Hlavní informace

Pravidla pro získání odstupného při rozvázání pracovního poměru zaměstnavatelem.

Zaměstnanci, u něhož dochází k rozvázání pracovního poměru výpovědí danou zaměstnavatelem z organizačních důvodů uvedených v § 52  písm. a) až c) zákoníku práce (zrušení či přemístění zaměstnavatele, nadbytečnost zaměstnance), nebo dohodou z týchž důvodů, přísluší při skončení pracovního poměru odstupné ve výši nejméně:

  • jednonásobku jeho průměrného výdělku, jestliže pracovní poměr trval méně než jeden rok;
  • dvojnásobku jeho průměrného výdělku, jestliže pracovní poměr trval alespoň jeden rok a méně než dva roky;
  • trojnásobku jeho průměrného výdělku, jestliže pracovní poměr trval alespoň dva roky.

Zaměstnanci, u něhož dochází k rozvázání pracovního poměru výpovědí danou zaměstnavatelem z důvodů uvedených v § 52 písm. d) zákoníku práce (zaměstnanec nemůže dále konat dosavadní práci pro pracovní úraz, onemocnění nemocí z povolání atd.) nebo dohodou z týchž důvodů, přísluší od zaměstnavatele při skončení pracovního poměru odstupné ve výši nejméně dvanáctinásobku průměrného výdělku. 

V kolektivní smlouvě, ve vnitřním předpisu zaměstnavatele nebo i v individuální dohodě se zaměstnancem lze minimální zákonný nárok na odstupné zvýšit. Též mohou být stanoveny nebo sjednány i další případy, při nichž odstupné náleží.

číst dále

Doplňující informace

Odkazy na právní akty

zákon č. 262/2006

Orgán veřejné moci zodpovědný za informaci

Ministerstvo práce a sociálních věcí
Na Poříčním právu 376/1
Nové Město
12800 Praha 2
Datová schránka: sc9aavg
E-mail: posta@mpsv.cz
Web: https://www.mpsv.cz/

Poslední kontrola k 04.02.2020

Zpětná vazba Nahlásit problém Asistenční služba

Doporučujeme