Eritrea

MZV: Souhrnná teritoriální informace

Eritrea stále zůstává jedním z nejizolovanějších a nejuzavřenějších politických systémů na světě. Země je od uznání nezávislosti v roce 1993 centrálně řízená Lidovou frontou demokracie a spravedlnosti (PFDJ) v čele s prezidentem Isaiasem Afewerkim. Nikdy se v ní neuskutečnily prezidentské ani parlamentní volby a Národní shromáždění bylo v roce 2002 v podstatě rozpuštěno, členům současné vládnoucí elity je bez výjimky přes 70 let. Vůči vztahům s EU i Západem jako takovým se Eritrea staví velmi rezervovaně. Problematickými body je rovněž chudoba (dle HDP v přepočtu na obyvatele jde o jednu z nejchudších zemí světa), masivní emigrace ze země i omezená svoboda tisku. Ve Světovém indexu svobody tisku pro rok 2025 se Eritrea umístila na vůbec poslední příčce ze všech 180 hodnocených zemí. 

Vše v zemi podléhá přísné cenzuře, byrokratické procesy jsou nepřehledné a časově náročné. Vzhledem k izolaci země je stále obtížné o vnitřních podmínkách získat věrohodné informace.

Tato Souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná v základním rozsahu.

Základní údaje
Hlavní město Asmara
Počet obyvatel 3,89 mil.
Jazyk Tigrajština, arabština, angličtina
Náboženství koptové, křesťané, muslimové
Státní zřízení Prezidentská republika
Hlava státu Isaias Afwerki
Hlava vlády Isaias Afwerki
Název měny eritrejská nakfa (ERN)
Cestování
Časový posun +2 hodiny
Kontakty ZÚ
Velvyslanec Ing. Ivan JUKL, MBA
Ekonomický úsek Ing. Ondřej Cuchý
Konzulární úsek Lucie Svobodová, M.Sc.
CzechTrade ne
Czechinvest ne
Ekonomika 2024
Nominální HDP (mld. USD) 2,51
Hospodářský růst (%) 2,9
Inflace (%) 8,4
Nezaměstnanost (%) N/A

Souhrnná teritoriální informace (STI) Eritrea (312.42 KB)Mapa globálních oborových příležitostí – Eritrea (MZV) (238B)



1. Základní informace o teritoriu

Podkapitoly:

1.1. Systém vládnutí a politické tendence v zemi

Oficiální název státu

česky: Stát Eritrea

tigrejsky: Hagara Ertra

anglicky: State of Eritrea

Název pochází z antického označení Rudého moře (Erythra Thalassa neboli Mare Erythraeum). Eritrea patří již od svého vzniku mezi nejchudší země světa. Na velmi špatný stav ekonomiky měly vliv především válka za nezávislost (do roku 1991), válka s Etiopií (1998–2000) a chronické katastrofální sucho. Negativní dopady na ekonomiku země má také izolacionistická politika vládnoucího autoritářského režimu a po dlouhou dobu také uzavření etiopského trhu pro eritrejské produkty. V červenci 2018 prezident Afwerki podepsal mírové prohlášení s etiopským premiérem Abijem Ahmedem, kterým souhlasil s oficiálním ukončením dvacetileté války, znovuotevření hranic a obnovení obchodních, dopravních a telekomunikačních spojení mezi těmito dvěma zeměmi. Konflikt s Etiopií spojený s obviněními z financování ozbrojených skupin aš-Šabáb v Somálsku vyloučil Eritreu z mezinárodního společenství a vedl k sankcím OSN (zbrojní embargo, zákaz cestování, zmrazení majetku). Tyto sankce byly zrušeny v listopadu 2018. Mírová dohoda vyvolala v regionu velké naděje, jak dokládají různé od té doby oznámené investice do infrastruktury. Jednostranné rozhodnutí uzavřít hranice s Etiopií v dubnu 2019, spolu s neochotou režimu dodržovat mírovou dohodu a provádět reformy, však zvyšují nejistotu mezi potenciálními investory. Během roku 2022 se Eritrea přímou účastí podílela v konfliktu v regionu Tigray na podporu etiopského premiéra Abiy Ahmeda.

Složení vlády (ke květnu 2025)

President: Isaias Afwerki

Agriculture: Arefaine Berhe

Defence: Sebhat Ephrem

Education: Petros Hailemariam 

Energy & mines: Alem Kibreab

Finance and National Development: Gergish Teklemichael

Fisheries & marine resources: Tewolde Kelati

Foreign affairs: Osman Saleh Mohammed

Health: Amina Nurhusein

Information: Yemane Gebremeskel

Justice: Fawzia Hashim

Labour & human welfare: Luul Gebreab

Land, water & environment: Tesfai Gebreselassie

Local government: Woldemichael Abraha

Public works: Abraha Asfaha

Tourism: Askalu Menkerios

Trade & industry: Nesredin Mohammed Saleh

Transport & communications: Tesfaselasie Berhane

Governor, Bank of Eritrea: Kibreab Woldemariam

1.2. Zahraniční politika země

V zahraniční politice Eritrey se stále odráží dekolonizační sentimenty, nedůvěra vůči západním zemím, a z toho pramenící izolace. Eritrea nicméně těží ze strategického umístění mezi Adenským zálivem a Rudým mořem, neboť bezpečnost Rudého moře jakožto bezpečného námořního koridoru je klíčová i pro EU. Vedle geograficky blízkých zemí (Somálskem a Egyptem, pozitivní posun zaznamenal i její vztah s Etiopií) vytváří Eritrea spojenectví zejména se Spojenými arabskými emiráty. Klíčovými zahraničními partnery Eritrey jsou potom Rusko a Čína, jejíž společnosti představují v zemi jediné relevantní investory. Eritrea jen velmi zvolna přehodnocuje mezinárodní izolaci, o čemž svědčí pozvolný nárůst zahraničních cest vrcholných představitelů i účastí na regionálních summitech. 

1.3. Obyvatelstvo

Celkový aktuální počet obyvatel Eritrey v roce 2025 je 3 889 630, což představuje nárůst o 1,89 % oproti roku 2024. Oficiální čísla však nelze spolehlivě ověřit, počet obyvatel se tak může lišit v závislosti na zdroji.

Mimo hranice Eritrey žije odhadem téměř jeden milion Eritrejců (mnoho z nich směřuje do uprchlických táborů v okolních zemích anebo za prací, zejména do Zálivu). Desetitisíce Eritrejců žádajících o azyl se nalézají na území EU, zejména ve Švédsku.

Míra porodnosti obyvatelstva a jeho demografické složení:

  • Demografické složení: ženy 49,9 %, muži 50,1 %
  • Věková struktura: 0 – 14 let 40 %, 15 – 64 let 56 %, 65 a více let 4 %
  • Míra porodnosti v Eritree pro rok 2025 činí 27,66, což je o 0,83 % méně než v roce 2024
  • Míra úmrtnosti v Eritree v roce 2025 činí 6,35, což je o 1,64 % méně než v roce 2024.

Národnostní složení

Eritreu obývá devět etnických skupin. Nejpočetnější jsou Tigriňové (55 %, Tigrinya) a Tigrejci (30 %, Tigre), hovořící příbuznými jazyky. Významnou skupinou jsou Afaři (v Eritreji 300 tis., žijí též v Etiopii a Džibuti), dále etnické skupiny Saho (4 %), Kunama (2 %), arabsko-jazyčný kmen Rashaida (2 %), Bilen (2 %) a další (Beni, Amar, Nera, asi 5 %).

Náboženské složení

Přibližně polovina obyvatelstva vyznává křesťanství; z nich naprostá většina přísluší k eritrejské ortodoxní církvi, ostatní se hlásí ke katolíkům a protestantům. Druhá polovina obyvatelstva vyznává islám. Animistů je minimum.

2. Ekonomika

Podkapitoly:

2.1. Základní údaje

Ekonomika Eritrey se vyznačuje téměř absolutní centralizací a zahraničním investicím se otevírá jen pozvolna. Je závislá na domácí a sousední produkci zemědělských produktů, a je proto citlivá na vnější vlivy. Hlavními zdroji ekonomiky jsou kromě zemědělství i hornictví (zinek, zlato a další vzácné prvky, jichž má Eritrea poměrně bohaté zdroje) a remitendy z diaspor, které dle odhadů tvoří až třetinu eritrejského HDP. Ekonomický růst i míra inflace vykazují stabilní hodnoty, brzdou rozvoje eritrejské ekonomiky je však nedostatek kapitálu, valut, nízká míra diverzifikace, nízká produktivita i stále vysoká negramotnost obyvatelstva.

S HDP na hlavu v paritě kupní síly ve výši 2 450 USD patří Eritrea k nejchudším zemím světa, odhadovaný obrat zahraničního obchodu nedosahuje ani 2 mld. USD, saldo obchodní bilance je přitom negativní. V žebříčku Human Development Index zaujímá Eritrea až 178. místo ze 193 hodnocených zemí. 

Dojde-li v letech 2025 a 2026 k poklesu světových cen ropy, na nichž je závislá většina eritrejských elektráren, inflace mírně zbrzdí z 8,4 % na hranici 5 %. Ke snížení cenových tlaků přispěje také uvolnění světových cen pšenice, rizikem je nicméně nestálá bezpečnost v Rudém moři, která může způsobit nárůst sazeb za přepravu zboží.

Ukazatel 20222023202420252026
Růst HDP (%) 2,62,82,93,23,5
HDP/obyv. (USD/PPP) 21802280237024502550
Inflace (%) 7,58,18,45,34,9
Nezaměstnanost (%) N/AN/AN/AN/AN/A
Export zboží (mld. USD) 0,5860,4750,5070,5430,571
Import zboží (mld. USD) 1,2651,2121,251,2161,305
Saldo obchodní bilance (mld. USD) -0,679-0,737-0,743-0,583-0,734
Průmyslová produkce (% změna) N/AN/AN/AN/AN/A
Populace (mil.) 3,413,473,543,613,68
Konkurenceschopnost N/AN/AN/AN/AN/A
Exportní riziko OECD 07.VII07.VII07.VII07.VIIN/A

Zdroj: EIU, OECD, IMD



2.2. Veřejné finance a státní rozpočet

Eritrea trpí nedostatkem kapitálu a devizových rezerv, což brzdí její růst. Předpokládá se, že podíl veřejného dluhu na HDP zůstane extrémně vysoký (nad 200 %), jedná se tak o jeden z nejzadluženějších států na světě.

Státní rozpočet je obecně velmi netransparentní, kvůli čemuž Eritrea není schopna získat finanční podporu od donorů. Země zatím nepřijímá potřebné reformy, které by napomohly jejímu ekonomickému růstu.

Eritrea nezveřejňuje podrobnosti o státním rozpočtu, což znemožňuje podrobné posouzení fiskální politiky. Fiskální deficit pro roky 2025-26 by se mohl snížit za předpokladu, že Eritreji bude plynout dostatek příjmů z těžebního sektoru. Pokud se udrží vysoké ceny nerostných surovin (zejména pro Eritreu zásadní mědi a zlata), příjmy do státního rozpočtu vzrostou v letech 2025-26 až na 30 %.

Veřejné finance 2024
Saldo státního rozpočtu (% HDP) -3,2
Veřejný dluh (% HDP) 237,8
Bilance běžného účtu (mld. USD) 0,144
Daně 2025
PO 34 %
FO 0 – 30 %
DPH 5 – 12 % (obecná daň ze služeb)

2.3. Bankovní systém

Eritrejská centrální banka (Bank of Eritrea) je orgánem dohledu nad všemi finančními institucemi v Eritreji. Monitoruje peněžní zásobu a řídí měnovou politiku. Peníze lze vyměnit na pobočkách Commercial Bank of Eritrea ve větších městech. Centrální banka udržuje de facto konvenční vázaný směnný kurz, přestože je oficiálně uváděn řízený plovoucí režim. Ve snaze omezit aktivity na paralelním trhu vláda nadále omezuje oběh měny a všechny podniky jsou nuceny provádět transakce prostředky (šeky a bankovními převody), které podléhají snazší kontrole úřadů.

Banky nejsou plně automatizované nebo digitalizované jako většina dnešních bank ve světě a vyznačují se složitou byrokracií. Neposkytují kreditní karty a neexistuje služba kreditních karet ani služba bankomatů. Všechny jsou založeny na hotovosti a šecích.

Komerční (státní) banky:

  • Eritrean Investment and Development Bank
  • Commercial Bank of Eritrea
  • Housing and Commercial Bank of Eritrea

Státní (zatím monopolní) pojišťovna:

  • National Insurance Corporation of Eritrea (NICE)

2.4. Daňový systém

Daň z příjmu právnických osob činí v Eritreji 34 %, společnosti podnikající v ropném a těžebním průmyslu podléhají ještě větší sazbě daně. Specifická je tzv. „daň z diaspory“, která ukládá Eritrejcům žijícím v zahraničí odvádět daň ve výši 2 %.

V Eritree neexistuje DPH, ale na poskytování zboží a služeb se vybírá obecná daň ze služeb, jejíž sazby se pohybují od 5 % do 12 %.

Eritrea nemá s ČR uzavřenou dohodu o zamezení dvojího zdanění.

3. Obchod a investice

Podkapitoly:

3.1. Obchodní vztahy

Eritrejské hospodářství zůstává strukturálně zaostalé, většinu vývozu tvoří nezpracované nerostné suroviny a zemědělské produkty. Statistiky zahraničního obchodu jsou nedostupné nebo nepříliš věrohodné, mj. protože země dlouhodobě nespolupracuje s Mezinárodním měnovým fondem ani Světovou bankou.

Obchodní vztahy s ČR

Obchodní výměna mezi ČR a Eritreou je z důvodu geografické vzdálenosti, izolovanosti i celkové netransparentnosti podnikatelského prostředí velmi malá. Minimální byla výměna i v roce 2024, z Eritrey bylo do ČR dovezeno zboží za jednotky miliónů Kč (převážně oděvy), opačným směrem byl pohyb zboží nulový.


20202021202220232024
Import z ČR (mld. CZK) N/AN/A000
Export do ČR (mld. CZK) 000,0100,002
Saldo s ČR (mld. CZK) 000,0100,002

Zdroj: ČSÚ

TOP 5 položek importu z ČR

SITC 3Název zbožíHodnota (mil. CZK)Podíl z celku (%)
N/AN/A
N/AN/A
N/AN/A
N/AN/A
N/AN/A

Zdroj: ČSÚ

TOP 5 položek exportu do ČR

SITC 3Název zbožíHodnota (mil. CZK)Podíl z celku (%)
842Oděvy a prádlo dámské, dívčí (ne pletené, háčkované)268,56
841Oděvy a prádlo pánské, chlapecké (ne pletené, háčk.)127,72
764Zařízení telekomunikační, příslušenství přístojů pro záznam, reprodukci zvuku, obrazu01,90
713Motory pístové s vnitřním spalováním a díly j. n.00,48
737Zaříz. strojní ke zpracování kovů (ne stroje obráběcí)00,35

Zdroj: ČSÚ

Obchodní vztahy s EU

Po útlumu obchodu způsobeném pandemií covid-19 došlo po roce 2022 opět k nárůstu, saldo obchodní bilance zůstává z pohledu Eritrey nadále záporné. Nejvýznamnějšími obchodními partnery se zemí EU jsou Itálie, Nizozemsko, Belgie a Německo.


20202021202220232024
Import z EU (mil. EUR) 52,6427,7145,1852,5750,3
Export do EU (mil. EUR) 2,093,796,576,8110,7
Saldo s EU (mil. EUR) -50,55-23,92-38,61-45,77-39,6

Zdroj: Evropská komise

Obchodní vztahy se zeměmi mimo EU

Čína a Spojené arabské emiráty zůstávají nejdůležitějšími obchodními partnery Eritrey v roce 2025, neboť na ně připadá více než 60 % vývozu a 50 % dovozu země. Rozšíření obchodu se západními i nezápadními partnery brání do značené míry sankce. Stěžejním vývozním artiklem Eritrey jsou nerostné suroviny, především zinek, zlato a měď.


20202021202220232024
Import ze zemí mimo EU (mil. EUR) 473,5529,14734,6432,131104,89
Export do zemí mimo EU (mil. EUR) 281,23448,54529451,07457,46
Saldo se zeměmi mimo EU (mil. EUR) -192,27-80,6-205,5918,94-647,43

Zdroj: EIU, Eurostat

3.2. Přímé zahraniční investice

Přestože vláda má zájem na růstu investic i jejich větší diverzifikaci, vládní kontrola nad ekonomikou a neochota provádět reformy jejich přísun brzdí. Spolehlivá čísla k přílivu investic do Eritrey nejsou kvůli izolovanosti země k dispozici, jejich podíl na HDP se odhaduje na 1,2 %, neprůhledná politika a přetrvávající sankce nicméně nárůst brzdí. Příliv investic očekává Eritrea především z Číny do rozvoje nevyužitých eritrejských zásob potaše v Colluli v Danakilské propadlině (se zásobami odhadovanými až na 1,1 mld. tun).

PZI českých firem i vzhledem k náročným podmínkám v Eritreji nejsou.

3.3. FTA a smlouvy

Od vstupu ČR do EU (1. 5. 2004) se vůči Eritreji v obchodní oblasti aplikuje smluvní základna EU, která dostatečně pokrývá české zájmy v teritoriu.

3.4. Rozvojová spolupráce

Eritrea nepatří mezi prioritní země rozvojové spolupráce ČR, žádné projekty zde nejsou realizovány. V roce 2000 poskytla ČR Eritreji humanitární pomoc v souvislosti s válečným konfliktem s Etiopií.

Obecně probíhá v Eritreji několik rozvojových projektů, včetně iniciativ zaměřených na obnovitelné zdroje energie, zemědělství a rozvoj infrastruktury s cílem zlepšit hospodářské a sociální podmínky v zemi, zejména ve venkovských a válkou zničených oblastech.

EU poskytuje Eritree rozvojovou pomoc od jejího osamostatnění v roce 1993. Většina finančních prostředků je poskytována prostřednictvím Evropského rozvojového fondu (European Development Fund, EDF). V letech 2009–2013 bylo z prostředků EDF na programy pomoci Eritreji vynaloženo 53,7 mil. EUR, a to z větší části v oblasti potravinové bezpečnosti a rozvoje zemědělství resp. venkova. V letech 2016–2020 vyčlenila EU 200 mil. EUR pro zafinancování rozvoje energetického sektoru.

Dalším prioritním oborem v nichž se realizuje rozvojová spolupráce  je vodohospodářství (zavlažování, pitná voda, čištění odpadních vod). Pro rozvojovou a humanitární pomoc Eritrey jsou využívány i další finanční nástroje EU, jako fond pro urgentní pomoc Emergency Trust Fund for Africa nebo program na podporu demokracie European Instrument for Democracy and Human Rights. Podrobnosti o aktuálních rozvojových projektech viz webové stránky Delegace EU v Eritree.

3.5. Perspektivní obory (MOP)

Mapa oborových příležitostí pro Eritreu nebyla na roky 2025/26 vytvořena.

Příležitosti pro český export jsou do značné míry závislé na schopnosti eritrejské vlády financovat životně důležité infrastrukturní rozvojové projekty. S ohledem na význam primárního sektoru má Eritrea zájem především o zemědělské strojírenství, neboť přes velké množství orné půdy je v Eritreji obdělávána pouze její malá část. Příležitosti se nabízejí také v oblasti geologického průzkumu pro těžební průmysl nebo vodárenství. Vzhledem k platnému sankčnímu režimu je nutné před případným vývozem zboží do země důkladně prostudovat sankční seznam OSN vztahující se na Eritreu. Sankce jsou primárně zaměřené na zbraně a zbrojní materiál.

Prioritou bude rozšíření dodávek elektřiny, byla proto zahájena modernizace dvou největších elektráren v zemi Hirgigo a Beleza. Modernizace by měla stávající kapacitu zvýšit na 151 MW a zlepšit účinnost elektráren, dokončení se očekává nejdříve v roce 2027. Práce v elektrárně Hirgigo, která má kapacitu 132 MW, zahrnují generální opravu čtyř soustrojí i obnovu kompresorů, kotlů, odsolovacího zařízení nebo čerpadel mořské vody.

4. Kultura obchodního jednání

Podkapitoly:

4.1. Úvod

V eritrejské obchodní etiketě je klíčové budování osobních vztahů a projevování respektu. Dbejte na kulturní normy, pozdravy, oblečení a styl komunikace. Důležitá je také trpělivost a ochota vést smysluplné rozhovory, které se netýkají pouze obchodu.

Oblečením, jídlem i zvyky a písmem jsou Eritrejci velmi podobní obyvatelům Etiopie. Nejdůležitějším údajem v poštovní adrese číslo poštovní schránky (P.O.Box), jakkoli na rozdíl od Etiopie ulice mají své názvy.

Pohostinnost je základní hodnotou, hosté jsou vítáni s otevřenou náručí a zachází se s nimi vřele a velkoryse. Eritrejci jsou hrdí na svou pohostinnost a často vycházejí vstříc, aby se návštěvníci cítili vítáni a pohodlně ve svých domovech a komunitách. Úcta ke starším a autoritám je ve společnosti hluboce zakořeněna. Je zvykem zdravit ostatní podáním ruky a udržovat oční kontakt na znamení úcty a upřímnosti.

4.2. Oslovení

Jak oslovit obchodní partnery?

Ani Eritrejci, stejně jako obyvatelé Etiopie, nemají příjmení. Druhé jméno je křestní jméno otce (případné třetí bylo křestní jméno dědovo), ale ve společenském styku se slyší výhradně na první, vlastní křestní jméno, kterým je tedy nutno osobu titulovat.

Příprava na obchodní schůzku v Eritreji se podobá přátelskému setkání. Připravte si program, ale buďte flexibilní. Schůzky často začínají společenským povídáním, které je pro budování vztahů klíčové. Začněte vřelým podáním ruky a „kemey alekha?“. Každého účastníka, zejména seniory, uctivě pozdravte pokývnutím hlavy. Jde o to projevit opravdový zájem a respekt ke každému.

4.3. Obchodní schůzka

Přímost

Eritrejci se v komunikaci přiklánějí k přímočarosti a asertivitě při předávání sdělení, což vychází z kulturního důrazu na upřímnost a efektivitu. Lidé, kteří tento styl neznají, si ji však mohou mylně vykládat jako hrubost. Eritrejský manažer například podřízeného přímo upozorní na oblasti, které je třeba v jeho práci zlepšit, místo aby předkládal vágní návrhy.

Formálnost

Eritrejská pracovní kultura se přiklání k formálnosti, která odráží respekt k hierarchii a autoritě. Zejména v počátečních interakcích nebo při jednání s nadřízenými. Hojně se používají tituly a běžné je oslovení „pane/paní/doktore“ + příjmení. Nový zaměstnanec může např. svého ředitele oslovovat „pane řediteli [příjmení]“, dokud se nevyvine bližší pracovní vztah.

Neverbální signály

Eritrejci kladou velký důraz na neverbální signály, aby pochopili skutečný význam slov. Mezi tyto signály patří udržování očního kontaktu, které je projevem respektu, zatímco odvrácení pohledu může naznačovat nesouhlas nebo nedostatek důvěry. Vzpřímený postoj a pevný stisk ruky vyjadřují autoritu.

Výraz obličeje: Zkřivené obočí nebo sevřené rty mohou naznačovat nesouhlas. Uvolněný postoj a úsměv naznačují otevřenost ke komunikaci.

Mlčení: Mlčení často slouží k formulování odpovědi. Je důležité vyhnout se vyplňování pauz a poskytnout protistraně čas na promyšlení odpovědi. 

Vyjednávací postupy

Vyjednávání je základním aspektem obchodního jednání v Eritreji. Strany jasně prezentují svá stanoviska a totéž očekávají od protistrany. Tato přímočarost může někdy vést k ostrým diskusím. Eritrejští vyjednavači však mohou považovat emotivní výměny názorů za součást vyjednávacího procesu, nikoli za projev neúcty.

Přístupy k vyjednávání

V Eritreji se cení dlouhodobé vztahy a budování důvěry je klíčové. Vyjednávání může zahrnovat společenské interakce mimo formální jednání, aby se posílil vzájemný vztah.

Strategie vyjednávání

Eritrejská jednání mohou být zdlouhavá. Eritrejští vyjednavači si mohou vzít čas na zvážení nabídek a konzultace s širším okruhem zúčastněných stran, než dospějí k rozhodnutí. Je důležité ukázat, jakou hodnotu má nabídka a jak odpovídá potřebám Eritreje. Fakta, čísla a údaje mají při eritrejských jednáních svou váhu. Při obhajobě své pozice je třeba být vytrvalý, ale zároveň zachovat uctivý tón v průběhu celého procesu. 

4.4. Komunikace

Je důležité vzít si s sebou tlumočníka?

Schopnost domluvit se anglicky je v obchodních kruzích dostatečná, hovoří jí většina populace. Je zvykem zdravit ostatní podáním ruky a udržovat oční kontakt na znamení úcty a upřímnosti.

Existují nějaká komunikační tabu?

Není vhodné z vlastní iniciativy otevírat témata jako např. aktuální politickou situaci v zemi či náboženství.

Během setkání je klíčová trpělivost a pozornost. Eritrejci si cení nepřímé komunikace; aktivně naslouchejte a sledujte neverbální signály. Diskuze se může rozbíhat, což obohacuje porozumění a důvěru. Vyvarujte se uspěchaných rozhodnutí; nechte rozhovory přirozeně plynout a respektujte hierarchii a kolektivní rozhodování.

4.5. Doporučení

Eritrejské zákony a právní systémy se výrazně liší od našich vlastních. Pokud u sebe nemáte pas nebo průkaz totožnosti, můžete být vzati k výslechu. Fotit vládní budovy je nezákonné. Řízení pod vlivem alkoholu stejně jako dopravní nehoda (bez ohledu na míru zavinění) může znamenat okamžité vězení.

Osoby porušující eritrejské zákony, byť nevědomky, mohou být vyhoštěny, zatčeny nebo uvězněny. Tresty za držení, užívání nebo obchodování s nelegálními drogami jsou v Eritreji přísné a odsouzení pachatelé mohou očekávat dlouhé tresty odnětí svobody a vysoké pokuty.

Kriminalita v Asmaře vzrostla kvůli zhoršujícím se ekonomickým podmínkám spolu s přetrvávajícím nedostatkem potravin, vody a paliva a rychlou inflací. Cestující by měli dbát na svou osobní bezpečnost a přijmout bezpečnostní opatření týkající se cenností, které nosí, a oblastí, které navštěvují. Nekupujte padělané a pirátské zboží, i když je běžně dostupné. Nejenže jsou nelegální, ale pokud si je zakoupíte, můžete také porušit místní zákony. Nepokoušejte se využívat výhod pouličního nebo černého trhu s cizí měnou. Je to nezákonné a sankce jsou extrémně tvrdé. Využijte vládní směnárny na letišti, v hotelu nebo v bance.

Když navštívíte něčí dům, je zdvořilé si před vstupem zout boty a počkat, až vás hostitel vyzve k usazení. Nabízení malých dárků, jako jsou sladkosti, ovoce nebo květiny, je gestem uznání a dobré vůle, zejména během náboženských svátků a zvláštních příležitostí. Stejně jako v mnoha východoafrických zemích je použití levé ruky k pozdravu, jídlu nebo předávání darů považováno za velmi špinavé.

Nevystavujte na veřejnosti velkou hotovost nebo drahé cennosti. 

Nikomu neukazujte spodní část chodidel ani podrážky bot.

4.6. Státní svátky

Státní svátky v roce 2025

  • 1. ledna (Nový rok)
  • 7. ledna (Pravoslavné Vánoce)
  • 19. ledna (Pravoslavné Epiphany)
  • 8. března (Den žen)
  • 30. března (Eid Al-Fitr)
  • 18. dubna (Koptské Velikonoce)
  • 1. května (Den práce)
  • 24. května (Den nezávislosti)
  • 7. června (Eid El-Adha)
  • 20. června (Den mučedníků)
  • 1. září (Den eritrejské revoluce)
  • 5. září (Narození proroka Mohameda)
  • 11. září (Keddus Johannes)
  • 27. září (Meskel)
  • 25. prosince (Vánoce)

5. Základní podmínky pro uplatnění českého zboží na trhu

Podkapitoly:

5.1. Vstup na trh

Dovozy zboží se obvykle uskutečňují prostřednictvím zástupce, který působí buď jako dovozce na vlastní účet, nebo jako prostředník.

Zakázány jsou dovozy slonoviny, denaturovaného alkoholu, narkotik, starého a použitého ošacení a stavebních materiálů s obsahem azbestu. Monopolizován je dovoz tabákových výrobků a zápalek. Dovoz automobilů podléhá předchozímu schválení ministerstvem dopravy a spojů. Importér musí mít dovozní licenci, kterou vydává Business Licensing Office (BLO) pod ministerstvem obchodu a průmyslu, a to pouze Eritrejcům. Dalšími požadovanými dokumenty při dovozu jsou faktura, nákladní list, osvědčení o původu zboží.

Ochrana domácího trhu

Domácí trh chrání dovozní cla. Nominální cla se pohybují od 2 % (suroviny, zařízení pro investice, náhradní díly) přes 50 % až do 200 % (luxusní zboží, automobily, elektronika, alkohol, tabák, průmyslové zboží konkurující domácí výrobě).

5.2. Formy a podmínky působení na trhu

Podmínky pro zřízení kanceláře, reprezentace

K asistenci investorům při zřízení místního zastoupení nebo pobočky byl v Asmaře otevřen Business Licensing Office. O fungování této instituce ani o podrobných podmínkách, které musí investor při zřízení kanceláře/společnosti splnit, nelze zjistit ověřené informace. S vyřizováním formalit může také pomoci místní advokátní kancelář.

Kontakt na anglicky mluvící právní kancelář v Eritreji:

https://bgm-legal.com/   Berhane Gilamichael and Associates, Liberty Ave. 51, PO Box 265, Asmara, +291 1 119166/122388, Bgm_investments@yahoo.com

5.3. Marketing a komunikace

Nezbytné jsou prospekty v angličtině, event. v tigrajštině. Marketing a reklama jsou v Eritreji teprve v začátcích. Nejúčinnějšími marketingovými prostředky jsou distribuce letáků a inzerce v novinách, rádiu a televizi.

5.4. Problematika ochrany duševního vlastnictví

Ochrana duševního vlastnictví je zatím minimální, v praxi s ní nelze počítat. Možnost krádeže technologických softwarových aplikací nebo obcházení patentových práv však nemusí české podnikatele trápit vzhledem k nízké technické úrovni v zemi. Případy, které by mohly české podniky ohrozit, dosud nebyly zaznamenány.

5.5. Trh veřejných zakázek

Trh veřejných zakázek je v Eritreji mimořádně netransparentní a projevuje se v něm silný vliv vládní garnitury. Vláda pouze někdy inzeruje v tisku, rozhlase i televizi nabídky tendrů na dodávky pro veřejný sektor, některé jsou přístupné jen pro místní firmy, jiné i pro zahraniční účastníky.

Možno také využít registrace na webových stránkách https://www.eritreatenders.com/, kde jsou k nalezení informace o vládních tendrech v Eritreji a které jsou shromažďovány z různých zdrojů, jako jsou: noviny, oficiální webové stránky vládních tendrů v Eritreji a systém eTendering.

5.6. Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů

Eritrejská platební morálka se neliší od afrických zvyklostí: může být sporná, a proto důvěryhodní místní zástupci, zaštítění navíc (rovněž místními) právníky, jsou nezastupitelní. Každopádně lze doporučit v kontraktu sjednat jen nejbezpečnější platební podmínky, jako je neodvolatelný potvrzený akreditiv (L/C), splatný ihned proti dokumentům, nebo platba předem. V případě vzniku sporu je třeba najmout místní advokátní kancelář.

5.7. Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria

Pro ČR je příslušné eritrejské velvyslanectví v Berlíně:

Consulate – Embassy of the State of Eritrea (botschaft-eritrea.de) https://botschaft-eritrea.de/konsulat/

Embassy of the State of Eritrea

Stavangerstrasse 18, D-10439 Berlin, Germany

Tel.: +49 30 4467 4620

Fax: +49 30 4467 4621

E-mail: embassyeritrea@t-online.de

V případě návštěv i jiných zemí než Eritrey je patrně jednodušší získat vízum tam než v Evropě (např. Keňa, Džibutsko, Súdán, Egypt, Jemen, Spojené arabské emiráty); v žádném případě však nelze získat eritrejské vízum v Etiopii.

Požadované doklady:

  • platný pas (nejméně 6 měsíců)
  • mezinárodní očkovací průkaz (s vyznačeným očkováním proti žluté zimnici)
  • zpáteční letenka
  • fotografie
  • výpis z bankovního účtu
  • potvrzení o cestovním pojištění
  • vyplněný formulář
  • nadepsaná obálka s adresou
  • známka v hodnotě 4,50 EUR

Pro více informací o podání žádostí o víza naleznete zde: https://botschaft-eritrea.de/konsulat/

Upozornění – platby v hotovosti se na velvyslanectví v Berlíně nepřijímají! Příslušnou částku je nutné uhradit předem bankovním převodem a potvrzení o platbě připojit k žádosti.

Embassy of the State of Eritrea

Consular Section

Stavangerstrasse 18 D-10439 Berlin, Germany

Číslo účtu: 723 775 300

Kód banky: 100 700 00

Jméno banky: Deutsche Bank, Berlin

Převod ze zahraničí: IBAN: DE67 1007 0000 0723 7753 00 SWIFT IBIC Code: DEUTDEBB

Je povolen bezcelní dovoz 1 litru alkoholu a 200 kusů cigaret. Registrovat při příletu se musí elektronika jako videokamery, notebooky, drahé fotoaparáty apod. Dovoz valut je omezen na ekvivalent 10 000 USD, je také zakázáno vyvážet ze země větší množství místní měny.

Doporučení k cestování: Konflikty v regionu pokračují a napětí na všech hraničních frontách mezi Eritreou a sousedními zeměmi Etiopií a Súdánem zůstává vysoké. Mezi Eritreou a Etiopií přetrvává vysoké napětí a v Eritreji se zvyšuje riziko raketových útoků. 

5.8. Zaměstnávání občanů z ČR

Je preferováno zaměstnávání Eritrejců. Investoři mohou zaměstnávat zahraniční pracovníky v případě nedostatku místních expertů (místa technická i manažerská), ale musí zaškolovat místní občany a těmi potom cizince nahradit. Pracovní povolení pro cizince vydává Ministry of Labour and Human Welfare.

Před příjezdem do země musí zaměstnavatel ministerstvu doložit potvrzení o vzdělání budoucího zaměstnance a o jeho pracovní zkušenosti a kopii pasu platného nejméně jeden rok. Souhlas ministerstva je nutné mít ještě před příjezdem do země.

5.9. Veletrhy a akce

Informace o mezinárodních veletrzích či výstavách nejsou k dispozici.

6. Kontakty

Podkapitoly:

6.1. Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu

ČR nemá v Eritreji diplomatické zastoupení, teritoriálně příslušný úřad se nachází v Káhiře v Egyptské arabské republice.

Embassy of the Czech Republic in Cairo

4, Dokki Street, 125 11, Giza, Cairo

Tel.: (0020-2) 3333 9700, (0020-2) 3333 9702 (sekretariát velvyslance)

e-mail: cairo@embassy.mzv.gov.cz

Občané v nouzi se mohou obrátit na kterékoli z velvyslanectví unijních zemí, která působí v Eritree (Asmaře):

6.2. Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)

  • Policie: 113
  • Hasiči: 116
  • Ambulance: 114

Eritrejský systém zdravotní péče je organizován jako třístupňový, s primární péčí na nejnižší úrovni, sekundární péčí v zónových nemocnicích a terciární péčí v národních referenčních nemocnicích. Vláda usiluje o rovný přístup k cenově dostupné zdravotní péči a zaměřuje se na zdraví matek a dětí a kontrolu přenosných nemocí. V Asmaře jsou 3 státní nemocnice. Veřejné nemocnice v ostatních městech jsou často špatně vybavené. Ve venkovských oblastech jsou zdravotnická zařízení ještě omezenější. Pokud cestujete mimo velká města, mějte s sebou komplexní zdravotnický balíček.

Zdroje jsou omezené. V současné době připadá v Eritreji na 100 000 obyvatel přibližně šest lékařů a 75 porodních asistentek. Zatímco většina eritrejských poskytovatelů zdravotní péče se nachází v městských oblastech, 80 % obyvatel žijících ve venkovských oblastech je často z poskytování zdravotní péče vynecháno. Malárie představuje hlavní problém v oblasti veřejného zdraví. Vzhledem k celkovému počtu obyvatel žije 70 % z nich v oblastech, které jsou touto nemocí vysoce ohroženy. Mezi další rizika onemocnění přenášených hmyzem patří: dengue, žlutá zimnice, filarióza. 

Jak se chránit před nemocemi šířenými hmyzem – ujistěte se, že je vaše ubytování chráněno proti hmyzu, používejte repelenty proti hmyzu, před cestou se nechte očkovat proti žluté zimnici.

6.3. Důležité internetové odkazy a kontakty

• Teritorium: Afrika | Eritrea | Zahraničí

Doporučujeme