Projekt 15 Zefektivnění systému financování zdravotnictví (Strategie MK)
Projekt „Zefektivnění systému financování zdravotnictví“ je součástí pilíře „Zdravotnictví“ Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti České republiky pro období 2012 až 2020 (SMK). Projekt nese pořadové číslo 15. Strategie byla projednána a schválena Vládou ČR dne 27. září 2011.
Název projektu | Zefektivnění systému financování zdravotnictví | ||
Gestor | MZd | Spolugestor | MF |
Zahájení projektu | 2011 | Ukončení projektu | 2013 |
Obsah, charakteristika projektu
Obsahem projektu je odstranění základních problémů finančních toků ve zdravotnictví. Jedná se o komplexní projekt, který pokrývá celou řadu oblastí a finanční toky jak mezi pojištěnci a pojišťovnami, tak i mezi pojišťovnami a poskytovateli péče. Část zaměřená na platbu pojistného je orientována především na racionalizaci výběru a řešení nerovnoměrného příspěvku do systému od OSVČ a zaměstnanců a bude vzhledem k provázanosti s projektem JIM a daňovou reformou částečně v gesci MF. Nově bude rovněž koncepčně vyřešena problematika pohledávek při neuhrazení pojistného či daní, což vyústí ve větší predikovatelnost příjmů na straně zdravotních pojišťoven.
Část projektu orientovaná na vztah pojišťovna – poskytovatel – bude zaměřena především na implementaci nových úhradových mechanismů, jako je např. DRG. Musí být možné realizovat úhrady indukované péče prostřednictvím indukujícího. Přirozenou součástí práce pak musí být i kultivace Seznamu výkonů.
Popis stávající situace, důvody řešení
V oblasti výběru pojistného představuje stávající systém v kombinaci s výběrem daní neúměrné administrativní zatížení občanů i firem. Rovněž na straně státní správy i pojišťoven sloučení agend přinese nezanedbatelné úspory.
V rámci reformy je třeba nastavit takové úhradové mechanismy, které budou znamenat, že za a) peníze půjdou „za pacientem“ a za b) systém nebude indukovat nadbytečnou nabídku (tzv. oversupply), jak by hrozilo, kdyby bylo použito výkonové hodnocení. V současné době je systém poměrně složitý, příliš se řídící tzv. paušály, což oslabuje motivační faktory ZZ k efektivitě.
Příklad ze zahraničí
DRG je velmi rozšířený úhradový mechanismus (jmenujme například Německo, Rakousko, Španělsko, Portugalsko atd.). Obdobně viz rovněž Velká Británie – pro zajištění péče včetně indukovaných výkonů a vyšetření praktickým lékařem (fundholding).
Popis realizace projektu
V oblasti vztahu pojišťovna – poskytovatel je zásadním dokumentem v tuto chvíli úhradová vyhláška. Její vyjednání pro rok 2012 tak, aby splňovala výše uvedené cíle, bude hlavní osou projektu. Je třeba upozornit, že budoucí vyjednávání o systémech úhrad a cenách se neobjede bez rozsáhlých konzultací s odbornými společnostmi, zástupci zřizovatelů a poskytovatelů péče (zejména kraji) a bez pečlivé analýzy možných dopadů přechodu na DRG.
V oblasti projektu JIM bude hlavní břímě přípravy nezbytných legislativních úprav ležet na MF. MZd se aktivně účastní připomínkových řízení a má své zástupce v komisích k tomu účelu zřízených. MZd nicméně bude velmi intenzivně spolupracovat s MF na zracionalizování příspěvků OSVČ do systému. Prvním krokem musí nutně být vypracování podkladových analýz shrnujících příspěvky a čerpání OSVČ ze systému v porovnání se zaměstnanci.
Výstupy projektu
Výstupem projektu by měla být i změna stanovení způsobu úhrady a ceny nikoli úhradovou vyhláškou, ale jednáním mezi plátcem a poskytovatelem.