Seznam kapitol
MZV: Souhrnná teritoriální informace
Lesothské království je politicky dlouhodobě nestabilní vnitrozemský stát na jihu Afriky. Státní zřízení je konstituční monarchie. Dvoukomorový parlament se skládá z 22 členného senátu a národního shromáždění, které má 120 křesel.
Lesothské hospodářství zůstává silně závislé na sousední JAR, která je jeho klíčovým obchodním partnerem. Export do JAR činí téměř 39 % celkového vývozu, následován Evropskou unií s 30 % a Spojenými státy s 27 % díky preferenčnímu režimu AGOA (budoucnost AGOA je však nejistá). Dovoz z JAR přesahuje 80 % celkového importu Lesotha.
Země je členem Jihoafrické celní unie (SACU), jejíž příjmy tvoří významnou část státního rozpočtu, ale kolísají v závislosti na ekonomickém cyklu členských států.
V roce 2024 se očekává růst HDP Lesotha kolem 2 %, což je mírný nárůst oproti původním odhadům 1,3 %. Růst byl podpořen plošným oživením aktivity ve většině sektorů během třetího kvartálu 2024, nicméně hospodářství nadále brzdí slabá globální poptávka po diamantech a strukturální oslabení textilního průmyslu.
Dominantními sektory zůstávají těžba diamantů a textilní výroba. Významnou příležitostí se stává sektor medicínského konopí, jehož důležitost postupně narůstá, avšak další výraznější rozvoj zatím čelí infrastrukturním a legislativním omezením.
Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.
| Základní údaje | |
| Hlavní město | Maseru |
| Počet obyvatel | 2,34 |
| Jazyk | angličtina (oficiální jazyk), dále sesotho, zulština, xhosa |
| Náboženství | křesťanství (80 %), tradiční náboženství (20 %), ostatní náboženství (méně než 1 %) |
| Státní zřízení | konstituční monarchie |
| Hlava státu | král Letsie III. |
| Hlava vlády | Samuel Ntsokoane Matekane |
| Název měny | Lesothský loti (LSL) |
| Cestování | |
| Časový posun | +1 hodina (v létě +0 hodin) |
| Kontakty ZÚ | |
| Velvyslanec | Mgr. Tomáš Uličný |
| Ekonomický úsek | Mgr. David Vaverka |
| Konzulární úsek | Mgr. Michal Jeřábek |
| CzechTrade | ne |
| Czechinvest | ne |
| Ekonomika | 2024 |
| Nominální HDP (mld. USD) | 2,33 |
| Hospodářský růst (%) | 2 |
| Inflace (%) | 6,1 |
| Nezaměstnanost (%) | N/A |
Souhrnná teritoriální informace (STI) Lesotho (244.76 KB)
1. Základní informace o teritoriu
Podkapitoly:
1.1. Systém vládnutí a politické tendence v zemi
Lesothské království je parlamentní monarchií, v jejímž čele stojí král jako formální hlava státu s převážně ceremoniálními pravomocemi. Výkonnou moc vykonává vláda v čele s premiérem, který je jmenován králem na základě výsledků parlamentních voleb. Zákonodárná moc náleží dvoukomorovému parlamentu, tvořenému Národním shromážděním a Senátem. Poslanci Národního shromáždění jsou voleni kombinovaným systémem přímého a poměrného zastoupení, zatímco Senát je složen převážně z tradičních náčelníků a jmenovaných členů. Ústava Lesotha, přijatá v roce 1993 po návratu k demokratickému zřízení, deklaruje oddělení moci výkonné, zákonodárné a soudní.
Politické prostředí v Lesothu je dlouhodobě nestabilní a poznamenané častými změnami vládních koalic, vnitrostranickými rozkoly a intervencemi armády do civilního života. Od obnovení demokracie v 90. letech prošla země několika krizemi, včetně násilných politických střetů a rozpuštění parlamentu. V posledních letech se Lesotho snaží o reformu ústavy a veřejné správy s cílem posílit právní stát a stabilitu. Premiér Sam Matekane, který vzešel z parlamentních voleb v roce 2022 jako outsider z podnikatelského prostředí, prosazuje reformní agendu zaměřenou na transparentnost, potírání korupce a modernizaci státní správy. Jeho vláda čelí vysokým očekáváním veřejnosti i rostoucím tlakům koaličních partnerů, avšak stále se těší relativní podpoře díky důrazu na praktická řešení a otevřenost vůči mezinárodní spolupráci.
1.2. Zahraniční politika země
Zahraniční politika Lesothského království je dlouhodobě formována jeho geografickou polohou (zcela obklopené Jihoafrickou republikou) a omezenými kapacitami státní správy. Lesotho se proto soustředí na udržování stabilních a pragmatických vztahů se svými klíčovými partnery, především se zmíněnou Jihoafrickou republikou, která zajišťuje většinu jeho dovozu, exportu i zaměstnanosti jeho obyvatel. Kromě bilaterální spolupráce se JAR je Lesotho aktivním členem regionálních uskupení, zejména Jihoafrického rozvojového společenství (SADC) a Jihoafrické celní unie (SACU). Významná je rovněž spolupráce s mezinárodními partnery v oblasti rozvojové pomoci a infrastruktury, včetně EU, USA, Číny a OSN. V posledních letech Lesotho projevuje rostoucí zájem o přilákání zahraničních investic a navazování nových ekonomicko-diplomatických vztahů mimo tradiční partnery, včetně zemí střední Evropy.
1.3. Obyvatelstvo
Lesotho má v roce 2025 přibližně 2,3č milionu obyvatel, přičemž 99,7 % tvoří příslušníci etnika Basotho, kteří hovoří jazykem sesotho. Zbytek populace zahrnuje malé komunity Evropanů, Asiatů a Xhosů. Oficiálními jazyky jsou sesotho a angličtina. Z hlediska náboženství je přibližně 90 % obyvatel křesťanského vyznání, přičemž římskokatolická církev představuje největší denominaci. Zbytek populace vyznává tradiční víry nebo jiná náboženství. Demografická struktura Lesotha je mladá; přibližně 34 % populace je mladší 15 let a pouze 5,6 % je starších 65 let.Střední věk populace je nízký, což odráží vysokou porodnost a nižší střední délku života, která činí přibližně 59,6 let.Urbanizace je omezená, s přibližně 32,8 % obyvatel žijících ve městech, přičemž hlavním městem a největším urbanistickým centrem je Maseru.
2. Ekonomika
Podkapitoly:
2.1. Základní údaje
Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.
| Ukazatel | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
| Růst HDP (%) | 2,39 | 1,83 | 2 | 1,5 | 1,7 |
| HDP/obyv. (USD/PPP) | 2760 | 2880 | 2970 | 3010 | 3090 |
| Inflace (%) | 8,27 | 6,34 | 6,1 | 3,5 | 3,4 |
| Nezaměstnanost (%) | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
| Export zboží (mld. USD) | 0,894 | 0,825 | 0,767 | 0,753 | 0,796 |
| Import zboží (mld. USD) | 1,856 | 1,724 | 1,713 | 1,73 | 1,81 |
| Saldo obchodní bilance (mld. USD) | -0,747 | -0,795 | -0,845 | -0,875 | -0,908 |
| Průmyslová produkce (% změna) | N/A | N/A | – | N/A | N/A |
| Populace (mil.) | 2,29 | 2,31 | 2,34 | 2,36 | 2,39 |
| Konkurenceschopnost | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
| Exportní riziko OECD | 06.VII | 06.VII | 06.VII | 06.VII | N/A |
Zdroj: EIU, OECD, IMD
2.2. Veřejné finance a státní rozpočet
Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.
| Veřejné finance | 2024 |
| Saldo státního rozpočtu (% HDP) | 5,3 |
| Veřejný dluh (% HDP) | N/A |
| Bilance běžného účtu (mld. USD) | -0,183 |
| Daně | 2025 |
| PO | N/A |
| FO | N/A |
| DPH | N/A |
2.3. Bankovní systém
Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.
2.4. Daňový systém
Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.
3. Obchod a investice
Podkapitoly:
- 3.1 Obchodní vztahy
- 3.2 Přímé zahraniční investice
- 3.3 FTA a smlouvy
- 3.4 Rozvojová spolupráce
- 3.5 Perspektivní obory (MOP)
3.1. Obchodní vztahy
Obchodní vztahy s ČR
| 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
| Import z ČR (mld. CZK) | 0 | N/A | 0,02 | 0 | 0 |
| Export do ČR (mld. CZK) | 0 | 0 | 0 | 0,02 | 0,04 |
| Saldo s ČR (mld. CZK) | 0 | 0 | -0,02 | 0,01 | 0,04 |
Zdroj: ČSÚ
TOP 5 položek importu z ČR
| SITC 3 | Název zboží | Hodnota (mil. CZK) | Podíl z celku (%) |
| 752 | Zařízení k automat. zpracování dat, jednotky periferní | 3 | 63,28 |
| 891 | Zbraně a munice | 1 | 21,09 |
| – | – | N/A | N/A |
| – | – | N/A | N/A |
| – | – | N/A | N/A |
Zdroj: ČSÚ
TOP 5 položek exportu do ČR
| SITC 3 | Název zboží | Hodnota (mil. CZK) | Podíl z celku (%) |
| 772 | Přístr. elek. ke spínání ap. obvodů elek., odpory aj. | 40 | 90,91 |
| 292 | Suroviny rostlinného původu j. n. (bambus, semena ap.) | 2 | 5,30 |
| 057 | Ovoce a ořechy (ne olejnaté) čerstvé, sušené | 0 | 0,10 |
| 745 | Zaříz. strojní neelekt. ost., nářadí, přístroje mech. | 0 | 0,10 |
| 841 | Oděvy a prádlo pánské, chlapecké (ne pletené, háčk.) | 0 | 0,05 |
Zdroj: ČSÚ
Obchodní vztahy s EU
| 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
| Import z EU (mil. EUR) | 11,61 | 14,84 | 13,21 | 12,01 | 12,9 |
| Export do EU (mil. EUR) | 271,23 | 219,65 | 297,93 | 309,95 | 281,8 |
| Saldo s EU (mil. EUR) | 259,62 | 204,81 | 284,72 | 297,94 | 268,9 |
Zdroj: Evropská komise
Obchodní vztahy se zeměmi mimo EU
| 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
| Import ze zemí mimo EU (mil. EUR) | 1274,6 | 1441,11 | 1431,64 | 1356,99 | 1570,43 |
| Export do zemí mimo EU (mil. EUR) | 519,24 | 723,85 | 638,17 | 595,62 | 427,14 |
| Saldo se zeměmi mimo EU (mil. EUR) | -755,36 | -717,26 | -793,47 | -761,37 | -1143,29 |
Zdroj: EIU, Eurostat
3.2. Přímé zahraniční investice
Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.
3.3. FTA a smlouvy
Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.
3.4. Rozvojová spolupráce
Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.
3.5. Perspektivní obory (MOP)
Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.
4. Kultura obchodního jednání
Podkapitoly:
4.1. Úvod
Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.
4.2. Oslovení
Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.
4.3. Obchodní schůzka
Jak sjednat obchodní schůzku a jak probíhá (lokace a čas schůzky /kancelář, restaurace; oběd, večeře/, vizitky, dárky atd.)?
Načasování jednání
Co českého obchodníka při jednání nejvíce překvapí?
Jací jsou ….. obchodníci?
Je vyjednávání s místními obchodníky jiné, ztěžují ho kulturní/náboženské/etnické odlišnosti?
Jak nakládají ….. obchodníci s časem v rámci obchodního jednání?
Jak nakládají ….. obchodníci s emocemi v rámci obchodního jednání?
Existují nějaké teritoriální rozdíly v obchodních jednáních uvnitř země?
Je vhodné resp. obvyklé nabízet při obchodních jednáních alkohol?
Jak se obléci na pracovní jednání?
Jak by měl vypadat ideální jednací tým (počet členů, věkové a genderové složení týmu, šéf týmu)?
Je obvyklé obchodního partnera pozvat domů, resp. být pozván domů? Pokud ano, co je při takové návštěvě obvyklé, co čekat?
4.4. Komunikace
Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.
4.5. Doporučení
Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.
4.6. Státní svátky
Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.
5. Základní podmínky pro uplatnění českého zboží na trhu
Podkapitoly:
- 5.1 Vstup na trh
- 5.2 Formy a podmínky působení na trhu
- 5.3 Marketing a komunikace
- 5.4 Problematika ochrany duševního vlastnictví
- 5.5 Trh veřejných zakázek
- 5.6 Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
- 5.7 Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
- 5.8 Zaměstnávání občanů z ČR
- 5.9 Veletrhy a akce
5.1. Vstup na trh
Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.
5.2. Formy a podmínky působení na trhu
Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.
5.3. Marketing a komunikace
Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.
5.4. Problematika ochrany duševního vlastnictví
Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.
5.5. Trh veřejných zakázek
Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.
5.6. Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.
5.7. Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.
5.8. Zaměstnávání občanů z ČR
Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.
5.9. Veletrhy a akce
Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.
6. Kontakty
Podkapitoly:
- 6.1 Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
- 6.2 Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)
- 6.3 Důležité internetové odkazy a kontakty
6.1. Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
Velvyslanectví ČR v Pretorii
Země akreditace:
Jihoafrická republika, Angola, Botswana, Lesotho, Madagaskar, Mauricius,
Mosambik, Namibie a Svazijsko
Vedoucí
zastupitelského úřadu: Mgr. Tomáš Uličný, mimořádný a zplnomocněný velvyslanec
České republiky v Jihoafrické republice
Fyzická adresa: 936 Pretorius Street, 0083 Arcadia, Pretoria
Poštovní adresa: P.O.Box 13671, Hatfield 0028, Pretoria, South Africa
Tel: +27-12-431 2380 fax: +27-12-430 2033
E-mail: pretoria@embassy.mzv.gov.cz
Web: www.mzv.gov.cz/pretoria
Pracovní doba: neděle – čtvrtek 7:45 až 16:15 hod.
Spojení z letiště a z centra:
Nejjednodušší spojení na velvyslanectví
ČR v Pretorii jak z mezinárodního letiště O.R. Tambo tak i
z centra Johannesburgu je použití kombinace nadzemního příměstského vlaku
Gautrain, který spojuje letiště, centrum Johannesburgu a Pretorie. Název
nejbližší stanice Gautrain u velvyslanectví ČR je Pretoria – Hatfield. Ze
stanice na velvyslanectví doporučujeme použít Uber. Vzhledem k dostupnosti
na zavedenosti služby Uber může být v závislosti na dopravní špičce (7:00
– 9:30 a 14:30 – 17:30) nejrychlejší použít Uber rovnou.
6.2. Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)
Obecná linka: 112
Policie: 10 111
Záchranka: 10 177
Hasiči: 998 / 999
6.3. Důležité internetové odkazy a kontakty
Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytovaná ve zkráceném rozsahu.