Lesotho

MZV: Souhrnná teritoriální informace

Lesothské království je politicky dlouhodobě nestabilní vnitrozemský stát na jihu Afriky. Státní zřízení je konstituční monarchie. Dvoukomorový parlament se skládá z 22 členného senátu a národního shromáždění, které má 120 křesel. 

Lesothské hospodářství zůstává silně závislé na sousední JAR, která je jeho klíčovým obchodním partnerem. Export do JAR činí téměř 39 % celkového vývozu, následován Evropskou unií s 30 % a Spojenými státy s 27 % díky preferenčnímu režimu AGOA (budoucnost AGOA je však nejistá). Dovoz z JAR přesahuje 80 % celkového importu Lesotha.

Země je členem Jihoafrické celní unie (SACU), jejíž příjmy tvoří významnou část státního rozpočtu, ale kolísají v závislosti na ekonomickém cyklu členských států. V roce 2024 se očekává růst HDP Lesotha kolem 2 %, což je mírný nárůst oproti původním odhadům 1,3 %. Růst byl podpořen plošným oživením aktivity ve většině sektorů během třetího kvartálu 2024, nicméně hospodářství nadále brzdí slabá globální poptávka po diamantech a strukturální oslabení textilního průmyslu. Dominantními sektory zůstávají těžba diamantů a textilní výroba. Významnou příležitostí se stává sektor medicínského konopí, jehož důležitost postupně narůstá, avšak další výraznější rozvoj zatím čelí infrastrukturním a legislativním omezením.

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

Základní údaje
Hlavní město Maseru
Počet obyvatel 2,34
Jazyk angličtina (oficiální jazyk), dále sesotho, zulština, xhosa
Náboženství křesťanství (80 %), tradiční náboženství (20 %), ostatní náboženství (méně než 1 %)
Státní zřízení konstituční monarchie
Hlava státu král Letsie III.
Hlava vlády Samuel Ntsokoane Matekane
Název měny Lesothský loti (LSL)
Cestování
Časový posun +1 hodina (v létě +0 hodin)
Kontakty ZÚ
Velvyslanec Mgr. Tomáš Uličný
Ekonomický úsek Mgr. David Vaverka
Konzulární úsek Mgr. Michal Jeřábek
CzechTrade ne
Czechinvest ne
Ekonomika 2024
Nominální HDP (mld. USD) 2,33
Hospodářský růst (%) 2
Inflace (%) 6,1
Nezaměstnanost (%) N/A

Souhrnná teritoriální informace (STI) Lesotho (244.76 KB)



1. Základní informace o teritoriu

Podkapitoly:

1.1. Systém vládnutí a politické tendence v zemi

Lesothské království je parlamentní monarchií, v jejímž čele stojí král jako formální hlava státu s převážně ceremoniálními pravomocemi. Výkonnou moc vykonává vláda v čele s premiérem, který je jmenován králem na základě výsledků parlamentních voleb. Zákonodárná moc náleží dvoukomorovému parlamentu, tvořenému Národním shromážděním a Senátem. Poslanci Národního shromáždění jsou voleni kombinovaným systémem přímého a poměrného zastoupení, zatímco Senát je složen převážně z tradičních náčelníků a jmenovaných členů. Ústava Lesotha, přijatá v roce 1993 po návratu k demokratickému zřízení, deklaruje oddělení moci výkonné, zákonodárné a soudní.

Politické prostředí v Lesothu je dlouhodobě nestabilní a poznamenané častými změnami vládních koalic, vnitrostranickými rozkoly a intervencemi armády do civilního života. Od obnovení demokracie v 90. letech prošla země několika krizemi, včetně násilných politických střetů a rozpuštění parlamentu. V posledních letech se Lesotho snaží o reformu ústavy a veřejné správy s cílem posílit právní stát a stabilitu. Premiér Sam Matekane, který vzešel z parlamentních voleb v roce 2022 jako outsider z podnikatelského prostředí, prosazuje reformní agendu zaměřenou na transparentnost, potírání korupce a modernizaci státní správy. Jeho vláda čelí vysokým očekáváním veřejnosti i rostoucím tlakům koaličních partnerů, avšak stále se těší relativní podpoře díky důrazu na praktická řešení a otevřenost vůči mezinárodní spolupráci.

1.2. Zahraniční politika země

Zahraniční politika Lesothského království je dlouhodobě formována jeho geografickou polohou (zcela obklopené Jihoafrickou republikou) a omezenými kapacitami státní správy. Lesotho se proto soustředí na udržování stabilních a pragmatických vztahů se svými klíčovými partnery, především se zmíněnou Jihoafrickou republikou, která zajišťuje většinu jeho dovozu, exportu i zaměstnanosti jeho obyvatel. Kromě bilaterální spolupráce se JAR je Lesotho aktivním členem regionálních uskupení, zejména Jihoafrického rozvojového společenství (SADC) a Jihoafrické celní unie (SACU). Významná je rovněž spolupráce s mezinárodními partnery v oblasti rozvojové pomoci a infrastruktury, včetně EU, USA, Číny a OSN. V posledních letech Lesotho projevuje rostoucí zájem o přilákání zahraničních investic a navazování nových ekonomicko-diplomatických vztahů mimo tradiční partnery, včetně zemí střední Evropy.

1.3. Obyvatelstvo

Lesotho má v roce 2025 přibližně 2,3č milionu obyvatel, přičemž 99,7 % tvoří příslušníci etnika Basotho, kteří hovoří jazykem sesotho. Zbytek populace zahrnuje malé komunity Evropanů, Asiatů a Xhosů. Oficiálními jazyky jsou sesotho a angličtina. Z hlediska náboženství je přibližně 90 % obyvatel křesťanského vyznání, přičemž římskokatolická církev představuje největší denominaci. Zbytek populace vyznává tradiční víry nebo jiná náboženství. Demografická struktura Lesotha je mladá; přibližně 34 % populace je mladší 15 let a pouze 5,6 % je starších 65 let.Střední věk populace je nízký, což odráží vysokou porodnost a nižší střední délku života, která činí přibližně 59,6 let.Urbanizace je omezená, s přibližně 32,8 % obyvatel žijících ve městech, přičemž hlavním městem a největším urbanistickým centrem je Maseru.

2. Ekonomika

Podkapitoly:

2.1. Základní údaje

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

Ukazatel 20222023202420252026
Růst HDP (%) 2,391,8321,51,7
HDP/obyv. (USD/PPP) 27602880297030103090
Inflace (%) 8,276,346,13,53,4
Nezaměstnanost (%) N/AN/AN/AN/AN/A
Export zboží (mld. USD) 0,8940,8250,7670,7530,796
Import zboží (mld. USD) 1,8561,7241,7131,731,81
Saldo obchodní bilance (mld. USD) -0,747-0,795-0,845-0,875-0,908
Průmyslová produkce (% změna) N/AN/AN/AN/A
Populace (mil.) 2,292,312,342,362,39
Konkurenceschopnost N/AN/AN/AN/AN/A
Exportní riziko OECD 06.VII06.VII06.VII06.VIIN/A

Zdroj: EIU, OECD, IMD

2.2. Veřejné finance a státní rozpočet

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

Veřejné finance 2024
Saldo státního rozpočtu (% HDP) 5,3
Veřejný dluh (% HDP) N/A
Bilance běžného účtu (mld. USD) -0,183
Daně 2025
PO N/A
FO N/A
DPH N/A

2.3. Bankovní systém

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

2.4. Daňový systém

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

3. Obchod a investice

Podkapitoly:

3.1. Obchodní vztahy

Obchodní vztahy s ČR


20202021202220232024
Import z ČR (mld. CZK) 0N/A0,0200
Export do ČR (mld. CZK) 0000,020,04
Saldo s ČR (mld. CZK) 00-0,020,010,04

Zdroj: ČSÚ

TOP 5 položek importu z ČR

SITC 3Název zbožíHodnota (mil. CZK)Podíl z celku (%)
752Zařízení k automat. zpracování dat, jednotky periferní363,28
891Zbraně a munice121,09
N/AN/A
N/AN/A
N/AN/A

Zdroj: ČSÚ

TOP 5 položek exportu do ČR

SITC 3Název zbožíHodnota (mil. CZK)Podíl z celku (%)
772Přístr. elek. ke spínání ap. obvodů elek., odpory aj.4090,91
292Suroviny rostlinného původu j. n. (bambus, semena ap.)25,30
057Ovoce a ořechy (ne olejnaté) čerstvé, sušené00,10
745Zaříz. strojní neelekt. ost., nářadí, přístroje mech.00,10
841Oděvy a prádlo pánské, chlapecké (ne pletené, háčk.)00,05

Zdroj: ČSÚ

Obchodní vztahy s EU


20202021202220232024
Import z EU (mil. EUR) 11,6114,8413,2112,0112,9
Export do EU (mil. EUR) 271,23219,65297,93309,95281,8
Saldo s EU (mil. EUR) 259,62204,81284,72297,94268,9

Zdroj: Evropská komise

Obchodní vztahy se zeměmi mimo EU


20202021202220232024
Import ze zemí mimo EU (mil. EUR) 1274,61441,111431,641356,991570,43
Export do zemí mimo EU (mil. EUR) 519,24723,85638,17595,62427,14
Saldo se zeměmi mimo EU (mil. EUR) -755,36-717,26-793,47-761,37-1143,29

Zdroj: EIU, Eurostat

3.2. Přímé zahraniční investice

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

3.3. FTA a smlouvy

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

3.4. Rozvojová spolupráce

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

3.5. Perspektivní obory (MOP)

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

4. Kultura obchodního jednání

Podkapitoly:

4.1. Úvod

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

4.2. Oslovení

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

4.3. Obchodní schůzka

Jak sjednat obchodní schůzku a jak probíhá (lokace a čas schůzky /kancelář, restaurace; oběd, večeře/, vizitky, dárky atd.)?

Načasování jednání

Co českého obchodníka při jednání nejvíce překvapí?

Jací jsou ….. obchodníci?

Je vyjednávání s místními obchodníky jiné, ztěžují ho kulturní/náboženské/etnické odlišnosti?

Jak nakládají ….. obchodníci s časem v rámci obchodního jednání?

Jak nakládají ….. obchodníci s emocemi v rámci obchodního jednání?

Existují nějaké teritoriální rozdíly v obchodních jednáních uvnitř země?

Je vhodné resp. obvyklé nabízet při obchodních jednáních alkohol?

Jak se obléci na pracovní jednání?

Jak by měl vypadat ideální jednací tým (počet členů, věkové a genderové složení týmu, šéf týmu)?

Je obvyklé obchodního partnera pozvat domů, resp. být pozván domů? Pokud ano, co je při takové návštěvě obvyklé, co čekat?

4.4. Komunikace

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

4.5. Doporučení

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

4.6. Státní svátky

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

5. Základní podmínky pro uplatnění českého zboží na trhu

Podkapitoly:

5.1. Vstup na trh

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

5.2. Formy a podmínky působení na trhu

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

5.3. Marketing a komunikace

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

5.4. Problematika ochrany duševního vlastnictví

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

5.5. Trh veřejných zakázek

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

5.6. Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

5.7. Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

5.8. Zaměstnávání občanů z ČR

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

5.9. Veletrhy a akce

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

6. Kontakty

Podkapitoly:

6.1. Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu

Velvyslanectví ČR v Pretorii

Země akreditace: Jihoafrická republika, Angola, Botswana, Lesotho, Madagaskar, Mauricius, Mosambik, Namibie a Svazijsko
Vedoucí zastupitelského úřadu: Mgr. Tomáš Uličný, mimořádný a zplnomocněný velvyslanec České republiky v Jihoafrické republice 
Fyzická adresa: 936 Pretorius Street, 0083 Arcadia, Pretoria
Poštovní adresa: P.O.Box 13671, Hatfield 0028, Pretoria, South Africa
Tel: +27-12-431 2380 fax: +27-12-430 2033
E-mail: pretoria@embassy.mzv.gov.cz
Web: www.mzv.gov.cz/pretoria
Pracovní doba: neděle – čtvrtek 7:45 až 16:15 hod.
Spojení z letiště a z centra: Nejjednodušší spojení na velvyslanectví ČR v Pretorii jak z mezinárodního letiště O.R. Tambo tak i z centra Johannesburgu je použití kombinace nadzemního příměstského vlaku Gautrain, který spojuje letiště, centrum Johannesburgu a Pretorie. Název nejbližší stanice Gautrain u velvyslanectví ČR je Pretoria – Hatfield. Ze stanice na velvyslanectví doporučujeme použít Uber. Vzhledem k dostupnosti na zavedenosti služby Uber může být v závislosti na dopravní špičce (7:00 – 9:30 a 14:30 – 17:30) nejrychlejší použít Uber rovnou. 

6.2. Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)

Obecná linka: 112

Policie: 10 111

Záchranka: 10 177

Hasiči: 998 / 999

6.3. Důležité internetové odkazy a kontakty

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.

• Teritorium: Afrika | Lesotho | Zahraničí

Doporučujeme