Podnikatelský plán během krize přepracujte

Přehodnoťte svůj dosavadní byznys plán. Jakákoli výraznější krize nebo celospolečenská změna je vždycky signálem k tomu, abyste svůj stávající podnikatelský plán inovovali. Vždy je dobré zamyslet se nad dosavadním podnikatelským záměrem a přehodnotit stávající strategie.

Ať už jste příznivci tržního liberalismu nebo paternalistického ochranářského státu, když přijde krize vždycky stojí za to pozastavit nad stávajícím podnikatelským plánem a přehodnotit dosavadní strategie.

Udělejte ze svých omezení přednost

Tomáš Baťa začal se svými sourozenci podnikat v roce 1894. Obuvnické řemeslo znali dokonale a podnikatelský background zdědili od svého otce, který sám byl úspěšným živnostníkem. Přesto neuplynul ještě ani rok a Baťa se svými sourozenci se topili v dluzích. Pokud nechtěli být ve vězení a pokud chtěli upevnit své podnikání, museli zásadním způsobem předefinovat nastavené procesy ve své firmě a změnit svůj podnikatelský plán.

Do dvou let své finanční závazky urovnali. V novém podnikatelském plánu přitom hrála poměrně zásadní roli do jisté míry nouzová inovace, které Baťovi nepřátelé vůbec nedůvěřovali. Baťa neměl na materiál, neměl na kůži, ze které se boty vyráběly. To je dost zásadní problém.

Přišel proto se zdánlivě bláznivým nápadem. Bude šít boty z plátna, které je mnohem levnější. Brzy se ukázalo, že jeho nápad je velice dobře promyšlen. Z baťovek se stal obrovský obchodní hit.

Byly to jednoduché plátěné boty, zespodu podražené kůží a s krásnou elegantní koženou špičkou. Baťovky byly lehké. Baťovky byly levné. Baťa udělá z určitého nedostatku svůj benefit. Možná něco takového zažíváte i vy. Můžete se inspirovat.

Muž stojící u podnikatelského plánu

Vnímejte krizi jako příležitost pro odvážné řešení

Baťova firma úspěšně fungovala dvě dekády. Přežila dokonce první světovou válku. Pak ale přišla poválečná krize zesílená rozpadem evropského obchodního trhu. Baťa měl plné sklady bot, ale nikdo je nekupoval.

V té chvíli přišel jeden z jeho další zdánlivě bláznivých nápadů. Rozhodl se prudce snížit cenu bot na polovinu a ukázalo se, že to byl opět velmi dobře promyšlený tah. Boty rozprodal, měl hotovost a mohl udržet svoji továrnu.

Nebyl to dokonalý nápad z mnoha důvodů, které tu není prostor rozebírat, ale pro vás platí to podstatné: lepší dobrý nápad dnes, než dokonalý zítra!

Sedněte si se svým týmem nad vaším podnikatelským plánem a vymýšlejte, jaké jsou další možnosti. Vymýšlí třeba i ty nejbláznivější nápady a postupně z vaší mysli odpadnou některé konzervativní a tradiční způsoby uvažování, některé zaběhnuté mantinely. Většina těch nápadů neprojde přes SWOT analýzu, účetnictví nebo pro něco jiného. Některé se možná ale ukáží jako životaschopné.

Když je to nezbytné, změňte podstatu podnikání

Někdy je ale situace tak složitá, že vás donutí, abyste předefinovali samotnou podstatu svého podnikání. Něco podobného se ostatně stalo i firmě Baťa, která musela přijmout nové standarty globalizovaného hospodářství.

Z dosavadní výrobní firmy se stala téměř výhradně prodejní společnost a není třeba v tom vidět žádnou zvláštní prohru. Procesy, které se přežily, prostě nemá smysl uměle udržovat. Ať už vaše situace jakkoliv individuální, tato pravidla jsou do jisté míry univerzální.

Další informace o tom, jak pracovat s podnikatelským plánem, najdete v článku
Jak napsat podnikatelský plán.

V rámci Podnikatelského kompasu se portál BusinessInfo.cz věnoval též patentům a ochranným známkám nebo živnostem.

Pravidelné novinky e-mailem