Mobilita a stavební prostředí

1. 3. 2019 | Zdroj: Rada pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI)

Inovační strategie České republiky se zaměřuje také na zkvalitnění dopravní infrastruktury v souvislosti v neustálým technologickým pokrokem. Jedním z jejích cílů je zajistit využití spolehlivých služeb chytré mobility pro přepravu osob a věcí.

Přejít na obsah Inovační strategie České republiky 2019-2030

  • Institucionální odpovědnost: MD, MMR, Rada vlády pro veřejné investování, HK
  • Manažerská odpovědnost: zástupce MD, zástupce MMR

Výchozí stav

ČR buduje páteřní síť komunikací, přičemž je na řadě míst situace zablokovaná kvůli zdlouhavým řízením. Budují se a propojují jednotlivé konvenční dopravně telematické prvky a pilotně se testuje nasazení nových tak, aby byly vytvářeny, zpracovávány a dále poskytovány informace v dostatečné kvalitě pro řízení a ovlivňování dopravy.

Na druhou stranu není vybudována dostatečně dimenzovaná síť dobíjecích stanic schopná absorbovat přicházející nárůst počtu elektromobilů. Dopravní infrastruktura ani legislativa není zatím připravena na nasazení datově propojených a autonomních či automatizovaných vozidel do provozu. Není rovněž dostatečně řešena otázka citylogistiky.

ČR sice disponuje kvalitní výzkumnou, podnikovou i vzdělávací kapacitou v oblasti stavebnictví, vč. připravenosti realizovat stavby spojené s pokročilými technologiemi, současně se ale ČR neustále propadá na mezinárodním žebříčku v rychlosti vyřizování stavebního řízení. S cílem řešit tuto oblast vznikla Rada pro veřejné investování a začíná se připravovat rekodifikace veřejného stavebního práva.

Cíle

 

  • zajistit široké a dostupné využití spolehlivých služeb chytré mobility pro přepravu osob a věcí,
  • dobudovat páteřní síť dopravní infrastruktury,
  • vybudovat dostatečně robustní síť dopravně telematických systémů v ČR (na úrovni státu i regionů) a integrovat data z nich do Národního dopravního informačního centra (NDIC) za účelem jejich dalšího využívání pro řízení a ovlivňování dopravy a poskytování k jejich dalšímu využití soukromou sférou,
  • synchronizovat a koordinovat aktivity státní správy a samosprávy z oblasti budování dopravní sítě a zajišťování dopravy, včetně zajištění potřeb osob s omezenou schopností pohybu a orientace,
  • zajistit integrovaný přístup dopravců ve veřejné osobní dopravě,
  • zajistit vysokou míru intermodality a podporovat vznik logistických center,
  • připravit se na široké nasazení automobilů s alternativním pohonem do reálného provozu a umožněním provozu autonomních a automatizovaných vozidel, podpořit další rozvoj automobilového průmyslu v ČR,
  • vytvořit cílenou koncepci podpory chytrých měst, včetně problematiky city logistiky,
  • podporovat realizaci rozsáhlých demonstračních a testovacích pilotních projektů řešení chytré mobility,
  • zajistit povolovací proces stavebního řízení se závaznými a vymahatelnými lhůtami maximálně 1 rok,
  • zjednodušit a zrychlit administrativní procesy stavebního řízení a postupy ve vazbě na digitalizaci.

Nástroje

  • Dopravní politika ČR,
  • Koncepce veřejné osobní dopravy,
  • Akční plán rozvoje inteligentních dopravních systémů,
  • Akční plán čisté mobility (budování dobíjecích stanic pro elektromobily, ap.),
  • Akční plán pro budoucnost automobilového průmyslu ČR,
  • Vize rozvoje autonomní mobility a Akční plán autonomního řízení,
  • Koncepce výzkumu, vývoje a inovací v rezortu dopravy do roku 2030,
  • programy ESIF, CEF, SFDI, Centrum dopravního výzkumu,
  • Zákon o zrychlené výstavbě dopravní infrastruktury („liniový zákon“),
  • novelizace zákona o silničním provozu, zákona o pozemních komunikacích, ap.,
  • Koncepce Chytrých měst a regionů na národní úrovni,
  • vytvoření odděleného odborně kvalifikovaného stavebního úřadu,
  • jasné vymezení kompetencí na bázi politiky státu a samospráv ve stavebním řízení,
  • integrace a revize dotčených veřejných zájmů,
  • zavedení apelačního principu v přezkumu a současně principu koncentrace,
  • definování ochrany stavebního veřejného zájmu (zavedení evropské směrnice TIA – Territorial Impact Assessment),
  • zavedení závazného „celorepublikového územního plánu“, což umožní koordinovat a přiměřeně využívat zdroje (voda, finance, infrastruktura, energie) a chránit např. přírodní bohatství, potravinovou bezpečnost, vojenskou bezpečnost, atd.
Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek