Seznam kapitol
MZV: Souhrnná teritoriální informace
Kamerunská republika (Kamerun) má rozlohu 475 442 km2. Sousedí na severozápadě s Nigérií (1690 km společných hranic), na severovýchodě s republikou Čad (1094 km), na východě se Středoafrickou republikou (797 km), na jihu s republikami Rovníková Guinea (189 km), Gabon (298 km) a Kongo (523 km). Na jihozápadě zemi omývají vody Guinejského zálivu Atlantského oceánu, pobřeží má délku 402 km. Plnou nezávislost získal Kamerun na Francii dne 1. ledna 1960.
Část současných problémů Kamerunu má svůj původ ještě z dob kolonialismu. Do roku 1918 byl Kamerun německou kolonií, pak si jej rozdělily Spojené království a Francie. Po získání nezávislosti se v referendu v roce 1961 obyvatelé severní části „britského Kamerunu“ rozhodli přidat k Nigérii, jižní části ke Kamerunu. Avšak během britské koloniální vlády se tento region vyvíjel v mnohém odlišně od jiných oblastí země. Zachoval si silný pocit svébytnosti, který se, krom používání angličtiny, vyznačuje silným postavením baptistické církve, vytvořením vlastního soukromého školství a především daleko úspěšnější ekonomikou, jež těžce snáší byrokratickou zátěž ústřední vlády.
Řadu desetiletí centrální vláda nejenže nedělala nic pro zmírnění regionálních rozdílů, situaci ještě zhoršila postupnou likvidací federálního systému. K zhoršení situace notně přispělo hromadné zatčení umírněných stoupenců autonomie v roce 2016, které vytvořilo další prostor pro radikály. Konflikt si zatím vyžádal tisíce mrtvých a statisíce přesídlených, některé části regionu jsou pod přímou kontrolou povstalců. Kamerunská vláda nicméně projevila určitou snahu o jednání se separatistickými skupinami. V říjnu 2019 proběhl Národní dialog s opozičními a separatistickými skupinami, někteří vůdci rebelů se však diskusí odmítli účastnit. V říjnu 2020 zahájili představitelé vlády první mírové rozhovory s hlavními vůdci separatistických skupin. Dosud však bylo skrze rozhovory dosaženo jen malého pokroku, rebelové i nadále požadují nezávislost („Republika Ambazonie“), anebo minimálně federální stát. Konflikt v anglofonních regionech tedy nadále přetrvává, s trvalým dopadem na ekonomiku a zemědělský sektor.
Dalším přetrvávajícím bezpečnostním problémem jsou útoky islamistických skupin v severních oblastech země. Omezený bezpečnostní aparát je není schopen zvládat, mimo jiné proto, že hranice jsou značně porézní a teroristické skupiny se stále přelévají do sousedních zemí a zpět. K řešení problémů nepřispívá ani autoritářský politický systém země. Existují zde sice politické strany, opozice má určitý podíl na rozhodování na nižších úrovních. Rozhodující slovo má však prezident Paul Biya a jeho klan. Prezidentem Kamerunu je již od 6. listopadu 1982, současně je i předsedou nejsilnější domácí politické strany RDPC. Paul Biya byl znovu zvolen do 7. prezidentského mandátu v řadě v říjnu 2018, tento podzim se konají další volby, ve kterých pochopitelně kandiduje. V zásadě očekávaná kandidatura, stejně jako očekávané znovuzvolení Biyi, nic nemění na palčivé otázce nástupnictví jedné z nejdéle sloužících hlav státu na světě. Případný skon prezidenta ve funkci by mohl v zemi způsobit mocenské vakuum. Pravděpodobně totiž dojde k boji o nástupnictví mezi vysokými stranickými představiteli, což bude mít vliv na politickou stabilitu. Stávající politický systém dlouhodobě stagnuje, nahrává korupci a klientelismu – členství ve vedoucí straně RDPC je kritérium, které umožňuje kariérní postup ve státní správě, ale i získání státní zakázky.
| Základní údaje | |
| Hlavní město | Yaoundé |
| Počet obyvatel | 29,9 milionu |
| Jazyk | francouzština, angličtina |
| Náboženství | animisté 14 %, křesťané 65 %, muslimové 21 % |
| Státní zřízení | prezidentská republika |
| Hlava státu | Paul Biya |
| Hlava vlády | Joseph Dion Ngute |
| Název měny | středoafrický frank (XAF) |
| Cestování | |
| Časový posun | 0 h (v létě -1 h) |
| Kontakty ZÚ | |
| Velvyslanec | Ing. Zdeněk Krejčí |
| Ekonomický úsek | Mgr. Marie Nwanyanwu |
| Konzulární úsek | Mgr. Gabriela Idehen |
| CzechTrade | ne |
| Czechinvest | ne |
| Ekonomika | 2024 |
| Nominální HDP (mld. USD) | 55,11 |
| Hospodářský růst (%) | 3,6 |
| Inflace (%) | 4,5 |
| Nezaměstnanost (%) | N/A |
Souhrnná teritoriální informace (STI) Kamerun (348.15 KB)
1. Základní informace o teritoriu
Podkapitoly:
1.1. Systém vládnutí a politické tendence v zemi
Plnou nezávislost získal Kamerun na Francii dne 1. ledna 1960. Kamerun je unitární republikou, praktikující prezidentský systém s politickým systémem více stran. Politickou a výkonnou moc drží ale pevně v rukách prezident republiky za asistence předsedy vlády. Prezident je volen na 7leté funkční období všelidovým přímým hlasováním. Prezident také jmenuje předsedu vlády a na jeho návrh nové členy vlády.
Novela Ústavy z roku 1996 zakotvuje princip oddělení tří hlavních center moci – politické, výkonné a legislativní. Opoziční strany byly legalizovány teprve v roce 1990 a převážná část moci zůstává stále v rukách prezidenta. Registrováno je již celkem 175 politických stran, politický život však zcela jednoznačně ovlivňují pouze strany, zastoupené v parlamentu. Prezidentem Kamerunu je již od 6. listopadu 1982 Paul Biya, současně je i předsedou nejsilnější domácí politické strany RDPC. Paul Biya byl znovu zvolen do 7. prezidentského mandátu v řadě v říjnu 2018.
Zákonodárnou moc tvoří dvoukomorový parlament – Národní shromáždění a Senát. Národní shromáždění má 180 křesel, Jeho členové jsou voleni přímou volbou ve všeobecných volbách na 5 let. Funkční období však může prezident republiky zkrátit či prodloužit. Senát má 100 křesel (70 volených a 30 jmenovaných prezidentem).
Historicky první senátní volby se konaly 14. 4. 2013, vládní RDPC získala 56 míst, FSD pak zbylých 14 míst. Poslední parlamentní volby se uskutečnily rovněž v roce 2013. Svou dominanci v nich potvrdila vládní strana prezidenta Biyi – RDPC. Dalšími relativně silnější strany v parlamentu jsou SDF a UDC. Kamerunský právní systém je přímo odvozen od francouzského civilního práva, anglického obecného práva a zvykového práva. Kamerun dosud nepřijal jurisdikci Mezinárodního soudního dvora v Haagu.
Nejvyšším orgánem kamerunského soudnictví je Nejvyšší soud (soudci jsou jmenováni prezidentem republiky, jejich rozhodování může být ovlivňováno politickou mocí.). Parlamentní soud má jurisdikci nad případy zahrnující prezidenta a premiéra. Soudní systém dále zahrnuje místní, magistrátní, oblastní soudy a odvolací soud. Na dodržování ústavy dohlíží Ústavní rada (11 členná).
První ústava republiky Kamerun byla přijata celonárodním referendem dne 20. května 1972 a formálně začala platit dne 2. června 1972. Revidována byla v lednu roku 1996, zakotvila v zemi demokratický systém vlády, charakterizovaný oddělením mocí a nezávislou justicí. Naposledy byla ústava měněna v roce 2008, změna se týkala počtu mandátů prezidenta (není omezen).
1.2. Zahraniční politika země
Francie zůstává důležitým politickým a ekonomickým partnerem Kamerunu, navzdory slábnoucímu vlivu a významu Francie mezi jejími bývalými koloniemi. O ztrátě vlivu Francie v Kamerunu svědčí fakt, že v osmdesátých letech 20. století bylo 40% trhu obsazeno francouzskými podniky, zatímco dnes je to necelých 10%. Francie se snaží svůj vliv v Kamerunu udržovat, je největším bilaterálním donorem ZRP.
Prohlubuje se spolupráce s EU, Kamerun je součástí strategického koridoru Global Gateway. EU ohlásila v listopadu 2024 podepsání dohody, podle které v průběhu příštích tří let poskytne Kamerunu 91 mil. EUR na financování infrastrukturních projektů, které mají posílit regionální konektivitu a atraktivitu země pro investory.
Robustní bilaterální spolupráce s Čínou je dále prohlubována. Asijská mocnost je největším obchodním partnerem Kamerunu a očekává se, že bude hlavní destinací pro kamerunskou železnou rudu. Země je také součástí čínské iniciativy Belt and Road Initiative (BRI) a čínské společnosti investují do místních těžebních a infrastrukturních projektů. Čínská společnost v rámci BRI například rozšiřuje hlubinný přístav Kribi.
Prohlubuje se spolupráce s Ruskem, které chce údajně využívat kamerunské přístavy k zásobování svých jednotek v SAR. Kamerun zvažuje přistoupení k bloku BRICS. Hospodářskou pozici dále posilují i USA, UK, Indie a Turecko.
Členství v mezinárodních organizacích:
- UN (OSN – Organizace spojených národů), AU (African Union), Commonwealth of Nations, ICM (HNZ – Hnutí nezávislých zemí), WTO (Světová obchodní organizace), IMF (MMF – mezinárodní měnový fond), AfDB (Africká rozvojová banka), CEMAC (Hospodářská a měnová unie zemí střední Afriky, bývalá UDEAC – Hospodářská a celní unie frankofonních zemí střední Afriky), FAO, WHO.
Kamerunská republika je nejsilnějším členem Hospodářské a celní unie zemí střední Afriky (CEMAC – Communauté économique et monetaire de l’Afrique centrale) (členy CEMAC jsou Čad, Kamerun, Středoafrická republika, Gabon, Konžská republika a Rovníková Guinea). CEMAC byla vytvořena v roce 1994, kamerunský prezident příslušnou smlouvu ale ratifikoval teprve dne 29. června 1998. Hlavním cílem CEMAC je vytvoření jednotného trhu s volným pohybem zboží, osob, kapitálu (www.cemac.int) – unie je však funkční jen velmi omezeně. Existuje totiž nerovnováha mezi pozicemi bohatších a chudších členských států, pohyb zboží a osob je v řadě zemí (Rovníková Guinea, Gabon) silně kontrolován a omezován.
CEMAC je součástí širšího celku – „Hospodářského společenství středoafrických států“ (ECCAS; navíc sem patří Burundi, Rwanda, Angola, KDR a Demokratická republika Svatého Tomáše a Princova ostrova). Kamerunská republika je nejvýznamnější zemí Hospodářské a celní unie frankofonních zemí středníAfriky (CEMAC – Union économique et monetaire de l’Afrique centrale). Její roční HDP tvoří plnou polovinu národního produktu ve všech zemích CEMAC dohromady.
1.3. Obyvatelstvo
Počet obyvatel: 29,9 mil.
Průměrná hustota osídlení: 48,65 obyvatel/km2
Průměrný roční přírůstek obyvatelstva: 2,6 % ročně
0 – 14 let: 41,33 %
15 – 59 let: 53,7 %
nad 60 let: 5 %
Národnostní složení:
- Kamerun je multietnickým státem, odhaduje se přítomnost 230 až 282 etnických a lingvistických skupin. Největšími „etnickými“ skupinami jsou „kamerunští horalé“ (m.j. Bamileke, Bamoun¼) – 31 %, Bantuové (Bassa, Douala, Ewondo, Bulu – 27 %), dále Kirdi (11%), Fulani (10 %), ostatní Afričané (13 %) a neafričané (pod 1 %).
- „Ostatními Afričany“ jsou míněni zejména Súdánci a Arabové na severu země („Shuwa Arabs“ v okolí jezera Chad). V jihozápadní části Kamerunu při řece Sanaga žijí Pygmejové. Odhaduje se, že v Kamerunu se dlouhodobě zdržuje (často nelegálně) velké množství Nigerijců – v současné době asi půl milionu.
Náboženské složení:
Hlavním náboženstvím jsou v Kamerunu tradiční domorodá náboženství (animismus). Ta vyznává asi 14 % obyvatelstva. Křesťanské náboženství vyznává v Kamerunu rovněž 65 % obyvatelstva, Muslimů je pak asi 21 %. V soužití těchto dvou náboženských komunit neexistují prozatím problémy.
Úředními jazyky jsou francouzština a angličtina. V praxi je používána téměř výlučně francouzština, anglicky se lze domluvit jen v největších městech (s obtížemi) a v jihozápadní části země (provincie south-west a north-west). Celkem se však v zemi používá ještě dalších 220 místních tradičních jazyků a dialektů.
2. Ekonomika
Podkapitoly:
2.1. Základní údaje
Kamerun je se svými 30 mil. obyvateli nejvýznamnější zemí Hospodářské a celní unie frankofonních zemí střední Afriky (CEMAC). Díky těžbě ropy patří do skupiny zemí s nižším středním příjmem, přesto žije velká část populace v chudobě – Světová banka předpokládá, že pokud bude současný trend pokračovat, mohla by míra extrémní chudoby v CM do roku 2026 dosáhnout 25 % (8 milionů lidí). Situaci zhoršují konflikty v 6 z 10 regionů země a dopady změny klimatu na přírodní zdroje, které mají zásadní význam pro zemědělství, jež zaměstnává 40% pracovní síly. Země se potýká s mnoha vážnými problémy – zanedbanou infrastrukturou, nepříznivým investičním a podnikatelským klimatem, korupcí, špatným řízením podniků a velmi nevýkonnou státní správou.
Ekonomika země je stále ještě málo diverzifikovaná, nicméně ze všech okolních zemí závislých na vývozu ropy je v procesu diverzifikace nejdále. Kamerun má velmi výkonné zemědělství (kasava, yam, banány, kukuřice, sladké brambory, sorghum, podzemnice olejná, kakaové boby, gumovníky, olejové palmy a bavlna). Dokáže vyvážet tropické ovoce na světové trhy a rovněž zásobovat okolní země (zvláště Nigérii) potravinami. Kamerun je pátým největším světovým vývozcem kakaa. Dřevo je druhým nejvýznamnějším devizovým zdrojem Kamerunu. Pralesy pokrývají 40 % plochy země, 17 mil. ha je těžitelných. Sektor obchodu a služeb se rozvíjí a dnes již vytváří 50 % HDP.
Podíl kamerunského průmyslu na tvorbě HDP činí zhruba 26 %. Nejsilnějším odvětvím průmyslu je těžební průmysl (kobalt, magnézium, nikl, další rudy a ropa). Na území Kamerunu jsou velké, dosud netěžené, zásoby kvalitní hliníkové rudy (bauxitu) a manganu, železné rudy, cínu. V roce 1994 t bylo zahájeno využití ložisek rutilu (ruda titanu). Ložiska uranu nejsou zatím využívána. Hospodářský růst podpoří rozšíření plovoucího terminálu na LNG Hilli Episeyo v přístavu Kribi. Produkce LNG se v roce 2023 zvýšila na 1,6 mil. tun a plánuje se další zvýšení až na 2,4 mil. tun v roce 2026. Společnost Arise Integrated Industrial Platforms plánuje investovat více než 350 mil. EUR do průmyslově-přístavní zóny v přístavu Douala.
Růst reálného HDP v roce 2024 činí 4,1 %, což představuje mírný pokles oproti 4,2 % v roce 2023. Zatímco sektor služeb zůstává největším přispěvatelem k ekonomice, průmysl je připraven zvýšit svůj podíl díky investicím do nových dolů na železo, spolu se zlepšením infrastruktury a zvyšováním těžby LNG.
Vláda se snaží podpořit hospodářský růst prostřednictvím své Národní rozvojové strategie (NSR) na období 2020-30. Rozvoj dopravy (železnice a rozšíření hlubokomořského přístavu Kribi) a infrastruktury pro výrobu energie (hydroelektrárna Nachtigal) podpoří industrializaci, včetně zemědělského zpracovatelského odvětví, a růst těžby. V květnu 2023 Kamerun podepsal MoU s investičním fondem Silk Road na půjčky v celkové výši 30 mld. USD na financování rozvojových projektů v rámci NRS (20 % finančních nákladů odhadovaných na 144 miliard USD).
| Ukazatel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
| Růst HDP (%) | 3,74 | 3,25 | 3,6 | 4 | 4,1 |
| HDP/obyv. (USD/PPP) | 5188,98 | 5405,58 | 5580 | 5700 | 5920 |
| Inflace (%) | 6,25 | 7,38 | 4,5 | 3,7 | 3,5 |
| Nezaměstnanost (%) | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
| Export zboží (mld. USD) | 5,584 | 4,4 | 6,589 | 7,097 | 6,935 |
| Import zboží (mld. USD) | 7,217 | 7,52 | 7,746 | 8,079 | 8,24 |
| Saldo obchodní bilance (mld. USD) | -0,293 | -1,85 | 0,094 | 0,368 | 0,095 |
| Průmyslová produkce (% změna) | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
| Populace (mil.) | 27,63 | 28,37 | 29,12 | 29,88 | 30,64 |
| Konkurenceschopnost | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
| Exportní riziko OECD | N/A | 06.VII | 06.VII | 06.VII | N/A |
Zdroj: EIU, OECD, IMD
2.2. Veřejné finance a státní rozpočet
Rozpočet na rok 2025 počítá s poklesem neprioritních výdajů a s navýšením sociálních a investičních výdajů. Přestože výdaje na zboží a služby, které zahrnují výdaje na volby a bezpečnost, se mají oproti předchozímu roku zvýšit o 11,5 %, vláda plánuje výrazně snížit neprioritní výdajové položky, jako jsou dotace na pohonné hmoty a podnikům.
Ministerstvo financí CM vydalo střednědobý hospodářský a rozpočtový programový dokument na období 2025-27, kdy vyzdvihuje úspěchy, výzvy a budoucí strategie daňové reformy. V letech 2010 – 23 se daňové příjmy ztrojnásobily z 855,6 mld. XAF na 2 622 mld. XAF a v roce 2024 by měly dosáhnout až 2 900 mld. XAF.
Inflace v Kamerunu v roce 2024 dosáhla 4,8 %, což je sice pokles oproti 7,22 % v roce 2023, ale stále přesahuje 3% hranici CEMAC. Tato zvýšená míra je z velké části způsobena nedávným zvýšením cen pohonných hmot v důsledku pokračujícího rušení subvencí, což zvýšilo náklady na ostatní komodity.
Hospodářská politika se řídí „Document de stratégie pur la croissanceet et l’emploi“ a plánem Vision Cameroun 2035. Vláda plánuje zvýšení infrastrukturních investic, zlepšení přístupu soukromého sektoru k financím a vyšší výdaje do zdravotnictví a vzdělávání. Další nástroj růstu je Národní rozvojové strategie (NRS) na období 2020-30. Rozvoj dopravy a infrastruktury pro výrobu energie podpoří industrializaci a růst těžby. Rozšiřování výroby napomůže vytváření velkých průmyslových parků. V květnu 2023 Kamerun podepsal MoU s investičním fondem Silk Road na půjčky ve výši 30 mld. USD na financování rozvojových projektů.
V červenci 2021 schválil IMF tříleté ujednání o rozšířeném úvěrovém nástroji (Extended Credit Facility – ECF) 689,5 mil USD. V roce 2023 Kamerun provedl zásadní změny v rozpočtové politice. Cílem byla optimalizace příjmů z daní, cel a nedaňových zdrojů. Vláda též oznámila snížení dotace na pohonné hmoty prostřednictvím 15% zvýšení cen; subvence jsou dále omezovány. V únoru 2024 IMF dokončil pátý přezkum v rámci ECF a EFF, přičemž konstatoval pokračující hospodářské oživení navzdory napjaté situaci v domácí politice, zvýšeným regionálním rizikům a přetrvávající globální ekonomické nejistotě. Aktuální ECF končí v červnu 2025.
| Veřejné finance | 2024 |
| Saldo státního rozpočtu (% HDP) | -2 |
| Veřejný dluh (% HDP) | 40,4 |
| Bilance běžného účtu (mld. USD) | -1,507 |
| Daně | 2025 |
| PO | N/A |
| FO | N/A |
| DPH | N/A |
2.3. Bankovní systém
Kamerun je členem měnové zóny CEMAC – měnovou politiku určuje centrální banka zemí střední Afriky, Banque des Etats de l’Afrique Centrale (BEAC), se sídlem v Yaoundé (www.beac.int). Dohlíží na činnost bank v dalších pěti členských zemích Středoafrické integrační skupiny (Čad, Kongo, Gabon, Kamerun a Středoafrická republika).
Centrální banka BEAC vydává měnu a dohlíží na likviditu ve středoafrické měnové zóně prostřednictvím rediscount kurzů a kontroly peněžních trhů členů. Ve své měnové politice v zásadě kopíruje rozhodnutí Evropské centrální banky. Dále v roce 1993 vytvořily členské státy BEAC nadnárodní bankovní dohledovou instituci – COBAC (Komise Bancaire de l’Afrique Centrale), která má specifické pravomoci regulovat činnost a disciplína všech bankovních institucí integrační skupiny CEMAC.
Stejně jako všichni ostatní signatáři Smlouvy o založení zóny CFA-frank v Africe (1948), je Kamerun také povinen držet nejméně 60 % svých zahraničních rezerv na účtu „compte d’operation“ spravovaném v Paříži.
V Kamerunu je 16 autorizovaných soukromých komerčních bank. Licence vydává Středoafrická bankovní komise (COBAC). Ke spolupráci s českými vývozci lze doporučit všechny autorizované banky.
- Access Bank Cameroon
- BGFI Bank Cameroon
- SCB Cameroun
- CCA Bank
- Citibank
- Commercial Bank of Cameroon
- Ecobank Cameroon – Acquired Oceanic Bank Cameroon
Banky nabízejí dostatečnou paletu bankovních produktů (akreditivy, komerční úvěry, různé směnky (drafts) apod.) a přijímají více a více pobídek pro poskytování úvěrů pro střednědobé investice soukromých subjektů. Moderní bankovní produkty (elektronický banking) však nejsou zatím příliš rozšířeny (zejména ve velkých městech).
Bankovní sektor na druhé straně trpí přísnými regulačními opatřeními, nízkým objemem finančních prostředků vyčleněných na půjčky a nízkou kvalitou služeb. Pro transfery do cca 215 000 USD není požadováno žádné administrativní povolení.
2.4. Daňový systém
Kamerunský daňový systém se přizpůsobil jednotnému systému v rámci zemí CEMAC. Má daleko k dokonalosti, ale rozhodně nediskriminuje zahraniční subjekty (spíše diskriminuje celý formální sektor). Současný daňový systém v Kamerunu vychází z finančního zákona č. 2022/020 pro rozpočtový rok 2023, který vstoupil v platnost 1. ledna 2023. Následné změny obecného daňového zákoníku byly vpraveny do finančního zákona č. 2023/019 z 19. prosince 2023, který nabyl účinnosti 1. ledna 2024.
Kamerunský daňový systém tvoří následující základní přímé a nepřímé daně a sociální pojištění zaměstnanců:
1. Daň z příjmu fyzických osob (Personal Income Tax – PIT)
- Progresivní sazby:
- 11 %: pro příjmy do určité hranice (např. XAF 500,000)
- 38,5 %: pro příjmy nad určitou hranici
- Vzhledem k progresivnímu charakteru se sazby liší v závislosti na výši příjmů.
2. Podniková daň (Corporate Tax)
- 2,2 % z obratu (pokud podnik není ziskový nebo má zjednodušený režim).
- 33 % ze zisku (pro firmy s plným daňovým režimem).
3. Daň z přidané hodnoty (Value Added Tax – VAT)
- Standardní sazba: 19,25 %.
- Snížená sazba: Na vybrané produkty, např. základní potraviny a léky.
4. Spotřební daně
- 25 % na luxusní zboží, což zahrnuje například automobily, hodinky, šperky atd.
- Snížená sazba 12,5 %: Na automobily nad 2000 cm³ a nealkoholické nápoje.
5. Další daně a poplatky pro podniky
- Daň z nemovitosti: 0,1 % hodnoty nemovitosti.
- Lokální daň: 10 % z celkové daňové povinnosti.
- Stavební daň: V závislosti na regionu a typu stavebního projektu.
- Daň z pronájmů: Specifická daň na příjmy z pronájmu.
- Daň z převodu nemovitosti: 15 % na převod vlastnictví nemovitosti.
6. Kapitálové zisky
- Sazba: 16,5 % na zisk z prodeje kapitálových aktiv.
7. Sociální pojištění a další odvody pro zaměstnavatele
- Sociální pojištění (Social Security Fund): 11,2 % z hrubé mzdy.
- Úrazové pojištění: 1,75–5 %, závisí na povaze pracovního poměru.
- Příspěvek na důchodové zabezpečení: 7 % z mzdy.
- Přídavky na děti: 7 % .
- Příspěvky do státního fondu zaměstnanosti: 2,5 % z mzdy.
8. Investiční výhody
- Podle investičního zákona z roku 2013 mohou získat daňové a celní výhody:
- Nově založené podniky v Kamerunu.
- Pokud firma obnoví svou činnost nebo prodlouží již existující činnost, může rovněž získat daňové výhody.
- Tyto výhody mohou platit až po dobu 5 let a mohou zahrnovat osvobození i od některých daní nebo snížené sazby.
3. Obchod a investice
Podkapitoly:
- 3.1 Obchodní vztahy
- 3.2 Přímé zahraniční investice
- 3.3 FTA a smlouvy
- 3.4 Rozvojová spolupráce
- 3.5 Perspektivní obory (MOP)
3.1. Obchodní vztahy
Obchodní vztahy s EU
EU patří k nejvýznamnějším donorům zahraniční rozvojové pomoci i významným obchodním partnerům Kamerunu. V lednu 2009 podepsal Kamerun s Evropskou komisí jako jediná země středoafrického regionu prozatímní EPA (IEPA). V roce 2010 podepsal Kamerun s EU dohodu o označování a sledování vyváženého dřeva.
V roce 2024 dovezly země EU zboží z Kamerunu za 2 818 mil. EUR a zboží vyvážely za 1 886 mil. EUR. V obou směrech se jedná o mírný pokles oproti roku 2023. Pokles kamerunského exportu částečně způsoben vládní politikou uvalení vyšších daní na surové dřevěné výrobky s cílem podpořit místní zpracování a zvýšit vývoz výrobků s vyšší hodnotou.
Hlavními vývozními partnery Kamerunu v EU jsou Nizozemsko, Francie, dovozními partnery pak Francie a Belgie.
| 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
| Import z EU (mil. EUR) | 1444,78 | 1595,68 | 1883,67 | 1901,01 | 1885,8 |
| Export do EU (mil. EUR) | 1550,89 | 1758,73 | 4068,22 | 2820,47 | 2818,3 |
| Saldo s EU (mil. EUR) | 106,11 | 163,05 | 2184,55 | 919,45 | 932,4 |
Zdroj: Evropská komise
Obchodní vztahy s ČR
Kamerun je jednou z mála afrických zemí, se kterou má ČR dlouhodobě zápornou obchodní bilanci dané vývozem tropického ovoce do ČR.
Nicméně v posledních letech pozorujeme opětovný nárůst českého vývozu, který způsobují dodávky materiálu souvisejícího s aktivitami firmy VAE Controls Group. Obchodní spolupráce mezi Kamerunskou státní společností na skladování ropných produktů (Société Camerounaise de Dépôts Pétroliers – SCDP) a ostravskou firmou VAE Controls Group pokračovala úspěšně i v roce 2024.
Hlavními exportními artikly byly procesorové jednotky, nápravy, bílý cukr, obnošené oděvy, pytlový papír, přenosná zařízení pro automatizované zpracování dat, stroje pro flexografický tisk, mechanické tkací stavy, stroje a přístroje k plnění, uzavírání, pečetění nebo označování lahví, žáruvzdorné cihly, smola z dehtu, vytlačovací lisy na zpracování kaučuku nebo plastů, stroje a přístroje apretování, skříně pro rozvod napětí či plynové turbíny. Dovozu dominovaly tradičně banány, technicky zpracovaný přírodní kaučuk, káva, slitiny hliníku, tropické dřevo, zařízení pro příjem, konverzi, vysílání, regeneraci hlasu, dat, dynamické paměti s přímým přístupem (D-RAM), bavlna či sportovní obuv.
| 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
| Import z ČR (mld. CZK) | 0,14 | 0,11 | 0,1 | 0,16 | 0,14 |
| Export do ČR (mld. CZK) | 0,58 | 0,64 | 0,63 | 0,47 | 0,51 |
| Saldo s ČR (mld. CZK) | 0,44 | 0,53 | 0,53 | 0,31 | 0,37 |
Zdroj: ČSÚ
Obchodní vztahy se zeměmi mimo EU
Hlavními vývozními partnery Kamerunu jsou Nizozemsko, Francie, Spojené arabské emiráty, Indie a Čína.
V roce 2023 patřily mezi největší vývoz Kamerunu surová ropa, ropný plyn, zlato , kakaové boby a řezivo.
Hlavními dovozními partnery Kamerunu jsou Čína, Francie, Indie, Belgie a Spojené arabské emiráty.
Hlavními dovozními komoditami Kamerunu byly v roce 2023 rafinovaná ropa, obiloviny, ryby, léky a palmový olej a kapitálové vybavení.
| 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
| Import ze zemí mimo EU (mil. EUR) | 3268,28 | 4484,35 | 4792,06 | 5054,99 | 5273,37 |
| Export do zemí mimo EU (mil. EUR) | 1362,86 | 2033,77 | 1386,51 | 2625,93 | 3271,91 |
| Saldo se zeměmi mimo EU (mil. EUR) | -1905,42 | -2450,58 | -3405,55 | -2429,05 | -2001,45 |
Zdroj: EIU, Eurostat
3.2. Přímé zahraniční investice
Podle zprávy UNCTAD World Investment Report 2024 dosáhl příliv přímých zahraničních investic do Kamerunu, tradičně nízký ve srovnání s potenciálem jeho ekonomiky, v roce 2023 799 mil. USD, což je pokles oproti 926 mil. USD zaznamenaných v roce 2012. Investuje se zejména do těžby, zemědělství a dopravní a ropné infrastruktury.
PZI z ČR nejsou.
3.3. FTA a smlouvy
Smlouvy s EU
Evropská unie a Kamerunská republika udržují dlouhodobé partnerství, které se v současnosti řídí Samojskou dohodou, jež slouží jako obecný rámec pro vztahy EU s africkými, karibskými a tichomořskými zeměmi. Dohoda byla podepsána 15. listopadu 2023 a prozatímní provádění dohody začalo 1. ledna 2024. Upravuje mimo jiné ekonomické vztahy a rozvojové otázky.
Economic Partnership Agreements (EPAs): EU patří k nejvýznamnějším donorům zahraniční rozvojové pomoci i významným obchodním partnerům Kamerunu. V lednu 2009 podepsal Kamerun s Evropskou komisí jako jediná země středoafrického regionu prozatímní EPA (IEPA). V lednu 2009 podepsal Kamerun s Evropskou komisí jako jediná země středoafrického regionu prozatímní EPA (IEPA). Současně probíhají jednání o podpisu této dohody na regionální úrovni.
V roce 2010 podepsal Kamerun s EU dohodu o označování a sledování vyváženého dřeva.
Smlouvy s ČR
- Dohoda o hospodářské a technické spolupráci mezi ČSSR a Federativní republikou Kamerun (Paříž dne 13.6.1963) (neuveřejněna ve sbírce zákonů)
- Dohoda o kulturní spolupráci mezi ČSSR a Federativní republikou Kamerun (Paříž dne 20. 4. 1964). (č. 168/1964 Sb.)
Od vstupu ČR do EU jsou vztahy upravovány společnou politikou EU – platnost obchodní dohody mezi vládou ČSSR a vládou Sjednocené kamerunské republiky, podepsaná v Yaoundé dne 25. června 1981, byla ukončena ke dni vstupu ČR do EU.
Dne 7. února 2023 byla podepsána bilaterální Smlouva o zamezení dvojímu zdanění mezi Kamerunem a Českou republikou. Smlouva prochází procesem ratifikace.
3.4. Rozvojová spolupráce
EU patří k nejvýznamnějším donorům zahraniční rozvojové pomoci.
V rámci Aid for Trade a projektů ČRA byly realizovány 4 projekty na podporu menšího businessu v Kamerunu.
V roce 2021 se uskutečnily dva malé lokální projekty – výstavba a rekonstrukce sirotčince a školy a odborný seminář pro rybí farmáře. Rozvoj rybníkářství v Kamerunu propaguje pan Josef Kučera, zástupce české firmy NIREX.
Po několikaleté odmlce budou v zemi v roce 2025 realizovány 2 malé lokální projekty: první se věnuje rozvoji akvakultury (NIREX), druhý implementuje Ape Action Afrika a zaměřuje se na vzdělávací rozvojové projekty ZOO Praha (ubikace pro účastníky).
ZOO Praha realizuje v rámci biosférické rezervace Dja svůj úspěšný projekt Toulavý autobus. Díky tomuto projektu můžeme přiblížit dětem z pralesních komunit poklady jejich přírody a naučit je ji chránit. Vedle ochrany goril se věnuje též ohroženým luskounům. Dne 4. února se ZOO Praha podařilo podepsat nové MoU o spolupráci s ministerstvem lesů a fauny CM.
3.5. Perspektivní obory (MOP)
K nejperspektivnějším položkám pro vývoz a investice patří zejména ty výrobky/oblasti, které vyhovují strategii „Stratégie pour la croissance et l’emploi“ a „Vision Cameroun 2035″.
Patří k nim v současné době zejména potravinářské komodity a technologická zařízení pro potravinářský průmysl (vybavení pekáren, mlýnů, linky na zpracování ovoce a zeleniny, výrobu nápojů, minipivovary, technologie na zpracování ryb, mrazící provozy apod ¼). Značný zájem by mohl být také o traktory a ostatní zemědělské stroje pro soukromé farmáře, dodávky hnojiv a chemikálií proti škůdcům.
Nejperspektivnějšími odvětvími jsou stále ropný a těžební sektor a sektor zpracování vytěženého dřeva. Očekává se rozvoj těžby železné rudy, bauxitu, manganu atd. Využití těchto zásob bude potřebovat dodávky těžebních technologií a dopravních prostředků (včetně ojetých).
Kamerun investuje do rozvoje infrastruktury – perspektivní jsou z tohoto hlediska stavební stroje, vybavení letišť, obytných budov, nemocnic, zařízení pro vodní elektrárny, malé vodní elektrárny, ale i obnovitelné zdroje elektrické energie (solární¼), které je možné zapojit off-grid. Kamerun má velké zásoby využitelné dřevní hmoty.
4. Kultura obchodního jednání
Podkapitoly:
4.1. Úvod
Kamerun je civilizovaná země v řadě oblastí ovlivněna francouzskou kulturou a zvyklostmi. Řada bohatých a vlivných obchodníků studovala v Evropě a Kanadě a má tudíž vysoce kvalitní vystupování, bohaté zkušenosti ze světového obchodu, používají moderní technologie a proto je dobré k tomu takto přistupovat (Afričané obecně už nesměňují za barevná sklíčka). Nicméně je třeba počítat s africkými nešvary, jako zejména nedochvilnost a pozor na i v Kamerunu nechvalně proslulé „nigerijské podvody“.
4.2. Oslovení
V prvním kroku je třeba si uvědomit, zda je Váš produkt či služba uplatnitelná na kamerunském trhu. Trh je zde z 89 % čistě proimportní a většina věcí se dováží ze zahraničí. Je důležité mít na paměti, že trh je velmi citlivý na cenu. Hodně zboží se dováží z Číny, které konkurovat nemůžete, ale ve velkém počtu se objevují společnosti, které jsou bohaté a preferují kvalitu.
Druhým krokem je výběr vhodných klientů. Kamerunci jsou velmi hrdý národ a rádi předstírají, že chtějí vše a ve velkém. Skutečnost je však taková, že za touto maskou schovávají fakt, že nejsou tak bohatí, aby si mohli Váš produkt koupit. Výběr partnera je zde zcela klíčový a může Vám přinést buď očekávaný zisk, nebo také velké potíže.
Třetím krokem je nalezení partnera (klienta), s kterým můžete obchodovat.
V Kameruu neexistují kvalitní placené databáze a většina firem uvedených v seznamech různých vyhledávačů nefungují. Obchod se zde dělá z 99 % přes známé. Pokud Vám firma napíše „zašlete oficiální dopis či e-mail“, tak již víte, že se s Vámi bavit nebudou. Osobní kontakt je zde zcela nezastupitelný.
Kamerunci jsou hrdým národem, a při jednání proto není dobré jim na vše přitakávat. Cena je důležitá a je vždy na prvním místě. Není dobré cenu extrémně navýšit a následně smlouvat. Jelikož při finální ceně, která je o 25 % či více procent nižší, bude mít klient pocit, a to oprávněný, že jste ho chtěli podvést.
Je nezbytné si také uvědomit, že většina dopisů, kde Vám někdo tvrdí, že pracuje pro CEMAC nebo že má zájem o Váš produkt, bez bližší specifikace, je podvod. S těmito firmami neztrácejte čas. Velmi dobře si zajistěte platební instrumenty. Nejčastěji se používá potvrzený neodvolatelný akreditiv (L/C) s co možná nejjednoduššími podmínkami, aby nedocházelo k průtahům s platbami. Snažte se mít většinu svých plateb uhrazených a na svém účtu ještě před odesláním zboží.
4.3. Obchodní schůzka
Pro jednání bohužel nepostačí angličtina. Je velice výhodné ovládat francouzštinu nebo mít tlumočníka. Plánujte cestu mimo období Vánoc a ramadánu. Mějte na paměti etnické, kulturní a náboženské rozdíly země. Velmi obvyklým a častým jevem v Kamerunu je všeobecná nedisciplinovanost a nedochvilnost. Vnímejte co se okolo vás děje, buďte obezřetní, opatrní na svůj majetek, dbejte o svou bezpečnost a vyhýbejte se rizikovým situacím. Zjistěte si, kdo je váš obchodní partner, s kterým spolupracujete.
Bez kvalitního místního partnera, jenž vám otevře dveře k zákazníkům, se absolutně neobejdete. Lépe si prověřit partnera přes velvyslanectví na místě, aby se předešlo případné podvodné činnosti. Je dobré se s nigerijským partnerem osobně setkat. Kamerunci jsou v obchodním styku velmi sebevědomí a asertivní. Jednání může předcházet dlouhá neformální předehra, během které se klient s chutí pochlubí svými úspěchy.
Bohatí či vlivní Kamerunci rádi dávají okázale najevo své bohatství (vliv), včetně perfektního oblečení a automobilu. Buďte vlídně sebejistí a sebevědomí, zvlášť na svůj nabízený produkt. Dobře prezentujte především sami sebe. Při jednáních na centrálních úřadech se vyžaduje oblek s kravatou, při obchodních jednáních se toleruje košile s kravatou.
S alkoholem opatrně, minimálně je dobré si předem ověřit, zda obchodní partner není muslim a podle toho postupovat. Nenechte se uchlácholit prvotním dojmem, že klient chce vše a ve velkém. Kamerunci jsou mistři manipulace a rádi vytváří dojem, že je již obchod sjednán během prvního jednání. Připravte se na neočekávané průtahy a změny v zadání požadavků z kamerunské strany.
V případě schůzek připravovaných na úřadech na pátek je třeba počítat pouze s dopolednem, muslimská část populace je od polední doby na modlitbách a odpoledne už úřady spíše nefungují. Modlitba je obvyklá na veřejných shromážděních, konferencích a někdy před oficiálním obědem nebo večeří.
Velmi obvyklým a častým jevem je všeobecná nedisciplinovanost a nedochvilnost. Bohatí či vlivní Kamerunci rádi dávají své bohatství (vliv) okázale najevo (včetně perfektního oblečení a automobilu). Při jednání jsou velmi sebevědomí a asertivní. Součástí jednání může být velmi zdvořilá a dlouhá předehra, Kamerunci si potrpí na správné titulování (pokud zastávají důležité funkce), na pozornosti a lichotky. Jsou příznivci dlouhých proslovů a sami jsou výbornými a vtipnými řečníky.
Vyplatí se vzít v potaz, že páteří společnosti jsou doposud tradiční struktury (i když to nemusí být na povrch patrné) a všechny významnější investice a obchodní případy jsou prosazovány vlivovými skupinami s tradičními strukturami. Potenciální obchodní partner by měl mít na tato struktury vazby. Při jednáních na centrálních úřadech se vyžaduje oblek s kravatou, při obchodních jednáních se toleruje košile s kravatou. V severních částech země kde je většina obyvatel muslimského vyznání, je třeba se konzervativněji oblékat a chovat.
Úřady jsou funkční, ale rozhodovací procesy jsou zdlouhavé a jsou často stimulovány korupcí či zájmy vlivných skupin. Jednání úředníků může být občas považováno za arogantní, což souvisí s falešným pocitem národní hrdosti a s pocitem důležitosti zastávané funkce (jak říkají samotní Kamerunci, úředníci zde občas pocítí potřebu „to exercise their power“). V těchto případech se doporučuje reagovat spíše mírně a nedávat průchod pocitům. Drobná pozornost může chování úředníka změnit.
Při řízení vozidel je třeba připravit se na vše – včetně např. náhlého vybočení protijedoucího vozidla do protisměru, předjíždění na nepřehledných úsecích, nerespektování semaforů a dopravního značení. Řidiči jsou velmi nedisciplinovaní a dopravní pravidla tak, jak je známe např. v Evropě, nejsou respektována, byť silniční kontroly fungují efektivně a je dobré dát si na dodržování rychlosti pozor. Dopravní policie s cílem vymáhání „úplatků“ často šikanuje cizince. Doporučujeme proto vždy místního řidiče. Velmi důrazně se doporučuje věnovat pozornost pokynům policistů či vojáků, na tzv. check-pointech a snažit se o nekonfliktní vystupování.
4.4. Komunikace
Úředními jazyky jsou francouzština a angličtina. V praxi je používána téměř výlučně francouzština, anglicky se lze domluvit jen v největších městech (s obtížemi) a v jihozápadní části země (provincie south-west a north-west). V severních částech Kamerunu kde je většina obyvatel muslimského vyznání, je třeba se konzervativněji oblékat a chovat. Je nutné se zdržet kritiky politického systému nebo fungování úřadů.
Fotografování úředních budov, infrastrukturních staveb atd. je zakázáno, k fotografování osob je lépe si vyžádat předchozí svolení. Dopravní ruch ve velkých městech houstne a je nutné vždy počítat s časovou rezervou. Komunikovat lze emailem i telefonicky, velice populární je Whatsapp a další moderní komunikační technologie. Pro obchodní vztahy lze velice doporučit osobní setkání.
4.5. Doporučení
Kupní síla většiny obyvatel stále ještě nízká. Prostor pro uplatnění českého zboží na místním trhu přes stále silný francouzský vliv a rychle rostoucí čínskou aj. konkurenci nicméně existuje. Základní podmínkou úspěchu na trhu je cena výrobku a dlouhodobá aktivní exportní strategie zaměřená na tuto zemi a šířeji celou zónu CEMAC. Na opravdu dobrý kontrakt nelze čekat v ČR.
České firmy dosud nemají v Kamerunu vybudovánu žádnou síť zástupců, kteří by pravidelně ošetřovali místní trh, při rozšíření obchodních styků by ale mohla napomoci v zemi působící honorární konzulka ČR MUDr. Věra Yabeko nebo čeští občané žijící v Kamerunu. Vzhledem ke složitosti místního obchodního prostředí je nanejvýš důležité vyjednat detailně všechny aspekty obchodní smlouvy (nejlépe s pomocí místního právního zástupce). Před uzavřením smlouvy je třeba partnera pečlivě prověřit specializovanou firmou (due dilligence). Jednou ze základních podmínek je zvládnutí francouzštiny v obchodním styku.
4.6. Státní svátky
- 1. ledna (Nový rok, Den nezávislosti)
- 11. únor (svátek mládeže)
- 1. května (Svátek práce)
- 20.–21. květen (Den republiky)
- 1. říjen (sjednocení Kamerunu)
- 25. prosinec (1. svátek Vánoční)
Slaví se rovněž Velký pátek, Velikonoční pondělí, Nanebevstoupení Páně (květen) a Nanebevzetí Pany Marie a muslimské svátky – Id el Fitr (konec ramadánu) a Id Al Adha (obětování berana), narození Mohameda a islámský Nový rok.
Otevírací a prodejní doba: Obvyklá otevírací doba obchodů (supermarketů) je od 9.00 do 12.30 hodin a pak od 15.30 do 19.30 hodin, v sobotu do 12.00 až 13.00 hodin. Tržiště jsou otevřena většinou od 7.30 do 18.00 hodin.
Otevírací doba provozoven veřejných služeb, centrálních úřadů a bank je pak od 7.30 do 15.30 hodin (většina bank je otevřena i v sobotu). Lékárny jsou otevřeny od 8.00 do 20.00 hodin.
5. Základní podmínky pro uplatnění českého zboží na trhu
Podkapitoly:
- 5.1 Vstup na trh
- 5.2 Formy a podmínky působení na trhu
- 5.3 Marketing a komunikace
- 5.4 Problematika ochrany duševního vlastnictví
- 5.5 Trh veřejných zakázek
- 5.6 Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
- 5.7 Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
- 5.8 Zaměstnávání občanů z ČR
- 5.9 Veletrhy a akce
5.1. Vstup na trh
Do Kamerunu je sice možné vyvážet přímo, spolupráce s místním zástupcem nebo registrovanou firmou (dovozcem) je konkurenční výhodou. I tyto osoby je třeba vyhledávat aktivně, nejlépe osobně přímo na místě. Konkureční výhodu mají firmy, které mají v zemi styčnou osobu hovořící francouzsky (angličtina se používá pouze málo) nebo přímo zastoupení.
Zahraniční společnost může prodávat svoje zboží přímo, prostřednictvím agenta nebo distributora, může si otevřít zastoupení nebo uzavřít „joint venture“ s místním partnerem. Nejvhodnější pro dodavatele (ale zároveň nejméně pravděpodobné) je samozřejmě nalezení bonitního partnera, který by pracoval na svůj účet a sám nabízené zboží hradil při jeho odběru v ČR. Pokud společnost nechce/nemůže vyvážet přímo, bonitní a spolehlivý dovozce/distributor/agent je klíčovou osobností – je třeba s ním udržovat co možná nejčastěji osobní a přímé vztahy.
Nejlepší strategie vstupu na trh je prostřednictvím místního zástupce/distributora. Místní podmínky jsou natolik komplikované, že prosadit se bez dlouhodobějších zkušeností a kontaktů je nemožné. Zboží, které potřebuje servis, je vhodnější prodávat prostřednictvím autorizovaného dealera. Osvědčují se formy obchodních „joint-venture“ mezi domácími kamerunskými odběrateli a zahraničními dodavateli.
Hlavní distribuční kanály probíhají přes přístav v Evropě do Doualy. Letecká doprava směřuje na letiště v Douale a v Yaoundé. Zboží denní potřeby je v Kamerunu většinou prodáváno v malých obchodech, kterých je velké množství. Velké obchody a supermarkety existují pouze ve velkých městech. V zemi existuje řada kamerunských, francouzských, libanonských, indických a čínských obchodních firem s efektivní (pozemní) distribuční sítí.
ČR dosud nemá v Kamerunu vybudovánu žádnou síť zástupců, kteří by pravidelně ošetřovali místní trh. Zákazník se orientuje především na cenu, kvalita zboží je až na druhém místě – stále rostoucí dovozy levného čínského zboží představují zásadní konkurenční překážku.
Dovoz zboží do země je technicky poměrně složitý, stejně jako i do ostatních zemí teritoria. Každá místní dovozní firma musí být registrována u místní Obchodní komory (Régistre du Commerce), rovněž potřebuje licenci od Ministerstva průmyslu.
Český vývozce zboží do Kamerunu potřebuje zejména otevřený akreditiv (Letter of Credit), potvrzený renomovanou zahraniční bankou. Při dovozu musí splnit podmínky akreditivu, u kterých se vyžaduje zejména lodní nákladový list (Bill of Lading 3x) nebo letecký nákladový list (Air Waybill 4x), sada faktur, balicí listy (Packing List), zpravidla i osvědčení o původu zboží.
Dovozce na kamerunské straně musí ještě před vlastním dovozem zboží vyplnit příslušný formulář, který předá své bance. Banka zašle potvrzený formulář autorizované inspekční společnosti, která vystaví potvrzení a zprávu o tom, že se zboží může do Kamerunu dovézt.
Veškeré dovozy do Kamerunu v hodnotě nad 4000 USD kontroluje pro tamní vládu francouzsko-švýcarská společnost SGS (Société Générale de Surveillance). Pre-shipping inspekce je zaměřena jak na ceny, tak kvalitu, množství a nezávadnost zboží. Dovezené potraviny musí být označeny francouzsky a anglicky s datem výroby a expirací, adresou výrobce, hmotnost a složení. Zboží musí rovněž nést nápis „Vente en CEMAC“. Dovezené rostliny a rostlinné produkty musí mít rostlinolékařské osvědčení. Certifikace vyváženého kakaa a kávy je povinná.
Dovozní cla ze třetích zemí se liší v závislosti na typu dováženého zboží. Tarif Kamerun (na základě tarifu CEMAC) rozlišuje čtyři základní kategorie:
- základní produkty (léky, vakcíny, zdravotnické prostředky, rýže a pšenice) sazba je 5 %
- suroviny a zařízení pro průmyslový sektor sazba 10 %
- polotovary (zejména většina dovážených potravinářských výrobků) celní sazba je 20 %
- běžné spotřební zboží (alkoholické nápoje, parfémy, elektronika atd.) – 30 % sazba
Celní správa je také velmi zdlouhavá a byrokratická. Často není clo založeno na fakturované ceně, ale na odhadu domácí „tržní“ ceny celním úředníkem. Kamerun je součástí Hospodářského a měnového společenství střední Afriky (CEMAC). Země, které jsou členy CEMAC, jsou osvobozeny od cla a daní, jak jsou definovány ve Společném externím tarifu (TEC), ať už je vstupním bodem CEMAC.
5.2. Formy a podmínky působení na trhu
1. ledna 1998 vstoupila v platnost dohoda mezi 15 africkými zeměmi měnové CFA-zóny (a Guineou), nazvaná OHADA, která podporuje rozvoj afrického hospodářského společenství, společnou obchodní politiku a garantuje obchodníkům a investorům právní jistotu a kompatibilitu. Kamerun přistoupil k dohodě OHADA a zdejší obchodní právo se až na výjimky neliší od evropského.
Kamerunské obchodní právo umožňuje jak domácím, tak zahraničním firmám fungovat m.j. jako „Société a Responsabilité Limitée“ (spol. s r.o.) nebo „Société Anonyme“ (a.s.). Zahraniční investoři mohou vlastnit veškeré podíly ve firmě, platí pouze určité základní odlišné požadavky na výši minimálního kapitálu. Zahraniční společnosti registrované v Kamerunu mají podle zákona stejná práva jako místní společnosti. Pro registraci platí stejné předpisy.
V Yaoundé byla v roce 2010 zřízena kancelář „one-stop-shop“ pro registraci firem. Pravidla pro zřízení kanceláře jsou kodifikována v obchodním zákoníku a prováděcích předpisech. Pro založení společnosti je potřeba udělat podobné procedury jako v ČR a dokládat obdobné doklady, společenská smlouva musí mít pak i stejné, nebo velmi podobné náležitosti jako v ČR.
Společnost se zakládá na ustavující valné hromadě, kde se sejdou zakládající společníci, nebo jejich zástupci (plná moc ověřená českým notářem ve fj nebo aj, popř. s úředním překladem, v případě fyzických osob kopie pasu/OP, v případě právnických osob výpis z OR s překladem).
Základní jmění se v den valné hromady vloží na provizorní účet, nebo se složí do notářské úschovy. Společnost také rozhodne o svém sídle a doloží nájemní smlouvu (stačí smlouva o provizorním sídle s advokátem). Kamerunské soudy obvykle nepožadují superlegalizaci českých dokladů, je třeba ale dokumenty opatřit úředním překladem do francouzštiny, nebo do angličtiny. Veškeré dokumenty se pak zde sepisují francouzsky, nebo anglicky (oba jazyky jsou úřední). Jednatele může dělat Kamerunec nebo cizinec.
Cizinec předkládá to stejné ze země svého původu s ověřeným překladem a navíc kamerunský výpis z rejstříku trestů. Jmenováním cizince do statutárního orgánu je splněna základní podmínka k vyřízení k povolení k pobytu.
Povolení k pobytu se pak dokládá rejstříkovému soudu. Stejně tak se rejstříkovému soudu dokládá ekvivalent našeho živnostenského listu. Společnost se dá založit i na dálku na základě plných mocí. Provozování každé pravidelné činnosti v oboru průmyslových nebo obchodních aktivit či poskytování služeb podléhá v republice Kamerun registraci Obchodní komorou (Chambre de Commerce, d’Industrie et des Mines du Cameroun, Cameroon Chamber of Commerce, Industry and Mines – CCIM).
5.3. Marketing a komunikace
Největší efekt má mediální reklama, zejména pro zboží s rychlým obratem. Využít lze TV reklamu, denní tisk, rádio, časopisy, velkoplošné bilboardy, internet nebo i mobilní telefony. V zemi působí řada firem zaměřených na reklamu. Jiné cesty je třeba volit v oboru dodávek investičních celků. Zde mají dosud největší efekt přímé kontakty na státní správní orgány a příslušná ministerstva.
Velmi vhodná je účast na místních výstavách a veletrzích. Nejvýznamnější z nich Promo, organizovaný místní hospodářskou komorou se koná každoročně ke konci roku v Yaoundé.
5.4. Problematika ochrany duševního vlastnictví
Práva musí být registrována v místě a vynucována podle místních zákonů. Majitel ochranné známky by ji měl v Kamerunu registrovat. Kamerun přijal zákony vyhlášené African Intellectual Property Office (OAPI se sídlem v Yaoundé), která si klade za cíl mj. ochranu patentů. Patent požívá ochrany 10 let, je možné ho prodlužovat po 5 letech.
Ochranná známka platí 20 let a může být prodlužována po 10 letech. Jako člen OAPI přijal Kamerun řadu závazků vyplývajících z mezinárodních smluv na ochranu patentů, duševního vlastnictví, včetně Pařížské a Bernské dohody a dohody o zřízení Světovou organizaci pro duševní vlastnictví. Jako člen WTO je Kamerun signatářem dohody TRIPS. Přes exitující smlouvy jsou práva v Kamerunu hojně a často porušována, soudní ochrana je pomalá a neúčinná.
5.5. Trh veřejných zakázek
Podle zákona by měly být všechny zakázky v hodnotě nad 10 000 USD předmětem výběrového řízení (za řízení je zodpovědné příslušné ministerstvo, podléhá dozoru Ministerstva pro veřejné zakázky a Agentury pro veřejné zakázky), vláda (prezident) však někdy zadává zakázku přímo (zejména pokud jde o PPP projekty).
Veřejné zakázky (tzv. tendry) jsou v místním tisku nebo na internetu (např. informace o tendrech; investice v Kamerunu) publikovány velmi často, jde o obvyklou formu vyhlašování těchto zakázek, nejsou však publikovány všechny. Termín podání přihlášky do zveřejněného tendru je však většinou krátký (dva až tři týdny po zveřejnění v tisku).
Z technického hlediska bývají soutěže velmi často upraveny „na míru“ předpokládanému vítězi. Tendry jsou obvykle spojeny s platbou nevratného vstupního poplatku (minimálně asi 400 USD, běžně asi 1250 USD, u velkých zakázek investičního charakteru až 10.000 USD). Zájemce musí být také předem takzvaně registrován u instituce, která tendr vyhlašuje. U projektů, kde je odběratelem vláda nebo státní ministerstva, je ponejvíce požadováno převzetí celé zakázky dodavatelem – tzn. realizace projektu „na klíč“ se všemi riziky, včetně uvedení do provozu a dlouhodobého provozování po dobu splácení investice vládou.
Účast v zakázkových soutěžích vyžaduje dlouhodobé sledování situace s nutným lobováním na příslušných centrálních úřadech a zajištěním relevantních informací ještě před oficiálním vyhlášením podmínek tendru. To bez stálé přítomnosti a kontaktů není možné. Velmi důležité jsou kontakty na ministerstvech a zejména kanceláři premiéra a prezidenta. Prosadí se ten, kdo má nejlepší kontakty a dokáže nabídnout dobré platební podmínky.
5.6. Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
Kamerun je členem Mezinárodního centra pro řešení investičních sporů (ICSID) a newyorské konvence z roku 1958. Kamerun je členem WTO a v roce 1995 podepsal také konvenci, připravenou organizací OHADA, která uvádí do souladu právní normy patnácti členských zemí se zahraničím v oblasti řešení obchodních a investičních sporů. Kamerun je rovněž členem agentury MIGA.
Zásadní důležitost při řešení obchodních sporů má znění uzavřené smlouvy, kde by měl být způsob řešení sporů přímo zakotven. Spory se řeší soudně nebo prostřednictvím rozhodčích arbitrů, a to v místě nebo i mezinárodně. Strany se mohou ve smlouvě proto dohodnout na nezávislém arbitrovi (buď v rámci OHADA nebo ICSIT).
S řešením sporů jsou však obvykle spojeny vysoké náklady a vynutitelnost práva je obtížná a zdlouhavá. Proti místnímu subjektu bude cizinec vždy v nevýhodě. Dále je vždy třeba plné znalosti francouzského práva (anglického obchodního práva a místního zvykového práva) a procedurálních zvyklostí. Naděje na výhru soudního sporu v Kamerunu je tedy pro cizince dosti problematická. Zásadně se proto doporučuje řešení sporu dohodou nebo mimosoudní vyrovnání.
Vzhledem k množství podvodů je vždy třeba sepsat smlouvu místním právníkem a důkladné prověření partnera (due dilligence). Při sporech mezi kamerunským státem a zahraniční společností respektuje místní právo rozhodnutí stálého arbitrážního soudu v Haagu jako nejvyššího arbitra. Kamerunské právo také uznává Mezinárodní středisko pro řešení investičních sporů, zřízené na základě konvence Mezinárodní banky pro rekonstrukci a rozvoj IBRD.
5.7. Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
K cestě do Kamerunu je potřeba mít vízum, o které se nově musí žádat online, procedure je poměrně složitá, a je proto dobré zahájit ji s dostatečným předstihem.
Pro ČR je teritoriálně příslušné kamerunské velvyslanectví v Moskvě .
O vízum je možné rovněž žádat na ZÚ Kamerunu v Berlíně.
Z ČR je možno do Kamerunu cestovat letecky společností Air France, Brussels Airlines, Turkish Airlines. Dále pak do Kamerunu létají Ethiopian Airlines, Kenya Airways a Royal Air Maroc. Společnost ASKY spojuje Doualu a Yaoundé s ostatními hlavními městy zemí západní a střední Afriky. Místní leteckoou dopravu zabezpečuje CamairCo. Doporučuje se mít předem zajištěno vyzvednutí na letišti a doprovod místním partnerem nebo známým.
Kamerun je tropická země, ve které se vyskytuje řada nebezpečných tropických chorob. Před cestou do regionu by měl každý cestovatel navštívit specialistu na tropické choroby, kde lze absolvovat všechna doporučená očkování – proti žluté zimnici (povinné), žloutence typu A i B, břišnímu tyfu, meningitidě, choleře a tetanu. Doporučuje se zkontrolovat také protilátky na TBC a dětskou obrnu. Pro krátkodobý pobyt je doporučena antimalarická profylaxe. Při výskytu sebemenších příznaků jakékoliv nemoci (chřipky, angíny, bolesti hlavy, pocity únavy) je nutno navštívit nejbližší nemocnici a udělat si malarický test. Léky proti malárii jsou v Kamerunu volně v prodeji. Zásadní je nenechat nemoc rozvinout (inkubační doba malárie je cca týden) – pak může mít fatální následky. Cestovatel by si měl koupit jedno balení místních antimalarik a vzít si ho do ČR.
Kamerun je dnes již stabilní a relativně bezpečnou zemí jen částečně. Nedoporučují se cesty do příhraničních oblastí se SAR a Nigérií a to po celé délce hranice. Situace v severní části země je velmi nebezpečná – hrozí útoky a únosy ze strany teroristů Boko Haram. Stejně tak je třeba vyhnout se dvěma anglofonním regionům, kde je zamrzlý konflikt se separatisty (nebezpečí únosu či vojenské intervence).
ZÚ Abuja nedoporučuje pohybovat se bez doprovodu ve večerních hodinách a vyhýbat se odlehlým místům, lidovým a přístavním čtvrtím. Rovněž je třeba se vyhnout shromážděním, zamykat auto i během jízdy. Přesuny vozem je nutno provádět za světla. Doporučuje se nikomu nedávat originály dokladu a předkládat jen kopie. Cestovatelům doporučujeme registraci v systému Drozd.
5.8. Zaměstnávání občanů z ČR
Velké kamerunské obchodní i průmyslové společnosti využívají běžně cizích odborníků (stále zejména francouzských), kteří do země přinášejí do společného podnikání zpravidla své know-how. Podle dostupných informací musí zaměstnavatel pro získání pracovního povolení pro budoucího zaměstnance předložit ministerstvu práce a sociálních věcí dopis s podrobným popisem práce, pracovní smlouvu, zdravotní osvědčení zaměstnance, osvědčení o kvalifikaci a CV zaměstnance, organizační strukturu společnosti, profil společnosti, zakládací smlouvu a přehled aktivit společnosti.
Pro získání pracovního víza musí cizinec předložit dopis od zaměstnavatele s podrobným popisem práce a pracovní smlouvu odsouhlasenou ministerstvem práce a sociálních věcí. Nový investiční zákon stanoví, že formality spojené s vydáním pracovního víza a pracovního povolení pomůže řešit tzv. Guichet Unique. Zaměstnávání upravuje zákoník práce z roku 1992. Ten vychází z francouzského modelu a velmi silně chrání práva zaměstnanců. Mj. uzákonil minimální mzdu, kolektivní vyjednávání, upravuje řešení pracovních sporů, zaměstnávání žen a ostatní náležitosti známé z Evropy. Problémy se zaměstnaností se řeší na jednání tripartity. Místní pracovní síly jsou sice relativně levné, bývá ovšem problém nalézt dostatečně kvalifikované a spolehlivé zaměstnance.
Naposledy byla minimální mzda v Kamerunu zvýšena na 43 969 XAF (75 USD) za měsíc 23. února 2024.
5.9. Veletrhy a akce
Pro rok 2025 již v tuto chvíli nejsou žádné veletrhy v plánu.
Rok 2026:
PROMOTE 2026 – únor 2026
WORLDVIEW EDUCATION FAIR – CAMEROON 2026 – březen 2026
6. Kontakty
Podkapitoly:
- 6.1 Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
- 6.2 Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)
- 6.3 Důležité internetové odkazy a kontakty
6.1. Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
ČR nemá v Kamerunu „rezidentní“ velvyslanectví a teritoriálně jej pokrývá velvyslanectví v nigerijské Abuji.
Embassy of the Czech Republic
Gnassingbe Eyadema Street 5, Asokoro District, Zone 4, Abuja, Nigeria
tel.: 00234-70 – 37571096
OEÚ: +234-8055056091
e-mail: Abuja@mzv.gov.cz, Abuja.Commerce@mzv.gov.cz
Web: www.mzv.gov.cz/abuja
V roce 2003 byl v republice Kamerun otevřen honorární konzulát ČR:
Honorary Consulate of the Czech Republic
Consulat Honoraire de la République Tchéque 40, Rue Dominique Savio, Bonapriso B.P.1511 Douala République du Cameroun
Honorární konzulkou je: MUDr.Věra Yabéko – Vitáčková
Telefon do kanceláře (z ČR): 002377-3430718
Telefon domů: 002377-3429586
Mobilní telefon: 002377-9926690
e-mail: yabekovera@yahoo.fr
V roce 2017 vznikla Kamerunsko-česká obchodní komora (Chambre commerciale et consulaire de la République tchèque au Cameroun). Slavnostní zahájení činnosti komory proběhlo na podzim 2018.
6.2. Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)
V případě kritické situace lze v nejvyšší nouzi kontaktovat také českého podnikatele Roberta Malíška na ferrycampo@gmail.com. R. Malíška lze rovněž kontaktovat pro případné ověření firem v Kamerunu.
V Kamerunu (zejména v Douale a Yaoundé) jsou v provozu soukromé kliniky na dobré úrovni (přehled nemocnic; kliniky v Kamerunu). I na venkově je v každé vesnici alespoň ambulantní ošetřovna pro poskytnutí první rychlé pomoci (v hlavních městech provincií jsou centrální kliniky). Lékařskou péči je však nutné zde platit, cestovní pojištění a jeho podmínky je nutné sjednat s příslušnou pojišťovnou v ČR. Doporučuje se kvalitní cestovní pojištění s možností repatriace do Evropy.
- Policie: 17 (117 z mobilu) v Yaoundé, Douale a Garoua
- Požárníci: 18 (118 z mobilu)
- První pomoc: 223 40 20 (Yaoundé), 342 68 68 (Douala)
- Četnictvo: 13 (113 z mobilu) v provinciích Centre, Littoral, Ouest a Nord-ouest
- Bezpečnost v Douale: +237 33 43 65 72