CzechTrade také spoluorganizuje oborové obchodní mise. Aktuálně se chystají výpravy zaměřené na stavebnictví či energetiku, podotýká ředitelka kanceláře CzechTrade v Kyjevě Oksana Antonenko.

V jakých odvětvích jsou české firmy na Ukrajině nejaktivnější?
V současné době jsou na ukrajinském trhu prioritními obory pro české firmy především energetika, zdravotnictví, stavebnictví a celkový rozvoj infrastruktury a samozřejmě tradičně strojírenství či kovoobrábění. V těch oborech sledujeme zvýšenou poptávku z ukrajinské strany, což zapříčinila válka. Byla zničena téměř polovina místní výroby elektřiny a poškozena byla i velká část distribučních sítí. Také je poškozeno mnoho infrastrukturních objektů – především mostů – a také průmyslových, výrobních i bytových prostor.
Zmínila jste zdravotnictví, kde se chystá velký objem zakázek…
K následkům války patří rapidní nárůst počtu lidí, kteří potřebují akutní a dlouhodobou či dokonce celoživotní zdravotní péči. Právě v oblasti zdravotnictví má Česká republika na Ukrajině významnou úlohu, jelikož v rámci programu Ukraine Facility získaly české firmy možnost garančního rámce 88 milionů eur ve formě garancí na bankovní úvěry, grantů a technické asistence pro modernizaci šesti ukrajinských nemocnic. Díky poskytnutému financování si místní nemocnice budou moci nakoupit moderní zdravotnickou techniku. Pro realizaci zařízení na ukrajinském trhu budou české podniky zpravidla potřebovat najít místního partnera, jak pro dodání, instalaci, tak i pro další servis, což jim můžeme zajistit v rámci našich služeb.
Jakou pomoc nabízí českým firmám zahraniční kanceláře CzechTrade v Kyjevě a ve Lvově?
Ve všech zmíněných oborech disponují české firmy konkurenčními technologiemi, jsou schopny nabídnout moderní řešení a zařízení. Sledujeme nárůst počtu firem právě v těchto oborech, které nás kontaktují nejčastěji s požadavkem najít obchodního partnera, distributora nebo dovozce. Nehledě na trvající válku zůstává Ukrajina velkým trhem, kde se mohou uplatnit firmy téměř všech oborů, pokud se jedná o konkurenční výrobek a je zvolen správný postup při vstupu na trh, v čemž také nabízíme našim exportérům poradenství.
Jaké otázky vám firmy nejčastěji kladou?
Často se ptají, jak nyní vypadá podnikatelské prostředí na ukrajinském trhu, jestli je bezpečné sem cestovat, jak se lze připravit na včasný vstup pro účast v rekonstrukci Ukrajiny. Pro včasný vstup doporučuji podniknout příslušné kroky již teď, a to především formou průzkumu současné situace příslušného segmentu, vyhledání případných obchodních partnerů, navázání pracovní komunikace s ukrajinskými protějšky. Vlastně jsou to nejčastější služby, které nyní realizujeme na ukrajinském trhu. Vstupovat tam je zapotřebí již teď, časem se konkurence bude posilovat. Doporučujeme navazovat obchodní vztahy, realizovat pilotní dodávky nebo projekty.

Ze strany CzechTradu poskytneme maximální množství informací z místa působení – jak funguje určitý segment, jaká jsou jeho specifika, upozorníme na úskalí, která na firmy mohou čekat, doporučíme možná řešení, vyhledáme potenciální obchodní partnery podle cílové skupiny. Záleží ale také tom, aby byl exportér vstupu na ukrajinský trh připraven věnovat čas. Má to jednoznačně svá specifika, vyžaduje to přípravu a trpělivost při realizaci pracovních cest, letadla tady zatím nelétají. Jsem ale přesvědčena, že každé úsilí, které exportér nyní vynaloží, se mu v budoucnu desetinásobně vrátí.
Mohou čeští podnikatelé letos prozkoumat možnosti na Ukrajině při nějakých obchodních misích?
Ano, významnou součástí našich současných služeb je právě organizace oborových podnikatelských misí, které jsou zaměřeny především na ty již zmíněné prioritní obory. Na misi se mohou podnikatelé při osobních jednání a návštěvách ukrajinských podniků podrobně seznámit s tím, jak ty podniky fungují, jaké problémy řeší, prohlídnout si na vlastní oči výrobu, ohodnotit technickou úroveň vybavení. Právě účast v podobné misi skýtá podnikatelům možnost během několika dnů získat co nejplnější a nejobjektivnější představu o tom, jak nyní funguje určité ukrajinské odvětví a jaké jsou zde příležitosti.
Jelikož je Česká republika zvolena v rámci rekonstrukce patronem Dnipropetrovské oblasti, naše mise často míří do tohoto východního regionu. Program misí je předem promýšlen tak, aby u každého jednání nebo návštěvy byla vždy možnost okamžitě jít do krytu v případě vyhlášení vzdušného poplachu. I v tom spočívají výhody podnikatelských cest s našimi zahraničními kancelářemi, protože známe prostředí a celou cestu naplánujeme s maximálním dodržením bezpečnostních opatření. V letošním roce jsme realizovali dvě úspěšné mise zaměřené na strojírenství a vodní hospodářství a plánují se mise na stavebnictví či energetiku.
Nabízíte nějakou pomoc firmám, které mají zájem vstoupit do ukrajinských veřejných výběrových řízení?
Naší novou službou pro české exportéry je sledování aktuálních tendrů na Ukrajině na platformě veřejných zakázek Prozorro a také sledování výběrových řízení v rámci Evropské banky pro rekonstrukci a rozvoj, doprovod podniků při registraci na těch platformách a technická pomoc při podání nabídky. Účast ve veřejném řízení poskytuje firmám možnost bezpečného vstupu a dodávek na ukrajinský trh již teď.