Seznam kapitol
MZV: Souhrnná teritoriální informace
Základní údaje | |
Hlavní město | Antananarivo |
Počet obyvatel | 29,64 mil. |
Jazyk | malgaština, francouzština |
Náboženství | tradiční víra (animisté) 52 %, katolíci 20 %, protestanti 20 %, muslimové 7 % |
Státní zřízení | prezidentská republika |
Hlava státu | Andry Rajoelina |
Hlava vlády | Christian Ntsay |
Název měny | madagaskarský ariary (MGA) |
Cestování | |
Časový posun | +1 hodina (zimní čas +2 hodiny) |
Kontakty ZÚ | |
Velvyslanec | JUDr. Pavel Řezáč |
Ekonomický úsek | Mgr. David Vaverka |
Konzulární úsek | Mgr. Alice Mžyková |
CzechTrade | ne |
Czechinvest | ne |
Ekonomika | 2022 |
Nominální HDP (mld. USD) | 15,72 |
Hospodářský růst (%) | 3,50 |
Inflace (%) | 8,10 |
Nezaměstnanost (%) | N/A |
Madagaskar má prezidentský systém a v čele výkonné moci je prezident Andry Rajoelina. Právní systém je založen na napoleonském zákoníku, ústavě z roku 2010 a na tradičních místních dodatcích.
Madagaskar patří mezi nejchudší země Afriky, i když má velké nerostné bohatství. Mezi hlavní suroviny patří chrom, zlato, grafit, sůl, slída, dřevo, polodrahokamy a drahokamy. Ekonomika je závislá na zemědělství, těžebním průmyslu a na cestovním ruchu.
Zvýšená cena ropy, hnojiv a pšenice ve spojitosti s globálním
ekonomickým útlumem představovaly v roce 2022 obrovskou zátěž pro
madagaskarské hospodářství, které se stále ještě vzpamatovává z dopadů
pandemie COVID-19. Míra obyvatel žijících pod hranicí chudoby převyšuje na
Madagaskaru ohromujících 80 %, přičemž průměrná míra chudoby ve zbytku Afriky
dosahuje „pouhých“ 42 %. Velmi negativní dopady na madagaskarskou ekonomiku
mělo v roce 2022 celkem pět cyklonů a stále přetrvávající sucha na jihu
země. Růst madagaskarského HDP se v roce 2022 pohyboval přibližně okolo
3,5 % a v roce 2023 lze očekávat pouze nepatrný růst na 3,7 %, a to
především kvůli omezené poptávce na trzích US
a EU, které představující pro Madagaskar hlavní exportní destinace.
V roce 2023 dojde na Madagaskaru k rozšíření tří dolů na
těžbu grafitu, což by mělo mít za následek zvýšenou produkci a s tím
související export již v průběhu roku. V roce 2023 lze očekávat mírné
navýšení objemu exportu v oblasti tradičních artiklů, kterými jsou
vanilka, hřebíček, grafit či nikl. V roce 2022 docházelo k pozvolnému
oživování cestovního ruchu, jehož hlavní překážkou jsou přetrvávající
nedostatky v oblasti letecké dostupnosti. Mezi další sektory mající
pozitivní vliv na expanzi madagaskarského hospodářství se řadí i ITC a finanční
služby.
Za pozitivní z hlediska budoucího ekonomického růstu lze považovat
investice Madagaskaru do infrastruktury. Konkrétně se jedná o probíhající
výstavbu 240 km dlouhé dálnice spojující hlavní město Antananarivo
s Toamasinou. Obě města jsou významnými ekonomickými centry.
Spolurealizátorem projektu je Čína a dokončení výstavby je plánováno na rok
2026. Tento projekt tak představuje výrazné oživení madagaskarského stavebního
sektoru.
Úředním jazykem je malgaština (malagasy), což je jazyk indonéského původu a od 19. století používá jako písmo latinku. Pracovním jazykem je francouzština; znalost angličtiny se rozšiřuje relativně pomalu.
Na uspořádání obchodních vztahů mezi EU a Madagaskarem se vztahuje prozatímní Dohoda o ekonomickém partnerství (EPA) mezi EU a státy bloku označeného jako ESA uzavřená v roce 2009 s Mauriciem, Madagaskarem, Seychelami a Zimbabwe. Tato EPA začala být předběžně prováděna od května 2012. EU je pro Madagaskar největším obchodním partnerem s celkovým podílem 29,1 %.
Na Madagaskaru žije řada místních obyvatel, kteří studovali v bývalém Československu, a tedy umějí česky, nebo slovensky. Někteří z nich zůstali v ČR i několik let po skončení studia. Bývalí „čeští“ studenti na Madagaskaru se zatím starají téměř výhradně pouze o turisty a přírodovědce. Madagaskar patří mezi přiakreditované země Velvyslanectví České republiky v Pretorii a zpracovává se jen v základním rozsahu.
Mapa globálních oborových příležitostí – Madagaskar (MZV) (241B)Souhrnná teritoriální informace (STI) Madagaskar (258.42 KB)
1. Základní informace o teritoriu
Podkapitoly:
1.1. Systém vládnutí a politické tendence v zemi
1.2. Zahraniční politika země
1.3. Obyvatelstvo
2. Ekonomika
Podkapitoly:
2.1. Základní údaje
Ukazatel | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Růst HDP (%) | -7,14 | 4,40 | 3,50 | 3,70 | 4,50 |
HDP/obyv. (USD/PPP) | 1 614,14 | 1 710,00 | 1 840,00 | 1 930,00 | 2 000,00 |
Inflace (%) | 4,20 | 5,81 | 8,10 | 6,90 | 7,30 |
Nezaměstnanost (%) | 2,50 | 2,60 | N/A | N/A | N/A |
Export zboží (mld. USD) | 1,88 | 2,61 | 3,67 | 3,47 | 4,02 |
Import zboží (mld. USD) | 2,92 | 3,77 | 4,91 | 4,62 | 5,03 |
Saldo obchodní bilance (mld. USD) | -0,90 | -0,97 | -0,98 | -0,90 | -0,74 |
Průmyslová produkce (% změna) | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
Populace (mil.) | 27,37 | 28,11 | 28,87 | 29,64 | 30,42 |
Konkurenceschopnost | N/A | N/A | N/A | N/A | N/A |
Exportní riziko OECD | 7/7 | 7/7 | 7/7 | 7/7 | N/A |
Zdroj: EIU, OECD, IMD
2.2. Veřejné finance a státní rozpočet
Veřejné finance | 2022 |
Saldo státního rozpočtu (% HDP) | -5,70 |
Veřejný dluh (% HDP) | 53,80 |
Bilance běžného účtu (mld. USD) | -0,96 |
Daně | 2023 |
PO | N/A |
FO | N/A |
DPH | N/A |
2.3. Bankovní systém
2.4. Daňový systém
3. Obchod a investice
Podkapitoly:
- 3.1 Obchodní vztahy
- 3.2 Přímé zahraniční investice
- 3.3 FTA a smlouvy
- 3.4 Rozvojová spolupráce
- 3.5 Perspektivní obory (MOP)
3.1. Obchodní vztahy
Obchodní vztahy s ČR
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Import z ČR (mld. CZK) | 0,00 | 0,10 | 0,00 | 0,03 | 0,05 |
Export do ČR (mld. CZK) | 0,10 | 0,10 | 0,10 | 0,14 | 0,12 |
Saldo s ČR (mld. CZK) | 0,09 | 0,08 | 0,10 | 0,11 | 0,07 |
Zdroj: ČSÚ
TOP 5 položek importu z ČR
SITC 3 | Název zboží | Hodnota (mil. CZK) | Podíl z celku (%) |
752 | Zařízení k automat. zpracování dat, jednotky periferní | 12,75 | 26,00 |
781 | Automobily osobní aj. vozidla pro dopravu osob | 11,88 | 24,00 |
716 | Stroje točivé elektrické a jejich díly j. n. | 11,80 | 24,00 |
651 | Příze textilní | 3,98 | 8,00 |
761 | Monitory a projektory, televizní přijímače, i kombinované | 2,08 | 4,00 |
Zdroj: ČSÚ
TOP 5 položek exportu do ČR
SITC 3 | Název zboží | Hodnota (mil. CZK) | Podíl z celku (%) |
075 | Koření | 53,31 | 44,35 |
845 | Součásti oděvní z materiálu textilního i pletené ap. | 14,38 | 11,96 |
057 | Ovoce a ořechy (ne olejnaté) čerstvé, sušené | 7,77 | 6,47 |
841 | Oděvy a prádlo pánské, chlapecké (ne pletené, háčk.) | 7,21 | 5,99 |
278 | Minerály surové ost. (jíl, grafit, kaolin, křemen ap.) | 3,49 | 2,91 |
Zdroj: ČSÚ
Obchodní vztahy s EU
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Import z EU (mil. EUR) | 642,30 | 661,90 | 533,30 | 561,00 | 740,50 |
Export do EU (mil. EUR) | 1 166,10 | 943,90 | 843,30 | 905,50 | 1 176,00 |
Saldo s EU (mil. EUR) | -553,40 | -326,70 | -335,90 | -363,20 | 435,40 |
Zdroj: Evropská komise
Obchodní vztahy se zeměmi mimo EU
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Import ze zemí mimo EU (mil. EUR) | 1 849,10 | 1 481,80 | 1 065,30 | 1 640,20 | N/A |
Export do zemí mimo EU (mil. EUR) | 1 852,10 | 2 026,90 | 1 615,80 | 2 500,50 | N/A |
Saldo se zeměmi mimo EU (mil. EUR) | 3,00 | 545,10 | 550,60 | 860,30 | N/A |
Zdroj: EIU, Eurostat
3.2. Přímé zahraniční investice
3.3. FTA a smlouvy
3.4. Rozvojová spolupráce
3.5. Perspektivní obory (MOP)
4. Kultura obchodního jednání
Podkapitoly:
4.1. Úvod
4.2. Oslovení
4.3. Obchodní schůzka
4.4. Komunikace
4.5. Doporučení
4.6. Státní svátky
5. Základní podmínky pro uplatnění českého zboží na trhu
Podkapitoly:
- 5.1 Vstup na trh
- 5.2 Formy a podmínky působení na trhu
- 5.3 Marketing a komunikace
- 5.4 Problematika ochrany duševního vlastnictví
- 5.5 Trh veřejných zakázek
- 5.6 Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
- 5.7 Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
- 5.8 Zaměstnávání občanů z ČR
- 5.9 Veletrhy a akce
5.1. Vstup na trh
5.2. Formy a podmínky působení na trhu
5.3. Marketing a komunikace
5.4. Problematika ochrany duševního vlastnictví
5.5. Trh veřejných zakázek
5.6. Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů
5.7. Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria
5.8. Zaměstnávání občanů z ČR
5.9. Veletrhy a akce
6. Kontakty
Podkapitoly:
- 6.1 Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
- 6.2 Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)
- 6.3 Důležité internetové odkazy a kontakty
6.1. Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu
Diplomatickou a konzulární působnost pro
Namibii vykonává zastupitelský úřad v Pretorii:
Velvyslanectví České republiky v Pretorii (Embassy of
the Czech Republic in Pretoria)
Fyzická adresa: 936 Pretorius Street, 0083
Arcadia, Pretoria
Poštovní adresa: P.O.Box 13671, Hatfield
0028, Pretoria, South Africa
Tel: +27 12 431 2380, fax: +27 12 430 2033
E-mail: pretoria@embassy.mzv.cz
Web: www.mzv.cz/pretoria
Teritoriální působnost: Jihoafrická republika,
Angola, Botswana, Lesotho, Madagaskar, Mauricius, Mosambik, Namibie, Svazijsko
Vedoucí úřadu: JUDr. Pavel Řezáč, mimořádný
a zplnomocněný velvyslanec
Konzulární úsek: Mgr. Alice Mžyková, konzulka
Ekonomický úsek: Mgr. David Vaverka,
ekonomický diplomat
Tel.: +27 12 431 2385, +27 12 431 2389
E-mail: Commerce_Pretoria@mzv.cz
Velvyslanectví ČR v Pretorii se nachází cca
50 km od mezinárodního letiště v Johannesburgu (O.R. Tambo). GPS: S25º44,708′;
E 28º13, 566′