MZV: Mapa globálních oborových příležitostí
Bulharsko je otevřenou tržní ekonomikou s vyššími středními příjmy a nejnižším HDP na obyvatele v EU. Růst HDP ale v roce 2022 překonal očekávání, neboť ekonomika vzrostla na 3,4 % a nezaměstnanost se snížila na 4,6 %. Tempo růstu HDP by v letošním roce mělo zpomalit na 1,6 % a v následujících letech by se tato hodnota měla opět vyšplhat na 2-3 %, vyššímu růstu však bude pravděpodobně bránit stárnutí populace a úbytek pracovní síly. Další výzvou je i úbytek mladých a vzdělaných občanů, kteří odcházejí za vidinou lepšího uplatnění do rozvinutějších zemí. V roce 2022 zaznamenalo Bulharsko jednu z nejvyšších měr inflace mezi zeměmi EU, přičemž průměrná roční inflace dosáhla 15,3 %. Klíčovým faktorem byla dovozní inflace prostřednictvím vyšších cen energií a potravin po ruské invazi na Ukrajinu. Inflace se bude nadále snižovat, ale v roce 2023 zůstane zvýšená. Další výzvu pro zemi představovala politická krize a následně úřednická vláda, kvůli které nebyly dosud schváleny zákony potřebné pro dokončení soudní reformy i pro získání prostředků z Národního plánu obnovy a odolnosti s alokací 6,27 mld. EUR. Tyto prostředky by země využila ke zlepšení své ekonomiky v oblastech, jako je zelená energie, digitalizace a rozvoj soukromého sektoru. Příležitosti pro české firmy jsou zejména v modernizaci v těchto odvětví: obranný a bezpečnostní sektor, zdravotnictví a farmacie, železniční sektor, voda a životní prostředí, energetika, ICT, elektronika, kyberbezpečnost a výzkum, vývoj, inovace a vzdělávání.
Ukazatel | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Růst HDP (%) | 7,1 | 3,7 | 2,2 | 3,3 | 3,7 |
Veřejný dluh (% HDP) | 23,9 | 24,2 | 25,9 | 26,7 | 27,9 |
Míra inflace (%) | 3,3 | 15,3 | 8,4 | 3,5 | 3,3 |
Populace (mil.) | 6,9 | 6,8 | 6,8 | 6,8 | 6,7 |
Nezaměstnanost (%) | 5,7 | 5,5 | 5,0 | 4,9 | 4,4 |
HDP/obyv. (USD, PPP) | 27867,0 | 31250,0 | 33350,0 | 35200,0 | 37360,0 |
Bilance běžného účtu (mld. USD) | -0,4 | 0,5 | 0,2 | 0,6 | 0,8 |
Saldo obchodní bilance (mld. USD) | -3,4 | -3,9 | -4,4 | -4,5 | -4,0 |
Průmyslová produkce | 8,9 | 8,0 | 2,0 | 3,0 | 3,0 |
Exportní riziko OECD | 3/7 | 3/7 | 3/7 | 3/7 | – |
Predikce EIU | Zdroj: EIU, OECD, IMD |
Zdroj: EIU, IMF
Zdroj: EIU
Top 5 import dle zemí (%) | |
Německo | 12,2 |
Turecko | 7,8 |
Rusko | 7,6 |
Rumunsko | 7,5 |
Itálie | 6,6 |
Zdroj: EIU |
Top 5 import dle zboží (mld. USD) | |
Celkem | 13,1 |
Léčiva (vč. léčiv veterinárních) | 1,6 |
Automobily osobní aj. vozidla pro dopravu osob | 1,1 |
Přístr. elek. ke spínání ap. obvodů elek., odpory aj. | 1,1 |
Elektronky, rentgenky, diody, tranzistory ap., díly | 0,7 |
Přístroje elektrické j. n. (baterie, žárovky ap.) | 0,7 |
Zdroj: EIU |
Obranný a bezpečnostní sektor
Bulharská armáda čelí dlouhodobému problému nedostatečného financování a neefektivního využívání prostředků. Vybavení je zastaralé, často ještě sovětské provenience. Zhoršená bezpečnostní situace v regionu i v globálním měřítku si stále naléhavěji žádá investice do modernizace letectva, protivzdušné obrany, pozemních sil, námořnictva i speciálních složek.
V příštích letech plánuje armáda velké projekty modernizace výzbroje a vybavení v hodnotě téměř 2 mld. EUR. Probíhají výběrová řízení na nákup obrněných vozidel pěchoty (pro pozemní síly), rozbíhá se modernizace tanků T-72 a čím dál naléhavější je modernizace radiolokátorů pro protivzdušnou obranu (zde se například hovoří o zakázce na 3D radary v hodnotě cca 400 mil. BGN, kde existuje potenciál propojení s pasivními technologiemi). Poptávka se v souladu s těmito plány zřejmě zaměří zejména na:
- leteckou techniku – Bulharsko podepsalo s USA dohodu o dodávkách letounů F-16 (v první fázi osm strojů, ve druhé je potvrzeno využití opce na dalších osm strojů), s tím jsou spojeny příležitosti pro české firmy například ve výcviku pilotů, modernizaci infrastruktury (letiště);
- obrněná vozidla – největší podíl má zakázka na OVP pro pozemní síly, která byla prozatím odložena a není vyloučen nový tendr;
- kybernetickou bezpečnost – možnost spolupráce s českými firmami při vytváření systému ochrany proti kybernetickým útokům;
- komunikační, informační a navigační systémy – zde se jedná zejména o příležitosti pro firmy nabízející radiolokátory pro protivzdušnou obranu, ale i například skladovací systém, systém komunikace a velení bojových jednotek;
- bezpilotní stroje – Ministerstvo obrany bude pravděpodobně znovu vypisovat tendr na dodávku mini a malých dronů, počítá se s dalšími tendry;
- optoelektroniku – modernizace systému komunikace a velení;
- ochranu bezpečnostní infrastruktury – například systémy ochrany proti dronům, pasivní i aktivní monitoring a podobně;
- další možnosti – ruční palné zbraně, protiletadlové komplety, dělostřelectvo a jiné.
Kromě dodávek pro obranu tvoří velmi zajímavý a blízký segment dodávky pro bezpečnostní sektor – Ministerstvo vnitra a jemu podřízené složky (policie, pohraniční stráž, vězeňská stráž, speciální jednotky, hasiči). Namátkou lze zmínit bezpilotní stroje, ruční palné zbraně, vozidla se zvýšeným stupněm ochrany, ochrana bezpečnostní infrastruktury, mobilní detektory osob a podobně.
Zdravotnictví a farmacie
Zdravotnictví disponuje dobře dimenzovanou kapacitou lůžek a nemocničních zařízení. Slabinou je však nedostatek kvalifikovaného personálu, zastaralé vybavení, nedostatek moderních přístrojů. Kromě naléhavé potřeby investic do vybavení vyžaduje pozornost i digitalizace zdravotnictví, kde se mohou uplatnit česká řešení. Zdravotnictví patří mezi prioritní oblasti v rámci unijního Národního plánu obnovy a odolnosti.
Bulharsko nabízí dobré příležitosti pro modernizaci vybavení nemocnic ve veřejném i soukromém sektoru. V blízké době se očekává vyřešení otázek kolem projektu výstavby nové pediatrické nemocnice v Sofii a vyhlášení tendru jak na stavbu, tak i na vybavení a zařízení (cca 50 mil. EUR).
V souvislosti s pandemií covidu-19 se ukázala slabá místa v systému zdravotnické péče, jež by měla v nadcházejícím období vláda akutně řešit – lze očekávat investice do:
- vybavení infekčních oddělení (například filtrační a klimatizační jednotky),
- budování mobilních zařízení,
- jednotek intenzivní péče,
- vybavení rychlé zdravotnické pomoci (sanitní vozy, zdravotnické vybavení),
- posílení zásob ochranných prostředků (roušky, respirátory, plicní ventilátory, ochranné obleky),
- zdravotnických lůžek.
V rámci Národního plánu obnovy a odolnosti Bulharsko plánuje vynaložit 233 mil. EUR na inovativní léčebná zařízení pro 35 pediatrických oddělení a 14 diagnostických a onkologických pracovišť, jakož i na vybudování 10 středisek pro léčbu mozkových a cévních onemocnění a v neposlední řadě i vysokotechnologického centra pro protonovou léčbu. Neméně důležitým projektem je posílení letecké rychlé zdravotnické pomoci (HEMS) prostřednictvím nákupu 6 zdravotnických vrtulníků, zlepšení přepravy pacientů mezi zdravotnickými zařízeními a rozvoj Národního systému linky 112 za 75 mil. EUR.
Železniční sektor
Železniční doprava trpí podfinancováním a urgentně potřebuje modernizaci. Za předchozí vlády se podařilo vyřešit akutní problémy se zadlužeností státních železnic. To umožnilo rozjet odkládané a nezbytné investiční projekty. Bulharsko pořídilo nové lokomotivy Siemens, probíhá modernizace železničních vagónů a starších lokomotiv. Významný objem prostředků včetně fondů EU směřuje do výstavby a modernizace tratí a jejich zabezpečení.
Rekonstrukce železničních tratí v zemi je prioritou v rámci financování z fondů EU v současném finančním období, kompletní rekonstrukcí prochází zejména hlavní trať spojující Evropu s Tureckem, rozvíjí se ale i propojení se Srbskem, Severní Makedonií a Rumunskem. Objem investic do aktuálních projektů modernizace železniční infrastruktury činí 1,4 mld. EUR (fondy EU – OPTTI a CEF). Pro období 2021-2027 plánuje Národní železniční infrastruktura projekty v rámci programů CEF/CEF 2 (cca 2,3 mld. EUR), OPTTI a PTC (více než 1,6 mld. EUR), Interreg (15 mil. EUR) a také Národního plánu obnovy a odolnosti (NRRP, přes 130 mil. EUR). Potřeba modernizace a rozvoje si žádá investice i do obnovy vozového parku, proto BDŽ plánuje v osobní dopravě nakoupit 10 nových elektrických lokomotiv a 130 osobních vagónů, nákupy nové techniky platí též pro nákladní dopravu. V NRRP počítá vláda s nákupem 42 elektrických vlakových souprav pro příměstskou dopravu, 20 elektrických rychlovlaků pro hlavní meziregionální tratě, 18 posunovacích lokomotiv a modernizací palubního signalizačního zařízení pro 108 provozovaných vlaků v celkové výši 370 mil. EUR.
Další oblastí kolejové dopravy, kde existuje potenciál pro uplatnění (například soupravy), je rozvoj městské hromadné dopravy v hlavním městě Sofii, tj. metra, kde tvoří cca dvě třetiny z celkové částky 500 mil. EUR investované do výstavby linky č. 3 (etapy 1 a 2) prostředky z fondů EU, v plánu je i rozšíření této linky o dalších 9 stanic s financováním z NRRP a OPTTI. Metro také investuje do nákupu osmi souprav nových vlaků, výměny či modernizace stávajících vlaků ruské provenience. Celkové investice mají dosáhnout 335 mil. EUR, z toho tvoří dodávka vlaků 56 mil. EUR.
Voda a životní prostředí
Země se potýká s neúměrně vysokými ztrátami v zásobování pitnou vodou, dochází i k výpadkům v dodávkách pro obyvatelstvo a průmysl, v některých oblastech hrozí i sucha. Přetrvávají problémy se znečišťováním vodních zdrojů, stále ještě není dokončena výstavba odpovídajícího počtu čistíren odpadních vod i úpraven pitné vody. Experti varují i před horšícím se technickým stavem vodních nádrží, jezer a přehrad.
Vodohospodářský sektor země je ve velmi špatném stavu, ztráty při dodávkách pitné vody dosahují nejvyšší hodnoty v EU – 61,5 %. Studie Světové banky odhaduje, že v nejbližších deseti letech by se v sektoru mělo investovat více než 6 mld. EUR, z čehož fondy EU by měly pokrýt 30–40 % této částky. V současném programovém období je pro sektor vyčleněno 1,2 mld. EUR na výměnu stávající a výstavbu nové sítě vodovodů a kanalizací, čističek odpadních vod, ale i opravu a údržbu přehrad a jezer.
Na počátku roku 2020 bulharská vláda zřídila státem vlastněný Bulharský holding vodovodů a kanalizací („Balgarski ViK holding“ EAD) jako zastřešující subjekt pro realizaci Strategie rozvoje vodohospodářského sektoru Bulharska, Národního plánu obnovy a odolnosti a boje s klimatickými změnami. Holding vyhlašuje centralizovaně veřejné zakázky pro vodní sektor a odpadní průmysl.
Energetika
Bulharský energetický mix je podobný českému a země řeší i podobné problémy. Jedná se zejména o výzvy spojené s energetickou bezpečností (zajištění dodávek energie, závislost na dodávkách surovin i zařízení z Ruska), plněním plánu Green Deal (útlum těžby a spalování uhlí), nízkou efektivitou výroby elektrické energie a podobně. Vláda navíc řeší klíčovou otázku jaderné energetiky – zda postavit novou jadernou elektrárnu v Belene, dostavět další blok(y) v Kozloduji či se těchto projektů vzdát a zaměřit se na jiné zdroje. V Bulharsku existuje i zajímavý potenciál pro rozvoj obnovitelných zdrojů energie – počínaje fotovoltaikou přes větrné elektrárny až po geotermální zdroje.
Bulharská energetika má před sebou nelehké období, kdy bude muset dohánět promarněný čas při restrukturalizaci zastaralého energetického mixu, a výzvy v podobě energetické strategie EU Green Deal. Klíčový problém spočívá ve vysoké závislosti na ekologicky problematických uhelných zdrojích, což je spojeno i se sociálně citlivými dopady na některé regiony. Na druhé straně vzniká prostor pro uplatnění zkušeností a řešení z českého prostředí (například rekultivace).
V oblasti jaderné energetiky je stále ve hře výstavba nové JE v Belene a reaktorů ve stávající JE Kozloduj, pokračuje i likvidace odstavených reaktorů v Kozloduji a modernizační projekty. V této oblasti představuje hlavní výzvu odstranění závislosti na dodávkách ruského paliva, zařízení a náhradních dílů, což je zároveň výbornou příležitostí pro uplatnění českých firem s jejich zkušenostmi.
Energetika si vyžádá v následujících letech značné investice do obnovy výrobních zařízení, přenosové i rozvodné sítě včetně zemního plynu; existuje zde i zajímavý nevyužitý potenciál pro budování nových kapacit (zejména solární a fotovoltaické zdroje, větrné parky).
Další kapitolou je energetická efektivita, například projekty zateplování bytových i kancelářských budov, snižování energetických ztrát, větší využití obnovitelných zdrojů energie (tepelná čerpadla, fotovoltaika, solární kolektory a podobně).
V rámci Národního plánu obnovy a odolnosti počítá Bulharsko s 12 investičními projekty v hodnotě až 900 mil. EUR na zvýšení energetické efektivity, 1,2 mld. EUR na budování obnovitelných zdrojů, skladování energie a bateriových úložišť, 175 mil. EUR na průzkum a realizaci pilotního projektu na využití geotermální energie, měřicí systémy atd. V oblasti energetické efektivity má NRRP zajistit 920 mil. EUR na podporu komplexní energetické obnovy obytných, kancelářských a veřejných budov.
ICT, elektronika, kyberbezpečnost
Bulharská vláda klade v poslední době stále větší důraz na rozvoj tohoto sektoru, ať již z důvodu rostoucí potřeby modernizace státní správy, digitalizace, rozvoje e-governmentu, ale i v naději, že se podaří využít zejména lidského potenciálu pro rozvoj ekonomiky a přilákání zahraničních investic. Tato oblast rovněž tvoří součást Národního plánu obnovy a odolnosti.
V rámci NRRP plánuje Bulharsko docílit masivního rozšíření digitální infrastruktury – zvýšit kybernetickou bezpečnost při správě všech 265 municipalit v zemi, vybudovat vysokokapacitní síť pro internetové připojení v malých osídlených místech pro 350 tisíc obyvatel celkem a také ultrarychlé připojení pro 24 vysokých škol v zemi. To vše si vyžádá cca 270 mil. EUR. Dalších 50 mil. EUR má směřovat z NRRP do digitalizace Bulharské pošty, vybudování nabíjecích stanic pro elektromobily ve 100 turistických lokalit či poskytování zdravotnických služeb ve 450 lokalitách na dálku.
Rozšíření e-governmentu si vyžádá z NRRP na 109 mil. EUR ve formě digitalizace soudnictví, zavedení diagnostické databáze pro e-zdravotnictví, digitalizace cca 86 mil. stran různých registrů a vytvoření platformy pro elektronické administrativní služby v oblasti územního plánování a udělování stavebních povolení.
Výzkum, vývoj, inovace a vzdělávání
Bulharsko má podle zprávy EU velkou šanci dosáhnout podílu VVI na HDP ve výši 1 % (v roce 2013 to bylo 0,65 %, tedy jedna z nejnižších úrovni intenzity VVI v EU). Pro dosažení uvedeného cíle doporučuje EK značně navýšit veřejné financování vědecko výzkumných a rozvojových aktivit a také provést důležité reformy – zlepšit fungování finančních instrumentů, posílit lidské zdroje o vysoce kvalifikované odborníky a vytvořit stimuly pro otevření vědecké základny vůči podnikatelskému sektoru včetně podpory PPP projektů. Co se týče základny, v Bulharsku působí přes 50 státních univerzit, z nichž však jen malá část je schopna vykonávat výzkum na vysoké úrovni. Na druhé straně zde funguje několik vědeckotechnických parků a také zajímavé startupy (zejména v oblasti financí).
Podle dostupných dat dosahuje podíl firem s vysoce a středně technologicky vyspělou úrovní výroby 0,8 % a podíl vysoce technologických služeb 3,5 %. Počet podniků v sektoru ICT v roce 2019 dosáhl 43,7 tisíc, v nichž pracovalo 276 tisíc pracovníků. Podle indexu DESI bylo BG v EU v roce 2021 na 26. místě.
Vláda připravila pro realizaci cílů v oblasti VVI “Program vědeckého výzkumu, inovací a digitalizace pro inteligentní transformaci 2021-2027”, jehož realizaci zajišťuje Výkonná agentura “Vzdělávací program” (patří pod Ministerstvo školství a vědy). Strukturu programu lze rozdělit na priority č. 1 a 2:
- priorita 1 – 743 mil. EUR na udržitelný rozvoj národní kapacity pro VVI (211 mil. EUR); stimulaci mezinárodní vědecké spolupráce (56,6 mil. EUR); transfer technologií a znalostí (274 mil. EUR); zajištění synergie s programy Horizont Europe a Digital Europe (179 mil. EUR)
- priorita 2 – 325 mil. EUR, data jako klíčový kapitál; kybernetická bezpečnost
Strategickým dokumentem vlády v oblasti VVI je Inovační strategie inteligentní specializace 2021-2027 (ISIS) s cílem podporovat technologie i netechnologické inovace a stimulovat přeměnu společnosti a ekonomiky tak, aby byly založeny na datech a znalostech orientovaných na Průmysl 4.0 a podpoře zeleného přechodu. Za tímto účelem jsou stanoveny tři operační cíle:
- zlepšení vědecko výzkumného systému a inovačního výkonu firem s cílem dosáhnout úrovně 70 % průměru EU (přiměřený inovátor)
- zvýšení technologické kapacity firem, ekologického a mezinárodního charakteru bulharských výrobků a služeb
- zlepšení kapacity lidských zdrojů v oblasti nových technologií a inovací
ISIS definuje pět tematických oblastí, kde Bulharsko disponuje konkurenční výhodou a kapacitami pro inteligentní specializaci:
- informatika a informační a komunikační technologie (regionální centrum ICT, investice do VVI cca 11 % celkových výdajů do VVI v ekonomice)
- mechatronika a mikroelektronika (například automatizované stroje a robotické a automatizované systémy, robotika, AI, inteligentní zařízení a výrobní systémy)
- průmysl pro zdravý život, bioekonomiku a biotechnologie (například produkce biopotravin, biokosmetiky, bioléčiv)
- nové technologie v kreativním a zábavním průmyslu
- čisté technologie, cirkulární a nízkouhlíková ekonomika
Významné záměry a projekty – Sofia Tech Park, Fond pro technologický transfer, vytvoření národního systému pro kybernetickou bezpečnost (viz. výše priorita 2, zodpovídá Ministerstvo pro e-government), a tak dále.
Vládní cíle a finanční nástroje – v rámci NRRP plánuje Bulharsko investovat 245 mil. EUR do 4 tzv. STEM středisek, zvyšování kvalifikace 39 tisíc učitelů v oblasti STEM vzdělávání a vybavení více než 2 240 specializovaných tříd pro vědecké a technické programy.
Program pro ekonomickou transformaci s důrazem na MSP si přes NRRP vyžádá 690 mil. EUR ve formě grantů na technologickou modernizaci (133 mil. EUR), ICT a kybernetickou bezpečnost (16 mil. EUR), obnovitelné zdroje energie pro vlastní potřebu (102 mil. EUR) a cirkulární ekonomiku (92 mil. EUR).
OP Rozvoj regionů 2021-2027 představují integrované teritoriální investice, v jejichž rámci jsou povolené tyto aktivity:
- infrastrukturní opatření pro podporu ekonomické aktivity
- energetická efektivita a udržitelná obnova budov
- udržitelná mobilita včetně městské mobility
- silniční infrastruktura a bezpečnost ve veřejném prostoru
- vzdělávací infrastruktura a vybavení
- zdravotní a sociální infrastruktura
- bydlení
- kultura, sport a turistika.
Priority jsou rozděleny do tří oblasti (celkem 3,606 mld. BGN):
- priorita 1 . 1,053 mld. BGN
- priorita 2 – 2,508 mld. BGN
- priorita 3 – 44,4 mil. BGN.