© Zastupitelský úřad ČR v Bogotě (Kolumbie)
- Obchodní bilance za posledních 5 let – vývoz, dovoz, saldo
- Teritoriální struktura – postavení v (k) EU
- Komoditní struktura
- Zóny volného obchodu (VT parky, investiční zóny)
- Investice – přímé zahraniční investice v teritoriu (odvětvová a teritoriální struktura)
- Investice – podmínky vstupu zahraničního kapitálu (omezení, pobídky pro investory)
- 2.1. Obchodní bilance za posledních 5 let – vývoz, dovoz, saldo
- 2.2. Teritoriální struktura – postavení v (k) EU
- 2.3. Komoditní struktura
- 2.4. Zóny volného obchodu (VT parky, investiční zóny)
- 2.5. Investice – přímé zahraniční investice v teritoriu (odvětvová a teritoriální struktura)
- 2.6. Investice – podmínky vstupu zahraničního kapitálu (omezení, pobídky pro investory)
2.1. Obchodní bilance za posledních 5 let – vývoz, dovoz, saldo
Vývoj zahraničního obchodu Panamy za posledních 5 let
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
EXPORT (mld. | 9,9 | 8,9 | 5,9 | 6,0 | 6,0 |
Euro) | |||||
IMPORT (mld. | 15,8 | 16 | 10,4 | 10,8 | 10,9 |
Euro) | |||||
OBRAT (mld. | 25,7 | ||||
Euro) | 24,9 | 16,3 | 16,8 | 16,9 | |
Bilance (mld. | -5,9 | -7,1 | -4,6 | -4,8 | -4,9 |
Euro) | |||||
Zdroj: Obchodní komora Panamy
Pokud jde o teritoriální strukturu zahraničního obchodu, hlavními obchodními partnery Panamy jsou USA, dále EU a země Střední a Jižní Ameriky (především Kostarika, Guatemala, Honduras, Venezuela, Mexiko, Kolumbie, Chile a Brazílie). U exportu jsou prioritní trhy USA (podíl 16,96 % na celkovém vývozu), Nizozemí (12,06 %), Kostarika (8,07 %), Kolumbie (7,04%), Čína (7,04 %), Indie (4,03 %), Španělsko (3,6 %), Taiwan (2,75) a další. Japonsku (17 %), Kanadě (14 %), Jižní a Střední Americe (14 %). V dovozech jsou hlavními partnery USA (podíl 25,23 % na celkovém dovozu), Čína (9,13 %), Mexiko (4,45 %), Kostarika (3,14 %), Zona Especial (3,09 %), Kolumbie (2,35 %), Španělsko (2,28 %) a další. V souvislosti s Pandemií COVID-19 je možno očekávat výraznější orientaci na regionální partnery.
2.2. Teritoriální struktura – postavení v (k) EU
Význam EU jako obchodního partnera Panamy narůstá, a to zvláště v souvislosti s podpisem Asociační dohody mezi EU a Střední Amerikou (7/2012). Z hlediska objemu vzájemné obchodní výměny je EU 2. největším obchodním partnerem Panamy po Spojených státech. Třetí místo representuje Čína a dále Mexiko.
V případě exportu zaujímá EU s podílem 29.5 % na celkovém panamském vývozu první místo mezi nejvýznamnějšími exportními trhy (druhé místo zaujímá USA – 17,6 % a třetí Čína – 7,4 %).
U dovozu ze zahraničí jsou pro Panamu ČS EU 2.. největším dodavatelem zboží a služeb s podílem 10 % na celkovém importu. První místo zaujímá USA s 24,4 % a třetí Čína s 10 %.
2.3. Komoditní struktura
Obchodní výměna Panamy se zahraničím je z hlediska komoditní struktury relativně stabilní.
V panamském exportu jsou nejvýznamnější tradiční zemědělské produkty, tj. banány, káva, cukr, tuňák, ryby, krevety, suroviny. V dovozu převládají elektronika, strojírenské výrobky, sklo, potraviny a textilní výrobky.
Je třeba zdůraznit, že reexport přes zónu volného obchodu v Colónu několikanásobně převyšuje vlastní panamský export a import.
2.4. Zóny volného obchodu (VT parky, investiční zóny)
Široké zapojení Panamy do mezinárodní obchodní výměny zboží umožňuje zejména „Zóna volného obchodu Colón“ (ZVOC), která vznikla v roce 1948. V zahraničním obchodu Panamy mají dovozy a reexporty přes ZVOC rozhodující hospodářský význam. Obchodní výměna přes tuto zónu (import a reexporty) dosahuje ročně objemu cca 14–16 mld. USD. ZVOC představuje druhou největší volnou zónu na světě po Hongkongu.
Do ZVOC plyne zboží zejména z Asie (Hongkong, Japonsko, USA, Tchaj-wan, Singapur, Indonésie, Thajsko) a odtud dále směřuje na trhy zemí Střední a Latinské Ameriky (Kolumbie, Ekvádor, Brazílie, USA, Venezuela). Z hlediska objemu exportu jsou hlavním vývozním teritoriem ZVOC Kolumbie a Venezuela.
Nejvíce obchodovaným zbožím je elektronika, textil, dopravní prostředky a stavební materiál. Ve Volné zóně Colón, která má rozlohu 400 ha, operuje více než 1 600 firem.
2.5. Investice – přímé zahraniční investice v teritoriu (odvětvová a teritoriální struktura)
Panama se v posledních letech stala atraktivní destinací pro zahraniční investory. Vstupní náklady jsou relativně nízké. Význam má i skutečnost, že země má uzavřeny dohody o volném obchodu s EU, USA a středoamerickými a karibskými státy. Rovněž domácí reformy a zlepšení podnikatelského klimatu umožnilo Panamě získat značný objem přímých zahraničních investic směřujících do modernizace Panamského průplavu, infrastruktury, telekomunikací a výroby elektrické energie.
V roce 2019 dosáhly přímé zahraniční investice (PZI) do panamské ekonomiky výše 5,4 mld. USD (zhruba o 3,5% více než v roce 2018). Panama je ohledně PZI lídrem ve Střední America. Většina investic plynula do rozšíření kapacit Panamského průplavu.
Z hlediska struktury plynula většina PZI do dopravy, energetické infrastruktury, energetiky a financí.
Příliv PZI do Panamy v posledních 5 letech
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | ||||
Přímé zahraniční | 4,49 | 5,2 | 5,3 | 5,5 | 5,4 | |||
investice (mld. | ||||||||
USD) | ||||||||
Zdroj: Proinvex Panamá, INEC
2.6. Investice – podmínky vstupu zahraničního kapitálu (omezení, pobídky pro investory)
Panamská vláda podporuje zahraniční investice ve svém programu s tím, že zahraniční investice musí být vloženy především do infrastruktury, dopravy, energetiky a financí.
Konkrétní podmínky upravují zákony o zahraničních investicích. Atraktivnost Panamy pro PZI představuje mj. zákon o právní stabilitě a dále poskytované sektoriální pobídky (do zemědělství, průmyslu, lesnictví a turistiky) a lokalizační pobídky (volná zóny Colón, Ciudad del Saber a zvláštní ekonomická zóna Panamá Pacífico).
Na pomoc zahraničním subjektům, které plánují investovat v Panamě, slouží vládní agentura Proinvex.
Obecně platí, že pro investice do panamské ekonomiky není třeba zvláštní povolení. Výjimku tvoří vklady zahraničního kapitálu do bankovního sektoru, kde se vyžaduje certifikát regulátora trhu – „Superintendencia de Bancos de Panamá“, dále u investic do oblasti pojišťovnictví a u PZI s využitím vládních investičních pobídek.
Omezení pro vstup zahraničního kapitálu platí pouze pro nákup pozemků blíže než 10 km od státní hranice, rybolovu specifických chráněných druhů ryb, radioslužeb.
Z hlediska mezinárodních ratingových agentur je investiční klima v Panamě považováno za stabilní a nachází se v tzv. investičním pásmu. Rating dle Moody’s je Baa2, Standard and Poor’s a Fitch hodnotí Panamu shodně známkou BBB.
Zpracováno a aktualizováno zastupitelským úřadem ČR v Bogotě (Kolumbie) ke dni
Souhrnná teritoriální informace
- Základní charakteristika teritoria, ekonomický přehled
- Zahraniční obchod a investice
- Vztahy země s EU
- Obchodní a ekonomická spolupráce s ČR