Nepál

MZV: Souhrnná teritoriální informace

Základní údaje
Hlavní městoKáthmándú
Počet obyvatel30,5 mil.
JazykNepálština
NáboženstvíHinduismus (80 %)
Státní zřízeníParlamentní republika
Hlava státuBidya Devi Handari
Hlava vládySher Bahadur Deuba
Název měnyNepálská rupie (NPR)
Cestování
Časový posun+4,45 hod. (v létě +3,45 hod.)
Kontakty ZÚ
VelvyslanecPhDr. Eliška Žigová
Ekonomický úsekMgr. Jakub Jaroš
Konzulární úsekMgr. Nicole Machová
CzechTradene
Czechinvestne
Ekonomika 2021
Nominální HDP (mld. USD) 125,3
Hospodářský růst (%) 4
Inflace (%) 4,1
Nezaměstnanost (%) N/A

Nepál, oficiálně Federální demokratická republika Nepál, je vnitrozemský stát v jižní Asii. Nachází se převážně v Himalájích, ale zahrnuje také části Indoganžské nížiny, hraničící na severu s Tibetem a Čínou a na jihu, východě a západě s Indií, přičemž je od Bangladéše těsně oddělena koridorem Siliguri, a z Bhútánu indickým státem Sikkim.  

Nepál je multietnický, mnohojazyčný, multináboženský a multikulturní stát s nepálštinou jako oficiálním jazykem. V Nepálu žije 30 milionů obyvatel. Nepálská populace sestává z více než 60 různých etnik a kastovních skupin, jež lze rozdělit na obyvatele tibetsko-nepálského původu (mongoloidní skupina) a obyvatele indicko-nepálského původu (potomci indoárijských přistěhovalců). Káthmándú je hlavní a největší město země.  

Ústava Nepálu, přijatá v roce 2015, potvrzuje zemi jako sekulární federální parlamentní republiku rozdělenou do sedmi provincií. Nepál je parlamentní republikou s vícestranickým systémem. Má tři politické strany uznané ve federálním parlamentu: komunistickou stranu Nepálu (NCP), nepálský kongres (NC) a stranu Janata Samajbadi Nepal (JSPN).

Nepál hostí stálý sekretariát Jihoasijské asociace pro regionální spolupráci (SAARC), jejímž je zakládajícím členem. Nepál je také členem Hnutí nezúčastněných zemí a iniciativy Bengálského zálivu. Nepál je jedním z hlavních přispěvatelů do mírových misí OSN.  

Největším zaměstnavatelem v zemi je zemědělský sektor, významnou úlohu v tvorbě HDP hraje cestovní ruch, především vysokohorská turistika. Největším a rozhodujícím exportním partnerem je Indie, dále následují USA  a  EU. Největším dovozcem je Indie, dále následuje Čína. Hrubý domácí produkt (HDP) Nepálu za rok 2021 činil 36,32 miliardy dolarů. S roční mírou růstu vypočtenou na 2,7 % v roce 2021. Mezi hlavní průmyslová odvětví patří cestovní ruch, koberce, textilní průmysl, cigarety, cement, cihly a také malé mlýny na rýži, jutu, cukr a olejná semena.  

Nepál dosáhl významného pokroku ve snižování chudoby a dostal populaci pod mezinárodní hranici chudoby (1,90 USD na osobu a den) z 15 % v roce 2010 na pouhých 9,3 % v roce 2018, ačkoli zranitelnost zůstává extrémně vysoká, přičemž téměř 32 % populace žije na mezi 1,90 USD a 3,20 USD na osobu a den.  

Tato souhrnná teritoriální informace je zpracovávána pro zemi, která je tzv. přiakreditovaná. Informace je poskytována ve zkráceném rozsahu.

Mapa globálních oborových příležitostí – Nepál (MZV) (236B) Souhrnná teritoriální informace (STI) Nepál (324.95kB)

1. Základní informace o teritoriu

Podkapitoly:

1.1. Systém vládnutí a politické tendence v zemi

Oficiální název státu: Federativní demokratická republika Nepál (Nepál)

Prezidentka: Bidya Devi Bhandari (ve funkci od 13. 3. .2018)

Složení vlády:  

Vláda jmenovaná a řízená prezidentkou republiky má celkem 22 kabinetních ministrů a 3 státní ministry. Aktuální složení vlády je následující:  

Kabinetní ministři:  

Premiér: Sher Bahadur Deuba

Ministr vnitra: Bal Krishna Khand

Ministr zahraničí: Narayan Khadka

Ministr financí: Janardan Sharma

Ministr průmyslu, obchodu a zásobování: Dilendra Prasad Badu

Ministr dopravy a fyzické infrastruktury: Renu Kumari Yadav

Ministr energetiky, vodních zdrojů a zavlažování: Pampha Bhusal

Ministr obrany: Mr. Sher Bahadur Deuba

Ministr práva, spravedlnosti a parlamentních záležitostí: Govinda Prasad Sharma (Koirala)

Ministr práce, zaměstnanosti a sociálního zabezpečení: Krishna Kumar Shrestha

Ministr zemědělství: Mahendra Rai Yadav

Ministr pro správu půdy a zmírnění chudoby: Shashi Shrestha

Ministr mládeže a sportu: Maheshwar Jung Gahatraj (Aathak)

Ministr lesnictví a životního prostředí: Ramsahay Prasad Yadav

Ministr  pro rozvoj měst: Ram Kumari Jhakri

Ministr informací a komunikace: Gyanendra Bahadur Karki

Ministr školství, vědy a technologií: Devendra Paudel

Ministr federálních záležitostí obecné administrativy: Rajendra Prasad Shrestha

Ministr pro dodávky vody: Umakanta Chaudhari

Ministr zdravotnictví a populace: Birodh Khatiwada

Ministr pro otázky žen, dětí a seniorů: Uma Regmi

Ministr kultury, cestovní ho ruchu a civilního letectví: Prem Bahadur Ale  


Politické tendence:  

Nepál je federativní parlamentní republikou s vícestranickým systémem. Výkonnou moc vykonává předseda vlády a jeho kabinet, zákonodárná moc je svěřena parlamentu. Vládnoucí nepálský kongres a Komunistická strana Nepálu (CPN) byly od počátku 90. let 20. století hlavními rivaly, přičemž každá strana porazila druhou v následných volbách. Mezi nejvýznamnější politické strany v Nepálu patří Nepálský kongres (NC), Komunistická strana Nepálu (UML), Komunistická strana Nepálu (Maoistické centrum), Komunistická strana Nepálu (Unified Socialist), Lidová socialistická strana, Strana Loktantrik Samajwadi, Nepál a Lidová progresivní strana.   Současnou vládu tvoří koalice čtyř stran – Nepálský kongres, Komunistická strana Nepálu (Maoist center), Komunistická strana Nepálu (Unified Socialist) a Janata Samajbadi Party, která vznikla po dlouhotrvající vládní krizi 13. července 2021 jmenováním premiéra Sher Bahadur Deuby. V roce 2021 se umocňoval frakcionářský boj uvnitř hlavních politických stran, který musel řešit i Nejvyšší soud. Výsledkem bylo rozdělení hlavních politických stran na menší frakce.

1.2. Zahraniční politika země

Indie je z historicky, geograficky i kulturně nejpřirozenějším partnerem Nepálu. Vzájemné vztahy se však v posledních letech pohybují na sinusoidě. Zatím v roce 2020 se nacházely spíše v její dolní polovině, v roce 2021 došlo po zvolení nového premiéra Deubu, který má o poznání blíže k indickému premiérovi než jeho předchůdce, k oteplení vzájemných vztahů. I přes nové vedení jsou tématem číslo jedna pohraniční spory. Indie patří mezi významné poskytovatele grantové pomoci a za fiskální rok 2021/2022 půjčil Nepálu 15,87 miliardy Rs. Indie a Nepál jednají o uzavření revize Smlouvy o obchodu, Smlouvy o tranzitu a změn Dohody o železničních službách. Mezi aktuální bilaterální témata patří správa hranic, konektivita, spolupráce v oblasti obchodu a tranzitu, energetických a vodních zdrojů a kultury a vzdělávání. 

Bývalý premiér Oli byl dlouhodobě znám jako příznivec posilování vztahů s čínským sousedem. Za jeho vlády Nepál a Čína povýšily dvoustranné vztahy na „strategické partnerství“. Tento pojem se však stal poněkud vyčpělým. V posledních dvou letech dvě strany nikdy neseděly a nediskutovaly o možném plánu „strategického partnerství. Za současné Deubovy vlády panují obavy o dalším vývoji. Obě země nicméně pracují na návrzích prováděcího plánu pro projekty, které mají být realizovány v rámci iniciativy BRI. Mezi aktuální témata pro bilaterální spolupráci se řadí spolupráce v oblasti očkování, obchodu, rozvojové spolupráce a správy hranic, návratu nepálských studentů do Číny, zvýšení počtu kontejnerů s hnojivy a jiným zbožím a jejich přepravě přes hraniční přístavy Tatopani-Zhangmu a Rasuwagadhi-Kerung a obnovení pravidelných leteckých služeb mezi Nepálem a Čínou.

Vztahy s USA se točily kolem Dohody Millennium Challenge Corporation (MCC) ve výši 500 milionů USD, podepsané již v roce 2017. V rámci MCC nabízejí USA grant ve výši 500 milionů USD, největší grant, jaký kdy Nepál obdržel, který má být doplněn o 130 milionů USD od nepálské vlády. Dohoda byla ratifikována 27. února 2022. Dohoda bude mít významný dopad na geopolitické směřování Nepálu směrem ke Spojeným státům a znamená odklon od Číny.

Vztahy s EU. EU má v Nepálu své diplomatické zastoupení. Prioritními body spolupráce jsou rozvojové programy, podpora vzdělávacího systému, správa veřejných financí, boj proti korupci. Pro Nepál je velmi frustrující již léta přetrvávající zákaz letů nepálských leteckých společností do EU.

1.3. Obyvatelstvo

Počet obyvatel a hustota zalidnění:

V Nepálu žije 29,5 mil. obyvatel, hustota osídlení činí 216 ob. /km2. 20,6 % populace žije ve městech. Průměrný roční přírůstek činil 0,98 %.

Demografické složení:           

Nepálská populace sestává z více než 60 různých etnik a kastovních skupin, jež lze rozdělit na obyvatele tibetsko-nepálského původu (mongoloidní skupina) a obyvatele indicko-nepálského původu (potomci indoárijských přistěhovalců). Etnické skupiny: Chhettri 16,6 %, Brahman-Hill 12,2 %, Magar 7,1 %, Tharu 6,6 %, Tamang 5,8 %, Newar 5 %, Kami 4,8 %, Muslim 4,4 %, Yadav 4 %, Rai 2,3 %, Gurung 2 %, Damai/Dholii 1,8 %, Thakuri 1,6 %, Limbu 1,5 %, Sarki 1,4 %, Teli 1,4 %, Chamar/Harijan/Ram 1,3 %, Koiri/Kushwaha 1,2 %, jiné 19 %.

Úřední jazyk:

Oficiálním jazykem je nepálština. V zemi se mluví i dalšími jazyky – Maithali, Bhojpuri, Tharu, Tamang , Newar,  Bajjika, Magar, Doteli, Urdu, Avadhi, Limbu, Gurung, Baitadeli. 

Vyznání:

Hlavní náboženství: hinduismus 81,3 %, buddhismus 9 %, islám 4,4 %, křesťané tvoří 1,4 % aj.  Některé kmeny se hlásí k  místním sektám tibetského buddhismu – lámaismu a jiné stále zachovávají původní kmenové kulty. Kirátský šamanismus vyznává cca 3,1 % obyv.

2. Ekonomika

Podkapitoly:

2.1. Základní údaje

Nepálská ekonomika rostla v uplynulém fiskálním roce 2021 o 2,7  % a očekává se, že v současném fiskálním roce vzroste pouze na 4,1 %. Odhaduje se, že hlavním motorem růstu byl sektor služeb, dopravě a finančních službách, podpořené nárůstem očkování a fiskálními stimulačními balíčky. Cestovní ruch a aktivity související s cestovním ruchem se také zotavily s nárůstem mezinárodních turistů, i když zůstávají pod úrovní před pandemií. Průmyslový sektor také přispěl k růstu díky vyšší instalované kapacitě elektřiny, včetně nedávno dokončeného projektu Upper Tamakoshi Hydropower Project (456 MW).

Inflace činila ke konci roku 2021 5,8 %. Země čelí rostoucí dluhové zátěži v důsledku nekontrolovaných výdajů v neproduktivních odvětvích. Saldo obchodní bilance zůstává záporné a v roce 2021 tvořilo 13,4 miliardy USD. Zahraniční dluh se každý rok zvyšuje a podle dostupných dat je k roku 2021 ve výši 22,2 % HDP. Nepálské devizové rezervy jsou od začátku aktuálního fiskálního roku pod tlakem. Za prvních osm měsíců aktuálního fiskálního roku klesly devizové rezervy země o 16,3 % na 1 171 miliard Rs v polovině března 2022. O 0,6 % se na konci fiskálního roku 2021 zvýšili pro ekonomiku životně důležité remitence na 23,0 % HDP.

Ukazatel 20192020202120222023
Růst HDP (%) 7,12,344,56,3
HDP/obyv. (USD/PPP) 3 570,004 007,004 220,004 510,004 830,0
Inflace (%) 5,65,14,15,84
Nezaměstnanost (%) 3,14,7N/AN/AN/A
Export zboží (mld. USD) 1N/AN/AN/AN/A
Import zboží (mld. USD) 12,4N/AN/AN/AN/A
Saldo obchodní bilance (mld. USD) -11-8,7-13,4-15,1-16,2
Průmyslová produkce (% změna) N/AN/AN/AN/AN/A
Populace (mil.) 28,629,129,730,230,8
Konkurenceschopnost N/AN/AN/AN/AN/A
Exportní riziko OECD 06.VII06.VII06.VIIN/AN/A

Zdroj: EIU, OECD, IMD

2.2. Veřejné finance a státní rozpočet

Veřejné finance 2021
Saldo státního rozpočtu (% HDP) -3,4
Veřejný dluh (% HDP) N/A
Bilance běžného účtu (mld. USD) -4,9
Daně 2022
PO N/A
FO N/A
DPH N/A

V aktuálním fiskálním roce je platební bilance ve schodku 247,03 miliardy Rs (2,07 miliardy USD). HDP Nepálu je 33,66 miliard USD a současný rozpočet činí přibližně 14 miliard USD. Deficit běžného účtu za prvních šest měsíců tohoto fiskálního roku je již vyšší než za celý minulý fiskální rok. Důvodem je především prohlubující se obchodní deficit a zpomalování remitencí. Očekává se, že příjmy zůstanou silné díky rostoucím příjmům souvisejícím s dovozem, snahám o rozšíření domácích daňových základů, silnější ekonomické aktivitě včetně oživení cestovního ruchu a zrušení daňových úlev souvisejících s COVID-19 počínaje FY23. Nyní jsou devizové rezervy dostatečné na pokrytí dovozu zboží a služeb na 6 a půl měsíce. Devizové rezervy budou dále ovlivněny zvýšenými cenami dovozu pohonných hmot a jedlého oleje. Hrubé devizové rezervy se za posledních 7 měsíců snížily o 17 % na 9,75 miliardy USD.  

Vláda snížila roční rozpočet o 5,3 %, tj. o 86,55 miliardy Rs v ročním finančním plánu na období 2021–22, který skončí v polovině července 2022. Revidovaný rozpočet je nyní 1,54 bilionu Rs. Toto je třetí rok v řadě, kdy byl rozpočet země snížen.

2.3. Bankovní systém

Bankovní sektor v Nepálu stále podléhá přísné státní kontrole, byť jeho deregulace formálně proběhla už v 90. letech 20.st.  Centrální bankou je Nepal Rastra Bank (NRB). V Nepálu působí celkem 28 komerčních bank spolu se 40 rozvojovými bankami a 32 finančními společnostmi zaměřených na mikrofinance.  Největší podíl na finančním sektoru mají komerční banky, dále Nepálská národní banka NRB, za kterou se řadí rozvojové banky a finanční organizace.  Nepálská centrální banka snižuje počet bank a finančních institucí (BFI) a trvá na tom, aby se BFI slučovaly. Malé rozvojové banky a finanční instituce tak směřují buď ke sloučení, nebo jsou převzaty komerčními bankami. Zákon o bankách a finančních institucích (BAFIA) číslo 2074 (2017) umožňuje zakládání infrastrukturních bank (IDB), ačkoli se zdráhá vydávat nové licence komerčním bankám a jiným finančním institucím.

2.4. Daňový systém

Nepálský daňový systém v podstatě odpovídá britskému modelu s malými změnami. V zemi se vybírá spotřební daň, DPH (13 %), daň z příjmu (15 % a 25 %),  korporátní daň (daň ze zisku firmy, 5 %), mzdová daň (obdoba daně z příjmu, kterou platí zaměstnavatel za své zaměstnance, platí se z ní zdravotní a sociální pojištění), daň z motorových vozidel a další specifické daně.

Vláda v roce 2018 deklarovala chystanou masivní změnu daňové sazby a rozšíření daňové sítě. Zavedla další platové třídy v oblasti daně z příjmů. Jednotlivci nemusí platit daň z příjmů do výše 350 000 rupií za rok. Limit pro manželské páry činí 400 000 ročně. Osoby s příjmem do 450 000 a páry s příjmem do 500 000 rupií musí zaplatit 15% daň z příjmů. Osoby a páry s vyšším příjmem platí 25% daň z příjmů. Vláda zvýšila prahovou hodnotu a zároveň zavedla 10% daň pro osoby, které zatím neplatily daně. Daň z příjmů je druhým největším zdrojem příjmů po DPH.  

Více informací lze nalézt na stránkách Nepálského daňového a finančního úřadu:     www.ird.gov.np/www.ird.gov.np/

3. Obchod a investice

Podkapitoly:

3.1. Obchodní vztahy

Obchodní vztahy s EU

Nepál je v kategorizaci OSN řazen mezi tzv. Least Developed Countries (LDC) a ve vztahu k EU spadá pod preferenční režim „Everything But Arms“. Saldo obchodní bilance s EU je záporné a pro rok 2021 činil 125 milionů EUR. EU dováží z Nepálu především textil a oděvy a vyváží především stroje a dopravní zařízení, chemikálie, zemědělské produkty a další výrobky. Na straně EU je Nepál 153. partnerskou zemí v celkové hodnotě obchodu.


20172018201920202021
Export z EU (mil. EUR) 273,8393,7184,1127,9195,6
Import do EU (mil. EUR) 70,569,668,453,670,6
Saldo s EU (mil. EUR) -203,3-324,1-115,7-74,3-125

Zdroj: Evropská komise

Obchodní vztahy s ČR

Zahraniční obchod mezi ČR a Nepálem je téměř zanedbatelný. Pro rok 2021 nejsou dostupná aktuální data.


20172018201920202021
Export z ČR (mld. CZK) 00,10,10,1N/A
Import do ČR (mld. CZK) 00,10,10,1N/A
Saldo s ČR (mld. CZK) 29-0,100N/A

Zdroj: ČSÚ

Obchodní vztahy se zeměmi mimo EU

Data o obchodních vztazích se zeměmi mimo EU nejsou pro rok 2021 dostupná. V roce 2020 bylo saldo zahraničního obchodu se zeměmi mimo EU záporné a dosahovalo výše 7,58 miliardy EIR. Nepál dováží především ropu, zlato, železo a ocel, oděvy, farmaceutické výrobky, cement, elektronická zařízení, potraviny a vozidla. Hlavním dovozním partnerem Nepálu je Indie, která představuje 58 procent veškerého dovozu. Nejvýznamnějšími exporty z Nepálu jsou sójový olej, vázané koberce, syntetická střižová příze bez maloobchodního prodeje, muškátový oříšek, muškátový květ a kardamony  a palmový olej, vyvážející převážně do Indie (611 mil. USD), Spojených států (90 mil. USD), Německa (26 mil. USD), Spojeného království (17,1 mil. USD) a Číny (15,3 mil. USD).


20172018201920202021
Export ze zemí mimo EU (mil. EUR) 342,6273,7625,2594N/A
Import do zemí mimo EU (mil. EUR) 8 555,110 844,310 445,08 178,2N/A
Saldo se zeměmi mimo EU (mil. EUR) -8 212,5-10 570,7-9 819,8-7 584,3N/A

Zdroj: EIU, Eurostat

3.2. Přímé zahraniční investice

Historicky Nepál přitahoval jen málo přímých zahraničních investic (PZI) ve srovnání se srovnatelnými zeměmi. Podle údajů Světové banky činily PZI jako procento HDP v letech 2014–18 0,4 % pro Nepál ve srovnání s 1,6 % pro jižní Asii a 3,5 % pro země s nízkými příjmy (LIC) na celém světě. Roční příliv přímých zahraničních investic do Nepálu, který vzrostl ze 125 milionů USD ve fiskálním roce 2016/17 na 168 milionů USD ve fiskálním roce 2017/18, klesl na 116 milionů USD v roce 2018/19 a znovu vzrostl na 167,7 milionu USD v roce 2019/20. Zatímco v Nepálu roste zájem zahraničních, zejména čínských investorů, pandemie může v blízké budoucnosti zpomalit PZI do Nepálu. Zpráva Nepálské centrální banky ukazuje, že celkový objem přímých zahraničních investic v Nepálu k červenci 2019 činil 1,62 miliardy USD.

3.3. FTA a smlouvy

Smlouvy s EU

  • V roce 1995 byla uzavřena Smlouva o spolupráce EU – Nepál, která vstoupila v platnost v roce 1996.

Smlouvy s ČR

  • Dohoda o spolupráci mezi Ministerstvem průmyslu a obchodu České republiky a Ministerstvem financí vlády Nepálu (Káthmándú 29.1.2015, vstup v platnost 3/2016)         
  • Dohoda mezi vládou Československé socialistické republiky a Královskou vládou Nepálu o spolupráci v oblasti zdravotnictví a lékařské vědy (Káthmándú 1.3.1979, vstup v platnost 1.3.1979)

3.4. Rozvojová spolupráce

EU je největším rozvojovým dárcem Nepálu. Prioritními body spolupráce jsou rozvojové programy, podpora vzdělávacího systému, správa veřejných financí, boj proti korupci EU. V roce 2020 připravila EU pro Nepál balíček podpory ve výši 75 milionů EUR s cílem stimulovat hospodářství a poptávku po pracovní síle. EU také pozastavila v rámci G20 dluhovou službu. EU a Nepál rovněž podepsaly v roce 2020  finanční dohody o nepálském více odvětvovém akčním plánu pro výživu (22 milionů EUR) a o podpůrném programu pro provincie a místní samosprávy (33 milionů EUR). Evropská komise též poskytla 20 mil. EUR ve prospěch podpory nepálského školského sektoru, která bude realizována prostřednictvím rozpočtové podpory a doplňkové technické pomoci. Na velmi dobré úrovni probíhá spolupráce v oblasti vysokoškolského vzdělávání, přičemž na evropských univerzitách roste počet nepálských studentů.

MZV ČR podpořila v rámci agendy rozvojové spolupráce v Nepálu v roce 2022 jeden Malý lokální projekt, který má za cíl podpořit podnikání žen v rurální oblasti v Nepálu a zvýšit jejich digitální gramotnost prostřednictvím vybavení počítačové učebny.

3.5. Perspektivní obory (MOP)

Nepál není do MOP zahrnut.

4. Kultura obchodního jednání

Podkapitoly:

4.1. Úvod

Ačkoliv se obchodní etika stále více blíží standardům platným v Evropě a USA, mohou se čeští podnikatelé setkat s řadou zvláštností, které vyplývají z odlišných kulturně-sociálních podmínek a obchodních zvyklostí.

4.2. Oslovení

Tituly jsou velmi důležité a je nejlepší oslovit partnery přímo pomocí jejich profesního titulu nebo pana, paní nebo slečny, následovaného příjmením. Pro zahájení komunikace je běžné potřesení rukou. Osobní komunikace je vždy efektivnější než metody dálkové komunikace.

4.3. Obchodní schůzka

Nepál patří mezi nejméně rozvinuté země světa, mnoho rozvojových programů a projektů se rozbíhá velmi ztěžka vzhledem k  neschopnosti místních úřadů  projekty administrovat a nedostatečnému právnímu rámci a korupci. Hospodářský život země je soustředěn do hlavního města Káthmándú, velmi častý je nepotismus a prolínání obchodní a státní sféry.  

Osobní obchodní schůzky jsou důležité. Schůzky obvykle nemívají zpoždění, je však dobré si je před jejich uskutečněním potvrdit. Pro obchodní jednání se počítá s formálním oblečením.  Než rozhovor přejde do pracovní roviny, je třeba nezávazné konverzace, alespoň v řádu několika minut. Zpravidla je nabízena káva nebo jiné nápoje, je slušné je přijmout a přinejmenším ochutnat. Doporučené jednání je v angličtině, kterou místní obchodní partneři vesměs ovládají.

4.4. Komunikace

Osobní schůzky jsou preferovány před komunikací prostřednictvím telefonů, dopisů nebo e-mailů. Při obchodních jednáních je preferována angličtina.

4.5. Doporučení

Před uzavřením obchodu by české firmy měly prověřit registraci a bonitu svých nepálských obchodních partnerů. Informace je možné získat na následujících kontaktech:  

Nepálská obchodní komora – Nepal Chamber of Commerce (mail: chamber@wlink.com.np)

Svaz nepálských obchodních komor – The Federation of Nepalese Chambers of Commerce and Industry (mail: fncci@mos.com.np).  

Rovněž doporučujeme využít k prověření obchodních partnerů či tendrů Honorární generální konzulát ČRv Káthmándú.

4.6. Státní svátky

11. leden – Prithvi Jayanti

14. leden  – Maghe Sankranti

12. únor – Sonam Losar

8. březen – Nari Dibas

11. březen –  Maha Shivaratri

28. – 29. březen – Fagu purnima (Holi)

14. duben – Nepálský Nový rok

14. květen – Ramjan Edul Fikra

26. květen – Buddha Jayanti (Narozeniny Buddhy)

21. červenec – Edul Aajha

30. srpen – Gaura Festival

20. září – Constitution Day (Den ústavy)

12. říjen – Phulpati

14. říjen – Maha Navami

15. říjen – Vijay Dashami

4. listopad – Laxmi Puja

5. listopad – Govardhan Puja

6. listopad – Bhai Tika

10. listopad – Chaath Puja

19. listopad – Guru Nanak’s Birthday

25. prosinec – Christmas Day (Vánoce)

5. Základní podmínky pro uplatnění českého zboží na trhu

Podkapitoly:

5.1. Vstup na trh

Distribuční a prodejní kanály, využívání místních zástupců, další faktory ovlivňující prodej

Geografická lokalita, orientace ekonomiky na zemědělství a geologické a klimatické podmínky ovlivňují zásadně nepálskou ekonomiku a trh. Nepál protíná prakticky pouze jedna dálnice (Tribhuvan Highway) vhodná pro dopravu zboží (cesta však může být uzavřena při místních nepokojích či stávkách). U námořní dopravy je jediná vhodná možnost dopravy zboží z indické Kalkaty, nyní se otevírají nové cesty přes Bangladéš. Dále je možná letecká doprava zboží na letiště v Káthmándú.

Problémem jsou i velice omezené finanční možnosti nepálských dovozců. Nedostatek finančních prostředků je zčásti kryt zahraničními zdroji, které směřují do oblasti infrastruktury – energetiky, výstavby silnic apod. Pokud české firmy chtějí vstoupit na nepálský trh, je nutná pečlivá příprava nabídkové činnosti v rámci mezinárodních konsorcií (pro mezinárodní projekty) a nabídka financování (zde je nutné zvažovat také vhodné pojištění investic).

Základem pro obchodní vztahy v Nepálu je mj. získat a udržet obchodní vazby s čelnými představiteli státní a podnikatelské sféry. K prosazení na nepálském trhu je vždy potřeba schopného místního  zástupce, který zná tamní podmínky a sám má dostatečnou důvěru obchodní klientely, která je relativně malá a navzájem úzce propojena. Místní obchodní zástupci obvykle za své služby požadují provizi 5 – 15 % z ceny zboží. Obchodní zástupci se hodí pro obchod se strojním zařízením, high-tech nebo při získávání vládních zakázek a mezinárodních tendrů. Dále je možné uzavřít dohodu s výhradním distributorem, který za provizi zajistí nejen služby spojené s vlastním prodejem zboží, ale i marketing a propagaci. Tito distributoři většinou pracují s provizí kolem 15 až 30 % ceny kontraktu.

Z hlediska obchodních aktivit je hlavním kontaktním místem Ministerstvo průmyslu, obchodu a zásobování, které obvykle zastupuje Nepál v realizaci zahraniční pomoci pro jednotlivé sektory nepálské ekonomiky. Nepálští podnikatelé se sdružují v Nepal Chamber of Commerce (NCC) nebo Konfederaci nepálského průmyslu (CNI).    

Dovozní podmínky a dokumenty, celní systém, kontrola vývozu, ochrana domácího trhu  

Nepál je značně závislý na dovozu především strojírenského a spotřebního zboží a dále ropy určené k výrobě energie. Dovozní tarify byly nízké již v době přístupu Nepálu k WTO, takže limity na tarify, které byly WTO Nepálu dány,  jsou vyšší nežli současné tarify.

V rámci dohody o volném obchodu lze výrobky vyrobené v Nepálu vyvážet na sousední, indický trh. Současná nepálská vláda se snaží tyto aktivity podporovat a po překonání úvodních  problémů vyplývajících z charakteru teritoria lze dosáhnout i zajímavých výsledků.

Výše dovozního cla je v průměru 17,7 %. DPH je 13 % a dále se na dovezené zboží do Nepálu uvaluje 5% zvláštní daň a 1,5 procentní místní daň. Přehled celních tarifů a daní v Nepálu lze nalézt na internetové adrese celního odboru: http://www.customs.gov.np/en

Zákaz dovozu do Nepálu platí pro následující zboží:

1. Zdraví škodlivé produkty: narkotika, alkoholické nápoje s více než 60procentním obsahem alkoholu.

2. Zbraně a vojenský materiál (s výjimkou udělené vládní licence pro dovoz).

3. Vybavení pro telekomunikaci (wireless walkie-talkies a obdobné audio komunikační přístroje) – neplatí pro dovoz tohoto zboží s dovozní licencí udělenou vládou.

4. Drahé kovy a klenoty s výjimkou povolených vládou.

5. Hovězí maso a výrobky z hovězího masa.  

Podmínky pro dovoz zboží jsou poměrně liberální, na některé druhy zboží musí být vystavena dovozní licence. Tomuto režimu odpovídá také ochrana domácího trhu.

5.2. Formy a podmínky působení na trhu

Geografická lokalita, orientace ekonomiky na zemědělství a geologické a klimatické podmínky ovlivňují zásadně nepálskou ekonomiku a trh. Nepál protíná prakticky pouze jedna dálnice (Tribhuvan Highway) vhodná pro dopravu zboží (cesta však může být uzavřena při místních nepokojích či stávkách). U námořní dopravy je jediná vhodná možnost dopravy zboží z indické Kalkaty, nyní se otevírají nové cesty přes Bangladéš. Dále je možná letecká doprava zboží na letiště v Káthmándú. Problémem jsou i velice omezené finanční možnosti nepálských dovozců. Nedostatek finančních prostředků je zčásti kryt zahraničními zdroji, které směřují do oblasti infrastruktury – energetiky, výstavby silnic apod. Pokud české firmy chtějí vstoupit na nepálský trh, je nutná pečlivá příprava nabídkové činnosti v rámci mezinárodních konsorcií (pro mezinárodní projekty) a nabídka financování (zde je nutné zvažovat také vhodné pojištění investic).

Základem pro obchodní vztahy v Nepálu je mj. získat a udržet obchodní vazby s čelnými představiteli státní a podnikatelské sféry. K prosazení na nepálském trhu je vždy potřeba schopného místního  zástupce, který zná tamní podmínky a sám má dostatečnou důvěru obchodní klientely, která je relativně malá a navzájem úzce propojena. Dále je možné uzavřít dohodu s výhradním distributorem, který za provizi zajistí nejen služby spojené s vlastním prodejem zboží, ale i marketing a propagaci. Z hlediska obchodních aktivit je hlavním kontaktním místem Ministerstvo průmyslu, obchodu a zásobování, které obvykle zastupuje Nepál v realizaci zahraniční pomoci pro jednotlivé sektory nepálské ekonomiky. Nepálští podnikatelé se sdružují v Nepal Chamber of Commerce (NCC) nebo Konfederaci nepálského průmyslu (CNI).

5.3. Marketing a komunikace

Co se týče médií, v Nepálu existuje řada satelitních a soukromé stanice (Kantipur Television, Image Channel, Channel Nepal, Avenues TV, Nepal 1 Television, Sagarmatha Television) a dvě veřejnoprávní televize (NTV 2 Metro), v nichž je možné umístit reklamu. Silným marketingovým nástrojem je internet, který využívají k propagaci zejména místní obchodníci. Dále je možné inzerovat v tištěných médiích a rádiu, které zasáhnou větší část nepálské populace než televize, která je zacílena na střední a vyšší třídu.

5.4. Problematika ochrany duševního vlastnictví

Problematika ochrany duševního vlastnictví patří do portfolia Ministerstva obchodu, průmyslu a zásobování. Nepál se stal členem WTO v r. 2004 a je povinen svoje zákony, které řeší tuto problematiku, uvést do souladu se zákony vyspělých zemí. Základním zákonem je The Nepalese Patents, Designs and Trademark Act z r. 1965. V oblasti copyrightu je platný Copyright Act z r. 2002, který je v některých částech v souladu s požadavky Dohody TRIPS, nicméně je pouze začátkem cesty k plné kompatibilitě Zákona o copyrightu s požadavky TRIPS.  Připravuje se také nový Zákon na ochranu průmyslového vlastnictví (Industrial Property Protection Act).  Za ochranu průmyslového vlastnictví je právně zodpovědný Department of Industries, u kterého je nutno registrovat patenty, značky a design. Ochranná známka pro Nepál by měla být zaregistrována u příslušného ministerstva, její registrace v jiné zemi automaticky nepřenáší práva pro nepálský trh.

Nepál je mj. členem World Intellectual Property Organization (WIPO). Více informací o ochraně duševního vlastnictví v Nepálu lze získat na webové stránce ministerstva obchodu, průmyslu a zásobování: www.moi.gov.np/

5.5. Trh veřejných zakázek

Informace o nově vypsaných veřejných zakázkách je možno získat na následujících webových stránkách:

http://www.tendersinfo.com/global-nepal-tenders.php

http://www.globaltenders.com/government-tenders-nepal.php

http://www.tenderdetail.com/nepal-tenders/1?ci=153

http://www.tendertiger.co.in/quicksearch.aspx?st=qs&SerCat=10&SerText=Nepal&tt=&si=&ct=1

5.6. Platební podmínky, platební morálka a řešení obchodních sporů

S  nástupem politické stabilizace se od roku 2018 právní prostředí pro podnikání a investice postupně zlepšuje. Není však dostatečně právně zajištěna ochrana vlastnictví. Soudní systém je málo výkonný, především u nižších instancí je častá korupce a uplatňování politického tlaku. Zahraniční investoři se obávají ve větší míře investovat kvůli nekontrolované korupci ve vládním systému, nedostatku přiměřených zákonů a politik, přebujelé byrokracií a nejistotě v otázce repatriace zisků.

Nedostatek jasných vládních ustanovení o proveditelnosti financování je velkou překážkou při realizaci velkých zahraničních investic v zemi. Neexistují jasná ustanovení o finančním či technickém příspěvku vlády ve velkých projektech, což je pro zahraniční investory klíčové. V roce 2019 byl do parlamentu předán zákon o zahraničních investicích a transferu technologií. Každé odvětví ekonomiky podle ujištění premiéra přijalo závazek k odstranění kartelových dohod a zajištění volné a spravedlivé hospodářské soutěže.

Před uzavřením obchodu by české firmy měly prověřit registraci a bonitu svých nepálských obchodních partnerů. Informace je možné získat na následujících kontaktech: Nepálská obchodní komora – Nepal Chamber of Commerce (mail: chamber@wlink.com.np). Svaz nepálských obchodních komor – The Federation of Nepalese Chambers of Commerce and Industry (mail: fncci@mos.com.np).

5.7. Víza, poplatky, specifické podmínky cestování do teritoria

Víza, celní předpisy:

Nepál je pro cizince otevřen a již obnovil udělování víz po příjezdu do země pro všechny cestující a to pro očkované i neočkované osoby.

Nepál nemá v ČR velvyslanectví. Čeští občané se v konzulárních věcech obracejí na zastupitelský úřad Nepálu v Berlíně, do jehož konzulární působnosti spadá Česká republika.

Velvyslanectví Nepálské federativní demokratické republiky v Berlíně

Adresa: Guerickestrasse 27 (2. patro), 10587 Berlin – Charlottenburg

Telefon: 004930-3435 9920, 3435 9921, 3435 9922 Fax: 004930-3435 9906

E-mail: berlin@nepalembassy.de, eonberlin@mofa.gov.np

Web: https://de.nepalembassy.gov.np/

Regulován je převoz drahých kovů do Nepálu. Cizinci jsou oprávněni nosit zlaté ozdoby do 50 gramů a stříbrné ozdoby do 100 gramů. Nehlášené zlato nebo stříbro podléhá konfiskaci, pokutě odpovídající hodnotě zboží a trestu odnětí svobody závislosti na hodnotě zboží.  

Je nezákonný obchod s divokými zvířaty či jejich zabíjení.  Nepál je signatářem Úmluvy o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin (CITES), která zakazuje obchod s produkty volně žijících živočichů a zvířat bez povolení.

Závažné jsou tresty za trestné činy související s drogami. I držení malého množství marihuany může vést k trestu odnětí svobody přes 5 let.   

Očkování:

Očkování do Nepálu se doporučuje proti žloutence typu A a B a proti břišnímu tyfu, tetanu a obrně, při delším pobytu i proti japonské encefalitidě a meningokové meningitidě. V jižních partiích Nepálu hrozí i nákaza malárií. Zcela běžně se u cestovatelů vyskytuje tzv. cestovatelský průjem. Zvážit lze dle navštívené oblasti a ročního období i antimalarika. Výběr očkování je třeba konzultovat s odborníkem na cestovní medicínu na krajských hygienických stanicích nebo v očkovacích centrech.  

Podnebí:

V Nepálu vládne klasické monsunové počasí. Období dešťů je od června do září, nejlepší měsíce pro trekking jsou na jaře duben a květen, na podzim konec září, říjen a počátek listopadu. Tak se lze vyhnout dešťům a vlhku v létě a sněhu a mrazu v zimě. Většina ubytovacích zařízení nemá žádné topení ani klimatizaci, v létě je období dešťů. V podmínkách klimatických změn je třeba se informovat o aktuálním vývoji počasti. Jih Nepálu je teplejší se subtropickým počasím, s postupem na sever přibývá nadmořská výška a s ní se mění klima na horské až vysokohorské se všemi běžnými znaky. Upozorňujeme, že obzvláště v zimních měsících je údolí Káthmándú s hlavním městem jednou z nejznečištěnějších oblastí na světě, pokud jde o kvalitu vzduchu.  

Bezpečnost a bezpečností doporučení:

Nepál je relativně bezpečnou zemí. Přesto nelze vyloučit hospodářskou kriminalitu vůči cizincům, jako jsou drobné kapesní krádeže cenností, finanční hotovosti, fotoaparátů a osobních zavazadel a také krádeže cestovních dokladů. Buďte opatrní ve večerních a nočních hodinách. Ženám je vždy doporučován vhodný oděv. Pokud se chystáte do hor, pamatujte, že vysokohorská turistika v Nepálu je riziková. Každoročně dochází k úmrtí horolezců. Nikdy se na túry nevypravujte sami. K organizaci túry využijte renovovanou agenturu, přidržujte se stanovených tras a dodržujte místní předpisy.  Z hlediska rozsáhlejších teroristických a extremistických činů propojených s mezinárodním terorismem zůstal Nepál poměrně bezpečnou zemí. Politické násilí se v Nepálu vyskytuje v malém měřítku a zahrnuje útoky na infrastrukturu, vládní úřady nebo místa spojená s politickými stranami nebo úředníky.

Prodejní doba:             

Obvykle jsou obchody otevřené od 9,00 – 21,00 hod.  

Pracovní doba:            

Hlavním dnem pracovního klidu je sobota, zatímco neděle je běžný pracovní den. Pracovní doba ve státních úřadech je od 10:00 do 17:00, v pátek do 15:00.  

Veřejná doprava, a pohyb v rámci země:

V zemi funguje především autobusová doprava a vnitrostátní letecká doprava. Autobusy však bývají často přeplněné a mají i vzhledem ke špatnému stavu komunikací mívají velmi často tragické dopravní nehody se smrtelnými následky. Občanům ČR doporučujeme vyhýbat se tomuto druhu dopravy. Lepší variantou je pronajmutí osobního vozidla, především na kratší vzdálenosti.  Mezi Káthmándú, Pokharou a několika dalšími městy existuje letecké spojení s riziky v případě letů za špatného počasí. Před nástupem cesty se vždy informujte o aktuálním vývoji počastí nad oblastí, do které směřujete. Nepál je ze strany EU dlouhodobě kritizován za nedostatečná opatření ohledně bezpečnosti leteckého provozu a nepálští letečtí dopravci mají již několik let zakázáno létat do zemí EU.  

V Nepálu existuje celá škála ubytovacích zařízení, jejichž ceny se pohybují od 10 USD až po několik desítek či stovek USD za noc.  Průkaz ISIC může být v Nepálu velmi užitečný, zejména pro levnější ubytování.  

Pojištění a zdravotní péče:   

V hlavním městě lze najít zdravotní péči na obstojné úrovni, přestože hygienické standardy zdravotnických zařízení jsou v porovnání s evropskými zvyklostmi výrazně nižší. Ve venkovských a zejména horských oblastech je situace mnohem horší. Obecně lze říci, že do Nepálu, podobně jako do dalších států jižní Asie, by měly jezdit pouze osoby v dobrém zdravotním stavu a s příslušnými očkováními. Je vhodné si s sebou vzít dostatečnou zásobu užívaných léků, několik sterilně balených obvazů, injekčních stříkaček a jehel, neboť ty nejsou vždy k dispozici. Zdravotní péči si zahraniční návštěvníci musí hradit, často v hotovosti, je třeba mít dostatečnou finanční zásobu. Pro získání víza je nutno mít sjednané cestovní pojištění pokrývající náklady na pohotovostní pátrání a záchranu a ošetření během pobytu v Nepálu.

5.8. Zaměstnávání občanů z ČR

Podmínky pro zaměstnávání občanů z ČR:

Povolení pro zaměstnání cizích státních příslušníků na veškeré pozice vydává Department of Immigration (http://www.nepalimmigration.gov.np/). Vzhledem k současnému nepálskému pracovnímu právu je zaměstnávání cizinců omezeno. Tato restrikce vyplývá z vysoké nezaměstnanosti v Nepálu a obtížnosti najít práci pro samotné Nepálce. Každý zájemce o práci proto musí prokázat, že občan Nepálu o požadovanou práci nestojí nebo ji nedokáže vykonávat, což se v praxi ukazuje jako velice obtížné.  

Podmínky využívání místní zdravotní péče českými občany a občany EU:

ČR nemá s Nepálem uzavřenou žádnou bilaterální dohodu o vzájemném poskytování zdravotních služeb. Proto je nutno mít dostatek hotovosti a mít sjednané cestovní pojištění pokrývající náklady na pohotovostní pátrání a záchranu a ošetření během pobytu v Nepálu.

5.9. Veletrhy a akce

Významné akce v roce 2021 lze najít zde:

https://10times.com/nepal/tradeshows

https://10times.com/nepal/conferences

6. Kontakty

Podkapitoly:

6.1. Kontakty na zastupitelské úřady ČR v teritoriu

Pro Nepál je akreditované Velvyslanectví ČR v Dillí v Indii.

1)      Velvyslanectví ČR v Indii

Adresa: 50-M, Niti Marg, Chanakyapuri, New Delhi – 11002

Tel.: +91-11-24155200

E-mail: newdelhi@embassy.mzv.cz   

web: https://www.mzv.cz/nd Facebook: https://www.facebook.com/czech.embassy.newdelhi

Fax: +91-11-24155270

E-mail obchodního oddělení: commerce_delhi@mzv.cz

E-mail konzulárního oddělení: delhi.consular@gmail.com

Pracovní doba: pondělí – pátek 8.00 – 16.30  

2)     Honorární generální konzulát Nepál

vedoucí úřadu: p. Vishnu Kumar Agarwal

Adresa:  Building No. 494, Ganeshman Singh Path, Tripureshwor, Kathmandu

Tel.: +977-1-4259528 Fax: +977-1-4248001

E-mail: kathmandu@honorary.mzv.cz web: https://czechconsulate.org.np/

Provozní doba úřadu: pondělí – pátek 10.00 – 18.00  

3)     Delegace Evropské unie v Nepálu

Neel Sarswoti Marg 667 Kathmandu 44600 Nepál

Tel.: +977 1-4429445 Fax: +880 2 22226 3118

E-mail:  Delegation-Nepal@eeas.europa.eu  

Web: https://eeas.europa.eu/delegations/nepal_en

6.2. Praktická telefonní čísla (záchranka, policie, požárníci, infolinky, apod.)

Telefonní čísla na policii, požárníky a první pomoc jsou různá podle oblasti. Lze je získat na místní policejní stanici.  

•        Kathmandu: (Nepál – Káthmándú : 00977 – 1) Policie: 100, 110 a 120

•        Himalayan Rescue Association: 4440292/3

•        Cizinecká policie: 4222453 a 42223590

6.3. Důležité internetové odkazy a kontakty

Vláda Nepálu, odkazy na ministerstva : http://www.nepal.gov.np                                          

Department of Industries: www.doind.gov.np                  

Nepal Business Directory : www.nepalbusinessdirectory.info                  

Ministerstvo průmyslu:  www.moi.gov.np                  

Ministerstvo financí: www.mof.gov.np

Ministerstvo zdravotnictví a populace: https://www.mohp.gov.np/eng/index.php 

Imigrační úřad: http://www.nepalimmigration.gov.np

Federation of NP Chambers of Commerce and Industry:  http://www.fncci.org               

Nepal Tourism Board:  www.welcomenepal.com       

Central Bureau of Statistics:  www.cbs.gov.np           

Centrální banka, Nepal Rastra Bank : www.nrb.org.np




• Teritorium: Asie | Nepál | Zahraničí