Bulharsko

MZV: Mapa globálních oborových příležitostí

Velvyslanectví ČR v Sofii

e-mail: Commerce_Sofia@mzv.cz 

www.mzv.cz/sofia

Bulharsko je otevřenou tržní ekonomikou s vyššími středními příjmy a nejnižším HDP na obyvatele v EU. Růst HDP ale v roce 2022 překonal očekávání, neboť ekonomika vzrostla na 3,4 % a nezaměstnanost se snížila na 4,6 %. Tempo růstu HDP by v letošním roce mělo zpomalit na 1,6 % a v následujících letech by se tato hodnota měla opět vyšplhat na 2-3 %, vyššímu růstu však bude pravděpodobně bránit stárnutí populace a úbytek pracovní síly. Další výzvou je i úbytek mladých a vzdělaných občanů, kteří odcházejí za vidinou lepšího uplatnění do rozvinutějších zemí. V roce 2022 zaznamenalo Bulharsko jednu z nejvyšších měr inflace mezi zeměmi EU, přičemž průměrná roční inflace dosáhla 15,3 %. Klíčovým faktorem byla dovozní inflace prostřednictvím vyšších cen energií a potravin po ruské invazi na Ukrajinu. Inflace se bude nadále snižovat, ale v roce 2023 zůstane zvýšená. Další výzvu pro zemi představovala politická krize a následně úřednická vláda, kvůli které nebyly dosud schváleny zákony potřebné pro dokončení soudní reformy i pro získání prostředků z Národního plánu obnovy a odolnosti s alokací 6,27 mld. EUR. Tyto prostředky by země využila ke zlepšení své ekonomiky v oblastech, jako je zelená energie, digitalizace a rozvoj soukromého sektoru. Příležitosti pro české firmy jsou zejména v modernizaci v těchto odvětví: obranný a bezpečnostní sektor, zdravotnictví a farmacie, železniční sektor, voda a životní prostředí, energetika, ICT, elektronika, kyberbezpečnost a výzkum, vývoj, inovace a vzdělávání.

Ukazatel 2021 2022 2023 2024 2025
Růst HDP (%) 7,1 3,7 2,2 3,3 3,7
Veřejný dluh (% HDP) 23,9 24,2 25,9 26,7 27,9
Míra inflace (%) 3,3 15,3 8,4 3,5 3,3
Populace (mil.) 6,9 6,8 6,8 6,8 6,7
Nezaměstnanost (%) 5,7 5,5 5,0 4,9 4,4
HDP/obyv. (USD, PPP) 27867,0 31250,0 33350,0 35200,0 37360,0
Bilance běžného účtu (mld. USD) -0,4 0,5 0,2 0,6 0,8
Saldo obchodní bilance (mld. USD) -3,4 -3,9 -4,4 -4,5 -4,0
Průmyslová produkce 8,9 8,0 2,0 3,0 3,0
Exportní riziko OECD 3/7 3/7 3/7 3/7
Predikce EIU Zdroj: EIU, OECD, IMD

Zdroj: EIU, IMF

Zdroj: EIU

Top 5 import dle zemí (%)
Německo 12,2
Turecko 7,8
Rusko 7,6
Rumunsko 7,5
Itálie 6,6
Zdroj: EIU
Top 5 import dle zboží (mld. USD)
Celkem 13,1
Léčiva (vč. léčiv veterinárních) 1,6
Automobily osobní aj. vozidla pro dopravu osob 1,1
Přístr. elek. ke spínání ap. obvodů elek., odpory aj. 1,1
Elektronky, rentgenky, diody, tranzistory ap., díly 0,7
Přístroje elektrické j. n. (baterie, žárovky ap.) 0,7
Zdroj: EIU

Obranný a bezpečnostní sektor

Bulharská armáda čelí dlouhodobému problému nedostatečného financování a neefektivního využívání prostředků. Vybavení je zastaralé, často ještě sovětské provenience. Zhoršená bezpečnostní situace v regionu i v globálním měřítku si stále naléhavěji žádá investice do modernizace letectva, protivzdušné obrany, pozemních sil, námořnictva i speciálních složek.

V příštích letech plánuje armáda velké projekty modernizace výzbroje a vybavení v hodnotě téměř 2 mld. EUR. Probíhají výběrová řízení na nákup obrněných vozidel pěchoty (pro pozemní síly), rozbíhá se modernizace tanků T-72 a čím dál naléhavější je modernizace radiolokátorů pro protivzdušnou obranu (zde se například hovoří o zakázce na 3D radary v hodnotě cca 400 mil. BGN, kde existuje potenciál propojení s pasivními technologiemi). Poptávka se v souladu s těmito plány zřejmě zaměří zejména na:

  • leteckou techniku – Bulharsko podepsalo s USA dohodu o dodávkách letounů F-16 (v první fázi osm strojů, ve druhé je potvrzeno využití opce na dalších osm strojů), s tím jsou spojeny příležitosti pro české firmy například ve výcviku pilotů, modernizaci infrastruktury (letiště);
  • obrněná vozidla – největší podíl má zakázka na OVP pro pozemní síly, která byla prozatím odložena a není vyloučen nový tendr;
  • kybernetickou bezpečnost – možnost spolupráce s českými firmami při vytváření systému ochrany proti kybernetickým útokům;
  • komunikační, informační a navigační systémy – zde se jedná zejména o příležitosti pro firmy nabízející radiolokátory pro protivzdušnou obranu, ale i například skladovací systém, systém komunikace a velení bojových jednotek;
  • bezpilotní stroje – Ministerstvo obrany bude pravděpodobně znovu vypisovat tendr na dodávku mini a malých dronů, počítá se s dalšími tendry;
  • optoelektroniku – modernizace systému komunikace a velení;
  • ochranu bezpečnostní infrastruktury – například systémy ochrany proti dronům, pasivní i aktivní monitoring a podobně;
  • další možnosti – ruční palné zbraně, protiletadlové komplety, dělostřelectvo a jiné.

Kromě dodávek pro obranu tvoří velmi zajímavý a blízký segment dodávky pro bezpečnostní sektor – Ministerstvo vnitra a jemu podřízené složky (policie, pohraniční stráž, vězeňská stráž, speciální jednotky, hasiči). Namátkou lze zmínit bezpilotní stroje, ruční palné zbraně, vozidla se zvýšeným stupněm ochrany, ochrana bezpečnostní infrastruktury, mobilní detektory osob a podobně.

Zdravotnictví a farmacie

Zdravotnictví disponuje dobře dimenzovanou kapacitou lůžek a nemocničních zařízení. Slabinou je však nedostatek kvalifikovaného personálu, zastaralé vybavení, nedostatek moderních přístrojů. Kromě naléhavé potřeby investic do vybavení vyžaduje pozornost i digitalizace zdravotnictví, kde se mohou uplatnit česká řešení. Zdravotnictví patří mezi prioritní oblasti v rámci unijního Národního plánu obnovy a odolnosti.

Bulharsko nabízí dobré příležitosti pro modernizaci vybavení nemocnic ve veřejném i soukromém sektoru. V blízké době se očekává vyřešení otázek kolem projektu výstavby nové pediatrické nemocnice v Sofii a vyhlášení tendru jak na stavbu, tak i na vybavení a zařízení (cca 50 mil. EUR). 

V souvislosti s pandemií covidu-19 se ukázala slabá místa v systému zdravotnické péče, jež by měla v nadcházejícím období vláda akutně řešit – lze očekávat investice do:

  • vybavení infekčních oddělení (například filtrační a klimatizační jednotky),
  • budování mobilních zařízení,
  • jednotek intenzivní péče,
  • vybavení rychlé zdravotnické pomoci (sanitní vozy, zdravotnické vybavení),
  • posílení zásob ochranných prostředků (roušky, respirátory, plicní ventilátory, ochranné obleky),
  • zdravotnických lůžek.

V rámci Národního plánu obnovy a odolnosti Bulharsko plánuje vynaložit 233 mil. EUR na inovativní léčebná zařízení pro 35 pediatrických oddělení a 14 diagnostických a onkologických pracovišť, jakož i na vybudování 10 středisek pro léčbu mozkových a cévních onemocnění a v neposlední řadě i vysokotechnologického centra pro protonovou léčbu. Neméně důležitým projektem je posílení letecké rychlé zdravotnické pomoci (HEMS) prostřednictvím nákupu 6 zdravotnických vrtulníků, zlepšení přepravy pacientů mezi zdravotnickými zařízeními a rozvoj Národního systému linky 112 za 75 mil. EUR.

Železniční sektor

Železniční doprava trpí podfinancováním a urgentně potřebuje modernizaci. Za předchozí vlády se podařilo vyřešit akutní problémy se zadlužeností státních železnic. To umožnilo rozjet odkládané a nezbytné investiční projekty. Bulharsko pořídilo nové lokomotivy Siemens, probíhá modernizace železničních vagónů a starších lokomotiv. Významný objem prostředků včetně fondů EU směřuje do výstavby a modernizace tratí a jejich zabezpečení.

Rekonstrukce železničních tratí v zemi je prioritou v rámci financování z fondů EU v současném finančním období, kompletní rekonstrukcí prochází zejména hlavní trať spojující Evropu s Tureckem, rozvíjí se ale i propojení se Srbskem, Severní Makedonií a Rumunskem. Objem investic do aktuálních projektů modernizace železniční infrastruktury činí 1,4 mld. EUR (fondy EU – OPTTI a CEF). Pro období 2021-2027 plánuje Národní železniční infrastruktura projekty v rámci programů CEF/CEF 2 (cca 2,3 mld. EUR), OPTTI a PTC (více než 1,6 mld. EUR), Interreg (15 mil. EUR) a také Národního plánu obnovy a odolnosti (NRRP, přes 130 mil. EUR). Potřeba modernizace a rozvoje si žádá investice i do obnovy vozového parku, proto BDŽ plánuje v osobní dopravě nakoupit 10 nových elektrických lokomotiv a 130 osobních vagónů, nákupy nové techniky platí též pro nákladní dopravu. V NRRP počítá vláda s nákupem 42 elektrických vlakových souprav pro příměstskou dopravu, 20 elektrických rychlovlaků pro hlavní meziregionální tratě, 18 posunovacích lokomotiv a modernizací palubního signalizačního zařízení pro 108 provozovaných vlaků v celkové výši 370 mil. EUR.

Další oblastí kolejové dopravy, kde existuje potenciál pro uplatnění (například soupravy), je rozvoj městské hromadné dopravy v hlavním městě Sofii, tj. metra, kde tvoří cca dvě třetiny z celkové částky 500 mil. EUR investované do výstavby linky č. 3 (etapy 1 a 2) prostředky z fondů EU, v plánu je i rozšíření této linky o dalších 9 stanic s financováním z NRRP a OPTTI. Metro také investuje do nákupu osmi souprav nových vlaků, výměny či modernizace stávajících vlaků ruské provenience. Celkové investice mají dosáhnout 335 mil. EUR, z toho tvoří dodávka vlaků 56 mil. EUR.

Voda a životní prostředí

Země se potýká s neúměrně vysokými ztrátami v zásobování pitnou vodou, dochází i k výpadkům v dodávkách pro obyvatelstvo a průmysl, v některých oblastech hrozí i sucha. Přetrvávají problémy se znečišťováním vodních zdrojů, stále ještě není dokončena výstavba odpovídajícího počtu čistíren odpadních vod i úpraven pitné vody. Experti varují i před horšícím se technickým stavem vodních nádrží, jezer a přehrad.

Vodohospodářský sektor země je ve velmi špatném stavu, ztráty při dodávkách pitné vody dosahují nejvyšší hodnoty v EU – 61,5 %. Studie Světové banky odhaduje, že v nejbližších deseti letech by se v sektoru mělo investovat více než 6 mld. EUR, z čehož fondy EU by měly pokrýt 30–40 % této částky. V současném programovém období je pro sektor vyčleněno 1,2 mld. EUR na výměnu stávající a výstavbu nové sítě vodovodů a kanalizací, čističek odpadních vod, ale i opravu a údržbu přehrad a jezer.

Na počátku roku 2020 bulharská vláda zřídila státem vlastněný Bulharský holding vodovodů a kanalizací („Balgarski ViK holding“ EAD) jako zastřešující subjekt pro realizaci Strategie rozvoje vodohospodářského sektoru Bulharska, Národního plánu obnovy a odolnosti a boje s klimatickými změnami. Holding vyhlašuje centralizovaně veřejné zakázky pro vodní sektor a odpadní průmysl.

Energetika

Bulharský energetický mix je podobný českému a země řeší i podobné problémy. Jedná se zejména o výzvy spojené s energetickou bezpečností (zajištění dodávek energie, závislost na dodávkách surovin i zařízení z Ruska), plněním plánu Green Deal (útlum těžby a spalování uhlí), nízkou efektivitou výroby elektrické energie a podobně. Vláda navíc řeší klíčovou otázku jaderné energetiky – zda postavit novou jadernou elektrárnu v Belene, dostavět další blok(y) v Kozloduji či se těchto projektů vzdát a zaměřit se na jiné zdroje. V Bulharsku existuje i zajímavý potenciál pro rozvoj obnovitelných zdrojů energie – počínaje fotovoltaikou přes větrné elektrárny až po geotermální zdroje.

Bulharská energetika má před sebou nelehké období, kdy bude muset dohánět promarněný čas při restrukturalizaci zastaralého energetického mixu, a výzvy v podobě energetické strategie EU Green Deal. Klíčový problém spočívá ve vysoké závislosti na ekologicky problematických uhelných zdrojích, což je spojeno i se sociálně citlivými dopady na některé regiony. Na druhé straně vzniká prostor pro uplatnění zkušeností a řešení z českého prostředí (například rekultivace).

V oblasti jaderné energetiky je stále ve hře výstavba nové JE v Belene a reaktorů ve stávající JE Kozloduj, pokračuje i likvidace odstavených reaktorů v Kozloduji a modernizační projekty. V této oblasti představuje hlavní výzvu odstranění závislosti na dodávkách ruského paliva, zařízení a náhradních dílů, což je zároveň výbornou příležitostí pro uplatnění českých firem s jejich zkušenostmi.

Energetika si vyžádá v následujících letech značné investice do obnovy výrobních zařízení, přenosové i rozvodné sítě včetně zemního plynu; existuje zde i zajímavý nevyužitý potenciál pro budování nových kapacit (zejména solární a fotovoltaické zdroje, větrné parky).

Další kapitolou je energetická efektivita, například projekty zateplování bytových i kancelářských budov, snižování energetických ztrát, větší využití obnovitelných zdrojů energie (tepelná čerpadla, fotovoltaika, solární kolektory a podobně).

V rámci Národního plánu obnovy a odolnosti počítá Bulharsko s 12 investičními projekty v hodnotě až 900 mil. EUR na zvýšení energetické efektivity, 1,2 mld. EUR na budování obnovitelných zdrojů, skladování energie a bateriových úložišť, 175 mil. EUR na průzkum a realizaci pilotního projektu na využití geotermální energie, měřicí systémy atd. V oblasti energetické efektivity má NRRP zajistit 920 mil. EUR na podporu komplexní energetické obnovy obytných, kancelářských a veřejných budov.

ICT, elektronika, kyberbezpečnost

Bulharská vláda klade v poslední době stále větší důraz na rozvoj tohoto sektoru, ať již z důvodu rostoucí potřeby modernizace státní správy, digitalizace, rozvoje e-governmentu, ale i v naději, že se podaří využít zejména lidského potenciálu pro rozvoj ekonomiky a přilákání zahraničních investic. Tato oblast rovněž tvoří součást Národního plánu obnovy a odolnosti.

V rámci NRRP plánuje Bulharsko docílit masivního rozšíření digitální infrastruktury – zvýšit kybernetickou bezpečnost při správě všech 265 municipalit v zemi, vybudovat vysokokapacitní síť pro internetové připojení v malých osídlených místech pro 350 tisíc obyvatel celkem a také ultrarychlé připojení pro 24 vysokých škol v zemi. To vše si vyžádá cca 270 mil. EUR. Dalších 50 mil. EUR má směřovat z NRRP do digitalizace Bulharské pošty, vybudování nabíjecích stanic pro elektromobily ve 100 turistických lokalit či poskytování zdravotnických služeb ve 450 lokalitách na dálku. 

Rozšíření e-governmentu si vyžádá z NRRP na 109 mil. EUR ve formě digitalizace soudnictví, zavedení diagnostické databáze pro e-zdravotnictví, digitalizace cca 86 mil. stran různých registrů a vytvoření platformy pro elektronické administrativní služby v oblasti územního plánování a udělování stavebních povolení.

Výzkum, vývoj, inovace a vzdělávání

Bulharsko má podle zprávy EU velkou šanci dosáhnout podílu VVI na HDP ve výši 1 % (v roce 2013 to bylo 0,65 %, tedy jedna z nejnižších úrovni intenzity VVI v EU). Pro dosažení uvedeného cíle doporučuje EK značně navýšit veřejné financování vědecko výzkumných a rozvojových aktivit a také provést důležité reformy – zlepšit fungování finančních instrumentů, posílit lidské zdroje o vysoce kvalifikované odborníky a vytvořit stimuly pro otevření vědecké základny vůči podnikatelskému sektoru včetně podpory PPP projektů. Co se týče základny, v Bulharsku působí přes 50 státních univerzit, z nichž však jen malá část je schopna vykonávat výzkum na vysoké úrovni. Na druhé straně zde funguje několik vědeckotechnických parků a také zajímavé startupy (zejména v oblasti financí). 

Podle dostupných dat dosahuje podíl firem s vysoce a středně technologicky vyspělou úrovní výroby 0,8 % a podíl vysoce technologických služeb 3,5 %. Počet podniků v sektoru ICT v roce 2019 dosáhl 43,7 tisíc, v nichž pracovalo 276 tisíc pracovníků. Podle indexu DESI bylo BG v EU v roce 2021 na 26. místě.

Vláda připravila pro realizaci cílů v oblasti VVI “Program vědeckého výzkumu, inovací a digitalizace pro inteligentní transformaci 2021-2027”, jehož realizaci zajišťuje Výkonná agentura “Vzdělávací program” (patří pod Ministerstvo školství a vědy). Strukturu programu lze rozdělit na priority č. 1 a 2:

  • priorita 1 – 743 mil. EUR na udržitelný rozvoj národní kapacity pro VVI (211 mil. EUR); stimulaci mezinárodní vědecké spolupráce (56,6 mil. EUR); transfer technologií a znalostí (274 mil. EUR); zajištění synergie s programy Horizont Europe a Digital Europe (179 mil. EUR)
  • priorita 2 – 325 mil. EUR, data jako klíčový kapitál; kybernetická bezpečnost

Strategickým dokumentem vlády v oblasti VVI je Inovační strategie inteligentní specializace 2021-2027 (ISIS) s cílem podporovat technologie i netechnologické inovace a stimulovat přeměnu společnosti a ekonomiky tak, aby byly založeny na datech a znalostech orientovaných na Průmysl 4.0 a podpoře zeleného přechodu. Za tímto účelem jsou stanoveny tři operační cíle:

  • zlepšení vědecko výzkumného systému a inovačního výkonu firem s cílem dosáhnout úrovně 70 % průměru EU (přiměřený inovátor)
  • zvýšení technologické kapacity firem, ekologického a mezinárodního charakteru bulharských výrobků a služeb
  • zlepšení kapacity lidských zdrojů v oblasti nových technologií a inovací

ISIS definuje pět tematických oblastí, kde Bulharsko disponuje konkurenční výhodou a kapacitami pro inteligentní specializaci:

  • informatika a informační a komunikační technologie (regionální centrum ICT, investice do VVI cca 11 % celkových výdajů do VVI v ekonomice)
  • mechatronika a mikroelektronika (například automatizované stroje a robotické a automatizované systémy, robotika, AI, inteligentní zařízení a výrobní systémy)
  • průmysl pro zdravý život, bioekonomiku a biotechnologie (například produkce biopotravin, biokosmetiky, bioléčiv)
  • nové technologie v kreativním a zábavním průmyslu
  • čisté technologie, cirkulární a nízkouhlíková ekonomika 

Významné záměry a projekty – Sofia Tech Park, Fond pro technologický transfer, vytvoření národního systému pro kybernetickou bezpečnost (viz. výše priorita 2, zodpovídá Ministerstvo pro e-government), a tak dále.

Vládní cíle a finanční nástroje – v rámci NRRP plánuje Bulharsko investovat 245 mil. EUR do 4 tzv. STEM středisek, zvyšování kvalifikace 39 tisíc učitelů v oblasti STEM vzdělávání a vybavení více než 2 240 specializovaných tříd pro vědecké a technické programy.

Program pro ekonomickou transformaci s důrazem na MSP si přes NRRP vyžádá 690 mil. EUR ve formě grantů na technologickou modernizaci (133 mil. EUR), ICT a kybernetickou bezpečnost (16 mil. EUR), obnovitelné zdroje energie pro vlastní potřebu (102 mil. EUR) a cirkulární ekonomiku (92 mil. EUR).

OP Rozvoj regionů 2021-2027 představují integrované teritoriální investice, v jejichž rámci jsou povolené tyto aktivity:

  • infrastrukturní opatření pro podporu ekonomické aktivity
  • energetická efektivita a udržitelná obnova budov
  • udržitelná mobilita včetně městské mobility
  • silniční infrastruktura a bezpečnost ve veřejném prostoru
  • vzdělávací infrastruktura a vybavení
  • zdravotní a sociální infrastruktura
  • bydlení
  • kultura, sport a turistika.

Priority jsou rozděleny do tří oblasti (celkem 3,606 mld. BGN):

  • priorita 1 . 1,053 mld. BGN
  • priorita 2 – 2,508 mld. BGN
  • priorita 3 – 44,4 mil. BGN.

• Teritorium: Bulharsko

Doporučujeme