je nepravděpodobné, že se zákazníci vzdají výhod online nakupování, změna bude pravděpodobně trvalá, řekl László Szabó, odborník na online růst v Growww Digital.

Za obchodem do Maďarska

Pokud byste přemýšleli o návštěvě svého maďarského partnera nebo pobočky, je důležité se předem důkladně informovat a 48 hodin před výjezdem prověřit podmínky vycestování a návratu.

Zákaz vstupu cizinců na území Maďarska zavedený 17. března 2020 je stále v platnosti, výjimka je pro občany šesti zemí (Česká republika, Slovenská republika, Polsko, Jižní Korea, Spolková republika Německo, Rakousko), kteří v případě služební cesty mohou vstoupit do Maďarska v osobní dopravě bez povinné karantény, pokud se jedná o vedoucího pracovníka nebo zaměstnance sdružené (společné) firmy – např. dceřiné či přidružené firmy, která je v dodavatelském vztahu s maďarskou společností.

Tento vztah musí při vstupu věrohodně doložit pozvánkou a dokumentem potvrzujícím smluvní vztah s maďarskou firmou. Vstup může usnadnit potvrzení společnosti. V ostatních případech je nutné žádat o povolení ke vstupu na území Maďarska.

Žádosti o povolení se podávají výhradně elektronicky online, vyplněním formuláře na stránkách maďarské policie: http://www.police.hu/hu/ugyintezes/elektronikus-ugyintezes/meltanyossagi-kerelem-magyarorszagra-torteno-beutazashoz. Komunikačním jazykem je maďarština. Cesta z ČR do Maďarska je možná osobním vozem přes Rakousko. Rakouská vláda oznámila, že na maďarsko-rakouské i na rakousko-české hranici jsou kontroly, včetně zdravotních, prováděné už jen náhodně.

S Českem a Slovenskem navíc platí od středy 27. května zvláštní režim. Češi, Slováci a Maďaři mohou od konce května mezi zeměmi cestovat bez nutnosti předložení negativního testu na onemocnění covid-19 i bez karantény, pokud se vrátí domů do 48 hodin.

Letecké, vlakové a autobusové spojení mezi Českou republikou a Maďarskem nicméně momentálně neexistuje. Mezinárodní přeprava zboží je i nadále zajištěna, probíhají však kontroly na státních hranicích.

Řidiči dopravních vozidel musí míst s sebou všechny přepravní doklady, včetně CMR a nákladního listu. Během jízdy po území Maďarska musejí nosit ochranné roušky a rukavice. Doporučujeme naplánovat cestu přes Rakousko. Na tranzitní přepravu se vztahují speciální pravidla, vytvořili se humanitární koridory s označenými hraničními přechody. Detaily jsou uvedené na stránkách maďarské policie. Maďarsko 25.května otevřela hranice se Srbskem, ohledně ostatních sousedních států prozatím nejsou známé termíny ani detaily.

Dóra Egressy, ředitelka zahraniční kanceláře CzechTrade Budapešť

Aktuální informace přímo z teritoria Vám poskytne zahraniční kancelář CzechTrade Budapešť

Zpět na přehled situace okolo koronaviru ve světě

Zpět na přehled situace okolo koronaviru ve světě

Pravidelné novinky e-mailem